FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren

Het is momenteel Do 13 Dec, 2018 20:30
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Tips over motorvlet?

Berichtdoor Chris » Ma 20 Jun, 2005 17:13

Ja dat willen wij dus, kimkielen zijn toch gewoon een soort van vaste zijzwaarden onder de boot?
En het draaipunt gaat verder naar voren wanneer je de bbm verder de boot in hangt natuurlijk, wat zijn de gevolgen bij de positionering van de motor in het achterdek, dicht bij de spiegel of juist dicht bij de kuip?
Chris

Scouting groep: Vliegende Hollander, Den Haag

Berichtdoor juhroen » Ma 20 Jun, 2005 17:14

en dan op de plek van je mik of schootring een sleeppaal maken en dan ben je wendbaar met slepen en je sleeplijn hangt dan boven de motor.
Gebruikers-avatar
juhroen

Berichtdoor Geert » Ma 20 Jun, 2005 17:41

Het probleem is dat je als je je bbm achterin hangt je voorkant gewoon wordt weg gezet door wind of golven omdat deze redelijk licht is. Een vlet ligt bij normale belading niet zo diep in het water. Als je de bbm meer naar voren zet komt ook je draaipunt ook meer naar voren te liggen waardoor je betere controle over je boot hebt.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor rene » Ma 20 Jun, 2005 19:35

Waarom zou je het zwaard er nu al uithalen ?

Ten eerst kan je dat altijd later nog doen en je kunt met het zwaard er nog in eerst eens kijken hoe het vaart. Want zo te lezen is een vlet zonder zwaard een echte verwaaibak.

Voor een stuurstandje maakt het m.i niet uit, die plaats je er toch overheen.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor cc-junk » Ma 20 Jun, 2005 20:02

Ik heb bij onze motorvlet niet het idee dat ie snel verwaait met die twee kimkielen. Je moet wel zorgen dat je iemand of iets voorin hebt zitten om er voor te zorgen dat de neus niet te hoog boven het water steekt, maar dit is meer omdat je anders niets meer voor je boot ziet, dan dat ie zou verwaaien.

Mijn persoonlijke voorkeur om te slepen gaat uit naar een in board oplossing. Wij gebruiken de laatste jaren de motorvlet om mee te slepen maar dat is omdat de motor van ons slepertje niet betrouwbaar meer was. Momenteel zijn we bezig om de sleper te voorzien van een andere motor (een Lister 2 cil.). Als die weer vaarklaar is zullen we de motorvlet aleen nog maar gebruiken waar die oorspronkelijk voor bedoeld was: boodschappen en M1 instrunctie aan wilde vaart.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Boekel » Di 21 Jun, 2005 00:59

Ik zou de motor zo ver mogelijk naar achteren laten, bijvoorbeeld zoals op de foto van de zeilschool-motorvlet. Als je gaat slepen wil je dat het liefst met een paal (beting) die op het draaipunt van de boot staat, alleen is dat met een vlet niet handig omdat je dan je halve vlet niet kunt gebruiken (alles achter de beting is verboden gebied tijdens het slepen).

Een beting op de plaats van de mik lijkt me een goed werkbare situatie, het zwaard zou ik gewoon laten zitten eerst, dan kun je proberen hoeveel oppervlakte je nodig hebt om fatsoenlijk te kunnen varen, later kun je eventueel de zwaardkast weghalen en kimkielen monteren, je weet dan ook hoe groot deze moeten worden.

Inboordmotor is leuk maar:
-kostbaar
-herrie
-olie/diesel in je vlet waardoor je niet zomaar je boot leeg kan hozen
-als je vlet te lang niet gehoosd is staat je motor onder water en dat vind ie niet leuk
-lastiger met onderhoud

grote voordelen van inboordmotor:
-veel zuiniger met brandstof.
-veiliger qua brandstof (diesel ipv benzine, neem liever geen inboord-benzinemotor).
-motor is wat lastiger te stelen (hoewel ik gevallen ken waar het gebeurd is), bbm is trouwens ook te overkappen met kist, scheeld in geluid en bemoeilijkt diefstal.

Voor een vlet met inboordmotor is het misschien wel leuk om een ontwerp te maken ala 'nieko' en de tekeningen vrij te geven voor scoutinggebruik, dat lijkt me wel een leuk project...
Gebruikers-avatar
Boekel

Scouting groep: Victorie Heiloo

Berichtdoor Hans » Di 21 Jun, 2005 08:45

In tegenstelling tot wat Geert zegt, zitten er onder de zeilschoolvlet nog geen kimkielen. Dit is bij de ombouw tot motorvlet door een paar communicatieproblemen helaas niet gebeurd. Hij vaart nu dus redelijk belabberd. Kimkielen zouden er eigenlijk nog een keer onder moeten, maar ik ben bang dat we de boot dan niet meer kunnen verplaatsen op het terrein (we hebben een boten kar waarin hij net boven de grond hangt). Ook vraag ik me af of je zo'n vlet dan nog wel kunt omdraaien zonder dat de kimkielen buigen. Iemand daar ervaring mee?
Gebruikers-avatar
Hans

Scouting groep: Vundelaar Twello, Zeilschool SN

Berichtdoor cc-junk » Di 21 Jun, 2005 09:21

Tsja...

Zoals op de foto een paar posts eerder te zien is, is onze motorvlet al een tijdje niet meer onderhouden. Sterker nog de laatste keer was toen hij omgebouwd werd (volgens mij 1999/2000). Ik heb dan ook geen flauw idee wat omdraaien met de kimkielen doet.

Volgens mij zitten er wel steunen van de kimkielen naar de romp toe die verbuigen moeten tegengaan.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor wouter » Wo 29 Jun, 2005 12:53

Kan je de kimkielen niet demontabel maken? Iemand ooit gedaan?
Gebruikers-avatar
wouter

Scouting groep: De Vliegende Hollander groep

Berichtdoor Rory » Wo 29 Jun, 2005 12:59

Waarom zou je ze demontabel willen hebben?
En alles is natuurlijk mogelijk...
Gebruikers-avatar
Rory

Scouting groep: St. Martinus, Zaltbommel

Berichtdoor Prins_Maarten » Wo 29 Jun, 2005 13:30

wouter schreef:Kan je de kimkielen niet demontabel maken? Iemand ooit gedaan?

Dan krijg je kim zwaarden. Dit zijn zwaarden in een zwaardkast die op de kim uit komt. Inelk geval redelijk moeilijk te maken en lek gevoelig. Meer scouting proef zijn toch wel de vastgelaste versies.
Prins_Maarten

Scouting groep: Musinga-Rijn

Berichtdoor Chris » Wo 29 Jun, 2005 20:50

Maar als je gewoon 2 houdertjes voor 1 kimkiel maakt met gaten erin zodat je de kimkiel met 2 bouten vast kan zetten maakt... dan zijn ze demontabel, dat is handig met onderhoud, keren etc. Maar in het water zitten ze er dan gewoon constant onder, dus als de vlet in het water ligt hoef je ze niet omhoog te kunnen halen lijkt me...
Chris

Scouting groep: Vliegende Hollander, Den Haag

Berichtdoor juhroen » Do 30 Jun, 2005 15:24

de kimkielen gewoon lekker stevig maken dan kan je zelfs het bootje erop zetten als je wilt
Gebruikers-avatar
juhroen

Berichtdoor Nylezzz » Do 30 Jun, 2005 15:49

FW&K schreef:Een 'step' noemen we bij ons het "balkon" annex zwemtrapje aan de achterzijde van je schip (onder de spiegel). Wordt ook vaak gebruikt om kratten (fris)drank te koelen.

Welke functie het heeft scheepvaarttechnisch kan user prins_maarten hier misschien iets over zeggen? Die werkt tenslotte bij het Marin

Ik denk dat je hiermee een tunnel bedoelt, dit hebben binnenvaarders ook vaak. Wanneer de diepgang relatief klein is en de schroef kan niet diep genoeg onder water komen (of hij komt bijvoorbeeld gedeeltelijk boven water) wordt er een tunnel boven de schroef gemaakt (halfrond) die door de schroef volgetrokken/gestuwd wordt en er zo toch voldoende water boven de schroef staat.

cc-junk schreef:Ik heb bij onze motorvlet niet het idee dat ie snel verwaait met die twee kimkielen.

Kimkielen worden vaak alleen toegepast om de stabiliteit (lees: dynamische stabiliteit) te verbeteren. Kimkielen zijn, zoals de naam al zegt, geplaatst in de kim, dus in het schuine gedeelte van het schip dat onderwater steekt. Hierdoor wordt verlijeren dus niet tegengegaan. Voordeel van kimkielen is dat je schip stabieler wordt, een kimkiel van 3 cm kan al veel helpen door de weerstand die het krijgt.

Boekel schreef:Ik zou de motor zo ver mogelijk naar achteren laten, bijvoorbeeld zoals op de foto van de zeilschool-motorvlet. Als je gaat slepen wil je dat het liefst met een paal (beting) die op het draaipunt van de boot staat, alleen is dat met een vlet niet handig omdat je dan je halve vlet niet kunt gebruiken (alles achter de beting is verboden gebied tijdens het slepen).

Wat het principe is van een sleepboot, zoals juhroen al had gezegd, is dat je je aangrijpingspunt van de kracht van je schroef (bij een direct gekoppelde schroef het stuwblok of de koppeling, bij een azipod de azipod zelf) het liefst onder of anders achter je beting moet zitten en het zwaartepunt van het onderwaterschip voor de beting, kijk naar de grote sleepboten van bijvoorbeeld Iskes of Wijsmuller. Dus de motor eigenlijk voor de beting zorgen dat het aangrijpingspunt van de krachten onder de beting zit (de koppeling), maarja dan praat je al over een inbouwmotor.
op zee | a/b maersk kampala
Gebruikers-avatar
Nylezzz

Scouting groep: Kon-Tiki Haarlem

Berichtdoor FW&K » Do 30 Jun, 2005 16:16

Nylezzz schreef:
FW&K schreef:Een 'step' noemen we bij ons het "balkon" annex zwemtrapje aan de achterzijde van je schip (onder de spiegel). Wordt ook vaak gebruikt om kratten (fris)drank te koelen.

Welke functie het heeft scheepvaarttechnisch kan user prins_maarten hier misschien iets over zeggen? Die werkt tenslotte bij het Marin

Ik denk dat je hiermee een tunnel bedoelt, dit hebben binnenvaarders ook vaak. Wanneer de diepgang relatief klein is en de schroef kan niet diep genoeg onder water komen (of hij komt bijvoorbeeld gedeeltelijk boven water) wordt er een tunnel boven de schroef gemaakt (halfrond) die door de schroef volgetrokken/gestuwd wordt en er zo toch voldoende water boven de schroef staat.

Nee, volgens mij riekt dat meer naar een straalbuisachtig iets. Dat is niet echt wat ik bedoel. De step maakt de achterkant van het schip gewoon íets langer. De step zit niet dírect boven je schroef en hoeft dus niet halfrond te zijn.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

VorigeVolgende

Terug naar Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren