FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren

Het is momenteel Di 11 Dec, 2018 13:31
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Dieselmotor, merk Lister

Dieselmotor, merk Lister

Berichtdoor willemjan » Wo 12 Okt, 2011 12:38

Ik heb een oude 2 cilinder dieselmotor, van het merk Lister in mijn tuindersvlet staan.
Tot voor kort functioneerde dit oudje, welke ik met de hand dien aan te slingeren, heel goed.
Nu is er een defekt.
Het bestaat uit weinig tot geen compressie en hij lekt diesel ergens uit vandaan.
Volgens mij ergens uit de zijkant??
Als ik hem probeer aan te slingeren, dan is het net alsof je water in de motor hoort ronddraaien.

Heeft iemand enig idee wat dit probleem kan zijn?

Mvrgr.Willemjan
willemjan

Re: Dieselmotor, merk Lister

Berichtdoor waterratje » Wo 12 Okt, 2011 14:35

Heb het topic verhuist naar "Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren" sub-forum, onder "Materialen, Boten en Gebouw".
Nannie van der Wiele 45 jaar!!! 1969-2014

http://www.nannievdwiele.nl
Gebruikers-avatar
waterratje
Sitecrew

Scouting groep: Nannie van der Wiele

Berichtdoor BJ » Do 13 Okt, 2011 12:07

Pff... moeilijk te zeggen. Is de motor van het ene op het andere moment gestopt? Heeft 'ie onder water gestaan? Heeft 'ie lang niet gelopen?
Koelwater lijkt me onwaarschijnlijk aangezien Listers in tuindersvletten doorgaans luchtkoelers zijn. Werken de kleplichters nog goed? Zijn de kop- en voetpakking nog heel? En kijk even of je het model en type kan vinden, dat maakt het wellicht iets eenvoudiger.
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Scouting groep: Admiraliteit 12

Berichtdoor willemjan » Do 13 Okt, 2011 13:06

Hallo BJ,
Dank voor jou antwoord.
De motor heeft niet of nauwelijks in het water gestaan.
Als dat zo is geweest, dan is het alleen met zijn voeten.
Hij deed het, nadat hij een paar cm in het water heeft gestaan, in ieder het geval niet meer, hij was niet meer lopend te krijgen
Het betreft inderdaad een luchtgekoelde motor.
Kzal eens kijken of de kleplichters nog goed werken vlgs mij wel.
Misschien is de koppaking of voetpakking de oorzaak want ik zie bij de poging tot aanslingeren diesel ergens uit de zijkant komen.
Maar kan in dit geval dan ook de tank met diesel, na volledig gevuld te zijn, na enige dagen leeg zijn?

Mvrgr.Willemjan
willemjan

Berichtdoor BJ » Do 13 Okt, 2011 14:11

Begrijp ik nu goed dat de tank spontaan leegloopt in een aantal dagen? Dat heeft doorgaans niets met de pakkingen te maken maar verklaart misschien wel het klotsende geluid. Peil de olie even om te zien of dat er normaal uitziet en kan je aangeven waar je de diesel uit de zijkant ziet komen?
Het leven is er niet om van te genieten, maar om te worden verdragen en te weerstaan.
BJ

Scouting groep: Admiraliteit 12

Berichtdoor willemjan » Do 13 Okt, 2011 15:30

Hoi Bj,
Ja, de tank loopt in een paar dagen leeg.
Ik heb er in het voorjaar veel te veel olie ingegooid, want dacht dat er veel te weinig inzat.
Nu is het peil goed vlgs mij.
Zal zaterdag eens met hulp kijken waar de diesel uit vandaan komt.
Nogmaals bedankt voor jouw antwoorden.

Mvrgr.Willemjan
willemjan

Berichtdoor willemjan » Zo 16 Okt, 2011 09:56

Goedemorgen Bj,
Ik heb gisteren het kleppendeksel eraf gehad en geconstateerd dat deze al vier open en dichtgaan.
Tijdens de poging tot aanslingeren zag ik wel onder het vliegwiel druppels vallen.
Ik weet niet of dit diesel of water is, want mijn handen zaten al onder de diesel en de ruimte is erg krap om de motor heen.
Misschien is er water in de motor gekomen door de uitlaat heen, die heeft n.l. wel onder water gestaan.
Zou dat misschien natte gloeistiften kunnen veroorzaken, of stel ik nu een hele stomme vraag?
Ik ben wel redelijk thuis in oudere benzinemotoren, maar niet bij diesels.
Ik ga het gehele houten dek om de motor heen maar verwijderen, want dan kan ik de motor beter bekijken.
Ik heb op de bodem onder de motor een onbeschadigd rechthoekig stuk aluminium gevonden ong. 4 x 10cm.
Voor mijn gevoel is dit niet de oorzaak omdat het onbeschadigd is.

Mvrgr.Willemjan
willemjan

Berichtdoor willemjan » Zo 16 Okt, 2011 18:09

Hallo BJ,
Ik heb vanmiddag het houten dek om de motor weggesloopt.
Nu heb ik kunnen zien en ruiken dat er water uit de onderkant van de vliegwielkast loopt.De plek van de nokkenkast is droog en daarboven ook.Aan de vliegwielkast zit de versnellingsbak met twee peilstokjes.
Ik heb geen idee waar de tweede voor dient.
Het andere wat vlgs mij het niveau van de versnellingsbakolie aangeeft was iets onder het min.niveau.
Misschien heeft hij verder onderwater gestaan dan mijn zoon mij durfde te vertellen, ik was op nl vakantie.
Is een dieselmotor luchtgekoeld waar water inzit nog te repareren?

Mvrgr.Willemjan
willemjan

Berichtdoor Tijmen » Di 18 Okt, 2011 10:24

Listers zijn bijna tot in den treuren te repareren.. Lopen vaak gewoon door terwijl ze beschadigd zijn. De blokjes kunnen wel wat afwijkingen aan. Maar misschien is het handig als je wat foto's plaatst, dan weet iedereen om welk type lister het gaat. Heel veel onderdelen zijn tegenwoordig weer nieuw te bestellen. Weliswaar kopieën van de originele onderdelen maar ze passen prima.
If you aint dutch you aint much!
Gebruikers-avatar
Tijmen

Scouting groep: J.P. Coen

Terug naar Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren