FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Do 21 Sep, 2017 11:33
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Scoutinggroepen zonder uniform; wat vinden jullie daarvan?

Scoutinggroepen zonder uniform kan dat?

ja, dat kan mits ze wel officieel openen
17
13%
ja, dat kan maar dan niet officiel openen
16
12%
nee, alle groepen horen een uniform te hebben
102
76%

Aantal stemmen : 135

Re: Scoutinggroepen zonder uniform; wat vinden jullie daarva

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 24 Mei, 2012 10:49

Aha, ik begrijp het: zeeverkenners dragen hun uniform alleen bij openen/sluiten. Ik had daar wel eens van gehoord, maar wist niet dat dit zo standaard was geworden.

Maar wat is de reden daarvan? Waarom trek je het weer uit na het openen? Scouting is altijd praktisch geweest, dus een heel uniform regelen en dat 5 minuten per opkomst gebruiken lijkt me nogal nutteloos. Als je ziet wat een gedoe de scoutfit heeft gegeven, met discussies, nieuw ontwerp, een forse investering, dat doe je toch niet alleen voor een "gala" uniform?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor robinbalk » Do 24 Mei, 2012 10:59

ik bedoel meer dat tijdens evenementen op het water het uniform niet veel word gedragen,
maar tijdens de opkomsten natuurlijk wel tot en met de verkenners, daar boven is het inderdaad meer gala dan standaard.
VPV Hoorn 100 Jaar! 1912-2012 en verder.
(later bleek 1911 ergens in een oud krantenartikel uit 1912 dat we al 1 jaar bestonden)
robinbalk

Scouting groep: Vaandrig Peetoom Vendel Hoorn

Berichtdoor Dik Parlevliet » Do 24 Mei, 2012 12:01

O, dus ook bij zeilen tijdens de opkomst. Het leek me ook vreemd, zoveel wachten die alleen bij openen een uniform dragen.
Normaal zie ik zeeverkenners vooral op de Kaag en die dragen (of hebben?) ook dan geen uniform. Maar dat zijn de Haagse groepen van het Boterhuiseiland en die zijn inderdaad een beetje apart (of stads?).

Toch blijft het vreemd, alsof de verkenners zich op evenementen schamen voor de andere groepen. Op de St.Jorismarsen (scoutingloop in Oegstgeest) loopt wel iedereen in uniform. Maar goed, zal een gewoonte zijn.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor dconel » Vr 25 Mei, 2012 01:21

Hmm, bij openen en sluiten en dergelijke is het vaak verplicht. Daarna moeten ze het elf weten. Bij ons houden veel hun uniform aan. Dat is ook wat we willen, uniformiteit ;)
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Scouting groep: Scouting Hank

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 25 Mei, 2012 15:14

Daar zit wel een risico aan. Als een populaire bootsman geen uniform gaat dragen dan is in een mum van tijd de hele bak om. Jongens dragen niet wat ze zelf graag doen, maar wat ze van anderen zien. Zo is het vast ook bij de Kaagcup gegaan. Dat kan snel omslaan. De enige manier om het uniform actief te houden is het tijdens de hele opkomst verplicht te stellen, dus ook bij Scoutingevenementen. Dat is bij iedere club zo die clubkleding gebruikt.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor landsc_te_water » Za 26 Mei, 2012 08:42

Omdat sommige niet voor uit durven te komen dat ze op waterscouting zitten en zeggen maar dat ze aant zeilen zijn.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor dconel » Di 29 Mei, 2012 09:07

Nee hoor, wij houden de laatste tijd ook vaker als leiding het uniform compleet aan. Je ziet dat dit ook veel effect heeft op kinderen (en dwarse medeleiding ;) )
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Berichtdoor Dik Parlevliet » Wo 30 Mei, 2012 08:52

Dat is zo. Bij mij fietsen regelmatig voetballertjes langs, naar Quick Boys, in shirt, korte broek en lange kousen, ook als het koud is. Niemand vindt dat vreemd. Een verkenner zou uitgelachen worden. Dat is natuurlijk niet consequent, maar dat zijn nu eenmaal onze culturele vooroordelen (zelfs SN), en die verander niet. Je zit dus in een situatie dat de jongens diep van binnen zo'n uniform best mooi vinden maar het van buitenwacht niet "mogen". Dus zul je als leiding wat meer moeten aandringen (meer verplicht) omdat je weet dat de verkenners het uiteindelijk best leuk vinden.

De leiding kan inderdaad een probleem zijn, omdat vooral de jongere nog net als de scouts in de fase zijn van "ik wil niet opvallen" het een kinderachtig vinden. Misschien is dat een beetje zo, maar ze vergeten dat de leiders in Scouting terug moeten naar de jongeren-wereld, aanpassen aan hen in plaats van andersom. Scouting is door BP opgezet als een spel, rond een thema, en het uniform is de aankleding daarvan. Het blijft een spel, maar een spel is vooral leuk als het serieus en met fantasie gespeeld wordt.

Grote evenementen zijn daarin ook bepalend. De St-Jorismarsen geeft de verkenners de boodschap dat een uniform normaal is, want ze zien iedereen daarin lopen. De Kaagcup geeft een tegenovergestelde indruk en dat lijkt me niet verstandig (en saai).
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor Seb » Do 31 Mei, 2012 21:37

Er zijn een paar redenen waarom dat uniform gewoon geen succes is.

Eén: zeker met die nieuwe insignes is het een soort kleuterplakplaatjes uniform geworden wat elke vorm van een stoere uitstraling mist (voor zover het er ooit al geweest is)

Twee: als ik de hele Kaag in mijn uniform loop dan staat er bij de sluiting in een straal van 5 meter niemand om me heen vanwege de geur

Drie: al zou ik een poging doen om mijn uniform de hele kaag aan te houden is die aan het einde kapot, dan wel zonder knoopjes. Blouse is gewoon ongeschikt voor scouting.

Om maar weer eens in te gaan op het voetbal: dat tenue gaat na een wedstrijdje van 90 minuten in de was en is geschikt voor zijn doel. Bovendien zitten er geen kleuterplakplaatjes op.
Gebruikers-avatar
Seb

Scouting groep: Tasmania

Berichtdoor Plato » Vr 01 Jun, 2012 08:10

Ik had vroeger een lid die sliep thuis in zijn uniform, zo trots was ie. Maar ja, da's vroeger he, toen had je nog geen kleuterplakplaatjes ;) Trouwens Dik, ik zie er ook vaak genoeg in uniform naar de KZ fietsen hoor. Ze bestaan nog!
Check onze site: www.katwijksezeeverkenners.nl
Hier vind je o.a. het CWO-instructieboek en het wedstrijdboek.
Gebruikers-avatar
Plato

Scouting groep: De Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor robinbalk » Vr 01 Jun, 2012 09:02

als t mooi weer is trek ik niets over mn uniform als ik leiding ga geven en ook toen ik nog verkenner was!
wie niet?
VPV Hoorn 100 Jaar! 1912-2012 en verder.
(later bleek 1911 ergens in een oud krantenartikel uit 1912 dat we al 1 jaar bestonden)
robinbalk

Scouting groep: Vaandrig Peetoom Vendel Hoorn

Berichtdoor cc-junk » Vr 01 Jun, 2012 14:28

Ja hoor, ook hier altijd in uniform. Als de leiding dat trouw doet, dan doen veel van de jeugdleden het ook.

Overigens: slapen in uniform is wat overdreven, maar ik zie nog genoeg jeugdleden die wel trots zijn op hun uniform, ondanks de "kleuterplakplaatjes".

Vraag: Heeft de introductie van de scoutfit er toe geleid dat meer groepen in uniform zijn gaan lopen? Of juist het tegenovergestelde? En zijn er groepen die de scoutfit t-shirts en truien gebruiken als officieel uniform, of wordt er dan eerder gekozen voor een trui/t-shirt van de eigen groep?
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Dik Parlevliet » Vr 01 Jun, 2012 14:58

Kleuterplaatjes is typisch een opmerking van ouderen. Geef een verkenner maar eens zo'n plaatje en kijk hoe snel het op zijn uniform zit. Insignes zijn trouwens niet verplicht, en horen vanouds zeker niet op leiders. Op mijn oude uniform zit het installatieinsigne en MBL, dat is alles.

Jongens zijn diep van binnen trots op een uniform (mannen ook, nog dieper van binnen) en daarmee op scouting. Maar ze durven niet als anderen/ouderen het alleen dragen "als het moet". Je moet dus een beetje doorzetten en daarna is het geen probleem meer.

Ja, bij de Katwijkse Zeeverkenners loopt iedereen altijd in uniform, ook de groepsvoorzitter als hij langskomt. Ik zie hier dus ook groene welpen + pet langsfietsen.
(Maar op hemelvaart- en pinkster-zaterdag lagen alle boten aan de kant. Met Heeel Moooi Zeilweer...)

In uniform ruiken na zeilen, in de volle wind? Dat is een aparte zeiltechniek... In ons zomerkamp liep je 1,5 week in het uniform en ik heb nog nooit heel vreemde dingen geroken.
Vergeleken met tenten openen 's ochtends en latrine op een zomerdag.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor dconel » Zo 03 Jun, 2012 16:57

Seb schreef:Eén: zeker met die nieuwe insignes is het een soort kleuterplakplaatjes uniform geworden wat elke vorm van een stoere uitstraling mist (voor zover het er ooit al geweest is)

Het straalt volgens jou geen stoerheid uit. Volgens mij is het uniform daar nooit voor bedoeld geweest?

Twee: als ik de hele Kaag in mijn uniform loop dan staat er bij de sluiting in een straal van 5 meter niemand om me heen vanwege de geur

Dat zal een persoonlijk probleempje zijn vrees ik, na 20 jaar scouting hebben ik en anderen om me heen daar nog geen last van gehad.

Drie: al zou ik een poging doen om mijn uniform de hele kaag aan te houden is die aan het einde kapot, dan wel zonder knoopjes. Blouse is gewoon ongeschikt voor scouting.

Als ik ga stoeien doe ik hem wel even uit ;) En anders: Bij ons luisteren de kinderen naar de leiding. Als er een aan m'n uniform hangt terwijl ik dat niet wil kan hij/zij rekenen op een nat pak.
Mijn uniform gaat overigens als bijna 10 jaar mee. Ik heb meer spijkerbroeken versleten dan knoopjes geloof ik.

Ik vind het uniform erg praktisch en prettig. Volgs mij heel onze groep wel. Als mis ik wel de epauletten op het scoutfit maar zelfs daar valt een mauw aan te passen ;)
Dirk is de naam
Gebruikers-avatar
dconel

Berichtdoor Seb » Zo 03 Jun, 2012 19:14

dconel schreef:Het straalt volgens jou geen stoerheid uit. Volgens mij is het uniform daar nooit voor bedoeld geweest?

De aanpassingen van vorig jaar hebben niet echt bijgedragen (denk ik) aan een verandering van het jonge-woudlopers-imago. Ik hoop inderdaad oprecht dat dat ook nooit de bedoeling is geweest. Veel groepen uit onze regio gebruiken de nieuwe insignes e.d. niet omdat de uitstraling ervan ver te zoeken is. Is dat waar het uniform voor bedoeld is dan?

dconel schreef:Twee: als ik de hele Kaag in mijn uniform loop dan staat er bij de sluiting in een straal van 5 meter niemand om me heen vanwege de geur

Sorry dat ik misschien meer doe tijdens de Kaag dan heel de dag in de wind in een boot zitten. Mag ik hieruit concluderen dat anderen normaal gesproken ook 4 dagen lang in hetzelfde shirt lopen? Zal je vriendin blij mee zijn.

dconel schreef:Als ik ga stoeien doe ik hem wel even uit ;) En anders: Bij ons luisteren de kinderen naar de leiding. Als er een aan m'n uniform hangt terwijl ik dat niet wil kan hij/zij rekenen op een nat pak.
Mijn uniform gaat overigens als bijna 10 jaar mee. Ik heb meer spijkerbroeken versleten dan knoopjes geloof ik.

Het gaat ook niet om stoeien. Denk eens aan vletten aan/van dek halen of bezig zijn in de machinekamer e.d. Ik trek normaal gesproken kleding aan dat vies en kapot mag worden. Beetje raar als je dan ineens wel in je kostbare uniform gaat lopen.
Gebruikers-avatar
Seb

Scouting groep: Tasmania

VorigeVolgende

Terug naar Kleding