FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Di 19 Sep, 2017 14:28
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Uniform - deel II

Berichtdoor Moes » Ma 10 Nov, 2003 10:34

Zijn er hier ook groepen die helemaal niet aan uniform doen??
of bijvoorbeeld alleen in de vorm van een Trui of een t-shirt

Bij Tibrag (Sneek) hebben ze dit namelijk. Allemaal een polo bij de verkenners... en dan wel gewoon de das!

ik vind dit dan toch weer jammer...
Passie: laat je hart hand in hand gaan met de longen uit je lijf (Loesje)
Gebruikers-avatar
Moes

Scouting groep: Martinistam (Groningen)

Berichtdoor FW&K » Ma 10 Nov, 2003 11:56

Op kampen wordt ten tijde hitte/passagieren of openen soms een groeps- of zomerkampt-shirt toegestaan. Dit is afhankelijk van de regels/instelling van de betreffende leiding. In principe is binnen de groep gewoon het uniform de regel.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor sharon » Vr 19 Mrt, 2004 16:38

Nou bij ons moeten we elke opkomst compleet uniform hebben (blouse in Blauwe broek, mouwen opgestroopt,cap met overtrek en zeeverkennerslint,das,fluitekoord en dasring) als je geen blauwe broek aanhebt moet je m opstropen tot boven je knieen(aangezien het bij korte broeken niet uitmaakt welke kleur het is) Als je 2 keer geen compleet uniform hebt moet je trakteren. Ik vind het uniform wel bij scouting horen op de een of andere manier. Al vind ik de cap echt irri om op te hebben maarja . ik vind de blouse niet erg om aan te hebben hij is lekker warm en je maakt gelijk promotie voor scouting:)ik schaam me er absoluut niet voor. Ik denk dat je best groepen kunt hebben zonder uniform maar persoonlijk zo ik vinden dat ze zich een beetje afzonderen van de rest (in t algemeen bij landelijke evenementen)want t uniform hoort er toch wel bij Proud to be a scout zeg maar haha
sharon

Scouting groep: Kastanujo

Berichtdoor sliefzeilertje » Vr 19 Mrt, 2004 19:21

bij ons (en ikzelf) nemen we het niet zo nauw...je moet je bloes en das meehebben (hoewel er vrijwel nooit echt iets gebeurt als je hem niet bij je hebt, meestal hebben de meesten hem bij zich)...aan de standaard blauwe broek, hoofddeksel, fluitekoort etc, doen wij niet aan...

tijdens zomeropkomsten wordt er vaak gezegd dat je je uniform niet aan hoeft, gewoon te warm...

@moes: bij ons in de buurt zit er niet zo'n scoutinggroep, maar volgens mij hebben de jan wandelaars (zeewolde) geen uniform maar een trui (skabouter is van die groep)...

persoonlijk vind ik een uniform ook gewoon lekker zitten!
"Zeg maar ja tegen 't leven, anders zegt 'r 't leven nog nee!"
Gebruikers-avatar
sliefzeilertje

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor sharon » Vr 19 Mrt, 2004 19:32

bij ons mogen we in plaats van de blouse een kampshirtje dragen tijdens zomerkamp dat wel (maar dan nog steeds cap en das)
sharon

Scouting groep: Kastanujo

Berichtdoor XAxis700 » Di 01 Jun, 2004 19:58

Dolfijnen:
Blauw uniform met rood/gele das. Lange tijd van de opkomst aan.

Zeeverkenners:
Blauw uniform met rood/gele das. Aan bij vlagceremonie.

Wilde Vaart:
Meestal Grevelingengroep T-Shirt of Trui.

Stam:
Blauw uniform met rood/gele das. Aan bij vlagceremonie, voor de rest hebben ze een Grevelingengroep T-Shirt of Trui aan.
Gebruikers-avatar
XAxis700

Scouting groep: Grevelingengroep Brouwershaven

Berichtdoor sahi » Di 01 Jun, 2004 20:46

wij hebben een uniform, maar we waren met de welpen bij een groep die alleen een trui aan hadden. was wel apart vonnik...
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor sannetje » Di 01 Jun, 2004 21:12

wij hebben een uniform maar doen deze alleen aan bij offiëciele gelegenheden, metd e w8 hebben wij die nie meer aan
LovE iS sOmeThInG BeAtIFuL, So dOn'T mEss It!!!!
Gebruikers-avatar
sannetje

Scouting groep: SCAP

Berichtdoor Stefan » Di 01 Jun, 2004 21:16

Wij hebben ons uniform aan tijdens het openen met de gewone opkomst.
Op kampen ook tijdens het openen, en sinds Kaagcup ook met het eten :S. En bij de prijsuitrijking van Kaagcup stonden we ook netjes in compleet uniform. Verder hebben we allemaal een groepstrui en er zijn nu polo's in de maak.
Stefan

Scouting groep: Hollandsche Nachtegalen

Berichtdoor Horus » Vr 10 Sep, 2004 22:29

scouting is in 1902 in engeland begonnen, toen was het uniform heel hip en van die tijd, 102 jaar later is het uniform alleen van kleur veranderd, we hebben nu blauwe rode groene en grijze, scouting nederland wil graag een moderne jeugd en jongeren organisatie zijn en wil dit uitstralen met mergendise helemaal van deze tijd

hoe het kan dat scouting NL nog steeds vast houd aan het uniform in de huidige vorm snap ik niet zo goed.
in dit forum word gesproken over tradities en gelijkheid allemaal waar.

alleen sommige tradities kunnen ook wat overdreven worden:
hoeveel verschillende kenmerken van de groep zitten er op mijn uniform, 1 das 2 naambandje dat is naar mijn id 1 teveel. Ook hebben we het installatie teken als je een uniform aan hebt kan je er gemaks halfe vanuit gaan dat je geinstalleerd ben toch waarom is dat ding er dan niet al in geborduurd? dan het ding zelf het is sterk het is lekker warm maar je moet er toch niet aan denken om een landverkenner tezijn met die lelijke kleuren

de eerste vraag die ik krijg als ik vertel dat ik een scout ben is ,''moet je dan ook zo'n apepakkie aan? veel potentiele leden worden door dit geval afgeschikt
ik denk dat een uniform goed is maar mensen bedenk als scouting nederland iets moois (die nieuwe insignes zijn ook niets)

ik klink erg negatief over het uniform, ik draag het zonder problemen maar ik weet wat scouting is en het is waar dat mensen achter je rug je uitlachen als je voorbij loopt....

dus ik ben voor een nieuw en modern uniform!
Horus

Scouting groep: Haagsche Waterscouts Baron van pallandtgroep

Berichtdoor Lidy » Vr 10 Sep, 2004 23:14

Een paar jaar terug was ik in Engeland bij Engelse scouts op bezoek. Daar vonden ze dat wij hele moderne uniformen hadden. Want wij hebben alleen nog maar een blouse met groepsdas. En niet meer een hele kledingset met lange en korte broek, blouse, das en hoofddeksel. Wat zij nog wel hadden. Ze waren dan ook blij dat daar nieuwe uniformen op de agenda stond bij de landelijjke raad. Hoe het is geworden weet ik niet. Maar ik heb het idee dat wij helemaal niet zo´n ouderwets uniform hebben hoor.
Gebruikers-avatar
Lidy

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen

Berichtdoor Nemo » Za 11 Sep, 2004 18:37

Ik vind het eigenlijk ook wel meevallen. Maar ik loop er dan ook al heel mijn leven in rond.
Gebruikers-avatar
Nemo

Scouting groep: cranenborghgroep (aka Scouting Bleiswijk)

Berichtdoor sliefzeilertje » Zo 12 Sep, 2004 11:01

Horus schreef:hoeveel verschillende kenmerken van de groep zitten er op mijn uniform, 1 das 2 naambandje dat is naar mijn id 1 teveel.

Nou, als ik in de verte een scout zie lopen van een bekende groep herken ik hem aan z'n daskleur(en). Een naambandje zie je niet zo erg snel...maar moet je daarom de naambandjes maar weglaten? Waarom?

Horus schreef:Ook hebben we het installatie teken als je een uniform aan hebt kan je er gemaks halfe vanuit gaan dat je geinstalleerd ben toch waarom is dat ding er dan niet al in geborduurd?

Dit zou inderdaad wel kunnen, maar aan de andere kant: dan zit er dus één insigne op je bloes van te voren en de rest moet je zelf erop borduren. Dan is één insigne erbij ook niet zoveel moeite, bovendien zie ik niet in in welk opzicht het uniform dan moderner wordt :? (en betekend het ook dat het uniform duurder gaat worden..)

Horus schreef:dan het ding zelf het is sterk het is lekker warm maar je moet er toch niet aan denken om een landverkenner tezijn met die lelijke kleuren

Ik vind het zelf geen lelijke kleuren (smaken verschillen :wink:), bovendien passen de kleuren bij land, waar blauw bij water past. De kleur haalt niks af van het practische van de bloes!

Ik ben dus op zich best tevreden met de bloes die ik nu heb. Ik denk dat Lidy ook wel een punt heeft met het feit dat sommige groepen al een behoorlijk "modern" uniform hebben. Daarnaast hebben veel groepen tegenwoordig groepstruien en t-shirts...die ook niet "ouderwets" ofzo zijn..
"Zeg maar ja tegen 't leven, anders zegt 'r 't leven nog nee!"
Gebruikers-avatar
sliefzeilertje

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor orion 481 » Zo 12 Sep, 2004 14:08

bij mijn scouting groep ligt echt aan het speltak wat je draagd.
want bij de land verkenners ben je verplicht een uniform met das en een blauwe spijker broek aan te hebben.
bij de zeeverkenners heb ik nog niet echt mee gemaakt dat je een baluwe spijker broek aan moest echter heb ik wel mee gemaakt dat iemand naar huis werd gestuurd om zijn of haar uniform of das op te halen.
bij de welpen horde waar ik leiding ben (de middag horde) is een das verplicht in de zomer mogen ze een het horde shirt aan maar moeten ze wel de das om, bij deze horde is het niet verplicht een blauwe spijker broek aan te hebben.
bij de ochtend horde(waar ik geen leiding ben) daar is ut wel weer verplicht.
bij de wildevaart is niets verplicht en bij de rsa is ut ook niet verplicht.
alleen heeft de rsa ut uniform bijna altijd aan omdat het warm en lekker zit en je eigen kleding word dan niet vies.
dont judge someone on the looks, get to know somebody before, then judge the one
Gebruikers-avatar
orion 481

Scouting groep: jutters willemsoord & jutters rainiero

Berichtdoor Lidy » Zo 12 Sep, 2004 15:44

orion 481 schreef:...alleen heeft de rsa ut uniform bijna altijd aan omdat het warm en lekker zit en je eigen kleding word dan niet vies.

Toen ik landscout was, was een reden om je uniform aan te houden inderdaad dat je iets had wat vies kon worden.
Toen ik leidng werd bij de achaiers en dara werd gezegd dat in de winter het uniform thuis mocht blijven, was ik erg verbaasd. De reden was hiervoor was dat je uniform dan niet vies zou worden. :?
Gebruikers-avatar
Lidy

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen

VorigeVolgende

Terug naar Kleding