FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Ma 20 Nov, 2017 21:41
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Scoutinggroepen zonder uniform; wat vinden jullie daarvan?

Scoutinggroepen zonder uniform kan dat?

ja, dat kan mits ze wel officieel openen
17
13%
ja, dat kan maar dan niet officiel openen
16
12%
nee, alle groepen horen een uniform te hebben
102
76%

Aantal stemmen : 135

Berichtdoor Geertrui » Wo 27 Sep, 2006 14:49

Ja, maar...

Het uniform hoeft niet afgeschaft te worden, een groepsgevoel is wel handig. Maar misschien kan het weleens aangepast worden aan deze tijd, aangezien het al vanaf 1912 ofzo hetzelfde is. Voetballers droegen vroeger ook andere kleren hoor!
"Nicht der Wind, sondern das Segel bestimmt die Richtung"
Gebruikers-avatar
Geertrui

Berichtdoor cc-junk » Wo 27 Sep, 2006 18:10

Afbeelding
(uniform uit 1916)

Dan had jij er nu zo bijgelopen :P

Ons huidige uniform stamt uit 1973, toen de verschillende padvinderorganisaties scouting nederland werden. Gelukkig is het uniform wel degelijk met zijn tijd mee gegaan, anders haddern we nu nog met korte broeken en sokken tot de knie met kwastjes gelopen.

Dus dan maar de volgende vraag: Wat aan het huidige uniform vind je dan echt niet meer kunnen?
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Geertrui » Wo 27 Sep, 2006 18:21

Ik persoonlijk vind het huidige uniform nog wel mooi, ik vind het wel iets hebben.

Ik merk alleen wel dat het uniform minder aantrekkelijk is voor buitenstaanders, en daardoor buitenstaanders een verkeerd beel krijgen van scouting. Als we een vlotter groepstenue zouden hebben, zou het een hoop verschillen. Dus het afschaffen van het huidige uniform zou een possitief effect hebben op de ledengroei en het imago van scouting.

Op dit moment vind ik dat wel anders mag: Je blouse strak in je broek, de tok mag wel verdwijnen (er zijn ook weinig groepen meer die deze dragen, net als de baret bij landscouts), En het model van de blouse zou aangepast mogen worden. Of gewoon vervangen door groepsgebonden truien en t-shirts, en alleen de das bewaren.
Gebruikers-avatar
Geertrui

Berichtdoor konijn » Ma 02 Okt, 2006 11:06

volgens mij is juist het 'dasje' een van de dingen die veel buitenstaanders belachelijk vinden, het overhemd vind ik juist wel praktisch. Je moet toch ergens die insignes laten... Die staan weer niet zo mooi op een sweater, en waar laat je dan je fluitenkoord bijv. (als we de das dan toch houden...)
Jij bent NOGAL aan de beurt
Gebruikers-avatar
konijn

Scouting groep: Sint maarten Hoofddorp

Berichtdoor Geertrui » Ma 02 Okt, 2006 11:22

Een fluitenkoord is echt niet onmisbaar als je een das draagt, je kan gerust je das dragen zonder fluitenkoord.

Het heeft ook te maken met de manier waarop de kleren gedragen moeten worden...

Scout 1:
Blouse strak in broek
Scoutingriem er onderuit
Das zo dicht bij de keel mogelijk dichtgeknoopt, met fluitenkoord eromheen
Hoofddeksel op

vergelijk dat met scout 2:
Blouse over broek heen
Das zonder fluitenkoord zo wijd mogelijk dichtgeknoopt
Zonder riem of hoofddeksel

Ik denk dat de 2e versie er al een stuk moderner en minder gedisciplineerd uitziet dan de eerste...
Gebruikers-avatar
Geertrui

Berichtdoor FW&K » Ma 02 Okt, 2006 13:50

Is het een doel dan om minder gedisciplineerd eruit te zien? Ik denk dat je dat ook met een vlot uiterlijk van uniform kan zijn.

Voor wat betreft de bloes uit de broek vind ik dat het model van het uniform dat op dit moment niet echt toe geschikt is. Vergelijk het met normale kleding. Blouses die uit de broek kunnen hebben toch een anders gevormde onderzijde.

Het uniform kan op een scoutingkamp als snel-aantrek-warmer best even handig zijn, maar op representatieve momenten moet je dit model niet uit de broek dragen, vind ik.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor Geertrui » Ma 02 Okt, 2006 17:51

Ja, dat is ook zo, en daarom moet het uniform aangepast worden. Naar een iets vlotter model. Voor mijn part uiteindelijk gewoon truien, als het echt niet anders kan, maar een blouse blijft wel leuk. Het moet er alleen allemaal niet zo stijfjes meer uit gaan zien...
Gebruikers-avatar
Geertrui

Berichtdoor Mike » Di 03 Okt, 2006 10:03

Wij dragen de das om de arm.. dat vinden veel van de leden ook prettiger dan om de nek.. Voorheen was het zo dat dat alleen bij de WV mocht en wilde de verkenners bijna alleen daarvoor al overvliegen :P tegenwoordig doen de verkenners het ook :).. Denk dat dat de "drempel" voor buitenstaandes ook wel moet kunnen verkleinen..
"Een zeil zetten kan iedereen, om het te bergen is een zeiler nodig"
Gebruikers-avatar
Mike

Scouting groep: SeaLions

Berichtdoor Emma » Di 03 Okt, 2006 15:29

ik vind dat iedere scouting groep een uniform moet hebben zo erg zijn ze toch niet onze bevers hebben zelfs al een uniform(speciale trui)
Emma

Scouting groep: Admiralen groep

Berichtdoor Tjeerd » Di 24 Okt, 2006 18:06

Beste mensen zelf vind ik het niet belangrijk om een uniform te hebben, maar meer iets van een groepstrui. Ik vind het belangrijker dat wij waterscouts allemaal hetzelfde doen en dat is onze affiniteit met water.
Zelf zit ik bij de st. maartengroep a'dam en ben er trots op dat wij geen uniformen dragen we hebben wel een groepstrui en shirts.

Ik vind het belangrijker dat we met z'n allen hetzelfde doen op onze eigen manier met onze vletten,schouwen,slepers,wachtschepen en als het maar vaart.

Zo lang als je maar plezier hebt in het geen wat je doet,zoals vrijwilliger/lid zijn van een speltak.

scouting is een grote familie.
Aan een vlet bepaal je je eigen pret!!!!!!!!!!!!!!
beter zelf doen dan laten doen!
Tjeerd

Scouting groep: Sint Maartengroep Amsterdam

nee

Berichtdoor Maskylla » Za 28 Okt, 2006 20:12

ik vind dat een scoutinggroep zonder uniform eigenlijk niet kan
je bent zo te herkennen, en eigenlijk kun je dus ook niet officieel openen
bij ons wordt er erg op gehamerd dat je in compleet uniform komt, anders kun je hem zelf op gaan halen thuis.
zo is trouwens ook iedereen gelijk, en dat hoort ok wel een beetje bij scouting vind ik.
nee doe mij maar zo'n uniform..[/i]
Harry Potter Wisdom
Word lid van de RPG en het forum!
Meer dan 1 jaar lid!
Gebruikers-avatar
Maskylla

Scouting groep: PG (de "groep op de hoek")

Re: Scoutinggroepen zonder uniform; wat vinden jullie daarva

Berichtdoor Dik Parlevliet » Zo 20 Mei, 2012 13:01

Gistermiddag was ik met mijn kano op de Kaag, waar de Kaagcup net afgelopen was. Wat opvallend was: ik heb in geen enkele boot een uniform/scoutfit gezien (maar heb natuurlijk niet alle boten gezien). Is dat de trend in waterscoutingland?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Dik Parlevliet » Wo 23 Mei, 2012 20:33

Geen enkele reactie?
Waren jullie niet op de Kaagcup? Ik kan het niet rijmen met de enquete: 80% vind dat een scoutinggroep een uniform moet hebben. Ik kreeg uit het topic ook niet het idee dat een meerderheid de scoutfit niet goed vond, of voor schaamde.
Of zouden op de Kaagcup vooral zeilschool-wachten komen en hier op het forum scouting-wachten?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Seb » Wo 23 Mei, 2012 22:52

Had ook even langs de sluiting gekanood Dick, dan had je vast een ander beeld.
Gebruikers-avatar
Seb

Scouting groep: Tasmania

Berichtdoor robinbalk » Wo 23 Mei, 2012 23:17

ben je dan wel eens bij de admiralencup geweest? uniformen zijn heel zeldzaam tijdens de wedstrijden maar met de opening en sluiting staat nagenoeg iedereen in een mooi blauw uniform
VPV Hoorn 100 Jaar! 1912-2012 en verder.
(later bleek 1911 ergens in een oud krantenartikel uit 1912 dat we al 1 jaar bestonden)
robinbalk

Scouting groep: Vaandrig Peetoom Vendel Hoorn

VorigeVolgende

Terug naar Kleding