FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Activiteiten Verhalen en foto's

Het is momenteel Za 25 Nov, 2017 10:26
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Stoere verhalen topic

Stoere verhalen topic

Berichtdoor Fok! » Vr 05 Dec, 2003 00:10

Hier dan een topic voor de stoere verhalen uit jullie Grote Waterscouting Ervarings Boek.

Wat voor enorm spectaculair moment heb jij in je Waterscoutingleven meegemaakt? Hoe liep het af? Ik kan van mezelf hier het Braassemermeer verhaal toevoegen, maar vertel morgen wel even iets over het Slotermeer en het Tjeukemeer.

Ook Neendje haar verhaal over ambulances en traumateams (in het topic over Tot welke windkracht uitvaren) vind ik typisch een goed verhaal voor in dit topic!

Laat ons smullen, laat ons sidderen, vertel hier jouw stoere verhaal! :P

*geen fantasieverhalen, alles dient waargebeurd te zijn!*
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Neendje » Vr 05 Dec, 2003 08:31

nou hier is die dan.. mijn stoere verheel..
grappig om erbij te vertellen is dta we daarna nog een keer zijn benadert door een tv maatschappij of we het nog een keer over wilde doen.. we hebben NEE gezegd!

Ik heb een keer gezeilt toen ik (terwijl ik met mijn HELE gewicht aan het roer hing) het roer echt niet meer kon houden.. er kwam op dat moment een soort twister op ons af.

was toen erg eng.. vooral toen de ankers van de binnenvaarder naast ons gingen krabben..

maar we hebben het overleefd.. en toen we in de haven kwamen stonden er 6 ambulances, 4 brandweerauto's enkele politieauto's en een duikteam klaar voor ons..
echt kikke

beetej jammerd at we daarna met een trauma team moesten praten.. wnat dat was juist het onderdeel vand ie dag waar we een trauma van kregen!
Gebruikers-avatar
Neendje

Scouting groep: Fridtjof Nansen groep 12

Berichtdoor Chris » Vr 05 Dec, 2003 09:59

Wij waren op een randmeer van het IJsselmeer aan het varen, toen bij de achterste boot de buitenboordmotor eraf sloet, hij was dan wel geborgd, maar t was toch wel "stoer"... En onze mast is een keer doormidden geslagen door een giek van 8 meter van een nogal grote boot, daarna sloeg dan ook maar de hele boot om...
Chris

Scouting groep: Vliegende Hollander, Den Haag

Berichtdoor Neendje » Vr 05 Dec, 2003 10:08

Heel stoer:
met een seagull zonder benzine stranden op de maas tijdens de storm van het nawaka.. zoezo is varen met een seagull al heel stoer natuurlijk!
Gebruikers-avatar
Neendje

Berichtdoor Sk8rBoY » Vr 05 Dec, 2003 11:03

Stoer verhaal van het zewaka 2003, die dimitri en groepsgenoten ook misschien wel gezien hebben :)

We deden een zeilwedstrijd met alle boten... En jahoor er kwam een stormpje opzetten met stevige windstoten... Dus het was alsmaar je zeil laten vieren en weer aantrekken :S
Zo was er een boot, die had alles vastgezet en sloegen dus bij een windvlaag (half) om. Hun zeilen lagen vlak, maar de boot kwam weer terug rechtop en voer zonder bemanning door ! (de beamnning was over boort gesprongen bij het omslaan:? volgens mij niet de slimste optie..)
Maar gelukkig, boot en kinderen veilig opgepikt dus zo kwam het allemaal weer goed!
as finishing touch God created the DUTCH
Gebruikers-avatar
Sk8rBoY

Scouting groep: scouting oostburg

Berichtdoor Sk8rBoY » Vr 05 Dec, 2003 11:05

Verhaal 2 :)
We gingen op een middag naar ons vaarwater omdat een medegroepslid vast lag aan lagerwal en het bij vlagen heel hard waaide...
Dus zo gingen we zeilend ernaartoe en legden we een stukje verder aan..
Enfin de andere boot weggeholpen maar nu moesten wij zelf nog wegkomen :
We moesten dus van lagerwal weg komen waarbij het roer er ook nog eens uitlag... na een tijdje aanklooien lukte het dan toch, maar toen zaten we midden in een storm waarbij we al bijna waterschepten alleen op de fok zeilend... Toen zijn we gewoon voor de wind naar een stijger gevaren en hebben we daar netjes(nouwja opdoeken gaat niet makkelijk met een boot die ligt te dansen op de golven en waarbij er af en toe een golf binnen slaat..) de boel opgedoekt en stormveilig gemaakt... Maar hierbij moet ik wel vertellen dat ik toen nog 14 was en we maar met 2mensen aan boord was...
Dat was weer een hele ervaring waarbij ik nu toch wel andere dingen zou doen!
as finishing touch God created the DUTCH
Gebruikers-avatar
Sk8rBoY

Scouting groep: scouting oostburg

Berichtdoor Dwergje » Vr 05 Dec, 2003 11:31

We waren in 1999 met de WV op trektocht... Eerst de Lek af, dan via kanaal naar Utrecht en dan over de vecht..
Voor een bruggetje bij Zuilen mochten we van de brugwachter overnachten. Oke dachten we ... Lekker beetje uitgepakt e.d. om te gaan koken en ons net een beetje gesetteld...
Wij zitten allemaal aan zo'n picknicktafel als er een man aankomt lopen.. Man doet een beetje vaag en vraagt of we wat willen kopen van hem, houdt zijn jas open...
Wat zien we: een pistool!
Gelukkig met zeggen dat we geen interesse hadden liep ie het bos in dat
waar we naast zaten.. Nou ja bos, klein bosje... met 1 pad dat rond liep zeg maar...
Wij naar de brugwachter toe en zeggen wat er gebeurd was, hij gebeld naar politie (nemen we even aan), want even later komen er diverse politieauto's/motors aan en een politieheli!!!

Is wel een sterk verhaal toch, dacht ik zo :)!
Take time to smell the flowers on your way of life!
Gebruikers-avatar
Dwergje

Scouting groep: NTC RA 9 Lek- en IJsselstreek

Berichtdoor Fok! » Vr 05 Dec, 2003 11:52

Tijdens het zomerkamp van 1994 was ik nog slechts een bakslid. We hadden een dagtocht, waarbij onderweg de wind flink aanwakkerde.

We gingen van Heeg naar Woudsend, daar moesten we het Slotermeer op. Dat zag er al best heavy uit, qua golven enzo. De boots droeg iedereen op regenpak en reddingsvest aan te trekken, maar vooral zei hij dat we moesten gaan genieten!
Dat wilden we allemaal wel, want het weer was gewoon mooi, alleen waaide het hard. De boot ging dan ook flink te keer op de rare golven die op het Slotermeer rollen (vanwege de ondiepte).

De koers werd richting Balk ingezet. Echter, we moesten kruizen. Voordeel was dat we lekker lange rakken konden maken.

Wat er nou precies gebeurde, weet ik nog steeds niet, maar nadat we één keer overstag waren gegaan, riep de bootsman dat ik maar eens moest gaan hozen. Ik begon druk te hozen, maar kon er om vage redenen niet tegenin hozen (tegen het water dat via de zwaardkast naar binnen klotste).
En toen ging het ineens heel snel. Geschreeuw vanaf het achterdek, dat al helemaal ónder water stond. Voordek steeg nog fier de lucht in, dus gelijk drie man klommen daar op. Het mocht niet baten. We maakten slagzij. Groot- en fokkeschoot waren al los, maar ook dat hielp ons niet rechtop. En toen ineens zaten we met z'n zessen op de zijkant van de vlet.

Boots gooide het anker uit en fabriceerde van de bakskist ook een hekanker. Zeilen natuurlijk strijken en proberen te hozen. En KOUD!!! brrrrr....

Het hozen lukte echter niet. Elke golf die aan kwam rollen deed de boot gewoon onderwater duwen. Dus toen zat er niets anders op dan datgene te doen wat je doorgaans alleen uit verveling doet: KEIHARD BLAZEN OP HET FLUITJE VAN JE REDDINGSVEST.

Met veel hulpgeroep en gefluit wisten we de aandacht te trekken van mensen in Balk. Een familie die daar op vakantie was en huurvalken had besloot ons op te halen. Met twee valken kwamen ze ons redden. Vijf man gingen mee... Behalve de boots.

Die werd namelijk later opgepikt door een Duitse kruiser. Hij kreeg Beerenburg en een dikke deken.

Ondertussen waren wij vermist. Provincieboot, politieboot, zelfs een helie van Luchtmachtbasis Leeuwarden was al opgestegen om ons te zoeken.
Eind van het verhaal is dat we door de politie zijn opgepikt, waar de leiding (die op voor mij nog onverklaarbare reden aan boord waren gekomen) ook op zat. En zo kwamen wij weer bij het wachtschip aan.

De volgende dag zijn er nog wat onderdelen van de vlet teruggevonden, maar veel is helaas verloren gegaan.
Wel spannend, want tussen omslaan en redding zat wel degelijk driekwartier. En ook het Slotermeer is dan érg koud.....
Laatst gewijzigd door Fok! op Wo 16 Jun, 2004 14:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor Tessa » Vr 05 Dec, 2003 12:24

Wij hebben een keer een reddingsactie voor een ovenwant uitgevoerd die iets ander liep dan de bedoeling was...
Ik was nog wilde vaart toen, van de leidingboot waaide een ovenwant overboord, dus wij dachten die gaan we ff opvissen. De ovenwant kwam aan bakboord voorbij..iedereen stond daar dus, met als gevolg dat de buitenboordmotor aan stuurboord alleen maar lucht hapte. We waren toen al vlakbij de brug en daar de stroming kwamen we onder de brug terecht. De boot hing echt heel scheef en die mast kraakte. Was behoorlijk eng, stel dat de mast zou breken en op iemand terecht zou komen...

Uiteindelijk hebben mensen die op de brug stond door te trekken en te duwen aan de mast ons er onder uit gekregen. En is alles gelukkig goed afgelopen.
Met mijn gedachten ergens anders, ben ik altijd overal
Gebruikers-avatar
Tessa
Groepsmoderator

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor Mang » Vr 05 Dec, 2003 12:32

nou tessa ik had dat enge verhaal net uit mn geheugen verbannen en nou breng jij het weer.. IEHL was echt heel griezelig
Gebruikers-avatar
Mang

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor Neendje » Vr 05 Dec, 2003 14:56

ENg verhaal maar niet zozeer stoer.. eigenlijk heel dom..
ALs bootsman (in het bezit van MBL) met je vingers onder een boot komen..
kraak.. hey nu hangen me topjes een beetej scheef..
gelukkig zijn z eer vakkundig (zonder verdoving) aangenaait!
Gebruikers-avatar
Neendje

Berichtdoor Suzanne » Zo 07 Dec, 2003 13:38

Nou ik vond het nie zo stoer, maar we waren op het fluessen, lekker aan het zeilen, toen het ineens erg donker werd, en nog donkerder, donkerder en de wind ging harder en harder waaien. We hadden met zn allen een tijd afgesproken dat we in het kommetje zouden verzamelen en weer terug zouden keren naar ons kampterrein. Mááár.. aangezien het echt rotweer werd waren 3 van de 4 vletten alvast naar dat kommetje gekeerd. We vonden het niet meer verantwoordelijk om op het water te blijven aangezien er ook al een paar hevige bliksemflitsen en donderklappen gesignaleerd waren.

En daar lagen we dan met zn 3én te wachten op vlet 4 en ons sleepertje de Henkie.. Maar neehoor.. ze kwamen maar niet, we konden ze niet eens meer zien. Toen hoe moeilijk dan ook, om dat het slootje waar we aan lagen erg druk was, en we tegenwind hadden, zijn we maar met de 3 vletten teruggekeerd naar ons kampterrein. Hierbij sloegen we nog tegen de kant in de poging een jacht niet te rammen, en ineens zagen we daar, een heel lief geel pulletje, tussen onze boot en de kant verdwijnen.. Wij allemaal gillen omdat we dachten dat we hem hadden geplet. Maar gelukkig, even later zagen we hem weer verder zwemmen piepend om zn mamma!

Ondanks dat we geen mobieltjes mee mochten toen nog en we dachten (haha) dat de leiding het ook niet wist hebben we geprobeerd ze te bellen om te vertellen dat we weer terug waren.. Maar niks...

We waren in ieder geval allemaal erg koud, dat weet ik nog wel.. toen we ineens een hoop geschreeuw hoorde... Daar kwam ons sleepertje 'de henkie'. De Boreas was er ook, die werd gesleept door de Henkie, maar we zagen alle bemanning die normaal altijd stoer en groot waren staan huilen en in de Boreas zagen we Schipper met Vincent liggen helemaal kletsnat.

Toen rende we allemaal naar de kant, stuurlui op de Henkie schreeuwde dat we snel moesten helpen met aanmeren. Spontaan begon iedereen te janken.. Dat had ik het nog niet meegemaakt, ik weet zeker dat iedereen dacht dat Vincent het niet gehaald.

Zo gauw als de rest aan wal was kregen we het verhaal.. Zeil gescheurd.. vlak daarna raakte ze op de klippen waardoor het roer er uit vloog, Vincent probeerde het roer opnieuw te borgen maar een golf sloeg hem overboord. Toen is hij bewusteloos geraakt. De Henkie is er toen aangekomen, en schipper is spontaan overboord gesprongen om naar Vincent te gaan. Ook de bemanning aan boord probeerde van alles om hem weer aan boord te hijsen.. Ik weet nog wel dat Alexander op de een of andere mooie manier Vincent aan boord heeft gekregen, en de Henkie hun vervolgens terug is gaan slepen

Vlak daarna begon Vincent weer wat bij te komen.. Gelukkig!! Hij snapte niet dat iedereen zich zo erg zorgen om hem maakte en wilde gewoon ff douchen.. Daarna is het allemaal weer goed gegaan, hij wilde absoluut niet naar de dokter, ik geloof wel dat ze ff met hem zijn gegaan, hij vond het allemaal maar overdreven.. haha

Het was wel een dagje, die we niet zo snel zullen vergeten!
Suzannapaulowna!
Gebruikers-avatar
Suzanne

Berichtdoor sjef » Zo 07 Dec, 2003 13:46

Met onze Veruna (wachtschip) gingen we naar delfsail. Een stukkie Ijsselmeer dus. Bij het ketelmeer gingen we het Ijsselmeer op richting lemmer. Er stond zeker een dikke 6 tot 7, en de golven waren zo'n anderhalve meter.

Aangezien onze Veruna vroeger als zeilschip heeft rondgetuft hadden we voldoende vertrouwen dat het allemaal wel goed zou gaan.

Binnen de korste keren kregen we de golven van dwars in, De koers meerdere malen verlegd om de golven meer van voren in het krijgen.

We zagen de vletten over ons dek schuiven, gelukkig aan elkaar gesjord. De kraan schoot uiot zijn vergrendeling en zwaaide vrij rond. Ik keek even voor de grap op de hellingmeter en zag dat we meerdere malen een slagzij van ongeveer 25 graden haalden. Ons vrijboord is ongeveer 1 meter maar ik zag het gangboord ook meerdere keren flinke golven pakken. Bijna de gehele vaarstaf was zeeziek, en ik was toch enigzins blij dat onze kindjes er niet bij waren.

En dat biertje dat je dan drinkt na de sluis van lemmer, dat smaakt dan zo goed.
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Fok! » Wo 10 Dec, 2003 10:33

Nog meer stoere verhalen? Want dit is best smullen geblazen!!! Vooral als alles goed afloopt!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

haha kheb der ook 1

Berichtdoor marjolein » Wo 10 Dec, 2003 17:23

Niet stoer, maar wel bere grappig en vooral dom!!

We varen ergens bij schiphol... Vliegtuigje boven je .... Vliegtuigje maakt herrie... blabla

we gingen ff w88 op een ander bootje van ons die nog achter de brug was. Dus wij leggen ff aan. je raad nooit waar....

- een kerosine tankplaats!
Weten wij veel. komt een politie boot die ons helemaal verrot schold
!!

Greetz me mayo :wink:
marjolein

Scouting groep: Klimopgroep

Volgende

Terug naar Verhalen en foto's