FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Wo 20 Sep, 2017 04:47
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Schouderlinten begeleiding Wilde Vaart

Schouderlinten begeleiding Wilde Vaart

Berichtdoor Appiejaap » Zo 30 Sep, 2007 09:54

Sinds vorige week ben ik weg bij mijn verkennersgroep en zit nu als begeleiding bij de WV. Nu weet ik dat als leden overvliegen, ze de bakslinten van hun oude bak dragen.

Is het nu zo dat ik als oudstuurman nog steeds mijn rode linten kan dragen bij de WV of zijn hier andere regels voor?
Laatst gewijzigd door Appiejaap op Do 10 Jan, 2008 10:29, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Appiejaap

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor doc » Zo 30 Sep, 2007 10:32

Bij ons dragen WV groen/geel (groen buiten, geel binnen), zodra ze naar de loodsen gaan komt daar nog een rode bij aan de buitenkant.

Bij de WV hebben we net zo goed stuurmannen en schipper, dus als je daar stuurman bent kan je prima rood dragen en als je takleider/schipper bent groen.
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor T-O » Zo 30 Sep, 2007 16:25

Bij ons mogen ze de oude bakslinten onder hun WV linten dragen, maar dit wordt heel weinig gedaan. Voor de rest zelfde als doc.
wees wijzer, wijk voor ijzer
Gebruikers-avatar
T-O

Scouting groep: Dorus Rijkersgroep Oss

Berichtdoor paullus » Wo 09 Jan, 2008 18:10

Bij ons heeft de wv roze-witte bakslinten 8-)
Staff Über Tasman - Institute for topperformances
http://www.wildevaart.nl
Gebruikers-avatar
paullus

Scouting groep: Abel Tasman Giesbeek

Berichtdoor Tessa » Wo 09 Jan, 2008 22:47

Onze Wilde Vaart heeft nu rood-geel (het was eerst iets met lichtblauw, donkerblauw en nog een andere kleur...Mang/sliefzeiltertje help! ;) )
Rood-geel zijn de kleuren van de boot waar ze op varen en als ze naar de stam gaan, komt er dus groen bij.
Met mijn gedachten ergens anders, ben ik altijd overal
Gebruikers-avatar
Tessa
Groepsmoderator

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor Mang » Wo 09 Jan, 2008 23:04

Tessa schreef:Onze Wilde Vaart heeft nu rood-geel (het was eerst iets met lichtblauw, donkerblauw en nog een andere kleur...Mang/sliefzeiltertje help! ;) )
Rood-geel zijn de kleuren van de boot waar ze op varen en als ze naar de stam gaan, komt er dus groen bij.

Dat was Zwart, blauw en rood
Gebruikers-avatar
Mang

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt, Dordrecht

Re: Bakslinten WV

Berichtdoor FW&K » Do 10 Jan, 2008 07:50

Volgens mij gaat Appiejaap zijn vraag over bakslinten welke de begeleiding draagt en niet als lid.

Appiejaap schreef:Is het nu zo dat ik als oudstuurman nog steeds mijn rode linten kan dragen bij de WV of zijn hier andere regels voor?

Ook bij onze groep is het zodat begeleiding en schipper (teamleider van de begeleiding) respectievelijk de kleuren rood en groen dragen als schouderlint. Hetzelfde principe als bij de scouts.

Alleen of er een regel voor is.. geen idee.

[edit] Ik heb de topictitel wat aangepast, meer gericht op de specifieke vraag. [/edit]
Laatst gewijzigd door FW&K op Do 10 Jan, 2008 07:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor CEO » Do 10 Jan, 2008 10:01

Euh, wellicht handig om de topictitel zonder typo te plaatsen?

edit: Inmiddels aangepast, med takk!
Laatst gewijzigd door CEO op Do 10 Jan, 2008 13:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Inmiddels wonen we in de Sauefjøs. Met dank aan FW&K!
N.B.: Ik ben hier vaker niet dan wel, dus heb je vragen: mail me.
Gebruikers-avatar
CEO

Scouting groep: Scouting Orion

Berichtdoor dconel » Do 10 Jan, 2008 13:39

paullus schreef:Bij ons heeft de wv roze-witte bakslinten 8-)

idem dito. En de begeleiding is bij ons dezelfde als die van de ZV
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor Fok! » Za 12 Jan, 2008 17:00

Ook in Schagen draagt de begeleiding van de WV de linten zoals bij de leiding van de zeeverkenners. Wij dragen echter het uniform niet meer tijdens opkomsten, alleen nog tijdens ceremoniële of andere speciale gelegenheden (opening/sluiting van kampen, installaties, overvliegen, etc.).
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor rene » Ma 14 Jan, 2008 02:44

Iedereen bij de loodsen (stam) draagt linten: geel-groen-rood (van binnen naar buiten) het is niet langer officieel, maar vroeger was dat dus de regel. De lengte is langer dan de bakslinten, net zoals de leidinglinten.
Een stamleider droeg twee rode linten op zijn borstzak, net zoals een boots witte draagt.
Een assistent Stamleider droeg een rode lint net zoals en kwartier een witte draagt. 7,5 cm lang 1,5 cm breed rechts van het installatie teken.
Overigens heette een stamleider opperloodsbootsman bij de zv.

Wilde vaart bestond nog toen niet., dus zijn er ook geen regels voor.

Ik vind het idee van de geel groene linten wel aardig en zou gewoon de als leiding de rode en groen linten aanhouden voor de teamleiding.
Laatst gewijzigd door rene op Ma 14 Jan, 2008 02:57, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 15 Jan, 2008 15:20

Volgens mijn boekjes hadden voortrekkers/stam groen-gele linten en de begeleiders rood-groen-geel

Ik denk dat officieel schouderlinten niet meer bestaan, al worden ze nog veel gebruikt. Daarbij heeft Scouting Nederland een hekel aan het uniform en gruwen al helemaal van discussies over wat-waar-hoe. Die laten dus alles in het midden.

Dan zou je dus naar de oude regels moeten kijken. Ik ben daar eens ingedoken (sorry Appie, zou dat al veel eerder doen) en het is nogal ingewikkeld. De Wilde Vaart bestond niet bij de NPV, maar komt van de katholieke verkenners. Maar daar droegen WV-leiders juist geen linten.

Je kan rood en groen aanhouden als je verschil in leiding (schipper/stuurman) wil houden. Omdat WV tegenwoordig toch een beetje stam-achtig is met "begeleiders" kun je ook de stam-methode gebruiken: jongenslinten + rood, of misschien alleen rood als je binnen de leiding geen onderscheid wil. Je mag dus je eigen WV-traditie verzinnen.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor T-O » Wo 16 Jan, 2008 23:26

bij ons hebben we het volgende

Afbeelding

dus alle begeleiding bij de wilde vaart heeft rode linten. (de lengte is totaallengte van 1 lint, dubbelgevouwen dus de helft...)
wees wijzer, wijk voor ijzer
Gebruikers-avatar
T-O

Scouting groep: Dorus Rijkersgroep Oss

Berichtdoor Robert J. » Do 17 Jan, 2008 13:52

ideaal zo'n schemaatje. Aantal laten dus hun oude linten erop zitten, onder hun huidige linten. In mijn geval dus Bever-bakslinten, erover de Wilde Vaartlinten, dan de loodsen linten en dan de staflinten. Flinke bos dus.

Materiaal op de vletten krijgt dit jaar ook allemaal hun eigen kleur, buitenste linten op je schouder is ook materiaalkleur. Altijd makkelijk om materiaal te sorteren en te onderhouden.
Dus............
Gebruikers-avatar
Robert J.

Scouting groep: Dorus rijkers

Berichtdoor rene » Vr 18 Jan, 2008 14:12

Dik Parlevliet schreef:Volgens mijn boekjes hadden voortrekkers/stam groen-gele linten en de begeleiders rood-groen-geel

.

Ik baseer mijn opsomming op de spelregels NPV editie 1961, waarin voortrekkers geel-groen-rood dragen (van binnen naar buiten).
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Volgende

Terug naar Kleding