FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Watersport Motorboot

Het is momenteel Di 11 Dec, 2018 13:07
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

'Nieuwe eisen' aan varen met slepers/motorboten

Berichtdoor doc » Wo 26 Apr, 2006 00:23

Fok! schreef:
doc schreef:Wat ik van de wachtschepencommisie heb begrepen is dat elke boot die een andere boot (niet zijnde een bijbootje) sleept, automatisch een sleper is.
Dat is dus niet waar kennelijk...
Dit kon ik uit jouw stukje nog niet duidelijk opmaken

Ook als je met deze boot een keer vrij vaart (zonder sleep) ben je dan een sleper
Dat is natuurlijk he-le-maal onzinnig!! Dat betekent dat je vlet met buitenboordmotor altijd een sleper is??? :?
Als hij op de lijst staat wel...(vraag is dus of je hem wel moet aanmelden of die enkele keer dat je sleept onder goed zeemanschap laat vallen)

Inrichting/gebouwd om doet hier dus niet ter zake.
Daar gaat het dus uiteindelijk wél om! Is je schip ingericht om te slepen (heeft ie een beting??), dan is het een sleper. En dan moet je 'm dus op die sleperslijst zetten, omdat ie anders aan (te)veel eisen moet voldoen!

Ik heb de heren van de commisie even getipt naar het topic, hopelijk komen zijn met een verlossend antwoord :)

Door je sleper op de lijst te zetten ontkom je aan de keuringsplicht, maar niet aan de vaarbewijs plicht!
Dat is correct.

Hopelijk volgt snel het verlossende antwoord...
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor ejarends » Do 17 Aug, 2006 16:41

Verplekt vanuit het varen naar Nawaka forum:

Quote Eefje-An:
In die ontheffing staat dat je max 12 vletten mag meenemen in 2 strengen

Ik heb kennelijk iets gemist, want ik weet niet dat er ergens iets in de ontheffing staat over twee strengen. Kun je aangeven waar dat staat?
Gebruikers-avatar
ejarends

Scouting groep: Leeghwatergroep (Badhoevedorp) RA5, Tenten en Terrein Nawaka '14

Berichtdoor Eefje_An » Do 17 Aug, 2006 23:06

ejarends schreef:Verplekt vanuit het varen naar Nawaka forum:

Quote Eefje-An:
In die ontheffing staat dat je max 12 vletten mag meenemen in 2 strengen

Ik heb kennelijk iets gemist, want ik weet niet dat er ergens iets in de ontheffing staat over twee strengen. Kun je aangeven waar dat staat?

Dat staat expliciet in de ontheffing die wij hebben gekregen. Kan nu niet de site van scouting.nl op (ligt plat), anders had ik je de link gegeven.
Gebruikers-avatar
Eefje_An

Scouting groep: Waterscouting Musinga-Rijn

Berichtdoor ejarends » Do 17 Aug, 2006 23:29

dit staat op de site:

BEWIJS VAN ONTHEFFING
(algemeen concept van de tekst)
HET HOOFD VAN DE SCHEEPVAARTINSPECTIE:

Gezien:

het verzoek van:
Landelijk Bureau Scouting Nederland
Larikslaan 5
3833 AM LEUSDEN

Gelet op:

het bepaalde in artikel 5a, tweede lid, van de Binnenschepenwet.

Verklaart:

de schepen volgens aangehechte lijsten, welke sleepdiensten verrichten ten behoeve van Scouting Nederland, worden vrijgesteld van de verplichting om bij gebruik op de binnenwateren te zijn voorzien van een geldig certificaat van onderzoek.

Voorwaarden:

De schepen worden niet bedrijfsmatig gebruikt.
De schepen mogen niet slepen. In afwijking daarvan mogen de schepen ten hoogste 12 kleine open schepen slepen, elk met een Iengte van niet meer dan 7 meter, toebehorend aan één der groepen van Scouting Nederland
Dit bewijs is geldig tot: 31 december (van het jaar)
Dit bewijs kan worden ingetrokken zodra daar aanleiding toe bestaat

geupdate: 08-Apr-2006
Gebruikers-avatar
ejarends

Scouting groep: Leeghwatergroep (Badhoevedorp) RA5, Tenten en Terrein Nawaka '14

Berichtdoor ejarends » Vr 18 Aug, 2006 18:46

Nog even in de meest recente ontheffing gekeken, maar daar staat echt niets over in.

ontheffing 46850/2006 - 31 mei 2006 en geldig tot 1 juli 2007
Gebruikers-avatar
ejarends

Berichtdoor Eefje_An » Vr 18 Aug, 2006 18:47

ejarends schreef:Nog even in de meest recente ontheffing gekeken, maar daar staat echt niets over in.

ontheffing 46850/2006 - 31 mei 2006 en geldig tot 1 juli 2007

Mmmm, dan ga ik de oude er nog is bijpakken. Want daar stond het zeker in.
Gebruikers-avatar
Eefje_An

Scouting groep: Waterscouting Musinga-Rijn

Berichtdoor MB » Vr 18 Aug, 2006 18:48

Ik ben het ook nooit tegengekomen in de ontheffing hoor!
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Berichtdoor ejarends » Ma 21 Aug, 2006 00:27

Ik weet al waar de 'eis' van twee strengen vandaan komt. Het is een intepretatie van iemand van de KLPD die staat in de opsomming op de landelijke waterwerksite:

http://www.waterwerk.scouting.nl/static ... /klpd.html
Gebruikers-avatar
ejarends

Berichtdoor cc-junk » Ma 21 Aug, 2006 00:53

Conclusie: geen eis.

Je moet dus een afweging maken of het op een bepaald vaarwater verstandig is om in twee strengen of in 1 te varen. Eigenlijk is het een verlengstuk van 1.04. Lijkt me logisch!
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor ejarends » Ma 21 Aug, 2006 01:13

Misschien niet, maar als je heel eenvoudig de lengte van een sleepboot + zijn eigen lijn naar de eerste vlet + 12 vletten met lijntjes er tussen optelt, dan kom je snel op een meter of 110!

Ik vraag me af op welke routes art 1.06 dan niet wordt overtreden. Dat zullen er niet veel zijn...

Overigens komen wij zelf met 8 vletten niet snel boven de 80 meter, maar toch slepen wij liever twee aan twee kruislings, om de manouvreerbaarheid te verbeteren. (sorry off-topic)
Gebruikers-avatar
ejarends

Berichtdoor Boekel » Di 22 Aug, 2006 23:42

Eefje_An schreef:[off-topic]

@Boekel

Ik ga toch even vervelend commentaar geven jongen over je sleepwijze.

We hebben als waterscouting een collectieve sleepontheffing gekregen (geen enkele andere niet-beroepsmatige organisatie of particulier heeft dit of mag meer dan een bijboot slepen). In die ontheffing staat dat je max 12 vletten mag meenemen in 2 strengen (Dat je in je eigen thuiswater of even op een plas één streng doet is nog iets anders.).

Ik vind het dan zo jammer dat je het als nog doet, ook al zie en zeg jezelf dat het niet tot heel lastig gaat. Kijk naar je foto's en je ziet dat het teringzooi is. Dat je geen schade hebt gehad bij jezelf of andere mag een geluk wezen.

Dus doe de rest van waterscoutend Nederland een lol en bedenk wat je kan verpesten als we die HELE GUNSTIGE ontheffing door zulke grappen kwijt zouden raken.

Waarom zo commentaar? We leven in een land waar we klagen over de regels. Bedenk wel dat degene die de regels opstelt verantwoordelijk is en dit doet om zich in te dekken. Dit indekken moet helaas omdat er steeds weer mensen zijn die dingen doen die niet kunnen, waarvoor de regelgever wel verantwoordelijk is.

Dus wordt niet boos op iemand die je op de regels wijst, maar wordt boos op degene die de regel heeft veroorzaakt.

[Discussie in ander topic, als die er al niet is]

De reden dat ik heen enkel sleepte is dat in de Zaan een lastige spoorbrug zit waar ik niet met een dubbele sleep doorheen kan, door verkeerde belading (legertent in achterste vlet) en een lagere snelheid dan verwacht ging dit dit ook bij deze brug niet ideaal, maar behalve die ene brug waren er geen problemen.

Het AR-kanaal wil ik ook liever niet dubbel slepen ivm de golfslag.

Terug hebben we wel dubbel gesleept ivm de vele bochten en de lage vaarsnelheid.

Al met al zullen we de situatie elke keer apart beoordelen, de boot waarmee we slepen is in particulier bezit (is van mijn baas) en heeft helemaal niets met scoutingregels te maken (de verzekering boeit het ook niet wat ik ermee sleep trouwens, dat heb ik expres nagevraagd). Tevens is mij niets bekend van regels over dubbel slepen of niet.

Als we nog een keer 10 boten gaan slepen zal dat dubbel gaan, als het er 7 zijn ga ik op deze route voor een enkele sleep, dat is bij lastige stukken het makkelijkst sturen. sleep op smal vaarwater
Gebruikers-avatar
Boekel

Scouting groep: Victorie Heiloo

Berichtdoor E-J » Wo 23 Aug, 2006 08:10

cc-junk schreef:Conclusie: geen eis.

Je moet dus een afweging maken of het op een bepaald vaarwater verstandig is om in twee strengen of in 1 te varen. Eigenlijk is het een verlengstuk van 1.04. Lijkt me logisch!

Daar bij komt natuurlijk ook hoe je 1 of 2 strengen hanteert.
(@ Eefje Ann, 2 strengen verplichten lijkt me sterk, kom hier nu op..)

Je kunt alle vletten met 1 streng en dan achter elkaar leggen (afhankelijk van de lengte van je sleeplijnen, stel sleper is 10 meter, vlet even 5 meter, 5 meter sleeplijn ertussen; kom ik toch uit op minimaal 130 meter !!).
Of je kunt alle vletten met 1 streng slepen in visgraat (scheelt een hoop, sommige groepen zweren hierbij, andere vervloeken het, maar dat terzijde). Kom ik uit rond een lengte van 80 meter, scheelt al een hoop.

Of je gaat dubbel slepen, nadeel: je sleper moet daarvoor wel ingericht zijn...anders ketsen de vletten continue op elkaar. De lengte worden dan wel minimaal 70 meter.

Mijn conclussie: pas de regels dusdanig toe zodat het varen met jullie sleep veilig is en zoveel mogelijk voldoet aan nieuwe eisen...gebruik ze dus als richtlijnen. Soms kun je niet alles doen wat ze verlangen zonder een nieuwe sleper te kopen.. :wink:
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Vorige

Terug naar Motorboot