FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Wo 20 Sep, 2017 04:51
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Officiële restricties aan het dragen van uniform?

Officiële restricties aan het dragen van uniform?

Berichtdoor Fok! » Di 08 Mrt, 2005 07:37

meneer_ei @ topic over buitenstaanders & scouting schreef:buiten scouting (activiteiten) om mag je volgens mij je uniform ook niet aan...

Is dat zo? :? Dat wist ik niet!
Daar zullen vast wel officiële richtlijnen voor zijn.

Maar stel nou dat ik een patatje ga halen, tussen de middag, tussen twee opkomsten door, zou ik dan officieel gezien mijn uniform uit moeten trekken?

Wie kent de officiële richtlijnen hierover?
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor cees » Di 08 Mrt, 2005 08:13

Ik niet, maar het klimkt mij als onzin in de oren. Want dan zou ik ook als ik op de fiets zit geen uniform mogen dragen. En dan moet ik net als de meeste van mijn kinderen, mijn uniform pas op het clubhuis aantrekken.
Vindt ik niet bepaald handig of zo :S
Mijn vingers tikken sneller dan mijn hersens kunnen bijhouden
Gebruikers-avatar
cees

Scouting groep: BIM-Bakenessergroep

Berichtdoor meneer_ei » Di 08 Mrt, 2005 09:15

Ik denk dat wat Fok! en cees nu schetsen (tussen 2 wachten door of het heen en weer fietsen) niets mis mee is. Wat ik meer bedoel is dat het dragen van een uniform bijvoorbeeld op en doordeweekse dag, zonder dat er een wacht gedraaid wordt, of dat er een wacht geopend is, niet helemaal conform al dan wel of niet bestaande richtlijnen is.

Wat ik dus alleen bedoel te zeggen is, dat het dragen van je uniform alleen mag tijdens scouting activiteiten - en dus ook het er naar toe gaan en weer naar huis fietsen. Of dit echter allemaal klopt weet ik niet, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.

Iemand harde bewijzen?
Laatst gewijzigd door meneer_ei op Di 08 Mrt, 2005 09:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Assumptions are the mother of all fu*k-ups...
Gebruikers-avatar
meneer_ei

Scouting groep: SCAP (Anna Paulowna), INKA (Den Helder), Jutters Willemsoord (Den Helder)

Berichtdoor Jeffrey » Di 08 Mrt, 2005 10:11

Jeffrey schreef:
Om wat dingen uit de wereld te helpen..

Hoe dragen we het uniform:

Het uniform (broek, blouse en das) draag je natuurlijk altijd schoon en netjes.
Het dragen van militaire attributen is niet toegestaan; een uitzondering hierop
zijn de ‘kisten’ waarbij de broek over de kisten gedragen dient te worden.
De blouse draag je bij je broek in, waarbij alle knoopjes, op het bovenste na
dicht zijn.
De das draag je om je nek, over de kraag, met een dasring op keelhoogte.

Het uniform bestaat in ieder geval uit:

Een uniformblouse, voorzien van de verplichte badges, in de kleur van je speltak: beige voor de Scouts. Donkerblauw voor de zeeverkenners en matrozen terwilde vaart, grijs voor de luchtscouts en steenrood (brique) voor de Explorers en Pivo’s.

De blauwe (afritsbare) broek, eventueel met riem.
Een das met dasring.

De volgende onderdelen mogen worden toegevoegd aan het uniform, maar zijn niet verplicht:

De riem met Scouting Nederland vignet.
Het witte, dan wel blauwe fluitenkoord geknoopt volgens het traditionele
padvindsters/gidsen model is eveneens facultatief. Indien gedragen, moet het fluitenkoord wel schoon zijn!

Een hoofddeksel Hoofddeksels binnen Scouting zoals de baret, scoutinghoed of toque zijn geen onderdeel van het officiële uniform!

Het uitgangspunt is dat iedereen hetzelfde draagt. Uniform betekent immers: allemaal hetzelfde.

Bron. Scouting.nl

niets bekend verder bij Sc. Ned. dus, er staat nergens iets over WANNEER je je uniform draagt.
-------------------------------------------------------
... een landscout op een waterscoutforum!
- www.kisc.ch -
- www.kanderstegservicekampen.scouting.nl -
Gebruikers-avatar
Jeffrey

Scouting groep: Jan van Hoof-groep Gouda en Wilo-groep Gouda en land. Kanderstam

Berichtdoor Streepje » Di 08 Mrt, 2005 10:55

Officieel mag je alleen je uniform dragen tijdens scoutingactiviteiten. Maar verder zijn er geen regels over wanneer het wel moet.
Ik denk altijd goed na voordat ik 'iets' stoms doe
www.lijntje.com | Nature-Nurture
Gebruikers-avatar
Streepje

Scouting groep: Scouting Oostburg, Bacchus Stam Oostburg

Berichtdoor Jeffrey » Di 08 Mrt, 2005 18:14

antwoord op raadsrotsssssssss..

DAt verschilt per groep. Ik denk dat je het beste hiervoor regels kunt opstellen binnen je groep.

Officieel mag je alleen je uniform dragen tijdens scoutingactiviteiten. Maar verder zijn er geen regels over
wanneer het wel moet. Wel is het wenselijk dat je het uniform draagt tijdens scoutingactiviteiten
- www.kisc.ch -
Gebruikers-avatar
Jeffrey

Scouting groep: Jan van Hoof-groep Gouda en Wilo-groep Gouda en land. Kanderstam

Berichtdoor Streepje » Di 08 Mrt, 2005 19:38

[offtopic]
die vraag had ik dus gesteld
[/offtopic]
Ik denk altijd goed na voordat ik 'iets' stoms doe
www.lijntje.com | Nature-Nurture
Gebruikers-avatar
Streepje

Scouting groep: Scouting Oostburg, Bacchus Stam Oostburg

Berichtdoor Jeffrey » Di 08 Mrt, 2005 19:43

Streepje schreef:[offtopic]
die vraag had ik dus gesteld
[/offtopic]

ook even offtopic sorry!!!!!!!!!

haha... geinig...kwam terecht in me mailbox deze vraag..

maar goed... er zijn dus niet echte officiele richtlijnen..
- www.kisc.ch -
Gebruikers-avatar
Jeffrey

Berichtdoor Jaeder » Di 08 Mrt, 2005 20:01

Maar dat was geen officieel antwoord, want die zijn groen.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor sahi » Di 08 Mrt, 2005 23:53

ik denk dat je tussen 2 opkomsten door niet je uniform hoeft te dragen, omdat je dan geen opkomst hebt, en dus ook niet officieel bezig bent met scoutiviteiten...
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor sliefzeilertje » Wo 09 Mrt, 2005 07:38

sahi schreef:ik denk dat je tussen 2 opkomsten door niet je uniform hoeft te dragen, omdat je dan geen opkomst hebt, en dus ook niet officieel bezig bent met scoutiviteiten...

Maar de vraag is dus of je hem dan wel mág dragen, of of dat "verboden" is..
Ik denk inderdaad toch dat dit groepsafhankelijk is..
"Zeg maar ja tegen 't leven, anders zegt 'r 't leven nog nee!"
Gebruikers-avatar
sliefzeilertje

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor Wieke » Wo 09 Mrt, 2005 08:31

sliefzeilertje schreef:
sahi schreef:ik denk dat je tussen 2 opkomsten door niet je uniform hoeft te dragen, omdat je dan geen opkomst hebt, en dus ook niet officieel bezig bent met scoutiviteiten...

Als je denkt dat het groepsafhankelijk is, is het dus ook niet "verboden" (als in de zin van volgens de wet)
Sowieso lijkt mij het onzin dat je hem niet mag dragen buiten een opkomst om. Het uniform van scouting heeft geen functie ten opzichte van de maatschappij (het is niet te vergelijken met een politie uniform) dus waarom zou je hem niet gewoon mogen dragen.
Aan loef loden en gissen,
Aan lij kotsen en pissen.
Gebruikers-avatar
Wieke

Scouting groep: Wilhelminagroep

Berichtdoor sjef » Wo 09 Mrt, 2005 12:04

sliefzeilertje schreef:

Vind het een beetje een grote onzin.. Als je tussendoor je uniform aan of uit wil trekken bepaal je dat toch gewoon zelf. Hoezo is dat groepsafhankelijk.... Het ene staflid draagt dat ding de hele dag, en de ander trekt em aan bij het openen en na het openen weer uit. Bij ons openen we alleen in uniform en sluiten we in uniform. En als ik meerdere speltakken na elkaar draai.. met tussenpozen dan wissel ik een beetje met mijn uniform. Het wordt natuurlijk wel anders als we met de kids gaan doen.. De stad in of zo.. Dan moet iedereen zijn uniform aan, maar dat is wel logisch.

Waarom zou Scouting Nederland hier richtlijnen voor opzetten, (richtlijnen zijn geen wetten en hoeven ook niet opgevolgd te worden) Ik denk dat het geen extra toevoeging is voor het draaien van je groep. Het uniform bevorderd wel je groepsgevoel! Maar zou Scouting Nederland dit nu echt gaan vastleggen in richtlijnen.. Ik denk dat ze wel wat beters te doen hebben.
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor beheerdersintjoris » Wo 09 Mrt, 2005 13:06

Wat kunnen ze je nou maken? Binnen een vereniging (groep en/of landelijk) kun je afspraken hierover maken, maar het uniform is en blijft mijn eigendom en ik doe daarmee wat ik wil! Het is natuurlijk niet netjes tegenover je mede-scouts en de vereniging om je uniform ergens anders te gebruiken of misschien zelfs wel te misbruiken (denk aan dragen op verkleedpartijen of carnaval!?).
Ik ben een aantal jaren lid geweest van een studenten-roeivereniging en daar hadden we hele mooie wedstrijdkleding. De regel was dat je deze absoluut alleen maar bij wedstrijden mocht dragen, anders werd het strafcorvee etc. Heb me daar toen ook netjes aan gehouden, maar ben nu al een tijdje geen lid meer en vind het perfecte sportkleding om gewoon te gaan fitnessen etc. en doe dit dus ook!? Het is mijn (dure) kleding en dat is pech voor die club! 8-)
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor meneer_ei » Wo 09 Mrt, 2005 13:32

:arrow: De vraag was niet of je uniform UIT mag, maar of je het ook mag dragen buiten scouting activiteiten om.

Stel dus dat ik op een vrijdagavond (geen wacht) beslis om in mijn uniform uit te gaan en uitbundig te feesten. Mag dat? Zijn er richtlijnen die bepalen dat je je uniform NIET mag dragen buiten scouting activiteiten?
Assumptions are the mother of all fu*k-ups...
Gebruikers-avatar
meneer_ei

Scouting groep: SCAP (Anna Paulowna), INKA (Den Helder), Jutters Willemsoord (Den Helder)

Volgende

Terug naar Kleding