FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Di 19 Sep, 2017 14:22
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Officiële restricties aan het dragen van uniform?

Berichtdoor beheerdersintjoris » Wo 09 Mrt, 2005 13:36

meneer_ei schreef:Zijn er richtlijnen die bepalen dat je je uniform NIET mag dragen buiten scouting activiteiten?

Dat zeg ik: het is niet netjes en als scout heb je aan de rest beloofd om je in te zetten voor de groep etc., maar het is mijn uniform, dat ik heb betaald en daar doe ik mee wat ik wil! In het uiterste geval kan je groep je verder weigeren als lid ofzo, maar ze kunnen je echt niet dwingen om je uniform in te leveren of je verbieden om het ergens anders te gebruiken!?
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor meneer_ei » Wo 09 Mrt, 2005 13:39

Het is niet netjes inderdaad, maar staat dit ook ergens zwart op wit? Als dit niet zo is, snap ik dat iere groep daar zelf afspraken over moet maken, maar dat lijkt mij niet handig...

je zegt wel dat het je eigen uniform is, maar het betekent niet per se dat je er ook mee mag doen en alten wat je wilt. Het is immers een uniform ;)
Laatst gewijzigd door meneer_ei op Wo 09 Mrt, 2005 13:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Assumptions are the mother of all fu*k-ups...
Gebruikers-avatar
meneer_ei

Scouting groep: SCAP (Anna Paulowna), INKA (Den Helder), Jutters Willemsoord (Den Helder)

Berichtdoor Streepje » Wo 09 Mrt, 2005 14:28

Raadsrots schreef:wanneer je b.v. op reis gaat kan het erg fijn en leuk zijn als men doormiddel van je uniform kan zien dat je een
scout bent. Hierdoor maak je sneller kontakten met mede scouts.

vanzelfsprekend gedraag je, wanneer je het uniform draagt, naar de normen en waarden die een scout waardig is.

Op al mijn reizen heb ik altijd mijn uniform aan of bij me gehad. Zelfs in het donker Africa (Malawi) heeft dat
mij veel geholpen.

Wees trots op het uniform en draag het met eer.

Dus als je wilt kun je je uniform ook gewoon op reis dragen
Ik denk altijd goed na voordat ik 'iets' stoms doe
www.lijntje.com | Nature-Nurture
Gebruikers-avatar
Streepje

Scouting groep: Scouting Oostburg, Bacchus Stam Oostburg

Berichtdoor FlorisMark » Wo 09 Mrt, 2005 14:35

meneer_ei schreef:Het is immers een uniform ;)

We noemen het een uniform omdat scouting bedacht is door een militair (die inderdaad een uniform draagt), maar in feite is het hetzelfde als een sportteneu die voetbal clubs dragen tijdens wedstrijden. De regels die gelden voor het dragen van een willekeurig uniform zijn dus niet van toepassing op scouting.

Maar, hoe wordt erover gedacht als je je sportkleding van je voetbalclub draagt als je op een veldje gaat voetballen met vrienden? Volgens mij zijn ze daar niet blij mee :stupid:
Gebruikers-avatar
FlorisMark

Scouting groep: Scouting Anna Paulowna

Berichtdoor meneer_ei » Wo 09 Mrt, 2005 14:48

Het uniform is niet zomaar komen ovrwaaien van het militaire gebeuren. Het is vooral bedoeld om een eenheid te vormen binnen de groep, zonder verschil tussen arm en rijk. Je bent dus niet zomaar lid van een (voetbal)vereniging.

Om gelijk offtopic door te gaan: de voetblaclubs verkopen juist hun shirts - tot en met naam van de speler aan toe! Dat zullen ze dan ook vast niet erg vinden... :P

Uit het verhaal van de raadsrots maak ik niet helemaal op of men op vakantie ging met als doel kennis te maken met nieuwe werelden, of dat men gewoon zin had om op vakantie te gaan.

Daar zit kennelijk wel een nuance in, maak je een reis op een scout-manier, dan mag je uiteraard met gepaarde trots je uniform dragen. Verder staat er namelijk ook
Wees trots op het uniform en draag het met eer.
Hieruit maak ik dus op dat het dragen van een uniform buiten scuuting activiteiten om wel degelijk mag, maar met respect.
Gebruikers-avatar
meneer_ei

Scouting groep: SCAP (Anna Paulowna), INKA (Den Helder), Jutters Willemsoord (Den Helder)

Berichtdoor sjef » Ma 14 Mrt, 2005 06:48

meneer_ei schreef:Het uniform is niet zomaar komen ovrwaaien van het militaire gebeuren. Het is vooral bedoeld om een eenheid te vormen binnen de groep, zonder verschil tussen arm en rijk.

Ik denk dat dit voor iedereen erg duidelijk is.. Vaak hebben (zeker kinderen) de neiging tot plagen en dergelijke doordat ze bepaalde kleren dragen. Niet iedereen heeft het inkomen om zijn kinderen met 'topmerken' te kleden. Door het dragen van het uniform laat je duidelijk zien dat je een groep bent. Ik vraag me alleen af of je dat ook moet doen tijdens normale opkomsten. Wanneer je aan regionale of landelijke activiteiten mee doet lijkt het me vrij logisch. Maar is het ook nodig wanneer je gewoon lekker je opkomst draait.
meneer_ei schreef:..maak je een reis op een scout-manier, dan mag je uiteraard met gepaarde trots je uniform dragen...

@meneer_ei: Bedoel je hiermee te zeggen dat als je bijvoorbeeld een back-pack-reisje door de bush maakt je wel je uniform mag dragen? Ben ik het niet zo mee eens.. We hebben nu inmiddels wel een beetje vastgesteld dat het uniform een teken van eenheid is.. Waarom zou je die dan aan doen? Het wordt anders als je met een paar scouts deze reis zou maken..
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor meneer_ei » Do 17 Mrt, 2005 12:30

Sorry voor deze trage reactie - het topic is al bijna verlaten :P Nieuw leven!

Ik denk dat als je als scout een reis maakt, met de bedoeling contacten te leggen met andere scouts - waar dan ook ter wereld - het juist handig is om je uniform te dragen. Daarmee laat je duidelijk zien dat je een van hen bent.

Maak je echter een reis voor jezelf, dan vind ik ook dat je dat op je eigen manier moet doen, en je uniform daar niet voor mag misbruiken.

Dit gaat misschien een beetje ver - het wel of niet dragen van je uniform voor een reis, maar we kunnen het ook dichterbij zoeken. Mag je bijvoorbeeld je uniform dragen op school?

Ik ben van mening dat je je uniform alleen mag dragen wanneer je met scouting bezig bent. Of je nou onderweg bent of even pauze neemt maakt niet zo veel uit, je bent er immers toch mee bezig die dag.
Laatst gewijzigd door meneer_ei op Do 17 Mrt, 2005 12:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
meneer_ei

Berichtdoor Fok! » Do 17 Mrt, 2005 13:09

Wij kiezen er soms bewust voor om ons uniform aan te trekken als we ergens naartoe gaan, want het levert soms nog best onverwachte voordeeltjes op! En dan heb ik het over de stafleden die bijvoorbeeld op zoek gaan naar een geschikte kamplocatie voor 't één of ander...
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor meneer_ei » Do 17 Mrt, 2005 22:39

En dat doe je dan met je staf, voor de kids neem ik aan ;)
Ik denk dat het verhaal nu wel duidelijk is. Beetje jammer dat er geen harde feiten bestaan over eventuele restricties.
Gebruikers-avatar
meneer_ei

Vorige

Terug naar Kleding