FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Wo 22 Nov, 2017 02:30
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Zeilkleding

Zeilkleding

Berichtdoor Backpacker » Za 29 Sep, 2007 17:27

Aangezien ik over een week, een week lang ga zeilen op de Noordzee leek het mij wel verstandig om eens een echt zeiljack (en eventueel broek) aan te schaffen. Alleen nu is er zoveel keus (bij sportsworld) dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Zijn er hier mensen die mij tips kunnen geven? Budget ongeveer 150 euro voor het jack...

Alvast bedankt!
Backpacker

Scouting groep: De Gorinchemse Zeeverkenners

Berichtdoor landsc_te_water » Zo 30 Sep, 2007 10:31

Ikdenk dat je toch meer moet uittrekken voor een zeewaardig zeilpak.
Toen ik mn "gewone"zeilpak kocht, nog in de gulden tijdperk, koste me dat al 300 gulden. Inclusief jas en broek.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor *Thomas* » Zo 30 Sep, 2007 10:39

dat denk ik ook ja, ik heb nu ook een zeilbroek gekocht van 150 euro en dat was de goedkoopste in die winkel (Herni Rotterdam)
De verkoper zei dat de zee waardige pakken pas komen in de prijsklasse vanaf 300 euro...
Thomas
Gebruikers-avatar
*Thomas*

Scouting groep: Klimopgroep

Berichtdoor Backpacker » Zo 30 Sep, 2007 14:30

Hij hoeft niet echt zeewaardig te zijn. Het gaat erom dat ie me droog en warm houdt. Ik vraag me alleen af of bepaalde stoffen misschien wat slechter tegen zout water kunnen.

Iemand nog suggesties voor merken waar ik naar zou kunnen kijken?

Btw zijn snowboard broeken en jacks nog een beetje als zeilkleding te gebruiken? Dan kan ik misschien twee vliegen in 1 klap vangen :)
Laatst gewijzigd door Backpacker op Zo 30 Sep, 2007 14:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
Backpacker

Scouting groep: De Gorinchemse Zeeverkenners

Berichtdoor sjef » Zo 30 Sep, 2007 15:31

Tja, Moeilijk..

Je hebt allerlei soorten pakken, afhankelijk van het vaarwater. Dat is per merk verschillend hoe ze die pakken precies noemen. Een standaard zeilpak is normaal gesproken goed genoeg voor het Hollandse water. Een echt zeezeilpak heeft een aantal extra dingen op en aan het pak, zoals de mogelijkheid om je inflatable in te gespen. Er zijn vele merken met pakken, de bekende zijn wel Gaastra, Helly Hanson, Musto en Imhoff.

Ikzelf heb al een jaar of 10 een Imhoff pak die veel zee, zout, water gezien heeft. Nu, na al die seizoenen is het wel tijd om deze te vervangen. Ik heb die toendertijd voor fl 800.= gekocht, en is een zeezeilpak. Mogelijkheid om mijn Inflatable in te gespen. Maar nu ben ik ook aan het kijken naar een ander. Wordt hoogstwaarschijnlijk weer een Imhoff.

Neem vooral rustig de tijd om te kijken wat je wilt kopen, en overhaast dat niet. Een zeilpak moet meestal toch een aantal jaren mee gaan.

Om ski-kleding te gebruiken, zou het niet weten..
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor algenvreter » Zo 30 Sep, 2007 21:18

ik heb 2 pakken liggen hier
-force 10
-marine pool

de ''force 10'' koste het duurst en is de oudste van de 2, begint ook al af te takellen
dit pak is een echt zeilpak voor op zee, hij is verstevigt op plaatsen die vaak het snelst slijten zoals de knieén en het zitvlak, ook kan er een tuig in verwerkt worden voor een veiligheidsharnas
dit pak koste me alleen wel een rib uit mn lijf, bijna 1000 gulden

de ''marine pool'' kan zowel op zee als op binnenwateren gebruikt worden, de stof is wat soepeller dan de ''force 10'' maar is bijna net zo sterk, er kan helaas geen veiligheids harnas in geregen worden dus met zwaar weer heb je kans om over boord te tieven, wel heb je bij deze jas de mogelijkheid om de binnenvoering er uit te ritsen (si koeler tijdens de zomer periode)
dit pak heeft mij een kleine 4 en een half honderd uero gekost....
dus ja, als je een goed pak wilt hebben zal je iets dieper in de buidel moeten tasten
ook ik adviseer je om er de tijd voor te nemen om een pak naar jouw wens te kopen, het gaat hier namelijk niet zomaar om een simpel regenpakje dat je bij een blaatselijke buurtsuper kunt kopen voor 5 euro
laat je dus goed informeren in een zeilsportwinkel en neem geen overhaaste keuzes
waar brand is is de brandweer, waar de brandweer is is water, waar water is zijn waterscouts!!! :D (en waar scouts zijn zijn kampvuren..... de cirkel is rond ;)
Gebruikers-avatar
algenvreter

Scouting groep: vita nova groep schagen

Berichtdoor beheerdersintjoris » Zo 30 Sep, 2007 22:10

voor echte zeezeilkleding vergeet vooral het merk 'Henri Loyd' niet :mrgreen:
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Dwergje » Ma 01 Okt, 2007 14:34

Persoonlijk heb ik het harnas dat in mijn oude Musto-zeilpak zit - ondanks flink wat zeezeil-ervaring - nog nooit gebruikt.
De zwaardere pakken hebben vaak een harnas, een hogere kraag en verstevigde vlakken. Dat laatste is wel erg fijn, maar is meestal ook wel bij minder dure pakken te vinden.

Mijn mustopak was destijds 600 gulden (broek + jas) in 1998. De broek is nog steeds prima, de jas is bij de mouwen versleten en wel echt aan vervanging toe. Jassen zijn altijd duurder dan broeken trouwens. Nadeel van dit pak vond ik dat het niet zo soepel was. Als je ging zitten, heb je zo'n hele grote bulp voor je. Daar zou ik een volgende keer zelf wel goed naar kijken.

Of je meer geld wil uitgeven hangt ook af van hoe vaak je hem daarna gaat gebruiken.

Persoonlijk zou ik gaan voor wat écht lekker zit! Je moet je er vrij in kunnen bewegen en genoeg handige vakjes hebben. Handen in je jas kunnen steken is zéker fijn aan boord als het wat frisser is en wat vakken waar je makkelijk een harpsleutel of een harpje in kan stoppen is ook fijn.
Bij broeken zou ik vooral opletten dat ie langgenoeg is (wat trek je voor schoenen / laarzen aan (neem die mee naar de winkel!)) zodat er geen water in je schoenen loopt. Bijv. met bergschoenen heb je dat sneller als je broek aan de korte kant is. Ook kun je overwegen wat je wil met doorsteekzakken naar je broek. Ik zou dat - ondanks dat het handig is - voor een week zeezeilen écht afraden.

Een gevoerde jas kan fijn zijn, maar trek je in de zomer minder snel aan (trui werkt net zo goed).
Take time to smell the flowers on your way of life!
Gebruikers-avatar
Dwergje

Scouting groep: NTC RA 9 Lek- en IJsselstreek

Berichtdoor Jaeder » Do 04 Okt, 2007 09:07

Heb wel eens mijn zeilbroek als skibroek gebruikt, maar of het andersom handig is? Ze hebben toch verschillende doelen.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor Tijmen » Do 04 Okt, 2007 15:37

Je kan ook voor 2e hands gaan als je het niet zo vaak zult gebruiken.
Ik heb afgelopen zomer een 2e hands Henri Loyd pak gekocht voor 300 euro. Broek en jas uit de Ocean line met Gore-tex ocean. Ruigste set die je dus kan krijgen. De jas was maar een aantal keer gebruikt en zag er veder prima uit.

Op marktplaats wordt regelmatig Musto aangeboden, maar voor 150 euro vind ik geen goed zeiljack. Zelfs geen waterdicht jack bijv van North face of andere outdoor merken, die vaker goedkoper zijn dan zeilkleding.

Dan kan je beter kijken naar een PVC visserjas met broek.
Een goede set kost misschien paar tientjes maar houd je prima droog.
Vereist is alleen wel dat je er goede warme kleiding onderaan trekt.

Hier staat nog een 2e hands pak waar je gegarandeerd in droog blijft.
Is nog redelijk in je buurt als ik het goed heb?
Musto pak
Laatst gewijzigd door Tijmen op Do 04 Okt, 2007 15:43, in totaal 2 keer gewijzigd.
If you aint dutch you aint much!
Gebruikers-avatar
Tijmen

Scouting groep: J.P. Coen

Berichtdoor koekblik » Za 03 Nov, 2007 13:45

Jaeder schreef:Heb wel eens mijn zeilbroek als skibroek gebruikt, maar of het andersom handig is? Ze hebben toch verschillende doelen.

En was dat wel een succes? ik zit namelijk met de vraag die past bij jouw antwoord, ik ga een keer skiën maar was al van plan een zeilpak te kopen. tja en als dat dan 2 vliegen in 1 klap zijn.... dan scheelt dat weer!
Gebruikers-avatar
koekblik

Scouting groep: Scouting Koog-Zaandijk (HBS)

Berichtdoor Rob » Za 03 Nov, 2007 20:55

Het klinkt stom, maar hoe goedkoper hoe beter.
De duurdere pakken zijn vaak dure ademende stoffen, die stoffen zijn altijd nogal dun, één keer langs een staaldraadje en weg jas.

Ik heb hier nu twee jaar lang een zeilpak aan, dat zijn dus in mijn geval, 2 jaar draagtijd, waarvan 360 dagen intensief gebruik. Het wat een setje van €100,- en is nog steeds waterdicht.

In mijn eerste jaar had ik een HH broek, die kostte €180,- en was nog binnen een jaar geheel kapot.

Overigens zijn die visserspakken ook ideaal, maar dan moet je niet teveel bewegen, want dan zweet je je kapot...!
Zeilen is mijn lust, zeilen is mijn leven,
maar had ik geld gehad, dan was ik thuis gebleven.
Gebruikers-avatar
Rob

Berichtdoor Tijmen » Ma 05 Nov, 2007 23:59

Rob schreef:Het klinkt stom, maar hoe goedkoper hoe beter.
De duurdere pakken zijn vaak dure ademende stoffen, die stoffen zijn altijd nogal dun, één keer langs een staaldraadje en weg jas.

Ik heb hier nu twee jaar lang een zeilpak aan, dat zijn dus in mijn geval, 2 jaar draagtijd, waarvan 360 dagen intensief gebruik. Het wat een setje van €100,- en is nog steeds waterdicht.

In mijn eerste jaar had ik een HH broek, die kostte €180,- en was nog binnen een jaar geheel kapot.

Overigens zijn die visserspakken ook ideaal, maar dan moet je niet teveel bewegen, want dan zweet je je kapot...!

Ik denk eerlijk gezegd dat je zelf gewoon slechte ervaring heb met de wat duurdere merken. Misschien leuk een setje van 100 euro voor de zomer tijdens wat regenbuien. Maar ten eerste isolerend is het niet. Tentweede vind ik mijn Henri lloyd jas/broek toch echt steviger dan een vissersjas. En ook krijg je garantie bij de goede merken zoals musto of henri lloyd. Deze dekken vaak ook beschadeging die niet opzettelijk gemaakt zijn. Heb hier genoeg vehalen over gelezen en gehoord. Deze merken willen gewoon nummer 1 zijn op de markt. Dus vaak worden alle reparatie kosten binnen 5 jaar gebruik gewoon volledig vergoed.
Laatst gewijzigd door Tijmen op Di 06 Nov, 2007 00:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
If you aint dutch you aint much!
Gebruikers-avatar
Tijmen

Scouting groep: J.P. Coen

Berichtdoor Liesje » Wo 07 Nov, 2007 10:07

Ik heb ook eens mijn zeilbroek gebruikt voor de wintersport. Dat was geen succes, een zeilbroek is niet gevoerd (de mijne niet in ieder geval) en een snowboardbroek voor te zeilen is ook niet ideaal, die houden wel water tegen maar niet in van die hoeveelheden die je tegenkomt met zeilen. Het zijn toch andere stoffen met een andere functie.

Je kunt pleiten voor een minder goed merk waar je dus ook minder voor hoeft te betalen. Mijn ervaring is anders, toen ik afgelopen voorjaar een nieuwe zeiljas van HH ging kopen kwam ter sprake dat de beschermlaag van mijn 3 jaar oude HH er helemaal uit was na een wasbeurt. De mevrouw van de winkel heeft toen geregeld dat ik geld terugkreeg voor een 3 jaar oude jas! Hier kon ik mooi een zelf opblaasbaar zwemvest voor kopen. Toch een merk dus en als het stuk gaat gelijk terug. HH heeft een naam hoog te houden en zal eerder geld terug geven dan een merk dat niet bekend is.
Bij ons op de Stierop, daar is het een pracht...
Gebruikers-avatar
Liesje

Scouting groep: Victorie Heiloo, scouting Laros

Berichtdoor koekblik » Wo 07 Nov, 2007 17:18

Liesje schreef:Ik heb ook eens mijn zeilbroek gebruikt voor de wintersport. Dat was geen succes, een zeilbroek is niet gevoerd (de mijne niet in ieder geval) en een snowboardbroek voor te zeilen is ook niet ideaal, die houden wel water tegen maar niet in van die hoeveelheden die je tegenkomt met zeilen. Het zijn toch andere stoffen met een andere functie.

Het is jammer, maar dan gaat het over. Ik dacht met warme onderkleding en een zeilpak ook klaar te zijn. bedankt voor je reactie!
Gebruikers-avatar
koekblik

Scouting groep: Scouting Koog-Zaandijk (HBS)

Volgende

Terug naar Kleding