FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Activiteiten Verhalen en foto's

Het is momenteel Do 23 Nov, 2017 14:02
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Scouting in oorlogstijd

Scouting in oorlogstijd

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 01 Apr, 2007 21:34

Op 2 april 1941 wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog de padvinderij verboden. Sommige groepen gaan in het geheim door. Kort geleden kreeg ik het logboek van zo'n groep: de Katwijkse Zeeverkenners. Het laat zien hoe gewoon scoutingwerk langzaam veranderd tot een levensgevaarlijke bezigheid in een bizarre maatschappij, met harde gevolgen.
Ik ga delen hiervan in afleveringen tot bevrijdingsdag op een forum zetten, en omdat het lastig is om dit op twee fora te doen, heb ik de (grotere) concurrent scoutingforum gekozen. Als je interresse heb ik historie, kijk dan naar dit topic
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Meesje » Zo 01 Apr, 2007 22:27

heel interessant! ik ben zeker benieuwd...

Wij bestonden toen nog niet, maar ben heel erg nieuwsgierig naar de verhalen!
Liever met jou in de sloot, dan alleen de zee op
Gebruikers-avatar
Meesje
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor FlorisMark » Zo 01 Apr, 2007 22:47

Toegevoegd aan mijn koppelingen :)
Gebruikers-avatar
FlorisMark

Scouting groep: Scouting Anna Paulowna

Berichtdoor rene » Ma 02 Apr, 2007 00:23

Dik,
Het zou aardig zijn als je het verhaal compleet hebt er een download van te maken en die te laten plaatsen bij de scout shop downloads in de historische rubriek. Die wordt nu gevuld door Piet Kroonenberg. Hij heeft in het Engels ook een prima verhalen geschreven over deze periode
En een tweetal boeken.

Hier een webpublicatie over "J"
scout in oorlogstijd
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor E-J » Di 03 Apr, 2007 06:48

Als antwoord op je vraag of er nog meer zijn: 2 jaar terug vond ik bij de J.Pzn.Coen het logboek uit die periode (is dus niet gaan zwerven, maar ligt nog gewoon bij de groep).
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor rene » Do 26 Apr, 2007 15:14

Padvinders in het verzet:
Een vraag die me al lang bezighoudt is de deelname van Scouting aan het verzet. Hier in Vlaardingen hadden we de Geuzen als verzetsgroep, bekend van de Jaarlijks geuzenpenning. Ies Korpershoek een van de leden leerde ik kennen als jong verkenner, ze waren er nogal zwijgszaam over maar het werd me wel duidelijk dat er flinke verbindingen waren met Scoutingmensen. De oubaas van onze groep moest onderduiken vanwege de wapentransporten die hij deed.

Ook van Piet Kroonenberg vernam ik dat padvinders in het verzet actief waren, omdat het de weinigen waren die in staat waren en kaarten te maken.

Maar over de rol van Scouting in het verzet (behoudens individuele gevallen) heb ik eigenlijk nog geen publicaties gevonden.

Meestal wordt gerefereerd aan het beroep of hoofdactiviteit dus student, bakker ed waardoor je er nooit meer achterkomt. In het geval van de Geuzen in Vlaardingen lag er een wandelsport vereniging aan de verzetsgroep ten grondslag, waarbij het me niet duidelijk is of dat een onderduikconstructie was van de Padvinders, Scouting was immers verboden en als wandelsport vereniging konden ze wel bijeenkomsten houden.

Ik ben dus benieuwd of er iemand me meer kan vertellen over de rol van Padvinders in het verzet.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Mang » Zo 29 Apr, 2007 08:50

JCW-site schreef:2 april 1941: De Duitse bezetter verbied alle scoutingverenigingen. Onze spullen en boten worden in beslag genomen en ons clublokaal wordt verzegeld. Gelukkig konden we een gedeelte van het materiaal op tijd in veiligheid brengen. De dag na de verzegeling konden we bovendien met de hulp van een bevriende griffier van de rechtbank stiekem het lokaal binnen om nog wat zaken als zeilen en tenten weg te halen. Zeilboot "de Bever" werd ondergebracht bij de ZD&O en kreeg daar de schuilnaam "Luctor". Als "lid" van de ZD&O bleven een aantal scouts toch nog stiekem bijelkaar komen en varen met hun boot.
Juni 1945: Direct na de bevrijding werd de groep officieel heropgericht. Het materiaal dat niet op tijd in veiligheid was gebracht, was door de Duitsers aan de "hitlerjugend" gegeven, en dat vonden we dan ook na de bevrijding vernield terug en was niet meer te repareren.Met het wel op tijd verstopte materiaal en drie rubberboten gekregen van het engelse leger, konden we gelukkig wel direct weer aan de slag.Door de enorme ledengroei, moest men de groep splitsen; zo onstond de Cornelis de Witt-groep. Die opkomst had in het zelfde clubhuis.In de periode na de oorlog ging het goed met de beide de Witt-groepen. We zaten zo dik in de leiding dat we zelfs wat leiding konden afstaan aan andere groepen. Zo had de andere Dordtse zeeverkennersgroep, de Willem de Zwijger, door omstandigheden niet genoeg leiding meer. Stuurman Koopmans ging toen samen met nog twee man naar die groep, en werd daar schipper. Ook heeft onze groep kunnen helpen met het oprichten van een meisjesgroep; de Meidengroep Dordrecht (MeDo).
Gebruikers-avatar
Mang

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor Sokje » Ma 14 Mei, 2007 17:10

Gaaf om te lezen hoe dat vroeger allemaal ging zeg.. =)
*prrr*
Gebruikers-avatar
Sokje

Scouting groep: HSG Almere

Berichtdoor Dik Parlevliet » Wo 16 Mei, 2007 21:07

Veel Scouts zeggen dat je tegenwoordig (gelukkig) geen padvinder meer bent. Dit waren echte padvinders. Wat vond je daar nu van?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor cc-junk » Do 17 Mei, 2007 00:13

Als of het wat uit maakt of je het nou scout of padvinder noemt....
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor rene » Do 17 Mei, 2007 00:40

Voor mij is het wel en duidelijk verschil: Scouts zijn consumenten, zeg maar uitgekleedde padvinders.

....ze hebben geen missie.
Gebruikers-avatar
rene

Terug naar Verhalen en foto's