FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Wo 19 Sep, 2018 18:47
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Scoutinggroepen zonder uniform; wat vinden jullie daarvan?

Scoutinggroepen zonder uniform kan dat?

ja, dat kan mits ze wel officieel openen
17
13%
ja, dat kan maar dan niet officiel openen
16
12%
nee, alle groepen horen een uniform te hebben
102
76%

Aantal stemmen : 135

Berichtdoor Dirk » Di 28 Mrt, 2006 11:21

Wij Dragen allemaal een uniform, ik heb em altijd tijdens de opkomsten aan. de verkenners hoeven dit niet. wel bij het op en afstellen. Als ze geen uniform bij zich hebben dan moeten ze em thuis gaan halen.

@sartootje
Maat 36 is niet echt groot, eerder maatje super slank model. Als je postuur iets groter is als normaal dan gaat het niet passen. een normale dames maat is 38. ben je iets groter dan 40.
Is it the wind? Or is it me?
Gebruikers-avatar
Dirk

Scouting groep: Tekakwitha zeeverkenners

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 31 Mrt, 2006 23:01

Ik heb dit (oude) topic eens gelezen en het argument is vaak dat het uniform er nu eenmaal bij hoort, of voor de herkenbaarheid. Dat klinkt mij wat slap, nogal verdedigend.
Kunnen we niet eens gewoon toegeven dat we het uniform leuk vinden. Niks geen uitleggen waarom en hoe. Het leven is leuker als je het een beetje versiert en dat is het. Je gaat toch ook niet uitleggen waarom zeilen leuk is? Vinden anderen het niet leuk, dan is dat hun zaak. Waarom zou ons dat hinderen?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Nemo » Vr 31 Mrt, 2006 23:12

Dik Parlevliet schreef:Ik heb dit (oude) topic eens gelezen en het argument is vaak dat het uniform er nu eenmaal bij hoort, of voor de herkenbaarheid. Dat klinkt mij wat slap, nogal verdedigend.
Kunnen we niet eens gewoon toegeven dat we het uniform leuk vinden. Niks geen uitleggen waarom en hoe. Het leven is leuker als je het een beetje versiert en dat is het. Je gaat toch ook niet uitleggen waarom zeilen leuk is? Vinden anderen het niet leuk, dan is dat hun zaak. Waarom zou ons dat hinderen?

Tja die blauwe blouse is natuurlijk wel heel mooi he! :lol:
Nou ik ben best blij met mijn uniform hoor... ook lekker makkelijk met het herkennen van medeleiding en je eigen kids tijdens grotere activiteiten. :idea: Al helpt vooral de das op dat soort dagen.
Gebruikers-avatar
Nemo

Scouting groep: cranenborghgroep (aka Scouting Bleiswijk)

Berichtdoor landsc_te_water » Zo 02 Apr, 2006 00:10

Zoals hierboven staat gaat het bij ons ook zo, zelf heb ik er geen bezwaar mee om de bloes tedragen.
:)
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 02 Apr, 2006 15:19

landsc_te_water schreef:zelf heb ik er geen bezwaar mee om de bloes tedragen.

Geen bezwaar, of leuk?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor AlExAnDeRr » Zo 02 Apr, 2006 16:16

Ik denk dat een uniform er bij hoort om te laten zien waar je bij hoort! Verder is het niet nodig om die de hele opkomst te dragen maar met openen is het altijd wel netjes! Het staat wel goed als iedereen in uniform bij de opening is! Ik denk dat het wel een leuke traditie is om het uniform te dragen en denk dat we dat ook maar moeten blijven doen!
Gebruikers-avatar
AlExAnDeRr

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 02 Apr, 2006 22:45

AlExAnDeRr schreef:...uniform er bij hoort...wel netjes...staat wel goed..traditie...
Maar is het nou ook leuk? Draag je de hele tijd een uniform alleen omdat het hoort, netjes, traditie?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor AlExAnDeRr » Ma 03 Apr, 2006 21:18

Alleen bij openen en soms ook verder met opkomst. maar verder ben ikzelf niet zo heel erg fanatiek kwa uniform. Het is vooral traditie denk ik!
Gebruikers-avatar
AlExAnDeRr

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 04 Apr, 2006 20:29

Als je het alleen gebruikt voor openen dan begrijp ik het. Wat traditie betreft is het grappig dat Baden-Powell juist bezwaar zou hebben bij "gala" uniform. Het moest van hem vooral praktisch.
Hoe gaat dat trouwens bij wachten die het unform alleen gebruiken bij openen&sluiten: staat de hele wacht zich dan vier keer per middag te verkleden?

Als je het uniform te opvallend vindt kun je het natuurlijk ook op zijn aller-simpelst gebruiken. Dan valt het nauwelijks op.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor jddegroot » Do 20 Apr, 2006 09:34

Ik vind dat een uniform gewoon bij scouting hoort.
Wij hebben bij ons op de groep ook veel discussie erover (gehad, maar nog steeds) waardoor bij ons de tok al is afgeschaft, wat ik ook wel jammer vind.
Ik zeg altijd maar: bij voetbal draag je ook allemaal een 'uniform' dus waarom zou het dan bij scouting anders zijn, daar is het ook voor de herkenbaarheid.
Wij dragen het uniform trouwens alleen bij de opening en de sluiting en bij officiele gelegenheden, de rest van de dag, tijdens het zeilen hebben we gewoon onze eigen kleren aan.
jddegroot

Scouting groep: Jan van Galen Juniorwacht

Berichtdoor landsc_te_water » Do 20 Apr, 2006 17:12

Dik Parlevliet schreef:Geen bezwaar, of leuk?

allebij, laat ze maar lekker kijken en of lachen maakt me niet uit, dan lach ik vrolijk mee. Er zijn er nog altijd mensen die het mooi vinden zoiets, als ze de kinderen daarom uitlachen vindt ik belachelijk, dan zeg ik altijd, gewoon mee lachen maar dan lach je om degene die lacht.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor Geertrui » Di 26 Sep, 2006 23:22

Om deze koe maar weer eens uit de sloot te halen:

In het kader van het Imagoprobleem van Scouting heeft Scouting Nederland ontdekt dat het uniform niet echt bevorderlijk werkt voor de populariteit, aldus de uitzending van Hart van Nederland op 26 september.

De blouse moet vervangen worden door een vlotter kledingstuk, liefst nog vóór 2010.

Staat iedereen hier nog altijd zo afwijzend tegenover? Of zijn inmiddels de meningen veranderd?

Ik ben eigenlijk altijd van mening geweest dat ik het uniform wel wat vind hebben, de blouse en de tok hebben iets aantrekkelijks, en de das vind ik erg leuk omdat je je identiteit van de groep zo kan laten zien.

Maar inmiddels vind ik ook wel dat het een beetje oubollig begint te worden, die blouse en tok, en dat een beetje vlotter uniform wel welkom zou zijn. De das wil ik eigenlijk toch het liefst nog wel houden...
"Nicht der Wind, sondern das Segel bestimmt die Richtung"
Gebruikers-avatar
Geertrui

Berichtdoor cc-junk » Wo 27 Sep, 2006 00:19

Wat is er toch mis met een blouse. Als ie roze met pimpelpaarse stippen en groene streepjes was is ie modieus maar is ie blauw is ie in eens uit de tijd. Ik vind dat een uniform tijdloos moet zijn. En ik vind dat het huidige uniform daar goed aan voldoet.

Mischien moeten we de blouse standaard vaal en voorzien van gaten gaan leveren (want dat is in geloof ik) :stupid:

En als je dan toch over de das begint... ik denk dat voor de buitenstaander dat nog het meest oubollig is... (oke, op de tok na mischien).
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor ArnoNijhof » Wo 27 Sep, 2006 07:19

Ik denk dat de uitslag van deesj poll niet representatief is voor jong waterscoutend nederland, want de gemiddelde forumuserleeftijd ligt een stukje hoger, maar ik vind het wel grappig om te zien dat deze poll met overgrote meerderheid tegen afschaffen is..
Nawaka F.A.Q.
Als jouw vraag er niet tussen staat, mail dan de helpdesk: helpdesk@nawaka.scouting.nl
Volg Nawaka op Facebook
Volg Nawaka op Twitter @nawaka_nl
Gebruikers-avatar
ArnoNijhof

Scouting groep: Diensthoofd Communicatie - Nawaka 2014 / Klimopgroep / Martinistam

Berichtdoor konijn » Wo 27 Sep, 2006 14:01

ik ben naar mijn idee toch niet extreem oud (18) maar heb toch nooit problemen gehad met het uniform...

Toch zijn er veel mensen die zich schamen voor scouting, volgens mij moet dat imago veranderen, dan is het uniform ook niet eng meer...

Voetballers zijn toch ook niet bang voor hun voetbalshirt ?

Ik vind het dus een slecht idee om het uniform af te schaffen, het geeft identititeit, herkenning en gelijkheid..
En bovendien geef je dan toe aan de angst van het uniform...
Jij bent NOGAL aan de beurt
Gebruikers-avatar
konijn

Scouting groep: Sint maarten Hoofddorp

VorigeVolgende

Terug naar Kleding