FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Wo 22 Nov, 2017 02:34
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

fluitenkoord

Waar dragen jullie je fluitenkoord ?

1) om de nek en das
25
34%
2) om de linker schouder
12
16%
3) om de rechter schouder
15
20%
4) ergens anders n.l.
0
Geen stemmen
5) wij dragen geen fluitenkoorden.
22
30%

Aantal stemmen : 74

fluitenkoord

Berichtdoor rene » Do 28 Dec, 2006 00:05

Waar dragen jullie je fluitenkoord ?

Typisch al bijna 100 jaar in waterscouting is het witte (zelfgemaakte) fluitenkoord. Bij ons de groep is het traditie dat je die zelf knoopt voordat je geinstalleerd wordt. Ik denk dat veel groepen hetzelfde doen.

Meestal worden fluitenkoorden om de nek gedragen in Scouting maar niet altijd in waterscouting als ik zo om me heen kijk.

Wat ik me ook afvraag of iedereen het doel en nut van een fluitenkoord met fluit ook kent ? Of is het voor jullie een traditioneel aanhangsel zonder functie ?

Voor wie nog de knoophandleiding zoekt moet eens kijken op de site van Theo Slijkerman www.knopenenzo.nl Een geweldige site voor al de scouting knopen en schiemanswerk .
Laatst gewijzigd door rene op Zo 31 Dec, 2006 15:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Burned » Do 28 Dec, 2006 11:00

wij hebben hem linksom bunglen, als we hem hebben, er zit bij onze groep niets achter. onze fluitkoorden en fluiten verdwijnen direct in de tas na het Openen of sluiten direct in de tassen dus bij ons zijn de fluitkoorden puur decoratief.
Geen idee welk idee het beste is
Gebruikers-avatar
Burned

Scouting groep: Tekakwitha Zeeverkenners Utrecht

Berichtdoor rene » Do 28 Dec, 2006 19:08

Ook ik moet ruiterlijk toegeven dat ik niet weet wat het oorspronkelijke nut van het fluitenkoord met fluit is. Ik heb er niets over gelezen of geleerd. Tegenwoordig zie ik het als reddingsfluit, sinaalfluit in het bos en om als scheidsrechter in een spel te spelen.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Appiejaap » Vr 29 Dec, 2006 09:06

Hij zit rechts. Het installatieinsigne zit op het hart en de fluit moet niet daarvoor bungelen.
Gebruikers-avatar
Appiejaap

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 29 Dec, 2006 19:48

rene schreef:Ook ik moet ruiterlijk toegeven dat ik niet weet wat het oorspronkelijke nut van het fluitenkoord met fluit is.
Zie Scoutpedia. Bij de Zeeverkenners was het oorspronkelijk een meskoord en droeg de bak hem. Later werd het een fluitkoord en wordt dus alleen gedragen door wie een fluit heeft: leiding en bootsman. Hij hoort over de das gedragen te worden, maar de meer macho-gevoeligen dragen hem rechts onder de epaulet. Voor de leding ligt het gebruik voor de hand. Voor de bootsman is het versiering.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Re: fluitenkoord

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 29 Dec, 2006 19:51

rene schreef:Typisch al bijna 100 jaar in waterscouting is het witte zelfgemaakte fluitenkoord
Dat zelfgemaakte fluitenkoord komt van de dames. Jongens droegen vooral het gewone effen koord.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor *Thomas* » Za 30 Dec, 2006 13:08

om de nek en das en dan de fluit in mijn borstzak
Thomas
Gebruikers-avatar
*Thomas*

Scouting groep: Klimopgroep

Berichtdoor landsc_te_water » Za 30 Dec, 2006 17:22

Bij de welpen droeg ik em eerst om de das, vond dat minder prettige en ging die later naar de rechter schouder waar die wel gebruikt werd, nu heb ik hem daar nog steeds hangen siert wel mooi op het blauw en heeft ie eigenlijk gen echte functie meer.
Onderscheid van lid naar leiding op ons rode leidinglintje na dan, ben trouwens de enigste die het heeft van de leiding.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor sahi » Za 30 Dec, 2006 17:25

op onze groep draagt eigenlijk niemand een fluitenkoord. ik heb m wel eens bij iemand gezien van onze groep, maar over het algemeen heeft niemand er 1.
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor zooi » Za 30 Dec, 2006 17:59

bij mij in de groep worden ze lings gedragen is dat eiglijk echt fout dan?? ik heb het hier nog niet anders gehoord :P

bij ons willen ze het wel min of meer verplicht gaan maken dacht ik.
Even tussendoor he...
zooi

Berichtdoor Geertrui » Zo 31 Dec, 2006 00:58

Ik kan me ook alleen links heugen, dus zo gek is dat nog niet. En 'fout' vind ik sowieso een beetje onmogelijk met betrekking tot het uniform, elke groep heeft daar weer zijn andere regeltjes voor.
"Nicht der Wind, sondern das Segel bestimmt die Richtung"
Gebruikers-avatar
Geertrui

Berichtdoor TEKKER » Zo 31 Dec, 2006 13:33

Bij ons hebben een aantal mensen er 1. Een paar kinderen hebben er een gekocht kant en klaar. de mijne is zelf geknoopt. Ik heb die fluit meer als een signaal als de kinderen weer het bos(je) in verdwenen zijn om ze daarmee te roepen dat we beginnen. Maar dat doe ik ook heel vaak zonder fluit, want volgens mij heeft dat in mijn geval veeeel meer effect ;)
TEKKER: Het Waterscouting.com omroepsysteem!
Gebruikers-avatar
TEKKER

Scouting groep: Geen lid

Berichtdoor GhoulScout » Zo 31 Dec, 2006 13:34

[offtopic]
TEKKER schreef:Bij ons hebben een aantal mensen er 1. Een paar kinderen hebben er een gekocht kant en klaar. de mijne is zelf geknoopt. Ik heb die fluit meer als een signaal als de kinderen weer het bos(je) in verdwenen zijn om ze daarmee te roepen dat we beginnen. Maar dat doe ik ook heel vaak zonder fluit, want volgens mij heeft dat in mijn geval veeeel meer effect ;)

:X
[/offtopic]
[color=#CC6600]Proud member of the phpBB [img]http://www.phpbb.com/community/images/ranks/team/support.png[/img][/color]

ex-sitecrew en forum sloper :)
Gebruikers-avatar
GhoulScout
Technisch Team

Berichtdoor rene » Zo 31 Dec, 2006 15:51

Ik heb het fluitenkoord ook wel vaak om mijn schouder, maar vind wel dat ik gauw ergens aan blijf hangen. Dus het is niet zo veilig.
Overigens heb ik wel een apart meskoord voor mijn bootsmes.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 31 Dec, 2006 17:24

zooi schreef:bij mij in de groep worden ze lings gedragen is dat eiglijk echt fout dan??
Ach, volgens mij bestaan fluiten en koorden niet eens meer officieel (Scouting Nederland houd niet erg van het uniform en zeker niet van extraatjes) dus volgens mij kan het niet eens fout.

Ik heb eens in de oude boeken gezocht, maar daar komt de fluit niet voor als uniformonderdeel. De zeeverkenners hadden vroeger ook truien in plaats van blouses. Over die trui zat de scoutingriem en daar hing alles aan: mes en eventueel fluit. Dus niet links of rechts. Maar zoals Appiejaap zegt, op de linkerborstzak zit al het installatieinsigne en bootsmansstrepen dus als je daar ook nog een fluit over hangt wordt het wel erg druk. Maar ik vermoed dus dat het voor een groot deel groeptraditie is.

Rene heeft gelijkt dat om de schouder lastig is. Hij blijft op de meest ongelukkige momenten achter het roer hangen. Maar ja, het staat daar wel macho...(voor wie daar gevoelig voor is, en wie is dat niet een beetje)
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Volgende

Terug naar Kleding