FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Ma 20 Nov, 2017 22:03
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Frokje

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 07 Jul, 2006 19:35

We zeilden vroeger, we zeilen heden, we zullen zeilen in de toekomst. Waarom is zeilen niet erg ouderwets nu iedere boot een motertje kan hebben?

Waarom slaap jij nog in ouderwetse tenten, terwijl iedereen gerieflijke huisjes gebruikt?

In de zeevaart droegen ze vroeger uniformen, ze dragen ze heden, ze zullen ze in de toekomst dragen. Als ze daar ook tegenwoordig nog frokjes gebruiken, waarom zouden ze dan voor zeeverkenners ouderwets zijn?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor sjef » Vr 07 Jul, 2006 19:45

Dik Parlevliet schreef:We zeilden vroeger, we zeilen heden, we zullen zeilen in de toekomst. Waarom is zeilen niet erg ouderwets nu iedere boot een motertje kan hebben?

Omdat zeilen een vorm van ontspanning is, welke rustgevend is. Zeker in de hedendaagse wereld van drukte en stress is zeilen een element, een sport die mij doet laten rusten. En dat kan ook heel goed met een motorbootje of voor ons met de Veruna.

Dik Parlevliet schreef:Waarom slaap jij nog in ouderwetse tenten, terwijl iedereen gerieflijke huisjes gebruikt?

Tijdens kampen slaapt een verkenner in een tent (of bij ons aan boord) maar toch niet altijd!?! Die geriefelijke huisjes; slaat dat op vakantie huizen?!?

Dik Parlevliet schreef:In de zeevaart droegen ze vroeger uniformen, ze dragen ze heden, ze zullen ze in de toekomst dragen. Als ze daar ook tegenwoordig nog frokjes gebruiken, waarom zouden ze dan voor zeeverkenners ouderwets zijn?

In de hedendaagse tijd draagt men bij de meeste rederijen geen uniformen meer!! Een enkele reder gebruikt ze nog wel, zoals bv de Hal maar dat is meer voor de enthourage van de passagiers..

Verder was dit topic meer bedoelt voor het Frokje, of dat nog gedragen werd binnen scouting.nl
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 07 Jul, 2006 21:35

sjef schreef:Verder was dit topic meer bedoelt voor het Frokje, of dat nog gedragen werd binnen scouting.nl
Dat antwoord was snel gegeven: nergens. Het is ook niet in de Scoutshop te krijgen dus ik neem aan dat het ergens is afgeschaft.

Maar zoals altijd schuift het dan direct naar de ouderwetsigheid van het uniform. Het uniform is een onderdeel van het theater, de verbeelding van Scouting, als verkleding. BP introduceerde een simpel uniform omdat jongens het leuk vonden. Toen ik kortgeleden na 25 jaar terugkwam voor het Katwijkse jubileum dacht ik dat het uniform onderhand wel afgeschaft zou zijn. Integendeel: het was zelf veel bonter geworden, met een woud aan insignes. Dat kan alleen als Scouting het leuk vind. In de grote 2010 enquete: Uniform veranderen: 62% oneens, 34% eens, 4% geen mening.

Het is persoonlijke smaak. Je kan niet van (ouderwets) zeilen houden, of (primitief) kamperen, of je hebt geen theater(dus uniform)gevoel of je houdt niet van dit model T-shirt.

Mogen mensen jou oubollig vinden omdat je graag op een oud vrachtschip zit? Zo niet, dan moet je ook niet zeggen dat een frokje oubollig is, maar gewoon niet jouw kledingmode is.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor HUX » Zo 09 Jul, 2006 03:26

Gewoon afschaffen die handel ,die blouse en das kan ook wel weg ,dan is scouting modern , en hoef je die zaken ook niet meer te kopen.
HUX

Berichtdoor Fok! » Zo 09 Jul, 2006 10:39

En dan een Waterscouting.com trui aantrekken :idea:

Nee, het frokje (ik wist niet dat ze zo heetten) vind ik ver van oubollig. Ik vind het een praktisch shirtje en het is een herkenbaar 'nautisch' kledingstuk. Het is inderdaad afkomstig van de marine en aangezien wij wel wat luitjes hebben rondlopen afkomstig van de marine is het voor mij geen vreemd gezicht als iemand zo'n ding aanheeft.

Als ik mij niet vergis maakt het frokje deel uit van het werkpak. Klopt dat? De zeekadetten hebben het toch ook altijd aan als ze aan het klussen zijn?
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor HUX » Zo 09 Jul, 2006 16:16

Houwe zo ! Fok, jij hebt het helemaal begrepen, ik denk dat dat komt omdat Schagen wat dichter bij den Helder ligt, het frokje heet bij de marine namelijk een sportwitje en wordt o.a gebruikt op warme dagen en voor jawel, het sporten.
Trouwens als iedereen een waterscouting.com aantrekt dan zijn we weer in uniform !
HUX

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 09 Jul, 2006 18:37

HUX schreef:Een uniform waar het "frokje " deel van uit maakte had niets met mode te maken ,maar alles met herkenbaarheid en gelijkheid zoals het ooit bedoeld was. Wie deel uitmaakte van een dergelijke groep was er trots op.
Desondanks kwam iedereen in uniform naar de troep , oudbollig of niet , maar wel karakter!!.

HUX schreef:Gewoon afschaffen die handel ,die blouse en das kan ook wel weg ,dan is scouting modern , en hoef je die zaken ook niet meer te kopen.
Wat bedoel je nou eigenlijk?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor HUX » Zo 09 Jul, 2006 23:46

Ik bedoel,dit zijn zogenaamd moderne discussies,die 25 jaar geleden al gevoerd zijn, toen moest het uniform weg,alles moest anders, er moest vernieuwd worden.
Mijn opmerking is ironisch bedoeld, ik bedoel,ben bij waterscouting, laat het zien, ben er trots op, want het is de moeite waard!!
HUX

Berichtdoor -loulou- » Wo 12 Jul, 2006 15:39

..... bij de zeekadetten uit lemmer hebben ze deze tshirts ook standaard onder hun 'uniform'.....
-loulou-

Berichtdoor mr.sinasappel » Wo 12 Jul, 2006 19:11

maar ik denk dat de meeste waterscouts niet op zeekadetten willen lijken
Gebruikers-avatar
mr.sinasappel

Scouting groep: Musinga-Rijn

Vorige

Terug naar Kleding