FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Materialen, Boten en Gebouw Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren

Het is momenteel Di 11 Dec, 2018 13:41
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Nieuw roer nodig? Schilling roer!!

Nieuw roer nodig? Schilling roer!!

Berichtdoor Boekel » Ma 15 Mrt, 2010 01:33

(klik op de video voor full-screen/hd versie)

Omdat onze sleper en mijn eigen boot een nieuw/beter roer nodig hebben, ben ik op zoek gegaan naar verschillende soorten roeren.
Uiteindelijk blijkt het 'schilling' roer voor ons de beste eigenschappen te hebben, simpel (geen bewegende delen aan het roer), geschikt voor 'langzaam varende schepen' en zeer effectief.
Enige nadeel is dat voor het optimale effect een roeruitslag van 2x 70 graden nodig is, iets wat met een normale stuurcilinder niet haalbaar is.

Op het internet kon ik geen tekeningen vinden van dit type roer, maar wel een hoop artikelen en plaatje van producenten. Hiervan heb ik een tekening afgeleid en een test-roer gemaakt waarvan de plaats van de roerkoning verstelbaar is, en ook de afstand tot de schroef is instelbaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het resulaat is spectaculair, de boot draait bijna om zijn as, en kan rondjes draaien in een ruimte die net iets groter is dan de boot zelf. Het balansdeel is nu 37% of 1 op 2,7 en dat blijkt in dit geval een goede verhouding.

We hebben ook een meting gedaan van de stuwkracht, deze is exact hetzelfde als bij het oude plaatroer (390 kg).
De zijwaardse kracht was bij het oude roer 125 kg, met dit roer hebben we eigenlijk geen goede meting, de boot wordt schuin getrokken en de schroef slaat lucht. Hoogst gemeten kracht was 250 kg.

Sowieso is het verschil voornamelijk tijdens het varen enorm, dan heeft de schroef genoeg water en stuurt de boot alsof er een buitenboordmotor achter hangt (die tot een graad of 75 draait). Je moet je echt vasthouden als de roerganger niet rustig stuurt. (is ook wel een beetje te zien in de video)

Wat ik aan dit roer nog ga aanpassen is de bovenplaat, die moet groter zodat het water minder omhoog spuit bij manouvreren, het roer moet sowieso nog een cm of 5 hoger.

Bij uitdrijven in z'n vrij stuurt de boot slecht, wat dat betreft had het roer een stukje groter gemogen en daarom komt er ook voor de sloep nog een ander, groter, roer.

Mochten er mensen zijn die tekeningen van dit roer willen dan even een pm sturen naar mij.
Gebruikers-avatar
Boekel

Scouting groep: Victorie Heiloo

Re: Nieuw roer nodig? Schilling roer!!

Berichtdoor beheerdersintjoris » Ma 15 Mrt, 2010 11:47

mooi verhaal! &:&

Kan me herinneren dat er enkele jaren geleden in de Waterkampioen ook een heel verhaal incl. test heeft gestaan over dit type roer. De Waterkampioen-redactieboot Tijgerhaai is volgens mij ook voorzien van zo'n roer. 8)
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor dconel » Ma 15 Mrt, 2010 16:18

Ik ben gelijk in m'n lesboeken gedoken en.. je hebt gelijk! Ik kan sowieso erg weinig vinden over 'roeren'.

Ik weet wel dat er bij ons flink geklaagd wordt over de manoeuvreer eigenschappen van onze sleper. Ik ga mezelf er eens rustig in verdiepen. Bedankt!
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor Rory » Di 16 Mrt, 2010 10:36

Volgens mij hangt er onze onze bijboot ook een dergelijk roer (of iets wat er erg op lijkt).

Afbeelding
Het stuurt aardig, maar ik heb het vermoeden dat het roerblad wel wat groter had mogen zijn ten opzichte van de schoef.
Gebruikers-avatar
Rory

Scouting groep: St. Martinus, Zaltbommel

Berichtdoor Boekel » Di 16 Mrt, 2010 10:41

Rory schreef:Volgens mij hangt er onze onze bijboot ook een dergelijk roer (of iets wat er erg op lijkt).

Het stuurt aardig, maar ik heb het vermoeden dat het roerblad wel wat groter had mogen zijn ten opzichte van de schoef.

Haha ja dat roertje is nog kleiner dan de schroef :)

Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt of de achterkant van het roer geen verdikking heeft ('visstaart'), die kenmerkend is voor een schilling-roer.
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor Rory » Di 16 Mrt, 2010 11:39

Boekel schreef:Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt of de achterkant van het roer geen verdikking heeft ('visstaart'), die kenmerkend is voor een schilling-roer.
Die verdikking heeft het roer inderdaad niet nee. Ik heb hier even gezocht in de online catalogus van de biliotheek hier in Delft, maar daar is ook weinig te vinden over type roeren zo op het eerste gezicht.
Gebruikers-avatar
Rory

Berichtdoor koekblik » Di 16 Mrt, 2010 15:26

interessant zeg, ik wist niet dat er zoveel verschil tussen verschillende roeren kon zitten. om met de sloep om je eigen as te kunnen draaien is best wel een prestatie!

zijn er nog andere roeren die ook in aanmerking zouden komen maar die het uiteindelijk niet zijn geworden? (bijvoorbeeld een waarbij je dus niet die 75 graden uitslag nodig hebt voor goeie resultaten?)
Gebruikers-avatar
koekblik

Scouting groep: Scouting Koog-Zaandijk (HBS)

Berichtdoor Boekel » Di 16 Mrt, 2010 17:00

koekblik schreef:zijn er nog andere roeren die ook in aanmerking zouden komen maar die het uiteindelijk niet zijn geworden? (bijvoorbeeld een waarbij je dus niet die 75 graden uitslag nodig hebt voor goeie resultaten?)

Om een dergelijk stuur-effect te hebben moet je het water zo'n 90 graden afbuigen, enige alternatief voor een schilling-achtig roer is een flaproer, dan heeft het hoofd-deel van het roer minder uitslag maar het 'flapje' wel. Nadeel van een flaproer is dat deze achteruit zeer slecht presteren. (En dat je onder water bewegende delen hebt, scharnieren, glijlagers, etc.)

Afbeelding

Dit is een voorbeeld van een stuurmachine zoals ik overweeg te maken voor de sleper:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor edwin » Di 16 Mrt, 2010 17:52

Een andere optie is om met twee of drie (v.d Velden) roeren achter je boot te varen. Als je betere stuureigenschappen achteruit wil hebben moet je met flankingroeren of een boegroer gaan werken.
laat varen hen die varen lusten, ik heb gevaren laat mij rusten
edwin

Scouting groep: ZVG de Geuzen soms ook Tasmania

Berichtdoor koekblik » Wo 17 Mrt, 2010 11:47

Als ik dan de nadelen van het alternatief bekijk en de nadelen van het schillingroer denk ik dat je echt weer wat moois in elkaar gaat zetten :-) ben benieuwd naar de stuureigenschappen van de sleper als het allemaal af is :-)
Gebruikers-avatar
koekblik

Scouting groep: Scouting Koog-Zaandijk (HBS)

Berichtdoor Boekel » Wo 17 Mrt, 2010 11:51

koekblik schreef:ben benieuwd naar de stuureigenschappen van de sleper als het allemaal af is :-)

Ik ook!
Gebruikers-avatar
Boekel

Berichtdoor Evert » Wo 17 Mrt, 2010 12:11

Waarom wil je eigenlijk dat je roer het ook achteruit doet op je eigen schip? Ik vind het op grote schepen meestal erg vervelend als het schip achter het roer aangaat. Bij het manoeuvreren blijf je dan aan je stuurwiel draaien.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen!
Gebruikers-avatar
Evert

Scouting groep: macdonald, Den Haag

Berichtdoor loods » Wo 17 Mrt, 2010 12:20

Ziet er uit als een goed doordacht en uitgewerkt project. top.
Lijkt me een enorme verbetering wanneer je moet manoeuvreren met een sleep.
Als ik de tijd had leek met dit een geweldige klus, om op ons slepertje te bakken.
loods

Scouting groep: Scoutinggroep President Steyn

Berichtdoor Rory » Wo 17 Mrt, 2010 12:43

Evert schreef:Waarom wil je eigenlijk dat je roer het ook achteruit doet op je eigen schip? Ik vind het op grote schepen meestal erg vervelend als het schip achter het roer aangaat. Bij het manoeuvreren blijf je dan aan je stuurwiel draaien.

Evert Jan

Het is handig als je achteruit-varend nog tegen de wielwerking van de schroef in kunt sturen, zodat je recht achteruit kunt varen. Met een zeilschip misschien minder van belang, maar bij een sleepboot vind ik het prettig als dat kan.
Gebruikers-avatar
Rory

Berichtdoor Binnenvaartschipper » Wo 17 Mrt, 2010 13:15

Het kan in ieder geval geen kwaad als je bij het achteruit varen met je roer kan sturen of je het nu gebruikt of niet, bovendien is het wel erg makkelijk als je achteruit "in moet parkeren" en je kan het doen zonder rare fratsen uit te moeten halen met alle gevolgen van dien (schades,stress enz.).
Gebruikers-avatar
Binnenvaartschipper

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Volgende

Terug naar Slepers, motorvletjes en buitenboordmotoren