FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Wo 20 Sep, 2017 04:48
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Welk hoofddeksel zou jij kiezen bij het Scout uniform ?

ik zou het volgende scout hoofddeksel kiezen

1) geen hoofddeksel
51
36%
2) matrozen tok
34
24%
3) muts/bivak muts
5
4%
4) baret
6
4%
5) baseball cap
26
18%
6) scouting hoed
2
1%
7) andere hoed
0
Geen stemmen
8) russiche muts,met oorkleppen
13
9%
9) anders n.l.
5
4%

Aantal stemmen : 142

Welk hoofddeksel zou jij kiezen bij het Scout uniform ?

Berichtdoor rene » Ma 17 Okt, 2005 22:22

Het scoutuniform is van ouds een praktisch pak. Als B.P nog geleefd had zou hij vast een spijkerbroek gedragen hebben, aldus zijn dochter.

Nu hinken we hier ten lande nogal eens op twee gedachten, vandaar dat vaak het praktische en doelmatige op de achtergrond is verdwenen.
Ik verheug me zelf echt niet als ik terugdenk dat ik midden in de winter in een korte broek liep.
Dat kan ik nu niet echt aanbevelen. Zo denk ik ook over onze officiele waterscout hoofdddeksel, de tok.

Elke goed opgeleide buitensporter weet dat hij veel warmte verliest door een onbedekt hoofd. En in de zomer is vaak een klep ook wel praktisch, alleen bij het zeilen vaak niet fijn omdat je door een klep de zeilstand niet makkelijk kan zien.

Elk hoofddeksel heeft zijn voor en tegen, dus als je nu mocht kiezen voor een nieuw waterscouting hoofddeksel wat zou dat dan worden ?
Laatst gewijzigd door rene op Di 18 Okt, 2005 01:26, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor sahi » Ma 17 Okt, 2005 22:26

ik heb gekozen voor geen hoofddeksel. als iemand die wil dragen moet die dat zelf weten, maar zelf hou ik daar niet zo van.

op onze groep dragen we ze ook niet, misschien dat ik er daarom ook zo tegen aan kijk.
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor ArnoNijhof » Ma 17 Okt, 2005 22:30

Een tok! Totaal niet multi-functioneel, maar dat is niet erg.

Het is leuk als je een hoofddeksel hebt wat het met zeilen lekker doet, maar 's winters ook voldoening geeft, maar ik zie er weinig heil in. Als je binnen je eigen groep niet als gebruik hebt om de hele opkomst in uniform te lopen, vraag ik me af of een multi-functioneel hoofddeksel dan wél gedragen zal worden...
Nawaka F.A.Q.
Als jouw vraag er niet tussen staat, mail dan de helpdesk: helpdesk@nawaka.scouting.nl
Volg Nawaka op Facebook
Volg Nawaka op Twitter @nawaka_nl
Gebruikers-avatar
ArnoNijhof

Scouting groep: Diensthoofd Communicatie - Nawaka 2014 / Klimopgroep / Martinistam

Berichtdoor rene » Ma 17 Okt, 2005 22:31

multifunctioneel: het woord zegt het eigenlijk al., moet zichzelf een plaats veroveren. Dat zie je nu al gebeuren op de schepen, na de opening zetten we al of niet wat anders op, dat we zelf praktisch of mooi vinden. In de afgelopen 20 jaar of zo heb ik nog bijna niemand met z'n tok op in een vlet zien varen.
Laatst gewijzigd door rene op Di 18 Okt, 2005 01:31, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor meneer_ei » Ma 17 Okt, 2005 22:32

Russische muts met oorkleppen :lol:
Afbeelding
:lol:

Die dingen zijn echt gaaf :)
Assumptions are the mother of all fu*k-ups...
Gebruikers-avatar
meneer_ei

Scouting groep: SCAP (Anna Paulowna), INKA (Den Helder), Jutters Willemsoord (Den Helder)

Berichtdoor cc-junk » Ma 17 Okt, 2005 22:39

Ik ben geneigd om voor russische muts te gaan. Dat lijkt me echt cool... in de zomer met 30-40 graden celsius :lol:

Nu even serieus: De meest praktische variant lijkt me de baseballcap in de zomer en de muts in de winter.

Maar diep van binnen kan ik geen afstand nemen van de oude vertrouwde tok. Voor ceremoniele doeleinden zou ik dus niets veranderen. En buiten de ceremonies om gewoon wat iedereen prettig vind (zoals het bij ons al jaren gaat).
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Rory » Di 18 Okt, 2005 17:03

Ik ga toch voor de tok, maar die wordt dan bijna alleen maar gedragen tijdens het opstellen en sluiten, onder het zeilen is zoiets niet zo handig :P
Tijdens het zeilen (óf andere niet-ceremoniele activiteiten natuurlijk) kiest iedereen dan zelf wat hij of zij op t hoofd zet.
Gebruikers-avatar
Rory

Scouting groep: St. Martinus, Zaltbommel

Berichtdoor Bartje » Di 18 Okt, 2005 17:42

ik ga voor de bivakmuts, als een gelijke groep zie je dan helemaal geen verschil... :stupid:
bart 1 (de ~ (b.), ~en)
1 het hoogst ontwikkelde wezen, dat zich door zijn rede en taal van de mensen onderscheidt => homo bartens, wonderkind, sterveling, wereldseburger, ziel
Gebruikers-avatar
Bartje

Scouting groep: SCAP

Berichtdoor Otak » Di 18 Okt, 2005 22:41

Ik ben fan van de simpele petje / baseball cap. Natuurlijk ben ik door de jaren heen er meerdere kwijtgeraakt bij het gijpen, overstag gaan of gewoon een flinke windvlaag. Maar ze kosten ook relatief weinig.

De tok vind ik persoonlijk redelijk ouderwets. Maar belangrijker : ik vind hem te duur. Bij ons was de tok altijd zo goed als de helft van de kosten voor het hele uniform. Onze waterscouts dragen nu alweer een aantal jaar een 'Scout' petje als onderdeel van het uniform. Maar tijdens het zeilen e.d. zie je natuurlijk ook wel stoerdere / coolere petten.

De leiding draagt nog wel de stuurmanspet. Maar ook alleen bij gelegenheden denk ik.

Bij de Dolfijnen dragen de kinderen de Dolfijnen pet. De leiding draagt in principe niets. Van mij hoeft een pet als onderdeel van het uniform niet zo, maar de Dolfijnen pet is op het water natuurlijk gewoon ook een heel praktische bescherming tegen de zon. Dus die mogen blijven.

Verder is het 'hoofddeksel' volgens het HHR van Scouting Nederland al heel lang 'facultatief', of wel niet verplicht.
--
Eelco alias Otak http://maljaars.net/waterwerk
Scouting Willem de Zwijger Delft http://scoutingwdz.nl
Stichting Scoutcentrum Kruithuis http://kruithuis.nl
Landelijke Team Waterwerk http://www.scouting.nl/waterwerk
Gebruikers-avatar
Otak

Scouting groep: Waterscouting Willem de Zwijger Delft

Berichtdoor Geertrui » Wo 19 Okt, 2005 00:20

Ik vind ook de tok, hij hoort gewoon bij waterscouts. Niet alle groepen dragen hem nog, en ook niet alle landgroepen dragen nog baretten (volgens mij zijn er minder landscouts die nog een baret dragen dan waterscouts die nog een tok dragen).

Ik vind het gewoon wel wat hebben, die tok. Ben dan ook heel trots op de mijne...
"Nicht der Wind, sondern das Segel bestimmt die Richtung"
Gebruikers-avatar
Geertrui

Berichtdoor Tanasja » Wo 19 Okt, 2005 09:51

Base-ball-cap. Vroeger hadden wij altijd een tok, maar dat was zo onhandig, zeker op 't water. Nu heeft de hele groep dezelfde pet. Is ook veel handiger, je zet 'm eerder op, raakt 'm minder snel kwijt en tis ook makkelijk met kids tellen enzo. Een tok is wel mooi, maar vind ik dus niet praktisch
ik kijk altijd naar wat ik wél kan
Tanasja

Scouting groep: Olivier van Noortgroep 2

Berichtdoor Ria » Wo 19 Okt, 2005 10:17

nix :)

vind het maar onhandig, en een beetje te veel van het goede :P
Tuzend Wurden Sprutsen, En Dèr Is Neat My Sein....
Gebruikers-avatar
Ria

Scouting groep: wâldswalkers drachten

Berichtdoor Fok! » Wo 19 Okt, 2005 10:38

Ik vind de tok niet functioneel, maar wel ontzettend mooi. Het hoort gewoon bij het water...
Een baret zou ik op de goede tweede plaats kiezen.

Onze groep heeft petten (baseball caps). We hebben inmiddels twee modellen. Het tweede model vind ik al een stuk fijner dan het eerste....
Maar over het algemeen vind ik het geen gezicht :idea:
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Mika » Wo 19 Okt, 2005 16:38

ik ben voor anders gegaan.
wilde eigenlijk kiezen voor baret, maar zag toen dat het om ws ging.

Voor op't water zeilstand balblala zegt mij niks maar ik begrijp dus dat een klep in de weg zit..

Ik vind zo'n leuk morahoedje dan wel leuk!! (soort van bakkersmutsje is dat... evt. nog met klein randje. Zullen we hem dan doen met drukknoop zodat de mensen die naar de zeilstand willen kijken hem ff vast kunnen knuppen :p
Gebruikers-avatar
Mika

Berichtdoor Wontolla » Wo 19 Okt, 2005 20:37

ik stem voor geen hoofddeksel (en da's ook wat we hebben bij onze groep). en als je tegen de kou, zon, overvliegende meeuwen etc iets op je hoofd wilt, dan zoek je zelf een hoofddeksel uit (alleen niet bij opening en sluiting, dan hoor je in correct uniform te zijn dus geen pet of zo er bij)
Saga/David (voorheen Wontolla/David)
Gebruikers-avatar
Wontolla

Scouting groep: Waterscouting van Wassenaer van Obdam

Volgende

Terug naar Kleding