FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Watersport Motorboot

Het is momenteel Di 11 Dec, 2018 14:32
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Vragen over M3 en Motordrijver

Vragen over M3 en Motordrijver

Berichtdoor E-J » Ma 07 Apr, 2003 08:13

Ik heb op zoek een paar zeer dringende antwoorden.
1) Er gaat een verhaal dat alleen Rotterdam nog M3 afneemt, is dit waar ?
2) Wat zijn jullie ervaringen met het afvaren op M3 ?
3) Heeft er nog iemand een oefenexamen voor Motordrijver ?

Groet,

E-J
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor Geert » Ma 07 Apr, 2003 09:05

Om antwoord op de eerste vraag te geven. Hier in de regio Lek & Ijsselstreek wordt het niet meer gegeven. Ik werd iig door verwezen naar regio Rotterdam.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor Tabaqui » Ma 07 Apr, 2003 10:39

ik was een paar maanden terug op een admiraliteitsraad van admiraliteit rotterdam en volgens mij vertelden ze toen dat ze nog de enige waren die dat afnamen. tenminste proberen af te nemen want de afgelopen 5 jaar is de cursus niet doorgegaan door te weinig deelnemers. maar hoe meer deelnemers des te groter is de kan dat het doorgaat dus zal ik als ik jou was contact opnemen met peter van eijnsbergen van admiraliteit 6. zijn mailadres en meer informatie is te vinden op admiraliteit 6
Tabaqui

Scouting groep: Brandaen

Berichtdoor Fok! » Di 08 Apr, 2003 14:00

Voor vraag 3 heb ik een antwoord!!!

Stuur hiervoor even een PM of mailtje naar user schipper! Te vinden in de de gebruikerslijst!
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Dorussie » Di 16 Sep, 2003 21:18

hier uit eerste hand, rotterdam op de voorste rij.
inderdaad is ook dit jaar in onze admiraliteit de m3 cursus weer niet gegeven.(te weinig inschrijvingen of wel toezeggingen maar geen ischrijvingen). verdens staan ze hier in rotterdam wel altijd klaar om bij voldoende inschrijvingen een M3 cursus uit te schrijven. ik verwijs verder naar de site van de admiraliteit http://rotterdam.scouting.nl of mail of bel peter eynsberg@xs4all.nl tel staat op de site.
ik heb zelf ook nog een gegadigde voor m3 binnen mijn groep.

het afvaren van m3 is slechts een sluitstuk en als je een beetje kan varen met een schip met een conventionele aandrijving dan hoef je daar geen zorgen om te maken

ik heb ook nog ergens een papieren exemplaar van de md cursus (geen examen) maar helaas geen scanner :|
Laatst gewijzigd door Dorussie op Di 16 Sep, 2003 21:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
volle kracht vooruit!
Gebruikers-avatar
Dorussie

Berichtdoor FW&K » Di 16 Sep, 2003 21:22

Onze schipper van een slordige 82 jaar [! :mrgreen:] vaart eigenlijk niet meer met de Rival. Gelukkig hebben we iemand met grootvaarbewijs, maar de nieuwe bemanning wil graag M3 halen.

Volgens mij kan zo'n examen toch gewoon binnen de Admiraliteit afgenomen worden? Bij M2 is er bij ons ook gewoon een groep examinatoren... of werkt dat op niveau M3 niet hetzelfde?
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor beheerdersintjoris » Di 16 Sep, 2003 23:16

FW&K schreef:Volgens mij kan zo'n examen toch gewoon binnen de Admiraliteit afgenomen worden? Bij M2 is er bij ons ook gewoon een groep examinatoren... of werkt dat op niveau M3 niet hetzelfde?

Ja, dat kan, maar dan moet je wel examinatoren op M3 niveau in je Admiraliteit hebben, en die zijn dus erg schaars!!

Om ff terug te komen op de vragen van EJ:
Admiraliteit 12 werkt samen met admiraliteit 8 voor het afnemen van M3, omdat ze zelf geen examinatoren op niveau M3 hebben. Er is eerst geprobeerd dit via het landelijk bureau waterwerk te regelen, maar daar ligt alles op z'n gat en de 'landelijke' examinatoren kregen zo veel aanvragen dat ze zich nu beperken tot hun eigen admiraliteiten.
Adm. 8 stelt voor M3 de volgende ingangseisen: klein vaarbewijs 2 en een marifooncertificaat.
Het examen bestaat uit een theoriedeel (omdat niet alle relevante zaken in kvb2 aan de orde komen) en een praktijkdeel.
Van de Bernard en de Joris hebben intussen verschillende mensen theorie-examen gedaan, zij gaan binnenkort op voor de praktijk. Dit wordt in principe rond Dordrecht gevaren, tenzij je zelf een vaargebied hebt, wat aan een aantal voorwaarden voldoet (stroming, obstakels, sluis, scheepvaart etc.) Je kan je eigen schip meenemen, of in overleg op een ander z'n schip afvaren.
De examinator daar heeft ook uitgelegd waarom het examen redelijk tijdrovend en voor sommige groepen mschn zelfs wel overdreven zwaar is:
Met veel moeite is er door Scouting Nederland vrijstelling verkregen van de groot-vaarbewijsplicht, door toe te zeggen dat er een eigen diplomasysteem komt. Het moet een soort van groot vaarbewijs zijn, maar dan specifiek voor wachtschepen! Als blijkt dat de diploma's te makkelijk worden uitgegeven en het gaat een keer ergens mis, dan kun je die vrijstelling verder wel vergeten. De diploma's moeten zo zwaar zijn, dat het niet aan de opleiding geweten kan worden, als het misgaat.
:?:

Das ff een heel verhaal, maar we zijn er dan ook pas 2 jaar mee bezig en hebben al een aantal mensen helemaal gek gekregen met mailtjes, verzoekjes en klaagbrieven :!: :!: :!: :!:

Nog vragen? PM maar even!
27 september ga ik op voor praktijk, dus dan weet ik ook te vertellen hoe dat gaat!!

8)
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Fok! » Wo 17 Sep, 2003 15:38

Lijkt me toch helemaal niet zo'n big deal om een examinator uit een andere admiraliteit te laten komen? Overigens heb ik mijn Motordrijvercertificaat geëxamineerd gekregen door een man die helemáál NIETS met scouting te maken had (ja, een dochter die erop zat). Maar hij had nou eenmaal veel verstand van motoren ivm. werk. De admiraliteit heeft hem als examinator erkend. Zou men daar elders zo moeilijk over doen dan?
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor FW&K » Wo 17 Sep, 2003 16:27

Fok! schreef:De admiraliteit heeft hem als examinator erkend

Zo gaat dat bij ons ook, en ik dacht dat dat met M3-examinatoren misschien wel net zo zit.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Berichtdoor E-J » Do 18 Sep, 2003 07:42

Tegenwoordig is alles eigenlijk CWO aan het worden.
Dus dan moet ie een SN-nummer hebben en een CWO.
Die CWO kan weer via een ontheffing worden verkregen.
Zo hebben wij het dit jaar ook maar gedaan....
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor Tonne » Do 18 Sep, 2003 10:18

Ik wil maart 2004 mijn M3 halen. Wie willen dat allemaal nog meer?
Als we met 12 personen zijn, dan kunnen we er tenminste zeker van zijn dat cursus en examen doorgaan.
Sanity and insanity go together hand in hand - Never be afraid on which side of the line you stand.
Tonne

Berichtdoor FW&K » Do 18 Sep, 2003 11:45

Ik zou dat wel willen, maar is een M3-cursus wel een beetje schipafhankelijk - het halen van praktijkexamen lijkt me iets wat op het eigen wachtschip dient te gebeuren!
Gebruikers-avatar
FW&K

Berichtdoor Fok! » Do 18 Sep, 2003 12:33

Is correct, hoewel in Rotterdam ook in het verleden ook wel eens op andermans schepen werd afgevaren! Dat weet ik van een oud schipper van de Fram!

Overigens, waarom moet je met zovelen examen doen? In onze RA was er van het voorjaar 1! En die heeft gewoon examen gedaan :)
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Berichtdoor Tonne » Do 18 Sep, 2003 12:43

Fok! dat is interessante informatie. Hoe heeft die persoon dat geregeld? Want ik heb zelf volgens mij helemaal geen cursus nodig.

Ik begreep dat het examen in ieder geval op stromend water moest plaatsvinden.

Verder is het een theoriecursus he, geen praktijkcursus. Tenminste, ik kreeg de indruk dat FW&K dat dacht.
Sanity and insanity go together hand in hand - Never be afraid on which side of the line you stand.
Tonne

Berichtdoor FW&K » Do 18 Sep, 2003 12:51

Je M3B krijg je bij ons, net als je M2B... niet alleen door een theorie-examen te doen - er zit volgens mij ook/juist dan een praktijk examen aan vast. De theorie is volgens mij praktisch [:o] gelijk aan die van M2B volgens mij!

M2B-theorie doen wij meestal op zelfstudie; hebben we een cursusboek voor...
Gebruikers-avatar
FW&K

Volgende

Terug naar Motorboot