FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Materialen en technieken

Het is momenteel Di 26 Sep, 2017 02:50
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Vervanging legertent: Amerikaans vs Boog

Berichtdoor Baloe » Do 14 Jun, 2007 21:46

wij hebben een de witt basecamp 500. een ideale tent, waar je stukken tussen kan kopen, om te verlengen.

Wel een hoop geld...

maar... hij blijft altijd staan, ookal zitten er maar 4 scheerlijntjes aan.
De storm van nawaka 2002 heeft hij met gemak doorstaan.

Tip: neem niet de groene, dan is het net alsof alles anders is ;) (ervaring)
Kanoën is gezond. Eet meer kano's!
Gebruikers-avatar
Baloe
Sitecrew

Scouting groep: Cranenborgh groep Bleiswijk / Admiraliteit Delfland (RA1) /LNTC

Berichtdoor FW&K » Di 26 Jun, 2007 20:02

Maar dat is wel een stokkentent, Baloe. Geen 'vast' frame-tent (als ik dat goed denk te begrijpen: spanten die uitklapbaar zijn) maar een stokkentent zoals hem betitelt. Of zie ik dat verkeerd, Sebas?
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor sartoootje » Di 26 Jun, 2007 20:04

Wij hebben een Amerikaans model, en die is nog nooit omgewaaid. Is (met hulp van wat ankerlijnen) zelfs tijdens de windhoos van de zomer 2004 blijven staan. En hij gaat jaren mee. Af en toe wat tentdoek repareren maar verder is het een prima tent vind ik dan.

Met het boogmodel ben ik niet bekend.
scouting is cool,
scouting is vet,
maar waterscouting is het best!:P
Gebruikers-avatar
sartoootje

Scouting groep: scouting Sarto Amsterdam

Berichtdoor Baloe » Di 26 Jun, 2007 22:16

FW&K schreef:Maar dat is wel een stokkentent, Baloe. Geen 'vast' frame-tent (als ik dat goed denk te begrijpen: spanten die uitklapbaar zijn) maar een stokkentent zoals hem betitelt. Of zie ik dat verkeerd, Sebas?

Die van ons is met een vast frame, spanten die je met losse stokken in elkaar schuift, en niet uitklapt.

Een legertent heeft geen spanten, deze wel. Ik denk dat je dat bedoelt met stokkentent of vast frame tent?
Kanoën is gezond. Eet meer kano's!
Gebruikers-avatar
Baloe
Sitecrew

Scouting groep: Cranenborgh groep Bleiswijk / Admiraliteit Delfland (RA1) /LNTC

Berichtdoor ejarends » Di 26 Jun, 2007 22:58

Wij hebben 3 jaar geleden twee witte frame tenten gekocht bij de Vrijbuiter in het Drentse Roden.

Het gaat om de basistent 500x400.

Het is in feite een replica van de De wit tent zoals deze door hen vroeger werd aangeboden. Hij is iets minder hoog dan de De Wit Basecamp 500.

Met wat korting kost deze tent iets minder, maar toch nog zo'n 3000 per stuk (10 meter lang x 4 meter breed)

Groot voordeel vind ik dat de lichte kleur zorgt voor veel licht binnen. Goed opgezet staat ie ook erg mooi. Nadeel is ook weer de kleur, dat is natuurlijk wel een beetje besmettelijk.

VRIJBUITER WEBSITE
Laatst gewijzigd door ejarends op Di 26 Jun, 2007 22:58, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
ejarends

Scouting groep: Leeghwatergroep (Badhoevedorp) RA5, Tenten en Terrein Nawaka '14

Berichtdoor rene » Wo 27 Jun, 2007 01:17

Rijksdomeinen heeft soms tenten op de veilinglijst. Vaak ook leuke boten ook
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor sebas » Wo 27 Jun, 2007 08:59

FW&K schreef:Maar dat is wel een stokkentent, Baloe. Geen 'vast' frame-tent (als ik dat goed denk te begrijpen: spanten die uitklapbaar zijn) maar een stokkentent zoals hem betitelt. Of zie ik dat verkeerd, Sebas?

In princiepe zijn we naar van alles op zoek als het maar kan tippen aan de grote van de oude legertent. Onze voorkeur ging momenteel uit naar een boog of frame tent. Maar zo'n tent als Baloe bedoeld wil ik ook best hebben. (Echter niet voor die prijs...)

@ René, daar heb ik al eens naar geinformeerd. Dan moet ik er meteen 10 kopen. Dus als er meerdere groepen geinteresseerd zijn kunnen we best zo'n grap een keer uithalen. Maar voor één groep is het wat over done.
[i]Schrwebeb is een emotie...[/i]
Gebruikers-avatar
sebas

Scouting groep: Klimopgroep Waddinxveen

Berichtdoor Ájó » Wo 27 Jun, 2007 19:48

ik heb ervaring met zowel de boogtent als de amerkiaanse tent. De boogtent is niet per se zwaarder, wel veel makkelijker en sneller op te zetten. en de boog delen zijn handig op te bergen in speciale kisten ect. daarbij is hij steviger, maar iets kleiner, wel goed koppelbaar. (al zijn er veel maten van de amerikaanse variant verkrijgbaar).

ik geloof dat het meeste van die tenten toch gewoon via de dump binnen komen en soms via wat contacten bij het leger (nee die heb ik zelf niet).
Ik geloof dat ze bij de MR ook een boogtent hadden in "bruikleen" van het leger, als er oorlog zou zijn zou hij weer terug moeten.. je raad het al, nooit dus.
Gebruikers-avatar
Ájó

Scouting groep: Musinga-Rijn

Berichtdoor Jelle » Ma 09 Jul, 2007 20:49

De boogtent heeft dezelde eigenschappen wat betreft sterkte en duurzaamheid het grote verschil zit in het gewicht en standaristatie van de boogtent. Een boogtent bestaat namelijk uit een aantal standaard kisten en een zak met tentdoek die net als bij de oudere tenten niet echt lichtgewicht is. Doordat alles standaard is maakt het niet uit welk frame en koppelstukken meeneemt zolang ja maar 1 kist en 3 bundels aluminium meegaan :) Ook zijn alle (als het tenminste NATO tenten zijn dus met NSN) boogteneten koppelbaar zonder problemen.
Alleen een groot nadeel ze zijn nog niet zo heel lang in gebruik bij defensie dus er worden er ook maar weinig afgestort (al slijten ze wel hard in Afghanistan samen met al het andere materiaal). Maar als ze worden afgestort maak je als scouting groep grote kans om een tent "te kopen" omdat defensie materiaal voordat het afgestort wordt naar dienst domeinen mag weggeven of verkopen aan maatschappelijk relevante instellingen zoals scouting en wat helaas vaker voorkomt het korps zeekadetten.

Dus zoek een leuke connectie op bij DMO (Dienst Materiaals Organisatie) en mischien zat er wat in voor je
Jelle

Scouting groep: Vita Nova Schagen

Berichtdoor T-O » Zo 15 Jul, 2007 00:34

laatst verkocht ik wat touw aan een gast die een dump had in leiden. hier is zijn nummer: 06-198239** .
ik vroeg hem ook wat over leger tenten enz, en hij kon wel wat aankomen. probeer het zou ik zeggen.

:arrow: [Fok!-edit] Op een openbaar forum is het niet verstandig om andermans telefoonnummers bekend te maken. Heb het daarom gecensureerd. Mochten anderen nog interesse hebben in het tel.nummer neem dan contact op met T-O via de PB.
Laatst gewijzigd door T-O op Ma 16 Jul, 2007 21:58, in totaal 2 keer gewijzigd.
wees wijzer, wijk voor ijzer
Gebruikers-avatar
T-O

Scouting groep: Dorus Rijkersgroep Oss

Berichtdoor sebas » Ma 16 Jul, 2007 08:15

Bedankt!
[i]Schrwebeb is een emotie...[/i]
Gebruikers-avatar
sebas

Scouting groep: Klimopgroep Waddinxveen

Berichtdoor T-O » Ma 16 Jul, 2007 23:22

T-O schreef:laatst verkocht ik wat touw aan een gast die een dump had in leiden. hier is zijn nummer: 06-198239** .
ik vroeg hem ook wat over leger tenten enz, en hij kon wel wat aankomen. probeer het zou ik zeggen.

:arrow: [Fok!-edit] Op een openbaar forum is het niet verstandig om andermans telefoonnummers bekend te maken. Heb het daarom gecensureerd. Mochten anderen nog interesse hebben in het tel.nummer neem dan contact op met T-O via de PB.

Euh, die kerel heeft een dump en is dus ook onder dat nummer bereikbaar....
wees wijzer, wijk voor ijzer
Gebruikers-avatar
T-O

Scouting groep: Dorus Rijkersgroep Oss

Vorige

Terug naar Materialen en technieken