FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Watersport Motorboot

Het is momenteel Di 11 Dec, 2018 13:54
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Vragen over M3 en Motordrijver

Berichtdoor Tonne » Do 18 Sep, 2003 13:02

Het onderscheid voor vaarwateren is weggevallen. Voor M3 (en ook M2) krijg je een diploma voor alle wateren.
M2B bestaat dus niet meer, maar is M2 geworden.

De theorie verschilt wel. M2 is klein vaarbewijs deel 1, M3 is klein vaarbewijs deel 2.
Voor M2 is dat vaarbewijs niet verplicht, voor M3 wel.
Tonne

Berichtdoor Fok! » Do 18 Sep, 2003 13:33

Binnen onze admiraliteit gelden de volgende regels:

M1 (BBM): theoriecursus MBL (o.a. motortechniek en BPR), praktijkcursus, theorie-examen, praktijkexamen (gelijk met alle andere MBL-praktijkexamens zeilen en roeien - vaste datum dus)

M2 (kleine (inboord)motorboten): theorie = ANWB vaarbewijs I (+ evt. II), praktijk = ervaring, praktijkexamen binnen admiraliteit op eigen boot en op afspraak met examinator. Geen ANWB vaarbewijs = geen praktijkexamen

M3 (motorboten langer dan 15 meter (bind me niet aan die lengte!): theorie en praktijk gelijk aan M2.

Met andere woorden: M2 en M3 hoeft bij ons niet op stromend water examen gedaan te worden, praktijkexamens gebeuren op afspraak en kunnen alleen geschieden indien het ANWB vaarbewijs in het bezit is.
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Fok! » Do 18 Sep, 2003 13:34

Ik zie dus dat er degelijke verschillen zijn! Bij ons is namelijk klein vaarbewijs wel degelijk verplicht bij M2!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor FW&K » Do 18 Sep, 2003 13:43

Fok! schreef:M3 (motorboten langer dan 15 meter (bind me niet aan die lengte!): theorie en praktijk gelijk aan M2.

Wat op het CWO Motorboot staat [verkregen bij de overgang van MBL-en naar CWO] weet ik niet precies, maar op het M2B-certificaat staat: tot 10 meter dus ik denk dat M3 vanaf dat is :arrow: 2/4 onze motorboten zijn net langer dan 10 meter :P maar we varen met M2.

Bij ons is overigens een RA16-theorie-examen van toepassing voordat je voor praktijk op mag. Klein vaarbewijs niet verplicht [ik ga het overigens wel "even" halen]
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor Fok! » Do 18 Sep, 2003 13:47

Ik is ook bezig vaarbewijs te gaan doen...

Maar dat lengteprobleem hebben wij dus ook met die Zeekoe van ons. Daar varen we met M2 op, terwijl volgens SN-regels M3 benodigd is. Maar zoals ik al zei, die regels zoals ik opgesteld heb hierboven zijn binnen ONZE RA (23) van kracht.
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor Tonne » Do 18 Sep, 2003 16:35

M3 is nodig voor schepen groter dan 15 meter. Dat M2 maar tot 10 meter gaat, kan ik nergens terug vinden. Op mijn gloednieuwe MBL staat in ieder geval geen lengtebeperking.
Sanity and insanity go together hand in hand - Never be afraid on which side of the line you stand.
Tonne

Berichtdoor FW&K » Do 18 Sep, 2003 17:22

Mmm... was van horen zeggen [toevallig afgelopen zaterdag] :arrow: mijn M2B [dd. 190797] staat idd wel op M2 < 15 meter :!:. Ik zal het nog eens navragen waar het < 10 meter stond.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor beheerdersintjoris » Do 18 Sep, 2003 18:11

:o Dit is dus gewoon waar ik al 2 jaar tegenaan loop: niemand weet precies hoe het zit, landelijk spreken ze elkaar tegen en iedere Admiraliteit heeft z'n eigen regeltjes. Er zijn al verschillende mensen doorverwezen naar Rotterdam, maar daar willen ze alleen volledige cursussen geven met een minimaal aantal mensen, terwijl er veel mensen zijn met jarenlange ervaring die (vanwege de aangescherpte regels) gewoon het examen willen doen! :?

Heb zelfs een agent van van de waterpolitie gesproken die bv bij controle van wachtschepen groepen individueel beoordeelt op inzet, verantwoordelijkheid en kennis, omdat ook zij niets meer snappen van alle regeltjes. :o

Zo'n hele discussie woedt bij tal van watersportclubs (reddingsbrigade, varend erfgoed, KNRM) die ook vrijgesteld zijn van groot of klein vaarbewijs!

:!: :!: :!: :!:
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Tonne » Do 18 Sep, 2003 20:29

Ik heb om mijn certificaat motordrijver gekeken. Dat heb ik bij de admiraliteit vd Maze gehaald. Daarop staat inderdaad de lengtegrens van <10 m M2, >10m M3. Dit is echter een verouderde grens, aangezien er in de nieuwste NTR voor wachtschepen een grens van 15 m staat.
Sanity and insanity go together hand in hand - Never be afraid on which side of the line you stand.
Tonne

Vorige

Terug naar Motorboot