FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Di 19 Sep, 2017 14:18
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Welk hoofddeksel zou jij kiezen bij het Scout uniform ?

ik zou het volgende scout hoofddeksel kiezen

1) geen hoofddeksel
51
36%
2) matrozen tok
34
24%
3) muts/bivak muts
5
4%
4) baret
6
4%
5) baseball cap
26
18%
6) scouting hoed
2
1%
7) andere hoed
0
Geen stemmen
8) russiche muts,met oorkleppen
13
9%
9) anders n.l.
5
4%

Aantal stemmen : 142

Berichtdoor Matroosje » Do 20 Okt, 2005 13:02

gewoon die scoutpet van de scoutshop en dan met rood je naam er op bordeuren aan de linkerzijde. dan kan je hem ook nie meer kwijd helpen
Gebruikers-avatar
Matroosje
Sitecrew

Scouting groep: Scouting Sint Joris Breda, MES, Scouting Sint Martinus Breda West

Berichtdoor Liesje » Do 20 Okt, 2005 14:09

Wij hebben de tok al jaren geleden afgeschaft. Dit omdat hij veel te duur was om alleen met dodenherdenking op te hebben en omdat het ook niet echt meer van deze tijd was.
Als de kinderen een hoofddeksel willen, dan doen ze maar zelf een petje op...
Bij ons op de Stierop, daar is het een pracht...
Gebruikers-avatar
Liesje

Scouting groep: Victorie Heiloo, scouting Laros

Berichtdoor MB » Do 20 Okt, 2005 14:17

Bij ons wordt binnen de hele groep geen hoofddeksel meer gedragen als onderdeel van het uniform. Ik vindzelf de tok wel erg mooi staan, maar dit is inderdaad wel een duur en onpraktisch hoofddeksel. Alleen onze Dolfijnen hebben zelf baseballpetjes laten maken, maar zien dat niet als verplicht onderdeel van het uniform.

Zelf draag ik tijdens de opkomsten en kampen vaak een baseballpet, meestal omdat ik dan geen zin heb om m'n haar te doen.
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Berichtdoor rene » Za 22 Okt, 2005 19:01

="Mika"]ik ben voor anders gegaan.
wilde eigenlijk kiezen voor baret, maar zag toen dat het om ws ging.

Wat is er mis met een baret voor waterscouting ?
Lijkt me praktisch en stop je ook zo in je zak.
Staat ook (bij dames) helemaal niet gek
Laatst gewijzigd door rene op Za 22 Okt, 2005 19:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor rene » Za 03 Dec, 2005 23:34

Russische mutsen:

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor rene » Za 03 Dec, 2005 23:41

pet en baret

AfbeeldingAfbeelding

Met dank aan de waterscouts van de Wesselgroep
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor sliefzeilertje » Zo 04 Dec, 2005 12:12

Hmm...maar als ik zou moeten kiezen tussen een baret en een tok, ben ik toch zeker voor de tok. Die is wel mooier vind ik dan en bovendien hoort het toch een beetje bij waterscouting.

Op onze groep hebben we geen hoofddekse en dat vind ik opzich ook wel goed. Van baseball cap's houd ik niet en een baret lijkt me niks, de russische muts is als geintje wel cool, maar niet als groepshoofddeksel...

Nee, of gewoon zelf laten bepalen wat je op wilt (een baseball cap heeft ook een klep die in de weg zit!) en anders zou ik voor de tok gaan!
"Zeg maar ja tegen 't leven, anders zegt 'r 't leven nog nee!"
Gebruikers-avatar
sliefzeilertje

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor Kirs_608 » Wo 28 Dec, 2005 19:20

Dat ligt eraan wat de groep wil :) dat is denk ik leuker
zo heeft iedere groep zijn eigen smaak en stijl toch
Laatst gewijzigd door Kirs_608 op Wo 28 Dec, 2005 19:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
Het zonnetje lacht, de lucht is blauw, ik ga zeilen want dat is waar ik van hou:)
Kirs_608

Scouting groep: Bas 't hart

Berichtdoor Tanasja » Za 31 Dec, 2005 16:18

Basebal-cap, altijd handig met 'koppen' tellen bij je kids en ook met jas e.d. aan lijk je toch één groep.
ik kijk altijd naar wat ik wél kan
Tanasja

Scouting groep: Olivier van Noortgroep 2

Berichtdoor kleibeest » Zo 01 Jan, 2006 13:12

Bij onze groep gebruiken we een tok. Dit niet uit praktise overwegingen maar uit traditie. Verder zou ik zeker geen baret willen dat vind ik echt iets voor het landwerk. Overigens vind ik de prijs van een tok wel aan de hoge kant.
Laatst gewijzigd door kleibeest op Zo 01 Jan, 2006 13:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
kleibeest

Scouting groep: Albert Scheitzer Rozenburg

Berichtdoor veelen » Do 05 Jan, 2006 12:06

ik kies de tok en in de winter de rusische muts.
de tok hoort gewoon bij de waterscouts
wij moeten hem alleen op tijdens het openen en niet tijdens het zeilen dan doen de meeste een pet op ofzo
en als het koud is een muts maar je hoeft niks op te doen
leef dat je leven kunt
veelen

Scouting groep: robert baden powell

Berichtdoor .: elmo :. » Do 05 Jan, 2006 15:30

Ik vindt dat absoluut de tok bij het waterscouting uniform hoort.

Nederlanders zijn van oudsher een zeevarend en nautisch volkje en als Nederlandse waterscouts mag je best trots op je nautische achtergrond zijn vind ik.
Dat laat je o.m. blijken door - in elkgeval bij ceremonies als koninginnedag en dodenherdenking - de gangbare onderscheidende uniformkenmerken te dragen (blauwe bloes, tok met wit tokdek) waaraan je duidelijk te herkennen bent als watertak van scouting Nederland.

(net zoals de Marine ook geen bontmutsen, baretten of steken draagt bij dit soort gelegenheden) :stupid:

Ook de opening en sluiting (wat bij ons met een Nederlandse vlag gebeurt, maar ook uit respect naar je groepsvlag of scouting vlag geldt het volgende:) vindt ik dat je met tok moet doen.

Daarbuiten vind ik het dragen van petjes, mutsen of wat je maar op wilt helemaal geen probleem. Onze dolfijntjes bijvoorbeeld dragen baseball caps, dat staat niet alleen veel leuker bij die kleintjes, maar een dure tok zou voor deze speltak veels te zonde zijn aangezien ze toch amper met ceremonieel te maken krijgen.
Gebruikers-avatar
.: elmo :.

Scouting groep: Marco Polo Waterscouts Haarlem

Berichtdoor JopTop » Do 05 Jan, 2006 15:50

Bij ons dragen ze geen hoofddeksel. De schipper en stuurmannen dragen zo'n schipperpet met een of andere insinge.
Vroeger droegen de Loodsen die schipperspetten. Nu niet meer.. mooie taak voor mij:)
http://www.wdzdordt.nl
http://www.scoutingdordrecht.nl
Gebruikers-avatar
JopTop

Scouting groep: Willem De Zwijgergroep III, Dordrecht. TOES Telecom. Scouting LAROS

Berichtdoor sjef » Do 02 Feb, 2006 09:41

Ik vind een pet/tok of ander hoofddeksel echt achterhaald. Ik heb daarom gekozen voor geen hoofddeksel. Toegevoegde waarde van een hoofddeksel zie ik ook zo snel niet

Eenheid uitstralen doen we al met ons uniform. Onderscheid in rangen en dergelijke doen we al met de bakslinten. Vanwege het 'comfort' kan ik me ook niet zo goed voorstellen. Voor de zon heb ik een zonnebril, voor de kou m'n bivakmuts.
Wontolla schreef:(alleen niet bij opening en sluiting, dan hoor je in correct uniform te zijn dus geen pet of zo er bij)
En om diegene nu een antwoord te geven of een hoofddeksel daar nu bij hoort:
Jeffrey schreef:Een hoofddeksel Hoofddeksels binnen Scouting zoals de baret, scoutinghoed of toque zijn geen onderdeel van het officiële uniform! (Bron: Scouting NL)
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 05 Feb, 2006 17:03

Wel 28% voor de tok verbaast me. Ik dacht vroeger dat Katwijk één van de weinigen was. Twee wachten hebben daar nu een tok die ze (alleen) gebruiken bij het openen en sluiten, eigenlijk dus deel van "gala".
Jullie zijn vast ook naar Sail 2005 geweest. Daar zag ik allerlei zeelui met pet en tok lopen en toen dacht ik: die jongens bestonden nog niet eens toen wij al zaten te discussieren over de tok. Zij dragen hem nog als de gewoonste zaak van de wereld, dus hoezo achterhaald? Je probeert de zeeverkenners toch een beetje in de sfeer van de zeevaart te brengen, dus waarom niet dat beetje versiering in plaats van die saaie nuchterheid. Het hoeft toch niet allemaal zo gewoon te zijn. Hij staat echt heel goed.
Vroeger, met een veel lagere welvaart, konden ze hem ook betalen, dus dat kan geen argument zijn.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

VorigeVolgende

Terug naar Kleding