FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Watersport Motorboot

Het is momenteel Di 11 Dec, 2018 14:02
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

nieuwe binnenvaartwet- slepers-vaarbewijs

nieuwe binnenvaartwet- slepers-vaarbewijs

Berichtdoor rene » Za 06 Jun, 2009 01:44

op 1 juli gaat de nieuwe binnenvaartwet en in het bijbehorende binnenvaart besluit lees ik voor slepers< 15 meter dat we grootvaarbewijsplichtig zijn tenzij we een verklaring pleziervaart van de minister hebben voor dat schip.

Binnenvaartbesluit:

Artikel 14 [Treedt in werking per 01-07-2009]
1. Een groot vaarbewijs is vereist voor het voeren van:

a. schepen met een lengte van ten minste 20 meter;

b. passagiersschepen;

c. veerponten die:

1°. zijn bestemd of worden gebruikt voor het bedrijfsmatig vervoer van meer dan twaalf personen buiten de bemanningsleden, of

2°. Door middel van de eigen mechanische voortstuwingsmiddelen een snelheid van 30 kilometer per uur of meer ten opzichte van het water kunnen bereiken;

d. veerboten, of

e. sleepboten, duwboten of sleepduwboten.

2. Een groot vaarbewijs is geldig voor het voeren van schepen waarvoor een beperkt groot vaarbewijs of een klein vaarbewijs vereist is.

3. In afwijking van het eerste lid, onder a, is een groot vaarbewijs niet vereist voor schepen die een lengte hebben van ten minste 20 meter en minder dan 40 meter en die niet behoren tot de in het eerste lid, onderdelen b tot en met e, genoemde categorieën als de gezagvoerder op grond van het bepaalde in artikel 15 in het bezit is van een geldig beperkt groot vaarbewijs.

4. Het eerste lid, onderdeel e, is niet van toepassing op sleepboten, duwboten of sleepduwboten met een lengte van minder dan 15 meter, indien:

a. ze blijkens een verklaring van Onze Minister uitsluitend worden gebruikt als pleziervaartuig; en

b. ze overeenkomstig de voorwaarden gesteld op die verklaring worden gebruikt.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor edwin » Za 06 Jun, 2009 18:29

hebben onze strijders van de la weer eens wat te doen. en dan hopen we maar dat ze het niet (weer)verknallen!
laat varen hen die varen lusten, ik heb gevaren laat mij rusten
edwin

Scouting groep: ZVG de Geuzen soms ook Tasmania

Berichtdoor beheerdersintjoris » Za 06 Jun, 2009 18:48

edwin schreef:hebben onze strijders van de la weer eens wat te doen. en dan hopen we maar dat ze het niet (weer)verknallen!

Interessante opmerking? Wat vind jij dat ze verknald hebben?

Iedere nieuwe wet begint ZONDER uitzonderingen, dus iedere afwijking in ons voordeel (in dit geval 3 en 4) noem ik winst! Had jij echt verwacht dat we met de wachtschepen volledig vrijgesteld gingen worden van vaarbewijsplicht? We hebben jarenlang mazzel gehad dat we in een 'gat in de regelgeving' zaten met de wachtschepen. En ik vind het systeem dat er nu komt, hoe lastig ook voor sommige groepen, goed is voor de scheepvaart in het algemeen.

In antwoord op de TS trouwens: Scouting heeft collectief een verklaring van de minister dat we pleziervaart zijn. Het enige dat je moet doen is je sleepboot aanmelden bij de LA en dan krijg je de brief met bijgevoegd de lijst met alle Scoutingsleepboten. Daarmee val je dan onder regel 4!
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor doc » Zo 07 Jun, 2009 17:23

Je moet je in de toekomst eenmalig laten vrijstellen (wat zonder problemen kan omdat je niet beroepsmatig sleept) en dan is er niks aan de hand. Dit is ook op de KVR zo verteld. Misschien wel handig als vanuit de LA een mailing rondgaat over de exacte procedure om groepen dus aan de hand te nemen hoe te handelen.
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor edwin » Zo 07 Jun, 2009 23:15

beheerdersintjoris schreef:Iedere nieuwe wet begint ZONDER uitzonderingen, dus iedere afwijking in ons voordeel (in dit geval 3 en 4) noem ik winst! Had jij echt verwacht dat we met de wachtschepen volledig vrijgesteld gingen worden van vaarbewijsplicht? We hebben jarenlang mazzel gehad dat we in een 'gat in de regelgeving' zaten met de wachtschepen. En ik vind het systeem dat er nu komt, hoe lastig ook voor sommige groepen, goed is voor de scheepvaart in het algemeen.

Hoe bedoel je "gat in de regelgeving"?

Is er een groep beroepsmatig met een wachtschip aan het varen geweest?
Het is eerder geweest om blunders van het klpd te voorkomen dat we een map met brieven met uitleg aan boord hadden, zelfs nu zien we nog dienders de mist in gaan vwb sleeptekens ed.

De lobby van de la MOET er nu voor gaan zorgen dat er een duidelijke brief van de minister komt dat een scoutingsleper gevaren mag worden met een klein vaarbewijs, dat er een goede overgang komt voor de vaarbewijzen voor de wachtschepen en dat de vaarbelasting er niet komt!
edwin

Berichtdoor rene » Di 09 Jun, 2009 09:29

Antwoord van de L.A.
Met intreding van de nieuwe binnenvaartwet, 1 juli a.s. gaan er vele zaken veranderen. Zoals je al aangegeven hebt kan je onder de vaarbewijsplicht uitkomen voor slepers door het eenmalig aanvragen van een ontheffing. Deze ontheffing moet je persoonlijk aanvragen als eigenaar van het vaartuig. Na 1 juli kan men via de site van inspectie verkeer & waterstaat deze formulieren downloaden. www.ivw.nl.

Met vriendelijke groet,

John Licher
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor beheerdersintjoris » Di 09 Jun, 2009 10:49

edwin schreef:Hoe bedoel je "gat in de regelgeving"?

Ik heb het altijd als een 'gat' ervaren dat er tot op heden geen aparte wetgeving bestond voor 'grote pleziervaart'. In de vaarregels vielen grote recreatieschepen in dezelfde categorie als de grote tankers en duwbakstellen, terwijl ze qua vaarpapieren konden volstaan met een multiple-choice examentje zonder praktijktoets. Binnen die wetgeving kon ik als particulier zonder ervaring met alleen klein vaarbewijs een binnenvaarder van 50 meter kopen, van het ruim een zwembad maken en er lekker met de hele familie mee op vakantie gaan...

Ik heb dit altijd gezien als een onbedoelde fout: ze hebben bij de invoering van het klein vaarbewijs er nooit over nagedacht dat er mensen met oude binnenvaartschepen recreatief op pad zouden gaan.

Het gebrek aan expliciete wetgeving voor deze categorie schepen zorgde altijd voor veel onduidelijkheid, zowel bij andere watergebruikers als handhavende diensten. Door deze nieuwe wetgeving verwacht ik dat het een stuk duidelijker wordt, plus dat de figuren die 'denken dat het ze wel lukt' hopelijk van het water verdwijnen!

edwin schreef:De lobby van de la MOET er nu voor gaan zorgen dat er een duidelijke brief van de minister komt dat een scoutingsleper gevaren mag worden met een klein vaarbewijs, dat er een goede overgang komt voor de vaarbewijzen voor de wachtschepen en dat de vaarbelasting er niet komt!

Wat heerlijk onrealistisch ben jij...

Alsof de LA in een positie zit om dit soort eisen te stellen? Waarschijnlijk zitten ze niet eens rechtstreeks met de minister om tafel, maar via een ander belangenclubje via een of andere ambtenaar.

In dit soort zaken zijn er meestal meer lobby's die allemaal proberen om het eindresultaat het meest in hun richting te laten uitvallen. Door dit geduw en getrek ontstaat er een compromis. Dit houdt meestal een basiswet in met daarbij een rijtje uitzonderingen, waaraan dan meestal weer voorwaarden verbonden zijn.

De vrijwilligers van de LA steken veel van hun vrije tijd in pogingen om tot een compromis te komen wat gunstig voor ons uitvalt. Ik vind dat ze daarvoor de complimenten verdienen!! :mrgreen:

In het voorbeeld van het beperkt groot vaarbewijs voor wachtschepen is denk ik het maximale resultaat behaalt: zonder lobby hadden we gewoon allemaal 4 jaar naar het Scheepvaartcollege gemoeten voor Groot Vaarbewijs!
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor MB » Di 09 Jun, 2009 11:55

beheerdersintjoris schreef:Scouting heeft collectief een verklaring van de minister dat we pleziervaart zijn. Het enige dat je moet doen is je sleepboot aanmelden bij de LA en dan krijg je de brief met bijgevoegd de lijst met alle Scoutingsleepboten. Daarmee val je dan onder regel 4!

Deze opmerking klopt dus volgens mij niet meer. Deze lijst was bedoeld als ontheffing voor de technische keuring. Niet als ontheffing voor het vaarbewijs, waar het antoord van John Licher op slaat:

rene schreef: Deze ontheffing moet je persoonlijk aanvragen als eigenaar van het vaartuig. Na 1 juli kan men via de site van inspectie verkeer & waterstaat deze formulieren downloaden. www.ivw.nl.

Heb ik het goed begrepen dat de Scoutinglijst nu niet meer relevant is voor Scoutingslepers?
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Berichtdoor doc » Di 09 Jun, 2009 13:54

MB schreef:
beheerdersintjoris schreef:Scouting heeft collectief een verklaring van de minister dat we pleziervaart zijn. Het enige dat je moet doen is je sleepboot aanmelden bij de LA en dan krijg je de brief met bijgevoegd de lijst met alle Scoutingsleepboten. Daarmee val je dan onder regel 4!

Deze opmerking klopt dus volgens mij niet meer. Deze lijst was bedoeld als ontheffing voor de technische keuring. Niet als ontheffing voor het vaarbewijs, waar het antoord van John Licher op slaat:

rene schreef: Deze ontheffing moet je persoonlijk aanvragen als eigenaar van het vaartuig. Na 1 juli kan men via de site van inspectie verkeer & waterstaat deze formulieren downloaden. www.ivw.nl.

Heb ik het goed begrepen dat de Scoutinglijst nu niet meer relevant is voor Scoutingslepers?

Dat klopt, je moet nu eenmalig een ontheffing aanvragen bij het ministerie.
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Berichtdoor Fok! » Wo 10 Jun, 2009 08:32

Hmm... dat mag van mij ook wel iets uitgebreider aangekondigd worden zeg.... :|
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor rene » Wo 10 Jun, 2009 21:53

Daar heb je m.i gelijk in, blij dat ik een topic kan maken erover.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor doc » Wo 10 Jun, 2009 23:11

Volgens mij geld dit voornamelijk voor slepers die als sleper zijn uitgerust, dus echt met beting enzo, maar ik zal bij John eens polsen of de LA nog een mailing de deur uit kan/gaat doen
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Berichtdoor edwin » Wo 10 Jun, 2009 23:28

rene schreef:Daar heb je m.i gelijk in, blij dat ik een topic kan maken erover.

je bent goed!!!!
edwin

slepers, vaarbewijzen en certificaten van onderzoek

Berichtdoor Janneke Bos » Do 11 Jun, 2009 20:01

Wellicht gemist door een aantal mensen, maar onder wachtschepen en onder slepers stond al een hele tijd een link naar informatie over de nieuwe vaarbewijzen en het certificaat van onderzoek:

zie http://waterwerk.scouting.nl//index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=1 voor de uitwerking binnen Scouting Nederland

Voor meer informatie over de nieuwe binnenvaartwet en de gevolgen voor andere pleziervaart, zie http://www.xs4all.nl/~bosq

De LA is actief betrokken geweest bij het behartigen van de belangen van Scouting en uiteindelijk is er meer bereikt dan iemand ooit bij de LA voor mogelijk had gehouden, dus alle negatieve opmerkingen die op voorhand gegeven worden, zijn wat mij betreft zeer voorbarig!

Janneke
Janneke Bos

Re: slepers, vaarbewijzen en certificaten van onderzoek

Berichtdoor MB » Do 11 Jun, 2009 21:42

Janneke Bos schreef:De LA is actief betrokken geweest bij het behartigen van de belangen van Scouting en uiteindelijk is er meer bereikt dan iemand ooit bij de LA voor mogelijk had gehouden, dus alle negatieve opmerkingen die op voorhand gegeven worden, zijn wat mij betreft zeer voorbarig!

Helemaal mee eens!
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Volgende

Terug naar Motorboot