FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Activiteiten Verhalen en foto's

Het is momenteel Do 21 Sep, 2017 22:02
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Project "pret in een lelievlet", R'dam - Londen

Project "pret in een lelievlet", R'dam - Londen

Berichtdoor Nielzje » Wo 07 Feb, 2007 13:20

dit jaar ben ik begonnen met de opleiding hbo marof in rotterdam
en met drie mede studenten kwamen we op het idee om een lelievlet te bouwen om daarmee van rotterdam naar hartje londen te gaan zeilen.
en dan willen wij vertrekken tijdens de wereldhavendagen 2007. Aangezien we alle 4 ook op waterscouting zitten dacht ikd at het mischien wel interresant is voor sommige dus bij deze.

Inmiddels zijn we al begonnen met de bouw van de ietswat aangepaste lelievlet. Ik zal binnenkort ook wel wat foto's hierop gooien zodat jullie het project een beetje kunnen volgen.

Enkele aanpassingen die we hebben gemaakt zijn verhoogde dolboorden met 10cm. Ook komt er een kap op de punt tegen golfwater. In plaats van een zwaard zullen we 2 vaste kimkielen plaatsen. En er komen 2 vaste slaapplaatsen in de kuip.

Om dit project voor elkaar te krijgen maken we gebruik van sponsors. Zo heeft Tukker ons het bouwpakket van de lelivlet gegeven. Ook zijn we met verschillende bedrijven nog in onderhandeling voor onder andere hout en zeilkleding. Mocht een van jullie een bedrijf kennen of erbij werken die mischien iets zou zien in sponsoring zouden we dat ook graag horen.
check http://pretineenlelievlet.come2me.nl/

voor de enige echte ZEELIEVLET in Nederland
Gebruikers-avatar
Nielzje

Scouting groep: JCW- MEDO en van Brederodegroep Papendrecht

Berichtdoor FW&K » Wo 07 Feb, 2007 14:02

Zeker interessant project! &:& Heeft het daarwerkelijk de naam 'Pret in een lelievlet' ? Misschien kunnen we de naam van het topic nog wat netter maken.

Mocht je trekjes van Boekel krijgen en de verslaglegging erg nauwgezet doen, wie weet kan het topic dan sticky worden.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor sliefzeilertje » Wo 07 Feb, 2007 16:03

Stoer! Lijkt me wel spannend om naar Engeland te varen in een vlet, zullen niet velen kunnen zeggen :wink:

Ik ben benieuwd!
"Zeg maar ja tegen 't leven, anders zegt 'r 't leven nog nee!"
Gebruikers-avatar
sliefzeilertje

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor rene » Wo 07 Feb, 2007 17:29

Ik ben gevoelsmatig wat sceptisch, omdat ik de Noordzee zeilend wat geweldadig heb meegemaakt. Met mooi weer is het wel een leuk project, misschien net als dat jochie dat de ocean is overgevaren met een goede volgboot is het veilig genoeg om te proberen.

Ik vind een kimkieler wel heel interessant als mod op een lelievlet. Je vergroot de leefruimte en voorkomt water binnenboord. Vanuit onderhoudstechisch oogpunt is het ook heel handig. Ik weet alleen niet wat dat betekent voor de zeilgenschappen. Het kan dus een hele verbetering zijn van de vlet, mits het niet slechter zeilt.

Navigatie en stromingen spelen een heel belangrijk rol, dus zou ik ook maar op zoek gaan naar wat navigatie spullen, zoals kompas en gps.
Een marifoon en reddingbaken is ook eigenlijk wel een must.
Hoe zorg je eigenlijk voor stroom aan boord ? Windgenerator ?

Kortom met een bootje alleen ben je er nog lang niet er zijn nogal wat praktische zaken die er ook ingevuld moeten worden. Het lijkt me dat de voorbereidingstijd wel erg kort is.

Ik vraag me dus of het doel nu al haalbaar is, maar ik vind het wel een heel leuk en spannend project. Al levert het maar een nieuwe vlet met aangepaste eigenschappen, zoals beter bestendig tegen golfslag.
Ik ga de story wel goed volgen, misschien dat ik nog wat kontakten heb die spullen kunnen opleveren. Dus jongens publiceren hier !
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Nielzje » Wo 07 Feb, 2007 20:08

het project heet inderdaad pret in een lelievlet. dat was het eerste wat ons te binnenschoot dus vandaar.

de kimkielen zullen niet echt veel goeds doen aan de zeilkwaliteit waarschijnlijk maar ze zorgen wel dat de vlet minder gaat rollen. We gaan er nog een aantal technische berekeningen oplos laten om het theoretisch iig niet aan het toeval over te laten maar dat krijgen we pas komende periode.

verder hebben we al een veiligheidsplan met daar in ook een vhf en verschillende reddingsbakens
Een kompas en gps nemen we ook mee aan boord en stroom en wind gaan we goed onderzoeken in de reisvoorbereiding zodat we dat ingeveer kunnen voorspellen. Voor het wind zullen we vlak van te voren waarschijnlijk ook worden bijgestaan door een meteorologisch instituut.

Aan boord zelf zullen we geen stroomvoorziening treffen. De spullen die we mee nemen zullen gevoed worden door batterijen. Mochten die opzijn kunnen we reserve batterijen van het volgbootje krijgen of hebben we gewoon pech.

Het doel is gewoon haalbaar en ook kwa voorbereidingen loopt het momenteel vrij goed. De tijdsplanning is wel vrij strak omdat we ook het gewone schoolwerk niet moeten vergeten. Maar zoals het er nu uitziet kunnen we begin mij de eerste proefvaart gaan houden in waarschijnlijk de biesboch om te kijken of ze een beetje kan zeilen.

Morgen gaan we weer lassen en gaat er een fototoestel mee. Dus ik denk morgen avond de eerste foto's van onze vlet in progress

Gebruikers-avatar
Nielzje

Berichtdoor CEO » Wo 07 Feb, 2007 21:26

Gaaf. Het is een idee waar ik ook mee heb gelopen, maar ja.... inmiddels getrouwd, kinderen etc. Eigenlijk gewoon een jongensboek. Doorzetten!

Volgens mij kan je je redelijk eenvoudig laten sponsoren door een aantal instanties: probeer onze eigenste Marine eens. Wellicht hebben die een mijnenjager of iets anders (relatief) kleins ter beschikking. Vaak hebben scholen ook wel eea op sponsorcontacten bij te dragen. En de stichitng Nederland Maritiem?

Succes, ik zal de verhalen met gepaste jaloerzie volgen :o)
Inmiddels wonen we in de Sauefjøs. Met dank aan FW&K!
N.B.: Ik ben hier vaker niet dan wel, dus heb je vragen: mail me.
Gebruikers-avatar
CEO

Scouting groep: Scouting Orion

Berichtdoor rene » Wo 07 Feb, 2007 22:21

Ik zou nog wel even de standaard vingerlingconstructie van het roer veranderen, zet er doorlopend stuk rond in, dan kan het roer er niet meer uitschieten.

Verder kun je beter de mastvoet ook verstelbaar maken omdat je niet goed kunt bepalen waar met de kimkielen het lateraalpunt zit. Als het nodig is kun je snel en proefondervindelijk de trim veranderen, iets dat op een andere wijze nagenoeg onmogelijk is.
Laatst gewijzigd door rene op Di 13 Feb, 2007 23:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor sebas » Do 08 Feb, 2007 10:23

CEO schreef: jongensboek

Precies wat jij zegt CEO! Vroeger droomde ik al weg bij Paul Biegels Kleine Kapitein....

Ik ga jullie volgen! :D
[i]Schrwebeb is een emotie...[/i]
Gebruikers-avatar
sebas

Scouting groep: Klimopgroep Waddinxveen

Berichtdoor sartoootje » Do 08 Feb, 2007 13:20

Ik vind het echt een gaaf project waar jullie mee bezig zijn! &:&

Misschien kun je het voor sponsoring nog proberen bij de ABN Amro maar ik heb van een van de hoge heren daar gehoord dat ze in princiepe stoppen met het sponsoren van zeilers maar omdat dit een uniek project is, is het een poging waard.
Of een van de andere banken, Rabobank zal denk ik ook wel willen.
Zeilkleding, ik dacht dat zeilmerk Gill wel aan sponsoring deed maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

In elk geval ga ik jullie project volgen!
scouting is cool,
scouting is vet,
maar waterscouting is het best!:P
Gebruikers-avatar
sartoootje

Scouting groep: scouting Sarto Amsterdam

Berichtdoor Nielzje » Vr 09 Feb, 2007 22:17

de marine wordt binnenkort benaderd, wij willen van hun noodrantsoenen als eten aan boord vanwege het gemak daarvan en mischien hebben ze ook nog wat geld te besteden.
De KNVR hebben we al benaderd maar die kunnen niks voor ons betekenen
Nederland Maritiem echter nog niet dat gaan we zeker even doen binnenkort bedankt daarvoor.

voor zeilkleding gaan we maandag contact opnemen met musto uit engeland
gaastra hebben we al geprobeerd maar die deden moeilijk
Gill kunnen we ook nog proberen bedankt voor de tip

ook aan de rabobank hebben we gedacht, we gaan binnenkort daar een rekening openen en ook gelijk proberen wat geld los te peuteren.

en nu wat foto's van de bouw van het casco:
[img][img]http://img69.imageshack.us/img69/968/p2080096iz5.jpg[/img][/img]

het voorschot erin lassen
Afbeelding

de spanten op het voordek gelasd
Afbeelding

het achterdek in de boot lassen, hier kun je aan de spiegel goed zien dat het dolboord en de spiegel 10cm is verhoogd
Afbeelding

de vlet met het voordek en het achterdek erin
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Nielzje

Berichtdoor Ájó » Za 10 Feb, 2007 06:36

ik hoop dat je als maroff als eens de noordzee/het kanaal bent op geweest. het is daar niet altijd even fijn. Daarbij is er zeer veel scheepvaart en zijn veel verkeers scheiding stelsels.

en al denk jij alles goed te overzien, denk ook aan de anderen, dat ze jou goed kunnen zien, want als lelievlet ben je praktisch onzichtbaar als je tussen de golven op en neer deint. Helaas heeft niet elk schip een goede uitkijk en stuurman, dus wees er iig maar op verdacht.

Nou ja, dat je het weer even gaat afwachten lijkt me logisch. Maareh, goe ga je eigenlijk terug?

Nou ja, ik denk dat je als marof student wel het een en ander weet, en dat je nauwkeurig te werk gaat. Ik zou het nooit durven maar ik wens je veel succes!
Gebruikers-avatar
Ájó

Scouting groep: Musinga-Rijn

Berichtdoor Rory » Za 10 Feb, 2007 14:35

Een gaaf project!

Wat ik me afvraag bij het bekijken van de foto's, zijn de luchtkasten ook groter van inhoud geworden?
Want door het verhogen van de dolboorden en het plaatsen van twee kimkielen in plaats van ee nzwaardkast lijkt mij dat het gewicht toe zal nemen. Of hebben de originele luchtkasten voldoende capaciteit om dit extra gewicht 'aan te kunnen'?
Gebruikers-avatar
Rory

Scouting groep: St. Martinus, Zaltbommel

Berichtdoor CEO » Za 10 Feb, 2007 21:29

In zout water denk ik dat de luchtkasten niet groter hoeven.

Als jullie contacten problemen geven bij de Marine vwb de noodrantsoenen (waarom Marine en niet gewoon Defensie) geef effe een seintje en laat weten wat je exact nodig hebt. Ik ken een behoorlijk aantal Kapiteins-ter-Zee (zeg maar water kolonels).
Gebruikers-avatar
CEO

Berichtdoor Nielzje » Zo 11 Feb, 2007 02:45

ik ben een aantal keer op de noordzee geweest waarvan 1 keer zeilend met de urania. Een jongen uit het groepje heeft een zeiljacht van 9 meter waarmee hij met zijn vader regelmatig naar engeland zeilt, daar zullen wij 4-en ook een keer mee mee gaan om het zeilen op de noordzee te ervaren en ook met de lelievlet zelf zullen we een aantal proefvaarten onder de kust gaan houden. Zeeziekte kan inderdaad een probleem opgaan leveren maar daar moeten we ons daar maar gewoon overheen gaan zetten.

Aan boord van de vlet zullen we uiteraard een grote radarreflector meenemen en goede lampen om snachts de zeilen mee te verlichten. Mochten we dan echt nog het idee hebben dat we onopgemerkt blijven kunnen we de andere schepen altijd nog oproepen met de aanwezige VHF.

Zoals wij het zelf zien gaan we gewoon terug zeilen, de school ziet graag dat we de vlet op een trailer zetten en terug dus met de auto gaan. maar daarover zijn we nog in conclaaf

De luchtkasten zijn niet groter. Of ze voldoene capaciteit geven weet ik theoretisch niet 100% zeker. Volgens Tukker wel in ieder geval. Echter zullen we in de kuip ook extra drijfvermogen kweken door de ruimte tussen de schotten en de bodem ook waterdicht te maken.

We spreken over de marine omdat ik daar een tijdje op het KIM heb gezeten en dit voor mij dus gewoonte is. Vanuit contacten daar is mij aangeraden iemand van de werving te bellen die mij dan kan doorverwijzen maar mocht jij een contact hebben die ons gelijk al dichterbij de noodrantsoenen en eventueel geld kan brengen zouden we daar graag gebruik van maken.

Gebruikers-avatar
Nielzje

Berichtdoor CEO » Zo 11 Feb, 2007 12:21

Laat maar in een PB of mail weten wat er exact nodig is, dan kan ik een visje uitgooien.
Gebruikers-avatar
CEO

Volgende

Terug naar Verhalen en foto's