FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Wo 22 Nov, 2017 19:40
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Frokje

Frokje

Berichtdoor HUX » Do 01 Jun, 2006 08:43

Waar zijn de frokjes gebleven?,
bij de marine bekent als het sportwitje ?
wij droegen ze vroeger als zomertenue en in de winter onder de uniformblouse,overigens met naar binnen opgerolde mouwen.

HUX
HUX

Berichtdoor sjef » Do 01 Jun, 2006 11:35

Heb je er een fotootje of zo van, want ik zou niet weten wat je bedoelt...

En bij de hedendaagse Philipsgroep dragen we ze dus denk ik niet
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Martine » Do 01 Jun, 2006 12:27

Ik kan er even geen foto van vinden, maar toevallig hebben wij met de stam deze shirts gebruikt als kampshirt 2 jaar geleden.

Dit was vooral omdat het makkelijk voor ons was om er (via de Marine) aan te komen en dat ze niet duur zijn. Maar het hoort niet bij het uniform ofzo.

wij droegen ze vroeger als zomertenue en in de winter onder de uniformblouse, overigens met naar binnen opgerolde mouwen

Die hadden alleen korte mouwen, maar ze worden ook sportwitjes genoemd.
In de zomer hebben onze zeeverkenners trouwens een gewoon wit t-shirt onder hun uniform aan. Met openen als het warm weer is, is een wit shirt met das en pet ook goed.
chicks rule!
Gebruikers-avatar
Martine

Scouting groep: Vita Nova

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 01 Jun, 2006 21:35

Afbeelding
Ze waren vroeger onderdeel van het uniform en te koop in de Scoutshop. Maar die waren natuurlijk duurder dan gewone T-shirts dus ik denk dat ze dat voor die paar blauwe randjes op den duur niet meer over hadden. Ze stonden wel beter.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor BEZEL » Wo 28 Jun, 2006 13:29

Misschien hoort dit onderwerp ook een beetje onder het kopje ""2010 scouting.nl".
Dit omdat het oud-bollig is, het is leuk die tradities.
Als scouting echt wil blijven bestaan moeten we sommige dingen loslaten en met de tijd mee gaan.
Dat lukt de laatste tijd steeds beter.
Jeuk is leuk,
pijn is fijn,
bloed dat moet!
Gebruikers-avatar
BEZEL

Scouting groep: Willem de Zwijger gr. 63

Berichtdoor cc-junk » Wo 28 Jun, 2006 14:29

Euh... hoezo oud-bollig?? Ik zie op de foto niet veel meer dan een wit t-shirt met toevallig wat blauwe randjes. Daarnaast past het perfect in de moderne mode want net als zo'n beetje elk t-shirt wat je nu koopt zitten er extreem korte mouwen aan en staat ie strak over je buik...
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Tonne » Wo 28 Jun, 2006 15:29

Ik vind het juist wel leuk in plaats van het uniform. Toch een beetje herkenbaar als scouting, maar niet overdreven.
Sanity and insanity go together hand in hand - Never be afraid on which side of the line you stand.
Tonne

Berichtdoor cc-junk » Wo 28 Jun, 2006 17:24

Tonne schreef:Ik vind het juist wel leuk in plaats van het uniform. Toch een beetje herkenbaar als scouting, maar niet overdreven.

Dat ben ik neit helemaal met je eens. Iedere mafkees in een wit shirt zou dan scout zijn. Ik gebruik altijd mijn oude nawaka, admiralencup en nog wat andere scouting shirts. Dat vind ik leuker. Draag je die dingen ook nog eens :P
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Dik Parlevliet » Wo 28 Jun, 2006 19:39

BEZEL schreef:Dit omdat het oud-bollig is
??? ik zie ze juist tegenwoordig meer op straat, nu met donkerblauwe-zwarte randjes.
Ze komen van de Marine, waar het nog steeds een deel is van het uniform. En die zien er echt niet oubollig uit.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor BEZEL » Do 29 Jun, 2006 08:14

Het T-shirt op de foto is een matrozen shirt.
Dat droegen ze al toen je voorouders in de poepluier sloegen.

het oud-bollige komt (in mijn ogen) voort uit het feit dat het generaties lang een symbool en herkenbaarheid is voor zeevaart.
niet dat het slecht is oid, maar wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen in mijn vorige post.

Alle tradities en uniformen zijn niet meer van deze tijd en hebben een opknapbeurt nodig.
Jeuk is leuk,
pijn is fijn,
bloed dat moet!
Gebruikers-avatar
BEZEL

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 29 Jun, 2006 19:29

Oubollig ?

Afbeelding
(reclame internetwinkel)
Laatst gewijzigd door Dik Parlevliet op Vr 30 Jun, 2006 09:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor sjef » Vr 30 Jun, 2006 05:37

Als jij dat oudbollig vind...

Maar zo'n frokje vind ik idd wel oudbolllig ja maar dat is erg persoonlijk. Dik Parlevliet vind het weer niet oudbolllig, Bezel en ik weer wel.. Hux is laatst bij ons aan boord gehad en had een Frokje aan. Ik snap goed dat in de jaren 60 zo'n ding zwaar trendy was maar is echt niet meer van deze tijd. Vind het aardig 'matroos-achtig' uitzien..

Je ziet zoiezo ook tegenwoordig wel dat groepen kiezen voor een groepstrui oid in plaats van het uniform.. Maar dat is weer offtopic..
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 30 Jun, 2006 09:57

Is inderdaad een kwestie van mode. Maar kijk om je heen en je ziet ze op straat.
Ik was op Parkpop en de zanger van GEM droeg een wit matrozenshit, met zo'n vierkant blauw ding van achter.
Dus let op, je bent zo zelf oubollig.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor HUX » Do 06 Jul, 2006 09:14

Wie vroeger bij de zeeverkenners ging was eerst geinteresseerd in varen, daarna in scouting ,over het algemeen gingen daarna veel jongens naar de zeevaartscholen of naar de marine, waar zoals bekend een uniform gedragen wordt.
Een uniform waar het "frokje " deel van uit maakte had niets met mode te maken ,maar alles met herkenbaarheid en gelijkheid zoals het ooit bedoeld was.
Wie deel uitmaakte van een dergelijke groep was er trots op.
Zeker in de jaren zeventig van de vorige eeuw was een uniform niet alleen oudbollig maar werd zelfs facistisch gevonden.
Desondanks kwam iedereen in uniform naar de troep , oudbollig of niet , maar wel karakter!!.
HUX

Berichtdoor BEZEL » Vr 07 Jul, 2006 10:51

Erg leuk allemaal hoe het vroeger was, maar we leven in het heden en hebben de toekomst in het verschiet.
En dat is waar ik op doel zie ook vorige post met link naar 2010.scouting.nl.
Daar word onder andere de vraag gesteld over het uniform en hoe dat scouting in totaal "modern" gemaakt kan worden.

niet dat geschiedenis totaal onbelangrijk is we kunnen veel leren van gewezen gebeurtenissen, maar de toekomst is waar we naartoe moeten.
Jeuk is leuk,
pijn is fijn,
bloed dat moet!
Gebruikers-avatar
BEZEL

Volgende

Terug naar Kleding