FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Wo 22 Nov, 2017 02:29
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Zeilkleding schoonmaken

Zeilkleding schoonmaken

Berichtdoor Dwergje » Do 10 Aug, 2006 19:56

Wellicht niet helemaal de goede plaats, maar ik zou niet weten waar anders:

Wie heeft er ervaring met zijn / haar zeilbroek of jas in de wasmachine? Kan dat? Of helemaal niet? En maakt het wasmiddel nog uit?

Ik heb hier wel een hele simpele zeiljas, die meer het karakter heeft van een regenjas die op 40 graden kan... maar ik vraag me af of mijn (veel duurdere) zeilpak dat wél kan. Hij is in de afgelopen 8 jaar zó vies geworden.

Wie heeft dat wel eens geprobeerd? En natuurlijk de hamvraag: Bleef ie waterdicht?
Take time to smell the flowers on your way of life!
Gebruikers-avatar
Dwergje

Scouting groep: NTC RA 9 Lek- en IJsselstreek

Berichtdoor FW&K » Do 10 Aug, 2006 20:00

Ik weet niet hoeverre een zeilpak te vergelijken is met skikleren of andere waterdichte jassen, maar ikzelf was ieder jaar mijn skikleren.
Daarvoor koop ik speciaal wasmiddel en daarbij een toevoeging dat het meteen weer waterdicht en afstotend maakt. Het kost wel redelijk wat; in de buurt van de €20,- waar ik dan twee keer mee kan doen, geloof ik.

Mijn skikleren bestaan ook uit zo'n winddicht zomerregenjasje van T*nson, dus volgens mij komt dat wel in de richting van een zeilpak.

Het jasje is nu zeker een jaar of 6 oud en doet het nog steeds qua waterdichtheid. Begint eerder gebruiksslijtage te vertonen aan de mouwen en in de nek.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor harry » Do 10 Aug, 2006 20:20

Ik was mijn zeilbroek af en toe op 30 graden. Die is nog waterdicht.... Maar er is geloof ik wel van die spray voor te krijgen waarmee je hem in kan spuiten zodat ie waterdicht wordt/blijft.
surf snel naar www.snotter.nl
Gebruikers-avatar
harry

Scouting groep: Greate pier

Berichtdoor Geertrui » Do 10 Aug, 2006 20:23

Bij Perry Sport kan je speciaal wasmiddel kopen voor Goretex. Die heeft mijn mama, en is goed voor 18 wasbeurten en kost ongeveer 20 euro. Door dit wasmiddel zouden je spullen weer waterdicht gemaakt worden en wel ademend blijven. Ik heb er na het Nawaka ook nog mijn zeilpak en slaapzak mee gewassen.
"Nicht der Wind, sondern das Segel bestimmt die Richtung"
Gebruikers-avatar
Geertrui

Berichtdoor Matroosje » Do 10 Aug, 2006 21:22

Ik probeer het eerst altijd door onder de doche af te spoelen. Is na het nawaka ook erg goed gelukt met al die klei. En als dat niet lukt. in de wasmachine. Ik heb een zeiljas en broek van Helly Hansen en ze zijden in de winkel dat die de eerste 8 wasbeurten niet van dat speciale spul nodig heeft. Mijn oude zeilbroek was van ander merk en die ging in de was met speciaal spul van gaastra. Daar kan je ook regenkleding mee wassen. het kost geloof ik €15.50. Het werkt goed en blijft ademend en waterdicht van. Maar je kan ook goedkoper spul bij de kruidvat halen, dat werkt net zo goed. Ik zou het aleen niet wassen met wasverzachtig dan krijg je van die rare bobbels in je jas of broek.
Gebruikers-avatar
Matroosje
Sitecrew

Scouting groep: Scouting Sint Joris Breda, MES, Scouting Sint Martinus Breda West

Berichtdoor Degarr » Do 10 Aug, 2006 21:47

Ik heb indertijd mijn zeilpak gewoon naar de stomerij gebracht. Wordt ie goed schoon van, en blijft ook waterdicht. Is alleen niet de goedkoopste oplossing. Was toen volgens mij €10 kwijt voor alleen de jas.
Life is short, so enjoy it !!
Degarr

Scouting groep: Altena Groep

Berichtdoor Geert » Vr 11 Aug, 2006 01:51

Het ligt geheel aan het type zeiljas of broek wat je hebt. Zelf heb ik een jas en broek die redelijk ademend zijn, maar vooral waterdicht. De jas heb ik al 8 jaar, de broek meer dan 10 jaar. Beiden zijn al meedere keren in de wasmachine geweest zonder enig probleem. Ze zijn nog prima waterdicht.

Ik kan me alleen voorstellen met de zeilpakken van nu, die veel ademender en minder robuust zijn, dat dit niet zo werkt. Persoonlijk zou ik ze dan ook met warm water en een borstel afboenen.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor Dwergje » Vr 11 Aug, 2006 11:47

Geert, heb jij dan met 'gewoon ' wasmiddel gewassen? of helemaal met niets?

Ik denk nl. dat mijn oude zeilpak van het zelfde kaliber is als dat van jou... niet zo 'high-tech' als die dingen van nu vaak en dat dat best zou moeten kunnen.

(En als het mislukt is het ook niet de wereld... eigenlijk moest ik toch nog een nieuwe kopen, had ik op Nawaka besloten ;))
Take time to smell the flowers on your way of life!
Gebruikers-avatar
Dwergje

Scouting groep: NTC RA 9 Lek- en IJsselstreek

Berichtdoor Geert » Vr 11 Aug, 2006 12:07

Met gewoon wasmiddel en lekker warm. Ook een sopje en boenen werkt prima. :)
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor schipper » Vr 11 Aug, 2006 12:13

Met Thinner haal je alle vlekken eruit! ;)

Zelf doe ik hem gewoon af en toe in de machine en dan soms met zo'n "waterdicht-maak-spuitbus" behandelen
IK? Ik ben niet arrogant...Ik ben gewoon goed!
Gebruikers-avatar
schipper

Scouting groep: Hannie Schaft

Berichtdoor Tijmen » Za 12 Aug, 2006 20:22

Zet eerst een paar dingen op een rij, want je kan je zeilkleding behoorlijk beschadigen als je het verkeerd was of behandelt!

Je hebt 3 type zeilkleding:

A. Van een vaste dichte stof zoals pvc of ander soort plastic.
Dit zijn vaak van die gele of blauwe vissers jassen

B. Zeiljassen die werken op basis van impregnatie, dus de jas maak je
water afstotend doormiddel van een spray of vloeistof.

C. Jassen die werken met een membraam zoals Goretex

Hoe te wassen:

A. Deze worden van zelf wel weer schoon bij een goede regenbui. Vaak zijn deze jassen niet gevoerd en het materiaal kan ook geen vuil opnemen.

B. Afhankelijk van het waslabel moeten deze jassen nog vaak op de handwas worden gedaan. De wat ouderen jassen van bijv. Gaastra gaan in de wasmachine namelijk kreuken en laat de voering en lijm laag los van het buitengedeelte. Gevolg is dat hij kan gaan lekker of je allemaal kreukels krijgt. Als je dus op het waslabel kijkt weet je genoeg over de behandeling. Bevat de jas geen membraam zoals gore-tex dan moet je hem eens in de zoveel tijd een spray geven of wassen met waterafstotende vloeistof.

C. Een jas met een membraam (gore-tex) werkt geheel anders. Tussen de buitenlaag en de voering zit een stof die zo werkt dat hij wel zweet doorlaat maar geen water. Vocht (zweet) is veel kleiner van formaat dan regen of water. Het werkt dus als een zeef. Deze jassen blijven dan ook netzolang waterdicht totdat de stof is versleten. Je moet alleen zorgen dat de jas schoon blijft zodat je zweet eruit kan en de stof dus niet verstopt raakt met vuil. Deze jassen zijn vaak prima te wassen in de wasmachine op 40 graden ofzo, alleen niet dacht ik met was verzachter.
Het enigste waarom je hem soms met een vloeistof moet wassen is zodat de buitenkant ook waterafstotend wordt. Dan krijg je van die mooie pareldruppels aan de buitenkant. Als dat wegslijt en de jas wordt al gauw dof bij een bui is hij nog steeds waterdicht.

Het is ook vooral merk afhankelijk van hoe het gewassen moet worden en met welke vloeistof/spray.
Bij de beversport bijvoorbeeld kan je een aantal van die sprays of vloeistoffen kopen.
Linkje

... p.s. PLEASE geef mij jas terug... :cry:
If you aint dutch you aint much!
Gebruikers-avatar
Tijmen

Scouting groep: J.P. Coen

Berichtdoor TEKKER » Zo 13 Aug, 2006 22:24

Laatst vertelde iemand mij dat je ook Hermisol kan gebruiken om jassen ed. weer water dicht te maken.
TEKKER: Het Waterscouting.com omroepsysteem!
Gebruikers-avatar
TEKKER

Scouting groep: Geen lid

Berichtdoor Tijmen » Di 15 Aug, 2006 11:37

Het is trouwens Harmisol :wink:
Maar dat is dus ook niet voor gewoon alle regenkleding geschikt.
Ik denk dat je het alleen kan gebruiker bij gewone textielen.
Gebruikers-avatar
Tijmen

Berichtdoor Geertrui » Za 19 Aug, 2006 19:13

hmm mijn ademende zeilbroek was na de goretexbehandeling gebleken zo lek als een mandje te zijn. Ik stop dus nooit meer iets in de wasmachine!
"Nicht der Wind, sondern das Segel bestimmt die Richtung"
Gebruikers-avatar
Geertrui

Berichtdoor Tijmen » Za 19 Aug, 2006 22:53

Ach als volgens de was voorschriften dit gebeurt zou ik gewoon terug naar de winkel gaan en een nieuwe eisen.
Tevens kan je misschien dan een ander merk/model kiezen. Maar het mag natuurlijk niet voorkomen.
Gebruikers-avatar
Tijmen

Volgende

Terug naar Kleding