FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Kleding

Het is momenteel Do 21 Sep, 2017 11:38
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Uniform - deel II

Berichtdoor FW&K » Zo 12 Sep, 2004 19:22

Lidy schreef:Toen ik leidng werd bij de achaiers en dara werd gezegd dat in de winter het uniform thuis mocht blijven, was ik erg verbaasd. De reden was hiervoor was dat je uniform dan niet vies zou worden. :?

LOL :D

Tsja, maar in plaats daarvan is er wel het geuniformeerde ketelpak 's winters :P
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor sartoootje » Zo 12 Sep, 2004 20:47

bij ons dragen we al een paar jaar geen officieel scouting uniform meer.
wij dragen nu een t-shirt met de kleur van je speltak(welpen: groen, ktelbinkies; kaki, zv: blauw en explo`s: blauw met hun eigen logo) en het groepslogo. iedereen draagt wel dezelfde das en sweater. misschien heb je ons al wel een keer herkent. we zitten in amsterdam, dragen een blauwe rugby sweater, en een koningsblauwe das met het groepslogo op een badge ( :) in kleur)
hij zit heel lekker, maar een blouse vond ik tog ook wel lekker zitten en ik mis dat ding eigenlijk wel
scouting is cool,
scouting is vet,
maar waterscouting is het best!:P
Gebruikers-avatar
sartoootje

Scouting groep: scouting Sarto Amsterdam

Berichtdoor sahi » Ma 13 Sep, 2004 14:06

ik draag gewoon mn uniform en ik bouw dr egt de meeste onzin badges en insignes op...
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor Marihuana » Di 14 Sep, 2004 16:40

bij onze groep moeten ze bij het openen in ieder geval in vol uniform zijn. daarna kan het wisselen bij de zeeverkenners zie ik ze soms uitgaan bij warmte is dat ook toegestaan en bij de wiva merkte ik van de week dat ze niet meer zo actief gedragen wordt. (zijn net bezig dus gaan we aan werken)
als we naar de stierop gaan merk ik dat er ook niet veel meer in uniform gelopen wordt gaan we ook maar weer eens op letten, gebeurd helaas bij meer groepen aldaar.
Marihuana

Scouting groep: Scouting Koog-Zaandijk (HBS)

Berichtdoor sliefzeilertje » Wo 15 Sep, 2004 07:27

Maar is het dan zo'n groot probleem als mensen tijdens een scoutingopkomst hun uniform niet aan hebben? Tijdens het openen hebben ze het wel...ik kan me voorstellen, doe het zelf ook wel, dat je tijdens de opkomst bij sommige activiteiten even je uniform uit doet.

Als we met de groep iets speciaals gaan doen, ergens heen gaan of bijvoorbeeld pasagieren tijdens zomerkamp, moet je uniform wel weer aan..
"Zeg maar ja tegen 't leven, anders zegt 'r 't leven nog nee!"
Gebruikers-avatar
sliefzeilertje

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor Jeffrey » Zo 05 Dec, 2004 22:10

Omdat het topic dicht is (das boven of onder kraagje..) even hier vermelden;

Om wat dingen uit de wereld te helpen..

Hoe dragen we het uniform:

Het uniform (broek, blouse en das) draag je natuurlijk altijd schoon en netjes.
Het dragen van militaire attributen is niet toegestaan; een uitzondering hierop
zijn de ‘kisten’ waarbij de broek over de kisten gedragen dient te worden.
De blouse draag je bij je broek in, waarbij alle knoopjes, op het bovenste na
dicht zijn.
De das draag je om je nek, over de kraag, met een dasring op keelhoogte.

Het uniform bestaat in ieder geval uit:

Een uniformblouse, voorzien van de verplichte badges, in de kleur van je speltak: beige voor de Scouts. Donkerblauw voor de zeeverkenners en matrozen terwilde vaart, grijs voor de luchtscouts en steenrood (brique) voor de Explorers en Pivo’s.

De blauwe (afritsbare) broek, eventueel met riem.
Een das met dasring.

De volgende onderdelen mogen worden toegevoegd aan het uniform, maar zijn niet verplicht:

De riem met Scouting Nederland vignet.
Het witte, dan wel blauwe fluitenkoord geknoopt volgens het traditionele
padvindsters/gidsen model is eveneens facultatief. Indien gedragen, moet het fluitenkoord wel schoon zijn!

Een hoofddeksel Hoofddeksels binnen Scouting zoals de baret, scoutinghoed of toque zijn geen onderdeel van het officiële uniform!

Het uitgangspunt is dat iedereen hetzelfde draagt. Uniform betekent immers: allemaal hetzelfde.

Bron. Scouting.nl
-------------------------------------------------------
... een landscout op een waterscoutforum!
- www.kisc.ch -
- www.kanderstegservicekampen.scouting.nl -
Gebruikers-avatar
Jeffrey

Scouting groep: Jan van Hoof-groep Gouda en Wilo-groep Gouda en land. Kanderstam

Berichtdoor Wieke » Ma 06 Dec, 2004 08:11

Lidy schreef:Toen ik leidng werd bij de achaiers en dara werd gezegd dat in de winter het uniform thuis mocht blijven, was ik erg verbaasd. De reden was hiervoor was dat je uniform dan niet vies zou worden. :?

Dat hebben wij ook hoor.
En vies is dan dus niet meer schoon krijgend, en dat is een beetje zonde heh een uniform onder de verf. Die dingen koop je niet per bosjes ofzo.

Daarbij dragen best veel kinderen het uniform inplaats van een t-shirt, dus als wij niet zeggen dat het uniform niet meer mee hoeft dan hebben ze dus geen echte verfkleding aan. En moeten wij weer ergens verfkleding vandaan zien te toveren.

Het is gewoon een voorzorgsmaatregel dat die dingen niet onder de verf komen te zitten.
Aan loef loden en gissen,
Aan lij kotsen en pissen.
Gebruikers-avatar
Wieke

Scouting groep: Wilhelminagroep

Berichtdoor zeilfreak » Ma 06 Dec, 2004 13:51

wij zijn misschien een van de weinigen, wij hebben nog altijd het uniform bij de zv. met das en tok
greate pier the best!!
Gebruikers-avatar
zeilfreak

Scouting groep: Greate Pier

Berichtdoor Wieke » Ma 06 Dec, 2004 13:52

Ik denk niet dat jullie een van de weinigen groepen zijn met een uniform.

En ik had het opzich alleen over het winterseizoen, omdat we dan dus verven. Voor de rest moeten ze gewoon het uniform meenemen
Gebruikers-avatar
Wieke

Berichtdoor zeilfreak » Ma 06 Dec, 2004 14:14

toen ik het bericht plaatste had k all1 de eerste pagina gelezen
bij ons hebben we ook nog een zomeruniform, een tshirt met het logo van de groep erop
greate pier the best!!
Gebruikers-avatar
zeilfreak

Berichtdoor Wieke » Ma 06 Dec, 2004 14:15

een zomeruniform...?

Wij hebben echt TE veel truien en t-shirts van onze groep....maar dat telt bij ons niet als uniform
Gebruikers-avatar
Wieke

Berichtdoor zeilfreak » Ma 06 Dec, 2004 14:41

wij hebben dat ding voor de zomer, anders staan we met 30 graden nog met die warme blouse
greate pier the best!!
Gebruikers-avatar
zeilfreak

Berichtdoor sliefzeilertje » Do 09 Dec, 2004 20:06

:arrow: Let op! Dit begint op slowchat te lijken! Probeer het wat gevarieerder te maken..
"Zeg maar ja tegen 't leven, anders zegt 'r 't leven nog nee!"
Gebruikers-avatar
sliefzeilertje

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Berichtdoor sahi » Do 09 Dec, 2004 21:01

wij hebben in de zomer en in de winter een uniform. hij is min of meer verplicht, maar ik vind het helemaal niet erg om hem te dragen, want hij zit hartstikke lekker. dat je hem in de winter niet mee hoeft te nemen, omdat ie anders vies wordt vind ik een beetje onzin. bij mij zit zowel op mn groene als mn blauwe uniform erg veel verf, en dat is misschien wel jammer, maar het is echt geen probleem. je kan in ieder geval zien dat ie gebruikt wordt!
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor Jiggel » Do 09 Dec, 2004 21:45

Ik vind t helemaal niet erg om in mn uniform te lopen. Als leiding moet je natuurlijk het goede voorbeeld geven en hem compleet dragen (soms wel zonder fluitenkoord), maar daarna laat soms ik mn das weleens af. Op groepsactiviteiten of evenementen waar wij in uniform moeten zijn, natuurlijk ook in vol ornaat, maar niet altijd met blouse in de broek. (dat vind ik soms net té ... )
Heb wel een periode gehad dat ik me in W'veen en omgeving n beetje geneerde met mn uniform aan (door puberteit etc), maar daar heb ik nu geen last meer van. Is juist erg leuk om met de kabouters door een stad te lopen in uniform! We hebben ook lekker opvallende dassen!!! Oranje!!!
Voor kamp maken we meestal een kampshirt of een kampdas. Meestal als we naar de stad gaan en onderweg zijn, moeten ze wel hun groene blouse en oranje das aan. Ook makkelijk om de kinderen tussen alle andere mensen/kinderen te herkennen!
DeVroKa
Gebruikers-avatar
Jiggel

Scouting groep: Klimop Waddinxveen

VorigeVolgende

Terug naar Kleding