FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Activiteiten Verhalen en foto's

Het is momenteel Za 23 Sep, 2017 10:23
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Stoere verhalen topic

Berichtdoor Wesley_Abcoude » Ma 20 Okt, 2008 01:38

Met het zomerkamp van 2007 op het Braassemermeer gingen we terug zeilen naar ons eiland op de vinkeveense plassen. We werden vanaf het Braassemermeer tot aan de Tolhuissluis gesleept door onze motorboot. In de Tolhuissluis de 3 vletten die we hadden opgetogen en zo voor de wind de Tolhuissluis uit.We gingen er een soort wedstrijdje van maken wie als eerste de oude waver bereikte bij de aftakking van de Amstel. Er stond een aardig windje (4/5) dus het schoot lekker op. Na een tijdje bereikte ik als eerste de brug bij Vrouwenakker. Mij was vertelt dat de brug niet geopend zou worden. Dus ik naar de kant, in de wind gedraaid de boot aftuigen. Komt ineens vlet 2 met kort daarachter vlet 3 aanzeilen. En wat denk je gaat die brug open. Dus ik als een malle weer die vlet optuigen en weer voor de wind weg om erachteraan te gaan. Echter zat er wat tijd tussen openen brug vlet 2 en 3 en toen ik nog dus bijelkaar heeft die brug bijna 10 min. opengestaan.

Na een tijdje begon ik weer wat in te lopen op de andere 2 vletten en toen ik kwamen alle 3 de vletten langszij liggen. Dus admiraal zeilend met windkracht 4/5 vor de wind op uithoorn af. Dat was wel een stoer gezicht. We namen met 3 vletten de hele Amstel in de beedte in.

Toen volgde de eerste brug bij Uithoorn dus gingen we weer uitelkaar. Ik ging echter zolang mogelijk door en op het laatste moment liet ik alles zakken en de mast strijken waardoor ik weer voor kwam te liggen.

Daarna ging alles wel lekker, maar kwam uiteindelijk (weet niet meer hoe dat kon) als 2e aan. De 3e vlet die als laatste aankwam kende het vaarwater waarschijnlijk niet en dacht op het verzamelpunt even in de wind te draaien. Maar een vaarwater van geen 6 meter breed is daar breed genoeg voor als je voor de wind gaat met een krachtje 4/5. Dus het gevolg was ee flinke opdonder van de 3e vlet tegen de aangemeerde 2e vlet.

Al met al toch een goede terugvaart.
Als het golft, dan golft het goed!
Wesley_Abcoude

Scouting groep: ZV Abcoude

Berichtdoor sebas » Do 05 Mrt, 2009 14:08

sebas@lang geleden schreef:Het avontuur begon afgelopen donderdag; Maaike Koen en ondergetekende zouden 1 vlet van de wv even van Sneek terugvaren naar Gouda. De eerste dag ging prima,met de wind in de rug, voledig zeil gehezen op het pr. marg. kanaal naar lemmer.

Dag twee stond in het teken van een grotere uitdaging. Een met bagage en tent + kookkist afgeladen vlet in één dag van lemmer naar A'dam varen over het ijssel en markermeer.
Geen van ons had het ijsselmeer ooit met een vlet bevaren, we waren ons bewust van een zware golfslag en hadden voorzorgsmaatregelingen genomen door de zwaardkast vol met theedoeken te proppen.

Na de sluis lagen we al snel op open water en oogde de zee (want zo ben ik het maar gaan noemen) met een windkracht 5 erg rustig. Daarbij was de wind noord dus we zouden voor de wind naar lelystad kunnen en op ruime wind naar A'dam. Wat verder uit de kust bleek dit anders te zijn...

Met golven van ik lieg niet een meter hoog werden we opgetilt en weer neergesmeten. Doordat de golven van achter kwamen zette zij regelmatig het voledige achterdek onder water, toen besefte ik dat het voor zo'n afgeladen vlet eigenlijk te heftig was om het meer over te steken. Maar goed, terug kon niet meer want aan de wind tegen die golven in had nooit gelukt. Zonder één rif besloten we op het geluk en de kompas door te varen. Na tien uur non-stop hozen,zeilen en angszweet uitstoten voeren we om 20u het buiten IJ op...

Achteraf is het een mooi verhaal, maar eigenlijk was het een ontzettend roekeloze actie... Maar wel een hele mooie!

zeekadet schreef:*text*
Afbeelding
*text*

[Kippenvel] Dit plaatje had eigenlijk bij dit stoere verhaal gemoeten... [/kippenvel]
[i]Schrwebeb is een emotie...[/i]
Gebruikers-avatar
sebas

Scouting groep: Klimopgroep Waddinxveen

Re: Stoere verhalen topic

Berichtdoor Denniszz » Zo 22 Aug, 2010 11:52

Heb ook nog wel een aardig verhaaltje uit mijn zeeverkennertijd bij de Burgemeester v Haaren groep .
Is inmiddels alweer een jaartje of 20+ terug .
Hoe oud ik precies was weet ik niet meer maar denk een jaar of 11 a 12. We waren met de zeeverkenners op weekend in de brabantse biesbosch , bezig een leuk weekend te hebben .
De hele dag leuk gezeilt , daarna lekker gegeten en in de avond zouden we op 1 van de eilanden gaan kampvuren en aan de marsmellows. Iedereen van het wachtschip met de vlet richting het eiland vertrokken om lekker te kampvuren . Aangkomen bij het eilandje , lopent richting de vuurplaats een groep erg dronken jongeren gepasseerd (tussen de 18 en 25 jaren oud en groepje van stuk of 6 gasten ). Die tijdens dat we langsliepen een aantal van onze dames op onzedelijke plaatsen betaste , en flink aan het proforseren waren. De leiding besloten ons snel weer van het eiland te evacueren , om verdere escalatie te voorkomen.
Helaas was dit al te laat , en had 1 van onze leiders al een dreun gehad mt een tak.
De hele groep weer veilig aanboord gekomen , waarna het pas echt begon .
Kwamen nadat we aangekomen waren op het wachtschip , een aantal kleine bootjes om ons heen cirkelen (2 of 3) .
De leiding al de kinderen naar beneden hun kooien in gestuurd , waarna we een klap en gerinkel hoorde .
Wat dat wast wisten wij (zeeverkenners zelf) niet , maar bleek later een molotov coctail te zijn , gelukkig was deze tegen de romp en vatte geen vlam , waardoor de leiding tijd had de lenspomp en slangen uit te rollen .
Leiding had in de tussentijd gelukkig ook de noodinstanties kunnen inseinen die met erg groot materieel aankwamen , nl 4 of 5 patroelle vaartuigen , 2 chinook helicopters en nog een kleinere helicopter . Was erg indrukwekkend allemaal , natuurlijk wel 7 kleuren gescheten tijdens het gebeuren . Maar achteraf een mooi verhaal om te vertellen .
Die gasten zijn overigens gepakt , en hebben toen voor moeten komen . Uitkomst nooit wat van gehoord .
gr Den.
Denniszz

Scouting groep: Burg.van Haaren

Berichtdoor dconel » Wo 25 Aug, 2010 15:00

Dan hebben jullie waarschijnlijk overnacht op het Gat van de Kerksloot, een plaats die er om bekend staat. Tijdens de warmere dagen stikt het de moord van jongeren uit Dordrecht en omstreken. Populair plekje onder de herrieschoppers zeg maar. De Biesbosch is ons vaargebied en wij hebben op dat stekkie dan ook al het e.e.a. meegemaakt, tot vechtens toe. Als je daar om een lijntje vraagt toveren ze meestal geen touw tevoorschijn zeg maar :P

Maar dat is dan ook echt alleen op dat plekje, gewoon een populair hangplekje. Voor de rest is de Biesbosch uitermate goed geschikt voor Scoutingkampen en zijn er meerdere manieren en plaatsen mogelijk om te overnachten.
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor Denniszz » Wo 25 Aug, 2010 18:06

Waar het precies in de biesbosch was weet ik niet meer . Zal eens kijken of ik er nog wat van kan vinden .
Heb er ooit een krantenknipsel van gehad of iets . En of dat m`n leiding van toen het nog weet.
Dat de biesbosch mooi is hoef je me niet te vertellen ;-)ben van de zomer nog 2 dagen op visite geweest bijde tasmania die lagen daar . En ben van plan om met m`n wildevaart ook nog een x te gaan . met vlet en sneekermeeder
Denniszz

Scouting groep: Burg.van Haaren

Poseidon en het avontuur van de Otama II

Berichtdoor kevinkooijman » Vr 12 Nov, 2010 20:40

12 november 2010,

Rond half 3 in de middag vertrokken we van onze vaste ligplaats nabij de Kooysluis, we gingen opweg naar Anna Pauwlona, waar de volgende dag de Poseidon even zou veranderen in Pakjesboot 21 van Sinterklaas. Wij komen door de balgzandbrug heen en tot onze verbazing is het jacht wat al 15 jaar ligt weg te rotten bij de brug losgeslagen. In de 1e instantie hadden we zoiets van, dat is ons probleem toch niet. Toen we stuurboord uit gingen, richting Van Ewijcksluis, waar wij ook de brug hadden besproken voor een opening, stonden op de kant mensen te zwaaien. Wij dachten maar 1 ding. Ze gaan ons vragen of we dat jacht kunnen halen. Nou als scouts ben je natuurlijk niet flauw. Mensen opgepikt, naar het jacht toegevaren. Achterschip op de wind gehouden, iemand overgezet, touw er op en trekken maar, Maar het zeiljacht lag ongeveer 1.80 diep dus die lag aardig aan de grond. 1e poging mislukte, daarna wat loos in het touw en nog een flinke ruk en toen kwam het jacht los. Maar omdat het nogal flink waaide (zo'n windkrachtje 5 tot 6) Kregen we de Poseidon, die toch al niet lekker door de wind wil, niet door de wind. Al met al, met een beetje kunst en vliegwerk en creatief denk werk het toch voormekaar gekregen het jacht in Van Ewijcksluis te krijgen. Hoewel we die daar vanwege de diepgang ook niet tegen de kant kregen.

Naar aanleiding van dit hebben we via een mobiele telefoon nog wat amateur beelden kunnen maken.
http://www.youtube.com/watch?v=DPHFhodr5ZU
http://www.youtube.com/watch?v=SrEG4B4Casc
kevinkooijman

Scouting groep: Jutters Willemsoord Den Helder

Berichtdoor Steen » Ma 06 Jun, 2011 23:50

Een verhaal dat eigelijk thuis hoort in het grote sterke verhalenboek van onze groep. Dit boek moeten wij nog schrijven, dus ik maak alvast en begin.

Wij hebben veel kontakt met andere "waterwerkers". Dit keer waren we gevraagd om een oefening in scene te zetten aan boord van een schip, de reddingsbrigade ging proberen ons zo snel mogelijk van het schip te evacueren. &:&

Een reddingsactie van de reddingbrigade.
Met het wachtschip lagen we bij de brug van het Amstelmeer (nog in het balgzandkanaal)
Wij moesten spelen dat er brand aan boord was en de reddingsbrigade moest ons zo spoedig mogelijk evacueren.
We hebben het ze niet gemakkelijk gemaakt.
Zo hebben we 1 persoon van bovenaf in de riemenbak laten zakken. dat klinkt veel belovend van bovenaf. Alsof we nog een zijdeur hebben, maar dat is niet zo.
Even voor de beeldvorming; voor op het schip, voor de slaapverblijven bevind zich de riemenbak. De riemen moet je er van bovenaf in laten zakken. de riemen zijn ongeveer 2,5 meter lang dus die riemenbak is 2,5 meter hoog, maar je staat beneden aangekomen met beiden ellebogen in het schot. Het is niet meer dan 80 bij 1 meter breed.
Die persoon moest er dus weer uit zoals hij erin gekomen was. :fix:
Dat kostte de nodige moeite.

De persoon die de boot gevaren had, {:) speeldde dat hij teveel gedronken had. Op alle vragen lalde hij een niets zeggend antwoord en druk gebaren stapte hij uit het stuurhuis. Hij liet zich zo overboord vallen. Grote hilariteit. De redddingbrigade was ervan overtuigd dat hij een droogpak aan had. wij wisten zeker van niet. Dus hij werd uit het water gevist in een thermodeken gewikkeld.
De andere bemanning was iets makkelijker uit benarde situaties te redden.
De reddingsbrigade kloptte zich nog eens op de borst dat ze het zo lekker snel gedaan hadden.
Niet wetende dat wij de klok een uur teruggezet hadden... _O-
Gebruikers-avatar
Steen

Scouting groep: Jutters Willemsoord

Berichtdoor Karina » Za 06 Aug, 2011 21:02

Vandaag terug van mijn laatste zomerkamp (Gaastmeer, Friesland) als leiding (en schipper). Het was een top kamp, met een stoer verhaal van mijn dochter van 11.

Uiteraard hoort een nachtelijke dropping bij ons zomerkamp. Onze sleper Noordkaap had de twee vletjes (2 bakkies van 5 personen) op sleep en de kinderen zaten geblinddoekt binnen. Op de vletten per vlet de bootsman en 2 stafleden. Onderweg naar de dropplaats (halverwege de Fluessen) hebben de stafleden (waaronder waterratje de vallen en schoten flink door elkaar gehaald. Bij de dropplek, gaat het ene bakje voor anker, haalt de boel uit elkaar en zeilt netjes weg, vraag onderweg nog een paar keer de richting en is om half 2 op het kampterrein.

Het andere bakje (waar mijn dochter in zit) gaat aan de slag met de vallen en ligt voor dat ze het weten lagerwal, dus eerst roeien en daarna pas zeilen, gelukkig kwamen ze wel weg. Omdat er toch nog wat onervaren grut aan boord was was 1 mobieltje toegestaan. Daar heeft het laatste bakje flink gebruik van gemaakt. Als je dochter dan om half 4 belt of we ze asje asje asje asje blieft wilden komen halen (toen waren ze al vanaf het Hegermeer al de Grote Gaastmeer op gesleept en weer los gegooid) heb ik gewoon glas hard ( ik kreeg aardig wat verwarde blikken van andere stafleden) gezegd, nee dat hoort bij het spel, ga maar roeien als het zeilend niet meer lukt. Toen had ik al wel te horen gekregen dat ze een ongelukje met de mik had gehad, maar het fijne wist ik er nog niet van.

Om kwart voor 4 waren we het zelf zat en zij we ze gaan halen. Om half 5 terug aan de steiger van het kampterrein. Toch wilde ze allemaal nog een bakkie thee doen en hun verhaal kwijt. Vraagt mijn dochter "heb ik een pleister met girafjes...."Ik "nee" (d'r hele rechter wenkbrauw was verdwenen onder een pleister). Wat blijkt nou, er was weer een staflid aan boord gestapt nadat ze van lagerwal waren weg geroeid om te helpen. Toen bukte ze naar voren op het moment dat iemand anders de mik lostrok die klem lag. Een punt van de mik raakte haar vol net boven haar rechter wenkbrauw. Het staflid heeft er toen een pleister op geplakt. Hij vroeg of ze een gewone of een met girafjes wilde. De girafjes graag en toen was ze rustig.... Later het kamp wel pleisters gekocht met girafjes..

Na hun verhaal in de eettent lagen ze om 5 uur op bed en werd het al weer licht.
Later hoorde ik dat ze afgesproken hadden dat er niet gehuild zou worden tijdens de dropping (ik was ook al zeer verbaasd met het smeek telefoontje dat ze niet huilde en vond haar toen erg stoer), maar toen het bloed over haar gezicht liep vroeg ze of ze wel mocht huilen en dat mocht uiteraard.

Karina
1969 - 2009 Nannie van der Wiele 40 jaar
Gebruikers-avatar
Karina

Scouting groep: Nannie van der Wiele - IJmuiden

Vorige

Terug naar Verhalen en foto's