FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Di 19 Sep, 2017 14:19
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Vaardigheids insignes voor leiding ???

Leiding moet ook vaardigheids insignes kunnen halen

1) Ben ik het niet mee eens
12
38%
2) Ben ik wel mee eens
12
38%
3) Maakt me helemaal niet uit
6
19%
4) Geen idee/ onthoud me van stemming
2
6%

Aantal stemmen : 32

Vaardigheids insignes voor leiding ???

Berichtdoor rene » Di 22 Nov, 2005 02:09

In waterscouting kennen we de MBL's die ook gedragen worden door leiding. Daardoor weten we dat de leiding een bepaalde kennis en vaardigheid heeft. Een verkenner kan allerlei insignes halen, over EHBO, kamperen etc.

Wat zouden jullie ervan vinden als die mogelijkheid ook voor leiding zou komen ? Een ook op verschillende niveau's boven het eisen pakket van scouts. Tot bijvoorbeeld een instructeurs insigne toe.

Ik denk dat ik er als leiding erg trots op zou zijn, maar ook dat de kwaliteit van Scouting hierdoor omhoog gaat.
Laatst gewijzigd door rene op Wo 23 Nov, 2005 01:15, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Baloe » Di 22 Nov, 2005 07:05

Niet mee eens.
Tenzij er een appart leiding insigne paket komt, maar ik geloof dat dat niet haalbaar is.

Zelfs het insigne boek van SN vind ik puure waanzin. Wij hebben het wel, en gebruiken het ook, maar de punten die wij echt maf vinden, hoeven de verkenners niets mee te doen.

De reden waarom ik vind dat leiding niet aan insignes moeten doen:
Onder de verkenners mer je soms dat als ze een paar insignes hebben, ze zichzelf verheven voelen boven iemand zonder insignes.

Verder denk ik ook dat het met leiding onderling niet handig is.
Zo ken ik een admiraliteit waar je niet mee telt, als je niet minimaal een MBL hebt (het liefst motordrijver) en je bevoegdheids teken.
Ik heb mijn erkenning voor leiding waterscouts, en wijger het bijhorende teken te dragen. lees hier waarom. (ergens onderaan)

Overigens vind ik wel dat leiding een basiscursus gedaan moet hebben, en per speltak een iemand een kamp training.
En bij waterscouts krijg je gen erkenning zonder MBL, dat vind ik wel een goede zaak.
Kanoën is gezond. Eet meer kano's!
Gebruikers-avatar
Baloe
Sitecrew

Scouting groep: Cranenborgh groep Bleiswijk / Admiraliteit Delfland (RA1) /LNTC

Berichtdoor timon » Di 22 Nov, 2005 12:44

Mmmmmm,
isschien dat als er een beperkt aantal insignes zouden zijn waar ook daadwerkelijk strenge eisen aan worden gesteld en waar ook daadwerkelijk een examen voor afgenomen zou worden (zoals nu b.v. voor het MBL) dan zou ik het zeker geen slecht idee vinden.

Dit zouden dan niet eens insignes alleen voor de leiding hoeven zijn, deze zouden ook voor b.v. explorers / wilde vaart en stamleden te halen moeten zijn (als ze maar aan de kwaliteitseisen van het insigne voldoen en het examen halen).

Ik vrees alleen wel dat het een hoop tijd gaat kosten om deze speciale insignes te ontwikkelen en het kwaliteitsniveau ervan te bewaken. Ook zullen er een hoop groepen zijn die helemaal geen behoefte hebben aan een dergelijk insigne en er ook niets mee doen (binnen onze groep heeft ook b.v. niemand zijn MBL) en dat is ook weer zonde van de energie die er in gestoken wordt.

Misschien dat er beter gekeken zou kunnen worden om bepaalde vervolg trainingen aan te bieden die ook van een dergelijk niveau zijn dat men er een certificaat oor uitgerijkt krijgt wat b.v. gelijk wordt gesteld aan een studiepunt (1 ECTS = 28 uur) op HBO (ik noem maar wat) niveau. Zo geef je de vervolgrtrainingen meer waarde (dit zou ook mooi zijn voor de gewone trainingen).
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Berichtdoor schrikkie » Di 22 Nov, 2005 13:00

hm ik vind wel dat het handig is als je aan uniform kan zien wat die persoon voor bevoegdheden heeft... dat sowieso (leidingbevoegdheid enz)

dan heb je ook EHBO, maar ik vind ook idd dat die 'kinderinsignes' niet van toepassing mogen zijn op leiding... Wij hebben dwek leiding die dezelfde insignes als hun kids op uniform doen en daarvoor ook hetzelfde gedaan hebben
krijg je een insigne voor een middagje winkelen bijv...vinnik nix
maar dan inderdaad aparte leiding insignes (irritant woord als je vaak typt) :)
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you...
Gebruikers-avatar
schrikkie

Scouting groep: Cranenborgh Bleiswijk

Berichtdoor Baloe » Di 22 Nov, 2005 17:37

timon schreef:Misschien dat er beter gekeken zou kunnen worden om bepaalde vervolg trainingen aan te bieden die ook van een dergelijk niveau zijn dat men er een certificaat oor uitgerijkt krijgt wat b.v. gelijk wordt gesteld aan een studiepunt (1 ECTS = 28 uur) op HBO (ik noem maar wat) niveau. Zo geef je de vervolgrtrainingen meer waarde (dit zou ook mooi zijn voor de gewone trainingen).

Dat studie punten gedoe vind ik dan weer wat overtrokken, maar vervolg trainingen ben ik voor.
Wij hebben recent een training omgaan met probleem gedrag gedaan.

Nog over het insigne verhaal:
Een kind (want daar spreek je bij scouts/DWEK over) laat je een prestatie verrichten, dwz dat hij de knopen kan die hij moet kunnen voor het insigne schiemannen, en daar beloon je hem voor met een insigne.
Als ik laat zien dat ik goed kan knopen, splitsen, touw slaan en staaldraad bewerken, hoef ik niet zo nodig het insigne schiemannen voor gevoorderden die we dan mischien als leiding/stam/explo kunnen halen.
Moeten de begleiders van de explo's overigens de zelfde insignes gaan halen als de explo's???

Als iemand in je leiding team absoluut niet kan splitsen, dan laat je iemand die het wel kan je landvasten of vallen splitsen. Mischien wil je het degene die het niet kan wel leren, als die persoon er interesse in heeft.

Als er gewonden vallen, laat je de EHBO deskundige de zware gevallen oplossen, als je zelf geen EHBO hebt.
Ik zie nogsteeds de meerwaarde van insigne's bij leiding niet.

Verder zie ik aan de linten die aan iemand's schouder hangene of ik met een (team)leider te maken heb, of met een scout/explo/stam. En of hij nou zijn verklaring van bevoegdheid heeft of niet, dat intereseert me niet. Net zo min als een MBL teken op een uniform.
Om een gesprek met een leidinggevende te voeren geeft dat in het geheel geen meerwaarde. Mocht degene niet weten waar je het over hebt, dan stuurt die je wel door naar degene die het wel weet.

Ik ben bang, dat als je meer van die dingen door gaat drukken, dat je situaties krijgt waarin mensen eerst naar een uniform kijken wat er op zit, alvorens een gesprek te beginnen, waardoor je een soort "grote bedrijven cultuur" creeert, waar in iemand met 4 MBL's, 5 insignes en 2 verklaringen van bevoegdheid niet wenst te praten met iemand die alleen maar z'n MBL M1 heeft, en een verklaring van bevoegdheid. Dat wordt dan heel gezellig op de nawaka's, voor jonge leiding teams.
Gebruikers-avatar
Baloe
Sitecrew

Berichtdoor timon » Wo 23 Nov, 2005 00:28

Baloe schreef:Nog over het insigne verhaal:
Een kind (want daar spreek je bij scouts/DWEK over) laat je een prestatie verrichten, dwz dat hij de knopen kan die hij moet kunnen voor het insigne schiemannen, en daar beloon je hem voor met een insigne.
Als ik laat zien dat ik goed kan knopen, splitsen, touw slaan en staaldraad bewerken, hoef ik niet zo nodig het insigne schiemannen voor gevoorderden die we dan mischien als leiding/stam/explo kunnen halen.
Moeten de begleiders van de explo's overigens de zelfde insignes gaan halen als de explo's???
Mmmmm,
Ik denk dat er aan insignes van stafleden dan ook zeker extra eisen gesteld mogen worden. Niet alleen op het gebied van kennis en vaardigheden, maar ook zeker op het gebied van het overdragen van deze kennis (de didactiek). Ook zou je voor een stafinsigne dan een stukje inzicht moeten hebben en moeten kunnen aantonen.

Voor schiemannen is een speciaal insigne denk ik ook niet zo zeer nodig of wenselijk, maar als je b.v. met jou scouts of Explorers een JOTA toren van 20 meter wilt neerzetten, dan is kennis van pionieren, de vaardigheid om goede knopen goed te leggen en goed te kunnen controleren, het veilig op hoogte werken en het goed weten te ontwerpen van een pionierobject natuurlijk wel een vereiste. Misschien dat een erkend pionierinsigne dan niet eens zo'n gek idee is.
Dit geeft overigens wel aan dat dit maar een bepaald aantal insignes zouden moeten zijn en niet voor alle insignes zoals in het handboek Scouts staan, want hier staan idd een hoop vreemde insignes en vreemde eisen in.

Veel mensen zullen dit door hun gezond verstand te gebruiken natuurlijk ook al lang rekening gehouden hebben met een hoop veiligheidseisen e.d. Maar door een insigne in te voeren zouden mensen ook erkenning voor hun kennis en expertise kunnen krijgen. En misschien dat zoals rene stelt, zou de kwaliteit van het Scoutingspel dan ook omhoog gaan.
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Berichtdoor Reinout » Wo 23 Nov, 2005 10:12

Ik heb niet mee eens gestemd. Ik vind absoluut dat leiding aan bepaalde eisen moet voldoen maar vind dat ook zelfsprekend. Voor het insigne zou ik het zeker niet doen.

Wel hoop ik dat de verkenners een beetje opkijken naar mijn blouse met insignes. Ik hoop dat dat hen motiveert om 'ooit' ook een mouw vol te krijgen. Daarnaast heb ik insignes als pionieren, zeilen, werfbaas, kampvuurleiden en roeien op mijn mouw zodat de kinderen direct zien dat ook ik ooit mijn inzet heb geleverd om dat te halen
Gebruikers-avatar
Reinout

Scouting groep: Bim Bakenessergroep Haarlem

Berichtdoor cc-junk » Wo 23 Nov, 2005 11:18

Op zich ben ik niet tegen insignes voor staf. Daar moeten dan wel eisen aan gesteld worden. En ze moeten niet vrij verkrijgbaar zijn maar alleen verkrijgbaar via een bevoegde trainer/examinator.

En komt bij mij de volgende vraag boven drijven: Waar haal je de mensen vandaan die dat kunnen beoordelen?

Verder vind ik dat een insigne soms een vertekend beeld kan geven van iemands werkelijke capaciteiten. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de manier waarop je aan een leiding-erkenning komt dan gaan er bij mij al heel veel (alarm)bellen rinkelen. Daar hoef je alleen maar een leuk verhaal voor te kunnen schrijven over je stage en aanwezig te zijn bij twee weekeinden, hoe slecht je ook leiding kan geven die erkenning heb je dan binnen.

Ik zie meer in een soort scoutingvorderingenstaat voor leiding waarin afgetekend wordt welke cursussen je gevolgd heb welke vaardigheden je hebt. Natuurlijk tellen de insignes uit je verkennertijd daar niet voor mee wat er moet wel duidelijk een niveauverschil zijn in wat verkenners kunnen en wat leiding kan.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Baloe » Wo 23 Nov, 2005 22:51

timon schreef:Mmmmm,
Ik denk dat er aan insignes van stafleden dan ook zeker extra eisen gesteld mogen worden. Niet alleen op het gebied van kennis en vaardigheden, maar ook zeker op het gebied van het overdragen van deze kennis (de didactiek). Ook zou je voor een stafinsigne dan een stukje inzicht moeten hebben en moeten kunnen aantonen.

Voor schiemannen is een speciaal insigne denk ik ook niet zo zeer nodig of wenselijk, maar als je b.v. met jou scouts of Explorers een JOTA toren van 20 meter wilt neerzetten, dan is kennis van pionieren, de vaardigheid om goede knopen goed te leggen en goed te kunnen controleren, het veilig op hoogte werken en het goed weten te ontwerpen van een pionierobject natuurlijk wel een vereiste. Misschien dat een erkend pionierinsigne dan niet eens zo'n gek idee is.
Dit geeft overigens wel aan dat dit maar een bepaald aantal insignes zouden moeten zijn en niet voor alle insignes zoals in het handboek Scouts staan, want hier staan idd een hoop vreemde insignes en vreemde eisen in.

Veel mensen zullen dit door hun gezond verstand te gebruiken natuurlijk ook al lang rekening gehouden hebben met een hoop veiligheidseisen e.d. Maar door een insigne in te voeren zouden mensen ook erkenning voor hun kennis en expertise kunnen krijgen. En misschien dat zoals rene stelt, zou de kwaliteit van het Scoutingspel dan ook omhoog gaan.

Persoonlijk heb ik geen insigne (die is er gelukkig ook niet voor leiding) nodig om een toren te pionieren.
Ik kan wel wat pionieren, maar niet uitermate goed. dus: ga ik met de jota geen toren pionieren.
Makkelijke oplossing lijkt me zo. Wij gaan pas een toren pionieren, als er iemand in ons team is, die goed kan pionieren. (met of zonder insigne)

Verder denk ik dat goed na denken veel belangrijker is dan een insigne.
Overigens trek ik de zogehete erkenning ook wel wat in twijfel, zoals CC-junk al schrijft. Iedereen krijgt gewoon een erkenning, aan het einde van de training. of je nu een wonder of een kluns bent, dat maakt niet uit.
Sterker nog: in sommige gevallen wordt de training zelfs door klunzen gegeven.

Ik denk dat de kwaliteit van de basiscursus vele malen belangrijker is dan een insigne.
Laatst gewijzigd door Baloe op Wo 23 Nov, 2005 22:53, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Baloe
Sitecrew

Berichtdoor rene » Wo 23 Nov, 2005 23:20

Persoonlijk heb ik geen insigne (die is er gelukkig ook niet voor leiding) nodig om een toren te pionieren.
Ik kan wel wat pionieren, maar niet uitermate goed. dus: ga ik met de jota geen toren pionieren.
Makkelijke oplossing lijkt me zo. Wij gaan pas een toren pionieren, als er iemand in ons team is, die goed kan pionieren. (met of zonder insigne)

In mijn ogen hoeft een insigne niet verplicht te zijn voordat je gaat pionieren. Wat ik met de stelling wel bedoel wordt hierboven duidelijk gemaakt: Ik doe iets (acitiviteit) niet omdat ik onvoldoende kennis en ervaring voor heb.

Een insigne pionieren voor leiding kan dus in zo'n stituatie een oplossing zijn. Omdat insignes gebasseerd zijn op technieken/kennis is het allemaal niet zo vrijblijvend (zoals starttrainingen).

Het punt dat ook eerder genoemd is waar halen we de trainigscapaciteit vandaan. Ik denk dat er voldoende ervaren mensen zijn in scouting die zo'n cursus wel willen geven. De HIT voor scouts, scout in, NaWaka kan toch ook door vrijilligers georganiseerd worden ? Dus waarom geen nationale insignekampen o.i.d voor leiding ? (lijkt me nog leuk ook)
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor rene » Wo 23 Nov, 2005 23:28

timon schreef:..een beperkt aantal insignes zouden zijn waar ook daadwerkelijk strenge eisen aan worden gesteld en waar ook daadwerkelijk een examen voor afgenomen zou worden (zoals nu b.v. voor het MBL) dan zou ik het zeker geen slecht idee vinden.

Dit zouden dan niet eens insignes alleen voor de leiding hoeven zijn, deze zouden ook voor b.v. explorers / wilde vaart en stamleden te halen moeten zijn (als ze maar aan de kwaliteitseisen van het insigne voldoen en het examen halen).

Prima suggestie om het uit te breiden naar explorers en jongeren speltakken. Het zijn de kraamkamers voor de leiding. Dus dat is een flinke diepte investering.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Baloe » Do 24 Nov, 2005 17:36

rene schreef:

In mijn ogen hoeft een insigne niet verplicht te zijn voordat je gaat pionieren. Wat ik met de stelling wel bedoel wordt hierboven duidelijk gemaakt: Ik doe iets (acitiviteit) niet omdat ik onvoldoende kennis en ervaring voor heb.

Een insigne pionieren voor leiding kan dus in zo'n stituatie een oplossing zijn. Omdat insignes gebasseerd zijn op technieken/kennis is het allemaal niet zo vrijblijvend (zoals starttrainingen).

Het punt dat ook eerder genoemd is waar halen we de trainigscapaciteit vandaan. Ik denk dat er voldoende ervaren mensen zijn in scouting die zo'n cursus wel willen geven. De HIT voor scouts, scout in, NaWaka kan toch ook door vrijilligers georganiseerd worden ? Dus waarom geen nationale insignekampen o.i.d voor leiding ? (lijkt me nog leuk ook)

Ik vind trainingen prima. Als er een training pionieren gegeven wordt bij ons in de regio, denk ik dat er best wel wat mensen van mijn groep heen willen.
Maar om nou te zeggen dat ik daar een "examen" voor af ga leggen om een insigne te halenen....

nee, bedankt.
Als verkenner vond ik insignes fantastisch, maar als leiding zijnde wordt ik graag serieus genomen in woorden en daden, zonder insignes.
Gebruikers-avatar
Baloe
Sitecrew

Berichtdoor rene » Do 24 Nov, 2005 21:42

Als we dan de formule wat anders maken; training met de facultatieve mogelijkheid een instructeurs insigne te behalen ?

Hoe sta je er dan tegenover ?
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Baloe » Do 24 Nov, 2005 21:46

een instructeurs insigne? hoe bedoel je dat dan?
Gebruikers-avatar
Baloe
Sitecrew

Berichtdoor rene » Vr 25 Nov, 2005 00:36

Net zoiets als BG (beoordelings gemachtigde) voor het MBL.
Ik geloof ook dat dat in de sport kerninstructeur heet.

Het zou er dus op neerkomen dat deze mensen ook de kennisbron op een terrein zijn. Die daardoor anderen kunnen helpen hun kennis te vergroten.

Je zou er ook vanuit kunnen gaan dat dit het sluitstuk is van een opleiding die start bij de scouts, en verder doorloopt via explorers, jongerentak, tot in de leiding.

Dat betekent dat mensen die op een gegeven moment niet meer wekelijks een onderdeel willen draaien, toch leuk en nuttig werk kunnen doen in Scouting. Er gaat op dit moment heel veel kennis en ervaring verloren, omdat leiding gemiddeld maar 3-4 jaar in functie blijft.

Hierdoor vallen we permanent terug op een grote opleidings inspanning voor de nieuwkomende leiding (met al of niet al een lange staat als jeugdlid).

Dus denk ik dat doorgaan met insignes tot een hoger niveau in een eenduidige structuur, zoals we die al kennen in het waterwerk, scoutingbreed best een goed plan is.
Laatst gewijzigd door rene op Vr 25 Nov, 2005 00:39, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Terug naar Kleding