FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren

Het is momenteel Di 11 Dec, 2018 14:10
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

[techniek] Een lelievlet ombouwen tot een motorvletje

[techniek] Een lelievlet ombouwen tot een motorvletje

Berichtdoor sjef » Vr 19 Mrt, 2004 02:44

Wij zijn al een tijdje aan het peinzen om een oude vlet van ons om te bouwen tot een motorvlet met een inboard diesel.

Maar dan loop je vanzelf al tegen een paar problemen zoals:
- Voldoende ruimte voor een schroef
- Hoe richt je een goede stuurinrichting in: met kettingen?, gewoon een helmstok?
- Goede koeling van de motor (lucht- of watergekoeld)

Ik weet dat er een aantal vletten gemotoriseerd zijn, maar deze vletten zijn veel langer dan een lelievlet. Maar het zijn wel lelievletten (ontworpen door dezelfde Lelie).

Heeft iemand ervaring met zo'n projekt en wie kan me nuttige tips geven.

De bedoeling is om er 5 vletten 'vlot' mee te slepen dus er zal wel een aardige motor ingebouwd moeten worden.
Laatst gewijzigd door sjef op Wo 19 Mei, 2004 20:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor CEO » Vr 19 Mrt, 2004 09:00

Neem eens contact op met de RMWG: die hebben een vlet in 4-en gezaagd en daar duszowel in de breedte als in de lengte wat tussen gestopt.

Daarnaast staat er een behoorlijke motor in, hebben stuurinrichting etc. eea ziet er bohoorlijk professioneel uit.

RMWG: Rijswijkse Meeuwen en WaterGeuzen uit ijswijk, ZH
Inmiddels wonen we in de Sauefjøs. Met dank aan FW&K!
N.B.: Ik ben hier vaker niet dan wel, dus heb je vragen: mail me.
Gebruikers-avatar
CEO

Scouting groep: Scouting Orion

Berichtdoor E-J » Vr 19 Mrt, 2004 09:18

Of kom naar Utrecht, daar zijn we momenteel aktief bezig met zo'n project, zonder de vlet te verbreden of verlengen.
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor Querrie » Vr 19 Mrt, 2004 10:52

Bij de musinga - Rijn hebben we een bootje gehad kleiner dan de vlet met een klein motortje erin, deze ging vooral mee op de Telegraaf een schip van iemand prive waar we met de Musinga - Rijn gebruik van kunnen maken, deze heeft ook gediend als hoogwaterboot want dan kunnen we ons clubgebouw niet meer via het weggetje berijken,

dit bootje is een tijd geleden opkocht door iemand van de Musinga - Rijn, er is een plan om een in een vlet een motortje te bouwen, vooral bedoelt als hoogwaterboot, het motortje wat er in komt is een niet zo grote maar ik heb ook geen idee wat er mee gedaan moet worden (Moet ie echt vletten gaan slepen of echt de rijn op)

Aan de bouw is nog niet begonnen maar zodra de vletten uit de loods zijn en Jeroen weer tijd heeft gaat ie er vast wel aan beginnen

misschien dat FW&K het nog kan aanvullen met details
Gebruikers-avatar
Querrie

Scouting groep: Musinga - Rijn Wageningen

Berichtdoor FW&K » Vr 19 Mrt, 2004 12:47

Querrie.com schreef:misschien dat FW&K het nog kan aanvullen met details

Aanvankelijk was het idee om een vlet buiten-gebruik ervoor te aan te passen. Echter, het is misschien mogelijk om het staal en het laswerk voor het casco geregeld te krijgen via een constructiebedrijf.

Omdat het scheepje zoals Querrie vnl. moet gaan functioneren als hoogwater-pendel, is ervoor gekozen om bij nieuwbouw voor een stompe neus te gaan. Hiermee kan hij dus als opduwertje gaan functioneren. Met een duwstoel achterop een vlet heb je mooi personenvervoer.

Het inboard zal een klein motortje worden; hoe en wat precies weet ik niet. Als er ineens weer ergens een 575 opduikelt of de Perkins die hier nog staat er ingaat kan het maar zo weer veranderen :wink:
Uitgaande van een klein motortje zal de stuurinrichting tot een roer met helmstok beperkt blijven.

Veel meer nieuws is er eigenlijk nog niet.

Bij het aanpassen van een vlet, moet je rekening houden met de juiste plaatsingen van de motor en zul je de achterluchtkast moeten aanpassen/verwijderen om een doorvoer van de schroefas mogelijk te maken.

Je zou kunnen denken aan een halve straalbuis bovende schroef die tegelijk de onderkant van de aangepaste luchtkast wordt.

Overigens: enigszins offtopic, maar ik ben via mijn werk laatste een omgebouwde lelievlet tegenkomen die uitgerust was met een beting in het midden van de vlet [buiskoker met een opzetstuk], een 25-pk's buitenboordmotor die waarvoor de achterluchtkast was uitgespaard zodat hij "inboard" valt, en een duwsteventje voorop.

Dat was een erg makkelijk gebakkie!

:arrow: Dwergje-mod-edit: Enige antwoorden samengevoegd ;)
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor E-J » Vr 19 Mrt, 2004 14:13

Aanpassingen en dergelijke hebben we al gedaan.
We zijn bezig om de tekening nu goed te maken.
We hebben inderdaad wat ruimte gemaakt voor de schroef, maar je krijgt daar een kavitatieprobleem, maar dat is ook weer oplosbaar.
Daarna plaatsing van de motor enz... Het laswerk valt op zicht wel mee.

Ik kan wel een heel verslag maken en zo, maar kom ander gewoon eens langs. Wij willen hem dit voorjaar gaan testen, dus..
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor sjef » Za 20 Mrt, 2004 02:55

Querrie.com schreef:het motortje wat er in komt is een niet zo grote maar ik heb ook geen idee wat er mee gedaan moet worden (Moet ie echt vletten gaan slepen of echt de rijn op)

We komen nog wel eens op de maas, en daar kan het met HW ook aardig stromen, en dan met vijf vletten erachter....

E-J schreef:Ik kan wel een heel verslag maken en zo, maar kom ander gewoon eens langs. Wij willen hem dit voorjaar gaan testen, dus..

Ik denk dat ik op die uitnodiging inga, is wel wat makkelijker. Ik stuur wel ff een deesjer dagen een pb
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Berichtdoor Querrie » Za 20 Mrt, 2004 09:31

als er bij ons mee begonnen wordt ben je van mij part welkom om eens te kijken er zullen dan ook mensen zijn van de Technische Dienst die weten er nog meer van af dan ik en FW&K
Gebruikers-avatar
Querrie

Scouting groep: Musinga - Rijn Wageningen

Berichtdoor markaben » Zo 08 Nov, 2009 16:03

kijk eens op mijn site.

http://www.vonksneet.com/opduwer/
markaben

Berichtdoor dconel » Ma 09 Nov, 2009 22:36

Leuk project hoor!
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor sjef » Wo 02 Dec, 2009 21:01

He Mark!

Goed bezig daar bij de Fransicus. Of wordt dit een eigen projectje?
Goed op Drijf!

Gebruikers-avatar
sjef

Terug naar Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren