FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Materialen en technieken

Het is momenteel Di 26 Sep, 2017 17:09
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Gebruik van gps

Gebruik van gps

Berichtdoor mudseeker » Vr 13 Apr, 2007 15:53

HH,

Wie heeft er ervaring met de Garmin hand gps die is opgenomen in het assortiment van de scoutshop. Is dit een kindvriendelijk apparaat?
Kunnen jullie de ervaringen delen mbt kindvriendelijkheid, aanschaf prijs t.o.v kwaliteit, uitzetten van routes etc, of een advies mbt aanschaf van een ander merk. Op het internet wel al een prijsvriendelijker aanbod gezien van het zelfde apparaatje t.o.v. de scoutshop.

Boven alles is en hoort het gebruik thuis binnen een scoutinggroep.

mudseeker
mudseeker

Scouting groep: scouting sarto amsterdam

Berichtdoor doc » Vr 13 Apr, 2007 16:24

Ja inderdaad op gpsshop.nl en gps-garmin.nl is hij duidelijk goedkoper. Verder is het een basis gps, dus zonder kaarten oid, maar voldoet hij uitstekend voor allerlei doeleindes. Heb er regelmatig mee gewerkt zonder problemen. Ook de geko 201/301 zijn fijne apparaten. De 301 heeft ook een ingebouwd kompas, wat soms wel handiger is dan het gps-kompas. Zie ook: http://www.gps-garmin.nl/geko_201.html
Hee waar gaan we heen, diddelidee!?
Hee wie gaat er mee, diddelidee!?
Overal in Ierland zeggen ze: Hee hee hee diddelidee!
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Henk Poley » Vr 13 Apr, 2007 16:40

Gaat om deze? Is volgens mij wel het standaard huis-tuin-en-keuken model dat ik iedereen zie gebruiken. Is volgens mij redelijk scoutproof. Je moet er natuurlijk niet met je auto over gaan rijden ofzo, maar tegen regen en prut kunnen ze wel.

Ik heb me zelf nooit heel erg bemoeit met al dat GPS gebeuren. Maar uhm, kindvriendelijk is erg betrekkelijk. Ik denk dat je verkenners bijvoorbeeld al wel van mobieltjes generatie zijn, en als ze even *willen* het wel zo onder de knie hebben. Je stelt alles in met 4 knoppen, die op ieder soort scherm dus steeds weer net even iets anders doen.

Voornamelijk irritatie ding bij GPSen is dat er ongeveer een dozijn coordinaten systemen zijn. Dus als je iets wilt doen met geschreven aanwijzingen dan is het verstandig om steeds goed aan te geven welke er gebruikt word.

Ook heeft dit apparaat geen wegenkaart systeem (voor het geval je dacht dat zoiets bij "gps" hoort). Het is gewoon een soort van kompas met voor te programmeren naald, maar die wel de richting makkelijk kwijt raakt in het bos en tussen gebouwen. Wel is het mogelijk om het waypoint route systeem te misbruiken om de omlijning van wegen weer te geven, ik weet alleen niet hoe je aan de waypoint-route-lijnen komt.

Overigens, het kan best zijn dat je de Garmin goedkoper elders kan bestellen. Ook zijn er scoutinggroepen en sportzaken die GPSen verhuren.
“If you want to build a ship, don't drum up people together to collect wood and don't assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless immensity of the sea” - Antoine de Saint-Exupéry
Gebruikers-avatar
Henk Poley
Sitecrew

Scouting groep: Vita Nova

Berichtdoor Appiejaap » Vr 13 Apr, 2007 16:57

Wij hebben tien van die apparaten overkocht van Bever Sport. Nadat deze een tijdje verhuurd waren en afgeschreven konden we ze voor 50 euro per stuk overkopen. Dat scheelt toch een hoop, dus misschien kun je in de buurt kijken bij verhuurbedrijven.

Wij hebben de Garmin Etrex Venture. Zeker de oudere verkenners weten hoe zoiets gebruikt moet worden. En je kunt het ze altijd leren natuurlijk.

Ik ben zelf erg positief over het gebruik ervan. Het enige is dat de clickstickjes het af en toe niet helemaal goed doen, maar verder geen problemen.
Gebruikers-avatar
Appiejaap

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor harry » Vr 13 Apr, 2007 19:31

Ik heb zelf ook de garmin Etrex! ideale simpele gps, en heel makkelijk mee te werken, daarbij kan hij ook nog tegen een stootje!

Mijn ervaring is dat hij best wel een grote miswijzing heeft, waardoor hij niet altijd even nauwkeurig is!
surf snel naar www.snotter.nl
Gebruikers-avatar
harry

Scouting groep: Greate pier

Berichtdoor Handige Harry » Zo 15 Apr, 2007 19:53

ik heb zelf wel een geprobbert met de garmin quest, dit dig was allen heel duur :cry:
Blood is ruining my caffeine/alcohol stream
Gebruikers-avatar
Handige Harry

Scouting groep: Isala II Dieren

Berichtdoor Meesje » Ma 16 Apr, 2007 08:25

Tijdens de Survival hadden wij ook zo'n Garmin mee.. Ideaal ding, niet te moeilijk, handzaam formaat en idd redelijk scoutproof :)
Wij hadden ze geleend van een stamlid die er een aantal in z'n bezit heeft... Zelf aanschaffen vind ik iets te ver gaan, want we gebruiken ze in principe niet zo heel vaak.... (lees: 1x per jaar)
Liever met jou in de sloot, dan alleen de zee op
Gebruikers-avatar
Meesje
Sitecrew

Berichtdoor doc » Ma 16 Apr, 2007 08:26

harry schreef:Ik heb zelf ook de garmin Etrex! ideale simpele gps, en heel makkelijk mee te werken, daarbij kan hij ook nog tegen een stootje!

Mijn ervaring is dat hij best wel een grote miswijzing heeft, waardoor hij niet altijd even nauwkeurig is!

Wat wel eens wil helpen is firmware update naar de laatste versie en dan een harde reset
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Berichtdoor Cassie » Vr 08 Jun, 2007 14:20

Henk Poley schreef:Je moet er natuurlijk niet met je auto over gaan rijden ofzo, maar tegen regen en prut kunnen ze wel.

Och. Mijn Geko 301 heeft ooit een flinke vogelvlucht gemaakt toen ik hem op het dak van de auto had laten liggen en doc ongeveer 70 reed :) Werkt nog steeds prima en heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Een GPS zie ik als een toevoeging op kaart en kompastechnieken. Bijvoorbeeld op de kaart coördinaten berekenen en die in de GPS zetten en de route lopen.

En natuurlijk kan je er leuk mee geocachen.

De eTrex Euro is een prima GPS voor dit soort dingen. Snel te leren en makkelijk in de omgang.
Cassie

Scouting groep: JL Die Bogeheimers

Berichtdoor knorrie » Ma 11 Jun, 2007 17:57

@ meesje, de gps die gele de Garmins kwamen van onze groep af!
Wij hebben sinds kort voor de land en zeeverkenners 5 van die gps dingen..zijn goed te gebruiken ook voor die leeftijden. En inderdaad zijn niet heel nauwkeurig geloof rond de 25m afwijkend..
knorrie

Scouting groep: hopman ouwendijk groep

Berichtdoor doc » Ma 11 Jun, 2007 21:51

Er komt in het najaar een nieuwe versie van de Etrex Euro, de H versie en die is als het goed is veel nauwkeuriger dan de oude vanwege een andere chip die er inzit, prijs blijft zover ik weet ongeveer hetzelfde (zo'n 140 euro met datakabel, bv op: http://navi.nl/product_info.php?products_id=126)

bron: http://www8.garmin.com/pressroom/outdoor/053107.html
Laatst gewijzigd door doc op Ma 11 Jun, 2007 22:01, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
doc
Sitecrew

Terug naar Materialen en technieken