FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden


Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren

Het is momenteel Di 11 Dec, 2018 13:49
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Tips over motorvlet?

Berichtdoor Boekel » Di 31 Jan, 2006 18:28

FlorisMark schreef:Als je persé met bbm wilt varen kan je een rvs beugel achter je motor langs maken. Als je dan je lijn met een lus hieraan vast maakt zodat die van de ene kant naar de andere kan schuiven werkt dat ook prima...


In theorie zou dat werken, mits je een 'hoepel' hebt die tot een stukje vóór de motor uitkomt, dat van rvs maken is erg duur, plus dat gewoon een lus niet lekker zal glijden.

Als je niet teveel sleept kun je gewoon een bbm gebruiken en zorgen dat je een zwaard of flinke kimkielen hebt. Vanuit stilstand slepend is het manouvreren wat lastiger dan met een sleepbeting, maar omdat je weer heel wendbaar bent met een bbm is het best te doen. een kiel/zwaard is belangrijk omdat je anders snel wegwaaid of jezelf omtrekt.

Met andere woorden, verder niets veranderen aan de vlet. Mocht je een binnenboordmotor gaan gebruiken dan zou ik kijken naar een ander type boot, tenzij je alleen op heel rustig water vaart. Als je met een beetje golfslag moet varen zit je meer onder dan boven water met een lelievlet.

Vaak kun je voor weinig of niets opknappers of casco's kopen, bijvoorbeeld een oud kruisertje. Vaak hebben mensen een begin gemaakt zo'n ding op te knappen maar zijn daarmee gestopt, en dan zijn ze weinig meer waard. (ook kun je eens onder bruggen in de buurt kijken wat daar allemaal ligt ;))
Gebruikers-avatar
Boekel
 
Berichten: 1735
Geregistreerd: Wo 31 Mrt, 2004 21:16
Woonplaats: Alkmaar
Scouting groep: Victorie Heiloo

Berichtdoor FlorisMark » Di 31 Jan, 2006 20:48

Boekel schreef:In theorie zou dat werken, mits je een 'hoepel' hebt die tot een stukje vóór de motor uitkomt, dat van rvs maken is erg duur, plus dat gewoon een lus niet lekker zal glijden.


In de praktijk werkt het zelfs met een achtertros die achter de motor langsgaat van de ene bolder naar de andere :wink:.
Gebruikers-avatar
FlorisMark
 
Berichten: 1049
Geregistreerd: Wo 07 Mei, 2003 12:35
Woonplaats: Anna Paulowna
Scouting groep: Scouting Anna Paulowna

Berichtdoor E-J » Zo 05 Feb, 2006 12:29

Voor tips en ervaring met het ombouwen van een vlet naar een vlet met inboord moet je o.a. bij de J.Pzn.Coen zijn (Stramme Waterbuffels). Gisteren hebben we schroef in ons ombouw project gehangen. Ik zal een dezer dagen onze site even updaten en hier ook even een foto zetten.
E-J
 
Berichten: 908
Geregistreerd: Ma 09 Dec, 2002 12:02
Woonplaats: Utrecht
Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor Evert » Zo 05 Feb, 2006 16:05

Wij hebben een vlet waar de zwaardkast uit is met een bbm. Midden in de vlet is een soort extra doft gemaakt met een paal erin. Hierop wordt gesleept. Deze oplossing bevalt voor zover ik weet goed. Je hebt nu geen last van de sleeplijn. Deze gaat gewoon over je hoofd heen.
Deze vlet heeft er ook een stel schaatsen onder. Kimkielen dus.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen!
Gebruikers-avatar
Evert
 
Berichten: 394
Geregistreerd: Zo 27 Nov, 2005 22:32
Scouting groep: macdonald, Den Haag

Berichtdoor robinbalk » Ma 23 Feb, 2009 00:19

wij hebben een losse bb motor die we meestal op de 744 zetten als we gaan slepen achter de sleepboot. de vlet is de remboot en de vlet legt de anderen in sleepformatie .

we gebruiken hem soms ook bij wedstrijden.

de motor is een opgevoerde 3PK en kan ook maar 2 vletten slepen
VPV Hoorn 100 Jaar! 1912-2012 en verder.
(later bleek 1911 ergens in een oud krantenartikel uit 1912 dat we al 1 jaar bestonden)
robinbalk
 
Berichten: 1903
Geregistreerd: Di 04 Nov, 2008 22:45
Woonplaats: Beets
Scouting groep: Vaandrig Peetoom Vendel Hoorn

Berichtdoor Tijmen » Ma 23 Feb, 2009 11:58

robinbalk schreef:wij hebben een losse bb motor die we meestal op de 744 zetten als we gaan slepen achter de sleepboot. de vlet is de remboot en de vlet legt de anderen in sleepformatie .

we gebruiken hem soms ook bij wedstrijden.

de motor is een opgevoerde 3PK en kan ook maar 2 vletten slepen


Volgens mij worden hier tips gevraagd voor de bouw/verbouwing van een motorvlet en niet hoe je eigen sleep situatie is.
Tevens is de laatste reactie uit 2006! :shock:
If you aint dutch you aint much!
Gebruikers-avatar
Tijmen
 
Berichten: 255
Geregistreerd: Za 17 Sep, 2005 13:45
Woonplaats: Utrecht
Scouting groep: J.P. Coen

Berichtdoor robinbalk » Di 24 Feb, 2009 18:53

ja en ik zag het toevallig en dacht laat ik ff reageren
VPV Hoorn 100 Jaar! 1912-2012 en verder.
(later bleek 1911 ergens in een oud krantenartikel uit 1912 dat we al 1 jaar bestonden)
robinbalk
 
Berichten: 1903
Geregistreerd: Di 04 Nov, 2008 22:45
Woonplaats: Beets
Scouting groep: Vaandrig Peetoom Vendel Hoorn

Vorige

Terug naar Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren

Het team
Alle forumcookies verwijderen