FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Wo 13 Dec, 2017 15:39
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Bestuur in uniform ?

Bestuur in uniform ?

Berichtdoor rene » Do 24 Mrt, 2005 18:35

Volgens de kledingvoorschriften dragen bestuursleden van Scouting geen uniform. Bij de landelijke subsidie acties zijn de actievoerders en bestuursleden van Scouting allemaal in uniform gekomen. Ook de beroepskrachten uit Leusden en de voorzitters van de vereniging.

Op T.V en in de pers waren de vertegenwoordigers van Scouting dus goed herkenbaar. Ook voor de eigen achterban was het misschien een opsteker.

Vinden jullie dat we de bestuursleden in uniform moeten steken als ze Scouting vertegenwoordigen ?
Laatst gewijzigd door rene op Za 26 Mrt, 2005 01:16, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Geert » Do 24 Mrt, 2005 18:37

Zeker! Als bestuurslid ben je immers ook onderdeel van de 'scouting-club' en daar hoort een uniform bij.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor sartoootje » Do 24 Mrt, 2005 18:56

zij zijn ook lid van scouting, zij het dan niet van een gewone speltak
scouting is cool,
scouting is vet,
maar waterscouting is het best!:P
Gebruikers-avatar
sartoootje

Scouting groep: scouting Sarto Amsterdam

Berichtdoor Jaeder » Do 24 Mrt, 2005 19:21

Een veel gebruikte regel is dat je het uniform draagt van de speltak waar je het laatst actief bent geweest als lid of leidinggevende. Daarnaast heb je soms ook een functioneel uniform. Als je bv. actief bent als DWEK-trainer of zo dan is het handig om een groen uniform te dragen i.p.v. het uniform van je laatste speltak. Ben je bestuurslid van een watergroep, maar was je ervoor landverkenner, dan kan het toch handiger zijn blauw te dragen.

Maar goed, je hebt daarnaast ook nog een andere algemene regel:
Landwerk brique, waterwerk blauw. Maar dat wordt volgens mij minder gebruikt dan bovenstaande.

Ik weet echter niet tot in hoever dit vastgelegd is in de officiele regels, zou ik eens moeten nazoeken.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor Fok! » Do 24 Mrt, 2005 22:13

Er is een verschil in besturen. Je hebt veelal een groepsbestuur en een stichtingsbestuur. Dit laatste bestuur is mijns inziens een enigszins onzichtbaar bestuur en zal ook nooit op bijeenkomsten zoals rene aandraagt te zien zijn.

Als zij in vergaderingen met gemeente of dergelijks de scoutinggroep vertegenwoordigd hoeft dat van mij echt niet in uniform...

Het groepsbestuur daarintegen is vaak ook nog anderzins actief binnen de groep en is ook vaak letterlijk te zien. Als dat bestuur in officiële bijeenkomsten de scoutinggroep vertegenwoordigd, zouden ze er zeker goed aan doen in uniform te verschijnen!
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Re: Bestuur in uniform ?

Berichtdoor Wontolla » Do 24 Mrt, 2005 22:41

rene schreef:Volgens de kledingvoorschriften dragen bestuursleden van Scouting geen uniform.

Over welke kledingvoorschriften heb je het hier? staat dit in de reglementen van SN? Ik zou het inderdaad een goede zaak vinden als bestuursleden tijdens activiteiten ook herkenbaar zijn als mensen van Scouting, dus uniform.
Saga/David (voorheen Wontolla/David)
Gebruikers-avatar
Wontolla

Scouting groep: Waterscouting van Wassenaer van Obdam

Berichtdoor CEO » Vr 25 Mrt, 2005 07:42

Uniform heb ik aan als dat functioneel is: bijvoorbeeld op groepsweekeinden. Vaak ook niet als ik ergen 'even' ga kijken. Het beinvloed het spel minder als je eruit ziet als een mens.

Meestal heb ik een blauw uniform aan, terwijl ik dus voorzitter ben van een gemengde groep. Waarom blauw? Ik ben een waterscout, ik houd van blauw en dat brique vinnik zo spuug-lelijk.

Wel heb ik soms mijn oude welpen(-leiding) uniform aan, als tegenwicht aan het eeuwige blauw.
Inmiddels wonen we in de Sauefjøs. Met dank aan FW&K!
N.B.: Ik ben hier vaker niet dan wel, dus heb je vragen: mail me.
Gebruikers-avatar
CEO

Scouting groep: Scouting Orion

Berichtdoor Martin Terlien » Vr 25 Mrt, 2005 20:57

mag ik weten wat representatief is.
Martin Terlien

Scouting groep: Victorie

Berichtdoor beheerdersintjoris » Vr 25 Mrt, 2005 21:05

De meeste van onze bestuursleden zijn zelf nooit eerder lid geweest van Scouting. Ze zijn nu ook niet geinstalleerd en zijn gewoon een groep vrijwilligers die het beleid uitstippelen en sturing geven aan de stafleden. Scouting noemt dit ook wel NDG (Niet Direct Leidinggevende). Het zou voor mij zelfs raar zijn als zij ineens een uniform aan zouden trekken: de bestuursleden van een voetbalclub lopen toch ook niet allemaal in een trainingspak of korte broek rond?
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor Fok! » Za 26 Mrt, 2005 13:40

Martin Terlien schreef:mag ik weten wat representatief is.

De Dikke Van Dale schreef:re·pre·sen·ta·tief (bn.)
1 in zijn kenmerken een groep of geheel vertegenwoordigend => karakteristiek
2 een goede indruk makend
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor timon » Za 26 Mrt, 2005 19:49

beheerdersintjoris schreef: Het zou voor mij zelfs raar zijn als zij ineens een uniform aan zouden trekken: de bestuursleden van een voetbalclub lopen toch ook niet allemaal in een trainingspak of korte broek rond?
Mmmmm,
isschien dat een uniform vreemd zou staan bij stichtingsbestuursleden , maar ze mogen zeker wel een herkenbaar of uniform gekleed gaan. Bestuursleden horen ook bij de groep en dit mogen zij daarom ook best uitdragen (als zij bij de groep aanwezig zijn, op recepties e.d.). Persoonlijk vind ik dat bestuursleden daarom ook minimaal een groepsdas zouden moeten hebben.

Wij hebben laatst een dag samen met de rotaryclub wilgen geknot. Hierbij waren ook twee bestuursleden aanwezig die aan het eind een cheque overhandigd kregen. Ik vond het toen toch wel een vreemd gezicht om te zien dat alle leden netjes in hun uniform en das aanwezig waren, maar het bestuur gewoon in hun normale kloffie.

Ik ken overigens ook groepen waarbij de groepsbegeleiders het kleurenprobleem oplossen door een grijze blouse te dragen.
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Berichtdoor Jaeder » Zo 27 Mrt, 2005 03:26

Grijs dragen vind ik gewoon een non-oplossing. Dat is gewoon voor lucht-verkenners. Dat is net zoiets als een bever-leider die een blauw uniform draagt.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Berichtdoor timon » Zo 27 Mrt, 2005 11:49

Jaeder schreef:Grijs dragen vind ik gewoon een non-oplossing. Dat is gewoon voor lucht-verkenners. Dat is net zoiets als een bever-leider die een blauw uniform draagt.
Mmmmmm,
ik vind het juist wel creatief bedacht. Het is gewoon de kleur die anders niet in de groep gedraagd wordt en een beetje neutraliteit uitstraald.
Gebruikers-avatar
timon

Berichtdoor Jaeder » Zo 27 Mrt, 2005 13:37

Als groepsbegeleider ben je misschien juist gekozen vanwege je achtergrond in een zekere speltak. Iedereen weet dat je daar ook vandaan komt. Je neutraliteit moet dan blijken uit je gedragingen en adviezen, als dat van een uniform komen moet...
Gebruikers-avatar
Jaeder

Berichtdoor timon » Zo 27 Mrt, 2005 18:24

Jaeder schreef:Je neutraliteit moet dan blijken uit je gedragingen en adviezen, als dat van een uniform komen moet...
Mmmmm,
aar wanneer heb ik gezegd dat de neutraliteit alleen uit je uniform moet blijken :? Natuurlijk ligt het niet alleen aan je uniform, maar ook aan hoe je jezelf gedraagd en opsteld. Ik zeg alleen dat het helpt bij het uitstralen van neutraliteit.

Maar we gaan nu wel erg ver off-topic. Deze discussie past misschien beter bij die over groepsbegeleiders...
Gebruikers-avatar
timon

Volgende

Terug naar Kleding