FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Activiteiten Verhalen en foto's

Het is momenteel Za 25 Nov, 2017 06:24
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Stoere verhalen topic

Berichtdoor Fok! » Ma 16 Jan, 2006 09:38

Spannende verhalen daar op het Alkmaardermeer.

Suus vertelde hierboven over dat ze vlak voor dé storm van 2004 bij ons langszij was geweest. Toen zij weer verder gingen heb ik met alle verkenners het getuigd omslaan van een vlet geoefend. Bij de laatste keer ging dat al veel moeilijker, omdat de wind erg afzwakte. Het werd broeierig en zweterig. Op het dek hadden de schipper en een stuurman net de voorbereidingen getroffen voor het pannenkoeken bakken.

Ik meerde aan met het laatste groepje en de pannenkoekbaktent was klaar toen we ineens naar achteren keken (richting het westen). De welbekende donkere wolken zoals .:elmo:. ze op de foto heeft gezet kwamen met grote snelheid onze kant op. Eerst stonden we nog een beetje verbaasd, want 'de wind kwam toch vanuit het oosten'?? :?

We konden echter niet lang twijfelen want binnen no-time was de storm bij ons en begon ons schip te draaien (wij lagen dus ook voor anker ;)). Stuurman en schipper probeerden nog snel de pannenkoekbaktent af te breken, maar ze waren net niet op tijd genoeg. Het zeildoek klapperde en ving wind en met moeite konden ze het met z'n tweetjes behouden. Ze hebben het gewoon maar bij elkaar gebonden en laag ergens weggestopt, wat één van hen nog de bril kostte die overboord viel.

Gauw kwamen ze weer in de stuurhut. We zetten de marifoon aan en konden alle noodberichten volgen. De kinderen aten nu binnen de pannenkoeken en mochten ook met tweetallen komen kijken naar de storm. Het ging fantástisch nu we allemaal veilig binnen zaten.
Maar ook wij ervaarden hetzelfde als wat Stefan vertelde: we kwamen halve wind te liggen en we dreven een heel eind af. Hoe kon dat nu? :? En met zo'n snelheid? Snel rende de schipper weer over het gangboord naar voren en hij bemerkte dat de ankerlier niet op de rem stond... :!: Nadat hij dat voor elkaar had gemaakt en weer terug kwam (waarbij we hem nog even uit het oog verloren :shock: maar het kwam gelukkig goed) werd de boeg met een ruk tegen de wind in gesmeten doordat de ankerketting strak kwam te staan. Gelukkig krabde het anker niet meer en we lagen veilig in het midden van de kom. Ons kon weinig meer overkomen.

Veel andere boten hebben grotere problemen gekend hebben we via de marifoon gehoord. Onze enige last was dat we na de storm heel wat kindertjes aan de ankerlier konden laten draaien om de verloren meters ankerketting weer binnen te halen :)
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Tonne » Ma 16 Jan, 2006 13:03

Wij hebben dezelfde storm ook meegemaakt. We waren aan hogerwal gaan liggen (op de kever, Kaag), want we hadden gehoord dat er een storm aankwam. Wel hadden we zoveel ruimte naar de wal dat we rond konden op ons anker.

Toen de storm eraan kwam, draaide de wind in ongeveer 15 seconden van richting. Wij lagen dus opeens met de kont in de wind aan lagerwal. Daarna kwamen we soort van halve wind te liggen. Daar kon het anker niet goed tegen en het begon een beetje te krabben. Maar daardoor kwamen we een beetje te dicht bij de wal. Dus we hebben snel de motor gestart. Alleen toen bleek dat we op de motor niet tegen de wind in konden draaien. We kregen de kop niet in de wind.

Na wat spannende momenten hebben we toen de motor van het paasei (reddingsbootje dat we langszij hadden liggen) ook gestart. In de haast werd vergeten de koppeling daarvan in zijn vooruit te zetten.
Maar toen dat wel werd gedaan kwamen we net wat verder van de kant en kwam alles goed.
We waren ondertussen bij een vaargeultje met een paar bomen op de hoek aanbeland. Daar was het landje van iemand. Aangezien er nogal wat jachtjes lagen afgemeerd waren we genoodzaakt vol gas op de kant te varen. (als we gas minderden waaiden we zo hard opzij dat we waarschijnlijk de jachten niet konden ontwijken. Snel het anker uitgegooid en een paar trossen de wal opgelopen en aan een boom vastgemaakt.
Toen de generator gestart en gegeten.

Er is ook een filmpje van gemaakt door één van de wv. Als je dat terug ziet dan denk je toch: tjeemig die stenen waren wel erg dichtbij de schroef.
Sanity and insanity go together hand in hand - Never be afraid on which side of the line you stand.
Tonne

Berichtdoor Fok! » Di 17 Jan, 2006 13:43

Filmpje online????
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor Suzanne » Vr 20 Jan, 2006 12:39

Wel heel gaaf, al die ervaringen van een en dezelfde storm!
Suzannapaulowna!
Gebruikers-avatar
Suzanne

dan ik nog,

Berichtdoor Brumratt » Do 03 Aug, 2006 15:49

laatst had ik met een vriend afgesproken om te gaan zeilen met de vletten
van onze scouting,.. niet zo spannend opzich, maar het waaide windkracht 6/7 en dan is dat toch altijd wel een uitdaging.

na even wat gedronken te hebben gingen we het water op. we maken een mooi vaart en met af en toe het zeil te laten vieren kon ik mooi voorkomen dat er onnodig veel water de boot in kwam, nou lekker zeilen zo dus gingen we een stuk voor de wind zeilen ( van de haven af ) waar je geen luwte hebt
ging allemaal erg goed tot we wouden terug gaan, we gingen halvewind varen en toen gebeurde het ........ het zeil scheurde (dit kwam omdat het zeil kenelijk al mankementen had) dus ik liet het groot zeil zakken maar onderweg naar de mast kreeg ik de giek tegen mn hoofd en ging het wat langzamer waardoor we steeds meer afdreven naar lagerwal , na het zeil gestreken te hebben probeerde we op de fok terig te komen maar dat werkte niet we dreven alleen maar meer af , na een tijdje klungelen besloot ik om naar een steiger te varen van de waterskie vereniging en de boot daar te leggen circa 5 km lopen van de haven af :< zo op het fokje voor de wind ging het redelijk snel alleen rolde elke golf het achterdek op daar aan gekomen hebben we de boot vast gelegd en opgedoekt zo goed en kwaad als het ging en kreeg mn maat in de gaten dat ik een hoofdwond had omdat er bloed op mn jas zat dus met een verband om mn hoofd en elk een tonnetje in de hand hebben we de zwaartse 5 km van mn leven tot nu toe afgelegt en zijn we met zijn auto naar huis gegaan, de wond stelde niet veel voor maar was wel ff schrikken ...

tot hier,
these stand for me
name your god and bleed the freak
i'd like to see
how you all would bleed for me.
Brumratt

Scouting groep: SC. Oostburg

Berichtdoor Fok! » Do 14 Dec, 2006 20:07

cc-junk schreef:wat nou als de brugwachter na de boeg denkt dat de rest van het schip nooit hoger kan zijn....

http://www.youtube.com/watch?v=D2Wn2RDzsvg

auw...

:shock:

Wij hebben bijna zo'n ervaring gehad... ooit... maar dat was gecontroleerder :idea:

Een bepaalde brug was destijds dusdanig hoog dat we er net wel of net niet onderdoor konden, bij geklapte mast. Dat verschilde per keer. De brugwachter dacht dat het kon en liet de brug dicht - mede voor een goede wegverkeersdoorstroming. Wij kropen héél langzaam naar de brug toe. Op de boeg stond een klein sponsorvaantje wat ons altijd een beetje helpt met het aanwijzen van de windrichting. Dit vaantje ging er nét niet onderdoor en brak spontaan af (stukje oude bezemsteel). Daarop sloegen we voluit achteruit, maar de hele massa dreef nog best een eind door. Zo lag de stuurhut met nog een metertje over voor de brug.... Pfuuh!

Na een minuut of wat heeft de brugwachter toch de brug open gedaan en zo konden we weer verder. :)
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor sjef » Vr 15 Dec, 2006 02:17

Bij ons ging het net ietsjes anders:

In het Wilhelminakanaal ligt een kleine oude hefbrug bij Oirschot. Deze ging vrij laat open, en de Veruna was net ons nieuwe schip. Het was geloof ik de eerste vaartocht zonder de oude schipper, en volkomen vreemd. De brug ging open, maar vrij laat. Onze boeg raakte de brug, waardoor die ontzet raakte. De brug is maanden gestremd geweest en was een flinke klus voor onze verzekering.
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Tonne » Vr 15 Dec, 2006 08:09

Wij lagen met de Energie in het donker voor een klein bruggetje. De wind was van achteren. De brug stond al op rood/groen dus ik legde de Energie een stukje voor de brug stil (2m ofzo). De brug had verder een hele korte remming, dus we hadden de Energie niet vastgelegd.

Nu zie je vanuit de stuurhut niet hoeveel meter je nog voor je hebt. En op het voordek dachten ze dat ik dat wel kon zien.
Ik was via de marifoon die brug aan het oproepen, een paar keer achter elkaar. Toen reageerde een andere brugwachter (ook via de marifoon) een beetje boos tegen die brug en vroeg mij hoe het zat. Ik vertelde toen dat de brug al op rood/groen stond.

Ondertussen dreven wij langzaam naar de brug toe. En op een gegeven moment 'bonk' ertegenaan. Dus de brug had een klein plekje lakschade.

En opeens kwam er een brugwachter aanlopen. Die was er nog helemaal niet, maar die had de brug dus mooi wel op rood/groen laten staan. Lekker is dat, in het donker.

Maar in die tijd was ik even naar voren gelopen om zelf even te kijken dat er niet meer schade was. En het schip was van achteren dus een beetje aan het omwaaien. Dus de brugwachter moest toen even op ons wachten totdat wij het schip weer recht voor de brug hadden liggen.
Sanity and insanity go together hand in hand - Never be afraid on which side of the line you stand.
Tonne

Berichtdoor sebas » Zo 12 Aug, 2007 13:44

Het avontuur begon afgelopen donderdag; Maaike Koen en ondergetekende zouden 1 vlet van de wv even van Sneek terugvaren naar Gouda. De eerste dag ging prima,met de wind in de rug, voledig zeil gehezen op het pr. marg. kanaal naar lemmer.

Dag twee stond in het teken van een grotere uitdaging. Een met bagage en tent + kookkist afgeladen vlet in één dag van lemmer naar A'dam varen over het ijssel en markermeer.
Geen van ons had het ijsselmeer ooit met een vlet bevaren, we waren ons bewust van een zware golfslag en hadden voorzorgsmaatregelingen genomen door de zwaardkast vol met theedoeken te proppen.

Na de sluis lagen we al snel op open water en oogde de zee (want zo ben ik het maar gaan noemen) met een windkracht 5 erg rustig. Daarbij was de wind noord dus we zouden voor de wind naar lelystad kunnen en op ruime wind naar A'dam. Wat verder uit de kust bleek dit anders te zijn...

Met golven van ik lieg niet een meter hoog werden we opgetilt en weer neergesmeten. Doordat de golven van achter kwamen zette zij regelmatig het voledige achterdek onder water, toen besefte ik dat het voor zo'n afgeladen vlet eigenlijk te heftig was om het meer over te steken. Maar goed, terug kon niet meer want aan de wind tegen die golven in had nooit gelukt. Zonder één rif besloten we op het geluk en de kompas door te varen. Na tien uur non-stop hozen,zeilen en angszweet uitstoten voeren we om 20u het buiten IJ op...

Achteraf is het een mooi verhaal, maar eigenlijk was het een ontzettend roekeloze actie... Maar wel een hele mooie!
[i]Schrwebeb is een emotie...[/i]
Gebruikers-avatar
sebas

Scouting groep: Klimopgroep Waddinxveen

Berichtdoor sjef » Zo 12 Aug, 2007 14:47

En dit klinkt echt gaaf! En wij met een wachtschip met windkracht 7 twijfelen op het Ijsselmeer...

Het is de ondiepte van het IJsselmeer die voor zeer korte maar heftige golven zorgt. Windkracht 5 op zee zou ik wel durven, maar op het IJsselmeer zou ik zeer twijfelen. Je had overigens eventueel kunnen schuilen in Trintelhaven aan de Houtribdijk. (Trouwens, daar lig je met Noord ook niet lekker...). Maar Sebas, hoe was je reisvoorbereiding? Gaan met die banaan en niet echt verdiept?!?
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Berichtdoor Rob » Zo 12 Aug, 2007 14:56

Het eerste stukje bij Lemmer tot aan de Rotterdammerhoek is altijd een hel, veel hoge korte irritante golven.

Je hebt overigens het enige juiste gedaan, veel zeil houden en proberen voor de golven uit te surfen, en vooral niet dwars vallen, want dan heb je echt een probleem.

Ik had ooit in de goede oude tijd eens een Waarschip 570, machtig bootje, niet groot, maar snel.

Dus ik veel op de Friese binnenwateren gevaren en wilde toen ook eens dat IJsselmeer op, want dat kende ik toch wel (Na 2 jaar op een klipper varen), ongeveer een mijl buiten de sluis kwam er een donkere wolk aan, dus snel omgedraait, maar helaas was de storm sneller, dus ruime wind 7 knopen gelopen met killende zeilen...
Zo snel mogelijk weer onder de dijk bij de Prinses Margriet sluis en daar alles naar beneden gegooit.
Ben daarna nooit meer naar buiten geweest, Valkjes op de binnenwateren voorbij zeilen was toch wel "stoer" genoeg...

Bij dat schip was ook een hele stoere assymetrische spinnaker, zonder slurf...

Dus alleen op de Fluessen dat ding eens uitproberen, netjes alles aangeslagen en omhoog. Prachtig apparaat, op een boegsprietje van een meter kwam de schoothoek een halve meter van de achterkant van het schip, hijs zat bovenin de mast. Oppervlak was 1,5 maal normale tuigage.

Dat ging mooi hard dus. Alleen een beetje dom als je alleen bent, want toen ging het harder waaien, dus maar even nadenken wat de boekjes ook alweer over spinnakers zeiden: "Leg nooit een knoop in de val, want als dat ding het water ingaat trekt hij je om". Dus val netjes neergelegd.
Volgend probleem, hoe krijg ik dat ding alleen naar binnen??? Ondertussen vond ik het niet bepaald grappig meer, ik stoof iedereen voorbij, voelde me net zo'n 49-er. Maar goed, rustig blijven nadenken. Het plan: Oploeven, halstalie los, val los en via de schoothoek alles binnen halen. Nog even een flesje water gedronken en toen moest het toch maar gebeuren. Dus vol opgeloefd, halstalie los, val los, zeil vloog naar achter, tijdens het binnenhalen van het zeil knalde hij door de wind, zeil waaide in het grootzeil en kon hem gelukkig zo weer binnenhalen.
Na dit avontuur heb ik dat ding nooit meer omhoog gehad.

Voor geïntresseerden, het scheepje is inmiddels weer te koop:
http://www.waarschippers.nl/navigatie.asp?id=38&aid=844

Daar zie je op de foto ook de beruchte assymetrische spinnaker...
Zeilen is mijn lust, zeilen is mijn leven,
maar had ik geld gehad, dan was ik thuis gebleven.
Gebruikers-avatar
Rob

Berichtdoor Fok! » Zo 12 Aug, 2007 15:22

sebas, waar ben je door de sluizen gegaan? Lelystad of Enkhuizen?
Had je daar niet kunnen schuilen?
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor Rob » Zo 12 Aug, 2007 15:58

Volgens zijn verhaal dus Lelystad, en daar is het ergste ook voorbij, op het Markermeer waait het, wonderbaarlijk genoeg, eigenlijk altijd minder...
Zeilen is mijn lust, zeilen is mijn leven,
maar had ik geld gehad, dan was ik thuis gebleven.
Gebruikers-avatar
Rob

Berichtdoor sjef » Zo 12 Aug, 2007 16:02

Het waaien op het markermeer is niet echt 'veel' minder, maar mede door de Houtribdijk heb je daar een hoop beschutting door de Hogerwal. De golfslag is het grootste probleem bij een vletje, als je het IJsselmeer en/of Markermeer oversteekt. Mede door de voor-de-windse koers kan je wel lekker afkruisen, en planeren op de golfjes..
Goed op Drijf!

Gebruikers-avatar
sjef

Berichtdoor sebas » Zo 12 Aug, 2007 17:59

sjef schreef:(Trouwens, daar lig je met Noord ook niet lekker...). Maar Sebas, hoe was je reisvoorbereiding? Gaan met die banaan en niet echt verdiept?!?

check... {:)

Inderdaad via Lelystad. We hadden daar wel kunnen schuilen, maar de gok of de wind de volgende dag niet net zo hard of zelfs harder zou zijn wilde ik niet nemen...

Overigens was het Markermeer in het begin (bij lelystad) ook nog behoorlijk heftig. Maar met een hele hoop geluk en met gezond verstand die golfen omzeilen ging het redelijk.

Ik zou het iedereen afraden maar tegelijk ook weer aanraden omdat het echt een ontzettend gaaf gevoel is wanneer je zo aan die golven bent overgelaten.
[i]Schrwebeb is een emotie...[/i]
Gebruikers-avatar
sebas

Scouting groep: Klimopgroep Waddinxveen

VorigeVolgende

Terug naar Verhalen en foto's