FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Di 21 Nov, 2017 14:34
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Zeilkleding schoonmaken

Berichtdoor CEO » Ma 28 Aug, 2006 18:44

Garantie tot de voordeur. Aantonen dat je op de correcte wijze hebt gewassen is altijd erg lastig. Eisen lijkt me sowieso niet de meest handige opening. Enne, ook niet onbelangrijk: hoe oud is je broek?

Wellicht met een goed verhaal komen en vriendelijk vragen hoe dit op te lossen?
Inmiddels wonen we in de Sauefjøs. Met dank aan FW&K!
N.B.: Ik ben hier vaker niet dan wel, dus heb je vragen: mail me.
Gebruikers-avatar
CEO

Scouting groep: Scouting Orion

Berichtdoor Geertrui » Ma 28 Aug, 2006 19:14

3 jaar oud nu... Ik vind het niet nodig om terug te gaan voor een nieuwe. Weet alleen dat ik bij mijn volgende zeilpak niet meer ga pogen om hem in de wasmachine te doen, ookal zeggen de voorschriften van wel...
"Nicht der Wind, sondern das Segel bestimmt die Richtung"
Gebruikers-avatar
Geertrui

Berichtdoor Fok! » Wo 30 Aug, 2006 08:54

Mijn moeder wast mijn zeilpak wel in de wasmachine en ze heeft daar een speciaal wasmiddel voor: Tex Wash, van het merk Hey Sport.
Bij aanschaf (in elke gerenommeerde sportwinkel) moet je wel even opletten voor welke stof het is. Je hebt namelijk van hetzelfde merk ook Dons Wash. Voor dons dus. Maar de potjes lijken erg veel op elkaar.

Anyway, dit product wordt door de fabrikanten van Gore-tex producten aanbevolen en ik moet zeggen dat ik er ook wel tevreden over ben. Mijn (Gaastra) zeilpak is wel aan het verslijten, door het gebruik door de jaren heen, maar het is nog niet lek. Ik heb het toch al ruim 5 jaar nu.

De prijs van één potje Hey Sport Tex Wash is €7,50.
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor 327member » Zo 18 Mrt, 2007 17:50

NOOIT JE ZEILKLEREN WASSEN dan zijn ze niet meer waterdicht
327member

Berichtdoor Rob » Zo 18 Mrt, 2007 19:10

Wat is waterdicht? Ik noem het persoonlijk meer watervertragend...
Na een hele dag regen en liters buiswater over je heen is toch alles doorweekt.....

Het is trouwens wel zo des te goedkoper je pak des te sterker het is (Duurdere zijn dunner en meer ademend)

Ik heb dure HH-broek gehad, van 250 euro, die was na een jaar intensief gebruik totaal af, alle naden lieten los, en na ongeveer een half jaartje al niet meer waterdicht.
Ik heb nu een goedkope, 45 euro en die is na 2 jaar nog steeds heel en waterdicht, ook al een keer gewassen trouwens.

Volgens mij kan je hem idd het beste naar de stomerij brengen, dan is het ook hun verantwoordelijkheid als hij niet meer waterdicht is.
Zeilen is mijn lust, zeilen is mijn leven,
maar had ik geld gehad, dan was ik thuis gebleven.
Gebruikers-avatar
Rob

Berichtdoor ArnoNijhof » Zo 18 Mrt, 2007 19:37

Welk merk is dat, Rob, die broek van 45 Euro?

Ik ben van plan om mijn XM-offshore-jas binnenkort te gaan wassen, maar ben zooo bang voor het verzieken van de watervertragendheid.. :!:
Nawaka F.A.Q.
Als jouw vraag er niet tussen staat, mail dan de helpdesk: helpdesk@nawaka.scouting.nl
Volg Nawaka op Facebook
Volg Nawaka op Twitter @nawaka_nl
Gebruikers-avatar
ArnoNijhof

Scouting groep: Diensthoofd Communicatie - Nawaka 2014 / Klimopgroep / Martinistam

Berichtdoor Rob » Zo 18 Mrt, 2007 20:38

Merk: Gotop

Gekocht in het voorjaar, dan is de nieuwe collectie binnen en willen ze van de oude af, volgens mij kreeg ik namelijk 40% korting...

Heb er nu zowel broek als jas van en ze zijn echt hufterproof (Als je een keer blijft hangen heb je niet meteen 2 jassen)
Zeilen is mijn lust, zeilen is mijn leven,
maar had ik geld gehad, dan was ik thuis gebleven.
Gebruikers-avatar
Rob

Berichtdoor ronnyboy » Ma 19 Mrt, 2007 12:16

Op de website van mijn zeilpak ../ ( XM-Offshore ) geven ze dit aan

Afbeelding

een Quote van een andere site

Het wassen van zeilpakken

De waterdichte laag van duurdere zeilkleding is opgebouwd uit drie lagen; deze lagen zijn tijdens een speciaal proces op elkaar geplakt. Bij een verkeerd wasproces kunnen deze lagen van elkaar raken of beschadigen en verliest het pak zijn waterdichtheid.

De meeste zeilpakken mogen niet in de wasmachine gewassen worden, dit staat dan ook op het wasvoorschrift aangegeven. Wanneer een pak wel in de wasmachine mag, dan is het aan te raden om het pak apart te wassen.

Gebruik NOOIT waspoeder of wasverzachter bij het wassen van een zeilpak. Niet bij de machinewas en ook niet bij de handwas. De chemicaliën in het poeder kunnen de lagen aantasten waardoor deze hun waterdichtheid kunnen verliezen. Het beste is om het wasmiddel van een watersportmerk te gebruiken of anders een heel vriendelijk vloeibaar wasmiddel zoals bijvoorbeeld een wolwasmiddel.

Wanneer u een Gore-Tex pak hebt, of een pak met een ademend membraam, is het van belang om deze te wassen met wasmiddelen die geschikt zijn voor deze membramen. Een wasmiddel dat daar niet geschikt voor is kan het membraam beschadigen. Kalkdeeltjes die in het leidingwater zitten, blijven aan het membraam plakken en verminderen zijn ademende functie of beschadigen zelfs het membraan. Een wasmiddel voor Gore-Tex of andere membramen voorkomt dat kalk in het water, aan het membraan kan hechten. Het wasmiddel sluit de kalkdeeltjes in en voert ze af met het spoelwater.

De HPX en MPX Gore-Tex zeilpakken van Musto mogen als een van de weinige pakken zelfs in de droger, zij het op maximaal 30° C. Dit komt de waterafstotende laag van het pak ten goede.

Het impregneren

Zeilkleding wordt behandeld met een vuil- en waterafstotende laag. Dit zorgt er voor dat het water als een pareltje op het pak blijft liggen en er af glijdt. Wanneer een pak wat ouder wordt en enkele malen is gewassen, beschadigd dit laagje en vermindert het “pareltjes” effect. De jas zal niet doorlekken, maar de buitenste laag wordt nat en dit geeft een minder comfortabel gevoel omdat de warmte uit het pak onttrokken wordt.

Door het pak na iedere paar wasbeurten te impregneren wordt er weer een water- en vuilafstotend laagje op het pak aangebracht waardoor het parelende effect weer terugkomt.
Ook bij het impregneren is het van belang dat er voor pakken met een membraam, zoals Gore-Tex met een middel geïmpregneerd wordt dat geschikt is voor deze membramen.
Sailing the oceans in search of .....
Gebruikers-avatar
ronnyboy

Berichtdoor Tijmen » Wo 21 Mrt, 2007 15:34

Achja heb al 3x aangegeven hoe je de kleding moet wassen en gebruiken.
Ik vind het echt nonsens dat mensen nu gaan beweren dat een Goretex jas na een jaar bijv al is gaan lekken.

Als je een kleding stuk hebt met een goed membraam kan hij gewoon weg niet lekken, behalve als er dus een gaatje inzit.
Als ik weer een mooie spaarpot heb koop ik toch echt wel een Musto MPX jas bijv. Stuk minder zweten, en daardoor ook beter droogblijven.

Ik begrijp best dat niet iedereen veel geld aan bepaalde kleding wilt uitgeven. Maar soms heb ik het gevoel dat mensen het geneens getest of aangehad hebben. En gewoon een oordeel klaar hebben liggen.

Welk merk is dat, Rob, die broek van 45 Euro?

Ik ben van plan om mijn XM-offshore-jas binnenkort te gaan wassen, maar ben zooo bang voor het verzieken van de watervertragendheid..

Deze jassen hebben ook een membraam, dat betekend dat ze gebruik maken van een filter, water damp (zweet eruit) en grotere water druppels worden buitengehouden. Dit is een stukje stof, dus hier kan je niks aan verkloten. Eigenlijk hoef je de jas nooit te impregneren maar alleen schoonhouden is voldoende.

De enigste impregnatie of speciaal wasmiddel wat je gebruikt is juist om het buitenste laagje water afstontend te maken. Zodat de druppels mooi van je jas af parelen. Daar onder zit de werkelijke waterdichte laag.
If you aint dutch you aint much!
Gebruikers-avatar
Tijmen

Scouting groep: J.P. Coen

Berichtdoor E-J » Wo 21 Mrt, 2007 15:47

Is niet helemaal maar Timo.
Ik moet thuis even naar het merk kijken, maar ik gebruik een speciaal goedje in de wasmachine die het waterdicht houd of maakt.
Ik heb vorig jaar iets van de motorzaak gebruikt (deed het zeer goed bij mijn motorkleding), dit is echt superspul, tast je membraam niet aan. En het trekt echt in je coating, dus je werkelijke waterdichte laag.
Zal eerdaags eens kijken voor het merk. ;)
E-J

Scouting groep: Adm.12/JPC/European Seascouts

Berichtdoor Tijmen » Wo 21 Mrt, 2007 19:27

Naja ik post het voor de laatste keer een van mijn eerdere berichten... Ik hoop dat het voor mensen duidelijk is.. En als je mijn verhaal niet gelooft ga dan maar websites afzoeken op informatie..

(eerder bericht)
Zet eerst een paar dingen op een rij, want je kan je zeilkleding behoorlijk beschadigen als je het verkeerd was of behandelt!

Je hebt 3 type zeilkleding:

A. Van een vaste dichte stof zoals pvc of ander soort plastic.
Dit zijn vaak van die gele of blauwe vissers jassen

B. Zeiljassen die werken op basis van impregnatie, dus de jas maak je
water afstotend doormiddel van een spray of vloeistof. Dit kunnen bijvoorbeeld WAX jassen zijn waarbij de WAX waterafstonden is.

C. Jassen die werken met een membraam zoals Goretex (blijven waterdicht todat membraam versleten is

Hoe te wassen:

A. Deze worden van zelf wel weer schoon bij een goede regenbui. Vaak zijn deze jassen niet gevoerd en het materiaal kan ook geen vuil opnemen.

B. Afhankelijk van het waslabel moeten deze jassen nog vaak op de handwas worden gedaan. De wat ouderen jassen van bijv. Gaastra gaan in de wasmachine namelijk kreuken en laat de voering en lijm laag los van het buitengedeelte. Gevolg is dat hij kan gaan lekker of je allemaal kreukels krijgt. Als je dus op het waslabel kijkt weet je genoeg over de behandeling. Bevat de jas geen membraam zoals gore-tex dan moet je hem eens in de zoveel tijd een spray geven of wassen met waterafstotende vloeistof.

C. Een jas met een membraam (gore-tex) werkt geheel anders. Tussen de buitenlaag en de voering zit een stof die zo werkt dat hij wel zweet doorlaat maar geen water. Vocht (zweet) is veel kleiner van formaat dan regen of water. Het werkt dus als een zeef. Deze jassen blijven dan ook netzolang waterdicht totdat de stof is versleten. Je moet alleen zorgen dat de jas schoon blijft zodat je zweet eruit kan en de stof dus niet verstopt raakt met vuil. Deze jassen zijn vaak prima te wassen in de wasmachine op 40 graden ofzo, alleen niet dacht ik met was verzachter.
Het enigste waarom je hem soms met een vloeistof moet wassen is zodat de buitenkant ook waterafstotend wordt. Dan krijg je van die mooie pareldruppels aan de buitenkant. Als dat wegslijt en de jas wordt al gauw dof bij een bui is hij nog steeds waterdicht.

Het is ook vooral merk afhankelijk van hoe het gewassen moet worden en met welke vloeistof/spray.
Bij de beversport bijvoorbeeld kan je een aantal van die sprays of vloeistoffen kopen.

Nog even een plaatje hoe nou een membraam werkt.
Dit is een voorbeeld van Gore-tex (Fabrikant trouwens), alle andere membramen werken op de zelfde wijzen.
Afbeelding

Om het nog duidelijker te maken.. Volgorde van type jassen met een plaatje erbij.

PVC jas:
Afbeelding

Jas op basis van impregnatie (waxjas, leer etc maar ook zeiljassen):
Afbeelding
If you aint dutch you aint much!
Gebruikers-avatar
Tijmen

Scouting groep: J.P. Coen

Vorige

Terug naar Kleding