FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden


Forumindex Watersport Motorboot

Het is momenteel Di 11 Dec, 2018 13:51
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Sleeptechniek

Berichtdoor vincentvanwensveen » Wo 01 Nov, 2006 10:16

Wij slepen altijd in 1 lijn. sleper, dan een dikke sleeplijn (25 mm) van tussen de 10 en 25 meter (afhankelijk van het vaargebied. smal druk water kort, rustig ruim water zo lang mogelijk) vletten zijn allen uitgerust met een sleeplijn van 25 mm en 5 meter lengte. (zo kan de lijn nooit in de schroef van een eventuele buitenboordmotor komen :mrgreen: ) en uitgerust met een musketonhaak. lekker snel met aanpikken en losgooien van de sleep.
alle vletten zijn bij ons tijdens de sleep ook bemand door de bakken die er normaal ook in zitten. als er op kamp een bagagevlet mee gaat zitten daar ook altijd ervaren mensen in. 1x niet gedaan en toen lagen al onze kampspulletjes op de bodem van het hollandsdiep :cry:
Gebruikers-avatar
vincentvanwensveen
 
Berichten: 25
Geregistreerd: Ma 30 Okt, 2006 10:36
Scouting groep: Altenagroep Sleeuwijk / Werkendam

Berichtdoor Gijs/Nico » Zo 10 Jun, 2007 15:26

Tonne schreef:Bij langere sleeplijn heb je meer rek, waardoor de schokken beter worden opgevangen.


Dat klopt maar door je sleeplijn net zo lang te maken als één golfperiode zijn die schokken ook weg. Je kan ook sleeplijnen nemen die meer rek hebben als je graag van je schokken af bent maar slepen op elastiek is ook niets..
Gijs/Nico
 
Berichten: 12
Geregistreerd: Ma 04 Jun, 2007 11:15
Woonplaats: Nieuwpoort
Scouting groep: Olivier van Noort groep || Schoonhoven

Berichtdoor Tonne » Zo 10 Jun, 2007 17:11

Gijs/Nico schreef:Dat klopt maar door je sleeplijn net zo lang te maken als één golfperiode zijn die schokken ook weg. Je kan ook sleeplijnen nemen die meer rek hebben als je graag van je schokken af bent maar slepen op elastiek is ook niets..


Hoe lang is dat dan?
Sanity and insanity go together hand in hand - Never be afraid on which side of the line you stand.
Tonne
 
Berichten: 475
Geregistreerd: Vr 12 Sep, 2003 03:08
Woonplaats: Delft

Berichtdoor sjef » Ma 11 Jun, 2007 09:09

Tonne schreef:
Gijs/Nico schreef:Dat klopt maar door je sleeplijn net zo lang te maken als één golfperiode zijn die schokken ook weg. Je kan ook sleeplijnen nemen die meer rek hebben als je graag van je schokken af bent maar slepen op elastiek is ook niets..


Hoe lang is dat dan?


Makkelijker gezegd:

Wanneer jouw hek op top is, het gesleepte hek ook...
Wanneer zijn boeg op top is, de jouwe ook...

En of dat nu 1 golfperiode afstand is of meerdere maakt weinig uit..
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef
 
Berichten: 5678
Geregistreerd: Zo 23 Nov, 2003 12:06
Woonplaats: Eindhoven
Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor vincentvanwensveen » Ma 11 Jun, 2007 11:21

sjef schreef:
Tonne schreef:
Gijs/Nico schreef:Dat klopt maar door je sleeplijn net zo lang te maken als één golfperiode zijn die schokken ook weg. Je kan ook sleeplijnen nemen die meer rek hebben als je graag van je schokken af bent maar slepen op elastiek is ook niets..


Hoe lang is dat dan?


Makkelijker gezegd:

Wanneer jouw hek op top is, het gesleepte hek ook...
Wanneer zijn boeg op top is, de jouwe ook...

En of dat nu 1 golfperiode afstand is of meerdere maakt weinig uit..


das idd de theorie. nu hebben wij alleen het probleem dat het water waar we varen weinig natuurlijke golfslag is. alleen golfslag van andere schepen. en het golfpatroon van alle schepen is helaas niet gelijk. (en ook hier zitten regelmatig golven tussen die de vletten niet leuk vinden)
onze oplossing, zoals eerder gedeeltelijk al beschreven: lang stevige sleeplijn zodat we de vletten iig niet kwijt raken. en als er golven komen die eventueel echt hinderlijk kunnen zijn gaat het gas eraf zodat de spanning van alle lijnen is en elke vlet "zelfstandig" en in de natuurlijke weg over deze golven kan (lijnen blijven natuurlijk wel vast zitten). golven voorbij, rustig het gas er weer op en als alles weer strak staat vervolgen wij onze weg.
Gebruikers-avatar
vincentvanwensveen
 
Berichten: 25
Geregistreerd: Ma 30 Okt, 2006 10:36
Scouting groep: Altenagroep Sleeuwijk / Werkendam

Berichtdoor Gijs/Nico » Ma 11 Jun, 2007 20:02

Je moet proberen die periode of meerdere periode te benaderen. Als je dat probeert zijn je vletten veel rustiger. Op het IJselmeer en andere grotere wateren is er wel een vaste periode Vincent.

Bij golfslag van binnenvaart is dat inderdaad niet te doen. Maar dat is ook niet waar ik op doel, lijkt mij ook een vrij drukke bezigheid om je lijnen tussen de vletten onderling steeds op een periode te stellen bij elk binnenvaartschip weer.

In druk vaarwater met beroepsvaart wat verder achter de sleper en wat minder gas bij heftige golfslag. En als je met goede lijnen sleept zullen ze echt niet zomaar breken. Als je je lijnen maar schoon houd en ze niet uitgedroogt zijn.

Je moet het leren van de echte, dank aan Wilco. :mrgreen:
Gijs/Nico
 
Berichten: 12
Geregistreerd: Ma 04 Jun, 2007 11:15
Woonplaats: Nieuwpoort
Scouting groep: Olivier van Noort groep || Schoonhoven

Berichtdoor robinbalk » Di 20 Jan, 2009 18:57

wij slepen op het IJselmeer met lange lijnen in 1 lange rij of
dat we 2 rijen hebben met een korte lijn achter en een lange voor dat ze uit elkaar blijven en dus geel last hebt van water tussen de boten in en dat je zo ook kan slepen het meters hoge golven
Laatst gewijzigd door robinbalk op Do 29 Jan, 2009 15:36, in totaal 2 keer gewijzigd.
robinbalk
 
Berichten: 1903
Geregistreerd: Di 04 Nov, 2008 22:45
Woonplaats: Beets
Scouting groep: Vaandrig Peetoom Vendel Hoorn

Berichtdoor Skyhawkq » Di 22 Sep, 2009 23:35

Wij slepen meestal met 1 enkele sleep achter ons wachtschip. Dit varieren wij op de linker, rechter of middenachter bolder net naar gelang het ons uitkomt in de sluis of op het komende vaarwater.
In iedere vlet zit haar eigen bemanning. Elke vlet is uitgerust met een elastische sleeplijn van +/- 20 meter. Vanuit het wachtschip letten wij nauwkeurig op de sleep en geven aan of ze voldoende uitgevierd zijn. Indien dit niet is wordt naar de desbetreffende vlet geseint dat ze moeten vieren. Wij nemen dan uiteraard gas terug. Op de waal en ander druk vaarwater varen wij gewoon onze kruissnelheid, gaat prima met golven ed. Tegenwoordig proberen wij echter het slepen op de waal te vermijden. De vletten gaan dan op dek of leeg achter het schip ivm de drukte en de stroming.
Laatst gewijzigd door Skyhawkq op Di 22 Sep, 2009 23:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
Skyhawkq
 
Berichten: 20
Geregistreerd: Di 22 Sep, 2009 14:15
Woonplaats: Vught
Scouting groep: ZV- Sint Joris Den Bosch

Berichtdoor Tijmen » Wo 23 Sep, 2009 09:35

Skyhawkq schreef:Wij slepen meestal met 1 enkele sleep achter ons wachtschip. Dit varieren wij op de linker, rechter of middenachter bolder net naar gelang het ons uitkomt in de sluis of op het komende vaarwater.
In iedere vlet zit haar eigen bemanning. Elke vlet is uitgerust met een elastische sleeplijn van +/- 20 meter. Vanuit het wachtschip letten wij nauwkeurig op de sleep en geven aan of ze voldoende uitgevierd zijn. Indien dit niet is wordt naar de desbetreffende vlet geseint dat ze moeten vieren. Wij nemen dan uiteraard gas terug. Op de waal en ander druk vaarwater varen wij gewoon onze kruissnelheid, gaat prima met golven ed. Tegenwoordig proberen wij echter het slepen op de waal te vermijden. De vletten gaan dan op dek of leeg achter het schip ivm de drukte en de stroming.


20 meter tussen elke vlet? Begrijp ik dat goed? Hoelang wordt jullie sleep dan wel niet.
If you aint dutch you aint much!
Gebruikers-avatar
Tijmen
 
Berichten: 255
Geregistreerd: Za 17 Sep, 2005 13:45
Woonplaats: Utrecht
Scouting groep: J.P. Coen

Berichtdoor Skyhawkq » Wo 23 Sep, 2009 16:31

De lijnen zijn inderdaad ongeveer 20 meter lang, wat niet wil zeggen dat je per definitie ook 20 meter gebruikt. Op deze manier kun je voldoende ver uitvieren op ruim water zodat je goed op de golf ligt. Hierdoor hebben wij weinig last van golfslag in de vletten.
Onze sleep is grofweg geschat ( 5 vletten) 60 a 70 meter lang. Inclusief schip komen wij op een mooie 100 meter uit. Indien de situatie het toelaat korten wij de sleep in als we moeten manouvreren (sluizen). Na het manouvreren wordt er weer opgevierd.
Overigens is hier prima mee te varen, je moet alleen een beetje nadenken bij het manouvreren.
Skyhawkq
 
Berichten: 20
Geregistreerd: Di 22 Sep, 2009 14:15
Woonplaats: Vught
Scouting groep: ZV- Sint Joris Den Bosch

Vorige

Terug naar Motorboot

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Forumindex Watersport Motorboot

Het team
Alle forumcookies verwijderen