FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Materialen en technieken

Het is momenteel Zo 24 Sep, 2017 22:18
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Ruimtevaarder vs. 'De Wit'

Welke tent?

De Wit
8
30%
Ruimtevaarder
7
26%
Iets anders, namelijk...
6
22%
Tent? Een boot!
6
22%

Aantal stemmen : 27

Berichtdoor Geert » Ma 26 Jun, 2006 13:28

ejarends, wat is het voordeel van Esvo tov De Wit? Het verschil in prijs is namelijk meer dan €100,-.

Nav van alle reacties in dit topic hebben we besloten toch weer voor de De Wit-tenten te gaan. Dit vanwege vanwege de uniformiteit in de tenten (we hebben er nog 7) en de prijs. De discussie tussen een los en vast grondzeil is er één waar iedereen weer een andere mening heeft met goede argumenten. Deze tent wordt het dus.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor cc-junk » Ma 26 Jun, 2006 13:34

Dat is het zelfde type wat wij hebben. Weten jullie zeker dat jullie een tent willen die aan 1 kant dicht zit? Wij vinden dit namelijk het enige nadeel van deze tent.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Geert » Ma 26 Jun, 2006 13:56

Ja, ik ben er zeker van. ;)

Als je aan twee kanten een ingang hebt dan ontbreekt het bagagevak achter de laatste stok en je hebt weer een extra kwetsbare kant erbij. Daarnaast vergroot het de kans op 'ongewenste uitbraken'. We zijn niet anders gewend en de huidige tenten werken perfect. Het enige punt is de duurzaamheid, maar met een afschrijving van 10 jaar is een tent even duur als een Ruimtevaarder die je in 20 jaar afschrijft.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor knorrie » Ma 26 Jun, 2006 14:12

Even terug op de tent van Rene..is dat niet van de serie de Waardt tenten?
Dat zijn zware en dure tenten..
Daarbij vindt ik al die exstra ruimte niet echt nodig voor een patrouille tent.
De ruimtevaarders die wij hebben vind ik groot genoeg voor 4pers. en je kan er ook met zijn 6e in slapen..
Qua droogte binnen in; zolang je de slikranden maar goed onder het grondzeil steek..naar mijn idee..Ik ben in de tijd dat ik er nu mee kampeer 1x echt drijvend wakker geworden en dat was op nawaka 02, toen in de wervelwind en tja wij stonden een beetje naar beneden toe...
Maar verder ik vind ze geweldig ook omdat de grondzeilen los zitten en je ze dus goed even kan "luchten"!
knorrie

Scouting groep: hopman ouwendijk groep

Berichtdoor rene » Ma 26 Jun, 2006 23:09

cc-junk schreef:
rene schreef:...gemengde bakken kunnen er dus ook in....

In een standaard bakstent niet dan?

Ja dat kan maar de dames hebbenn blijkbaar behoefte aan wat prive.

Over de tent zelf: Hoe zwaar, en hoe groot is de ingepakte tent?

Lengte ingepakt ca 1,10 meter, gewicht totaal ca 25 kg (excl haringen). Maar dat is wel een behoorlijk pak met een diameter van ca 50 cm. De haringen en pennen doen we altijd apart in de kookkist. Scheelt gewicht en kunnen we zo, nog even schoonmaken en makkelijk natellen. Met twee man (kinderen) is het sjouwbaar)

Het zijn geen de waard(t?) tenten maar van een andere fabrikant. Zelf heb ik ook zo'n model prive, maar dan met een doorlopende slaapcabine en iets kleiner. Dit type tent wordt nog steeds verkocht. Jammer dat de ScoutShop niet zoiets heeft, liefst met hogere zijmuurtjes.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor ejarends » Di 27 Jun, 2006 08:17

Voordeel van de Patrouille 6 t.o.v de Bresson van De Wit vind ik de kwaliteit van het gebruikte katoen. De Bresson is van een mindere kwaliteit katen gemaakt. Daarnaast is Esvo voor mij onbetwist het beste atelier van Nederland vwb productie van katoenen tenten. Ze produceren ook voor anderen (o.a. De Wit in het verleden)

Ik vind de Esvo tent ook mooier op te zetten. Ik heb nog nooit een Bresson mooi zien staan, maar dat kan natuulijk ook aan de opzetters liggen :wink:

Tot slot: Esvo is zeer toegankelijk v.w.b. garantie en zit redelijk in de buurt voor ons (Volendam). De Wit is vanuit Amsterdam toch een stukje rijden.

Overigens: De fouten met de Tripsteins die wij hebben zijn 3 jaar geleden door De Wit keurig opgelost en onze twee nieuwe frametnten van 10x4,5 komen van de Vrijbuiter (in Tjechie geproduceerd). Deze laatsten moeten zich nog bewijzen, maar de problemen met de touwtjes zijn door De Vrijbuiter prima opgelost (alle vervangen :) )

Nog even toegevoegd: Ik heb nog even op de site van de Wit gekeken en volgens mij heb ik idd gelijk vwb het tentdoek, maar denk wel dat de Patrouille super hogere zijkanten heeft. Das wel handig.
Gebruikers-avatar
ejarends

Scouting groep: Leeghwatergroep (Badhoevedorp) RA5, Tenten en Terrein Nawaka '14

Berichtdoor Niels » Zo 02 Jul, 2006 15:52

en wat dacht je van een boog tent van het leger.
die dingen zijn niet echt makkelijk kapot te krijgen alleen er zit geen grondzeil bij te minste bij onze groep niet meer hij kan er ooit wel eens bij hebben gezeten maar dat was dan voor mijn tijd.
maar het voordeel van zo'n leger btent is dat ze erg sterk zijn en heel makkelijk op te zetten en er passen veel mensen in.
alleen het vervoer van zo'n tent kan wat lastig zijn.
de prijs weet ik niet dus daar kan ik niks over zeggen maar bij de juiste adressen is hij volgens mij niet echt duur.
Ik ben lui en wat ben jij??
Ik haat BrEeZaH

Proud Loods of Mafeking
Niels

Scouting groep: -

nok lat

Berichtdoor Neendje » Ma 03 Jul, 2006 13:55

Misschien een hele rare vraag hoor.
Wij gebruiken de tenten ongeveer eens in de 4 jaar en deze zomer is het weer zo ver.
Wij hebben ruimtevaarders en explorers, beide van de scoutshop.
Deze tenten hebben wij ooit eens gehad van een vriendelijke vader. Zeker niet nieuw, maar nog best te doen.

De stokken die erbij zitten zijn van die zware, dikke, vaste stokken. Ik lees net in dit topic dat dat heel positief is. Mooi!

Maar (en nu komt het) er zitten geen nok latten bij. Wat is jullie mening van een ruimtevaarder/explorer opzetten zonder een nok lat?
Weten jullie alternatieven?

Nok latten voor een ruimtevaarder zijn redelijk betaalbaar. Die voor een explorer wordt je niet heel vrolijk van.
Wat is jullie mening?
Gebruikers-avatar
Neendje

Scouting groep: Fridtjof Nansen groep 12

Berichtdoor ejarends » Ma 03 Jul, 2006 19:09

Ik zou er geen voorstander van zijn om geen noklatten te gebruiken. Het kan natuurlijk wel (je zet de nok gewoon op spanning met de scheerlijnen) maar de tent is er niet op ontworpen. Je zet spanning op de naden die er eigenlijk niet op hoort te staan. Dit kan schade en/of lekkage opleveren. Daarnaast denk ik dat de tent minder mooi staat.

Een alternatief weet ik niet (ik weet niet waar je aan dacht...) maar ik kan je wel het advies geven om even te shoppen als je nieuwe staanders of noklatten wilt kopen. De Scoutshop is ongetwijfeld goed, maar niet de goedkoopste.
Gebruikers-avatar
ejarends

Scouting groep: Leeghwatergroep (Badhoevedorp) RA5, Tenten en Terrein Nawaka '14

Vorige

Terug naar Materialen en technieken