FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Materialen en technieken

Het is momenteel Vr 24 Nov, 2017 23:05
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Ruimtevaarder vs. 'De Wit'

Welke tent?

De Wit
8
30%
Ruimtevaarder
7
26%
Iets anders, namelijk...
6
22%
Tent? Een boot!
6
22%

Aantal stemmen : 27

Berichtdoor sebas » Vr 16 Jun, 2006 13:00

De tentstokken van een ruimtevaarder heb ik ook wel eens steviger en zonder vleugelboutjes gezien.Ik denk dat dit afhangt van wat je koopt...

De stokken van onze de wit tenten zijn ook niet zo heel erg stevig...
[i]Schrwebeb is een emotie...[/i]
Gebruikers-avatar
sebas

Scouting groep: Klimopgroep Waddinxveen

Berichtdoor cc-junk » Vr 16 Jun, 2006 13:04

Fok! schreef:Die laatste drie willen we eigenlijk als het kan nog ruilen voor de versie met twee uitgangen (twee nieuwe zitten nog in de verpakking). Dat lijkt ons praktischer. Verder vinden we de vensters in de deurflappen ook niet helemaal je-dat.

Zou ik zeker doen! Of toch in ieder geval proberen. Het grote nadeel van die bagagepunt (zoals wij hem noemen) is dat je nu je tent nouwelijks kan ventileren. En dat is toch wel erg prettig in de zomer.

Ach ja die vensters... echt nuttig? nee! maar zitten ze in de weg? ook niet!

Wij gebruiken de tenten eigenlijk alleen maar voor de RSW (rond pasen) en op het kampeerveld bij de Roei Zeil en Wrik wedstrijden van admiraliteit 5. Dus voor ons is de minder ventilatie niet zo'n ramp. Maar ik denk dat als we ooit nog eens andere kopen dat we wel kijken naar eentje met twee uitgangen.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor MB » Vr 16 Jun, 2006 13:12

Ik heb tijdens de Admiralencup in een Klimop tent geslapen, die inderdaad maar één uitgang heeft. Ik vond het zelf lastig omdat je moeilijker bij de uitgang komt zonder anderen lastig te vallen.

Daarnaast is ook het ventileren van die tenten nog minder dan dat bij de standaard de Wit al is. Een ruimtevaarder heeft hier minder problemen mee. En bij een beetje normaal gebruik en opzetten zijn deze ook goed droog te houden volgens mij. Alleen dat prijskaartje... dat zou voor mij ook een reden zijn om te twijfelen.
Gebruikers-avatar
MB

Scouting groep: Shawano's Lisse / Admiraliteit Rijnland (RA4) / Nawaka Subkamp Honshu / Kaagcup

Berichtdoor Mika » Vr 16 Jun, 2006 18:01

je hebt de Wit tenten in allerlei kwaliteiten.

We hadden eerst dure tenten voor de grope van de wit. Tripsteins met vast grond zeil..

Nu 3x goedkopere versie, met los grondzeil. Het is maar net waar je voor kiest en hoe je binnen je groep materiaal verzorgd en onderhoud
Gebruikers-avatar
Mika

Berichtdoor PowPow » Wo 21 Jun, 2006 10:25

Om welke ruimtevaarders gata het hier? Aan de foto op de eerste pagina te zien is dat niet de ruimtevaarder van de Scutshop.
Gebruikers-avatar
PowPow

Scouting groep: Frans Naerebout

Berichtdoor Geert » Wo 21 Jun, 2006 10:36

De foto komt uit de folder van de ScoutShop. ;)

Als je andere ruimtevaarders met andere prijzen weet dan zou ik dat graag weten.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor jappie1039 » Do 22 Jun, 2006 10:52

Wij hebben bij onze groep 8 ruimtevaarders asymetric. Over deze tenten ben ik wel tevreden.

2 ingangen zodat je niet over iemand anders zijn bed hoeft te klauteren. De vensters vindt ik juis wel super omdat je als leiding even snel kan controlleren of iedereen er nog in zijn eigen bed ligt en je kan hierdoor toch een stukje ventileren zonder dat je tent open hoeft te staan.

Het losse grondzeil vindt ik ideaal aangezien het een stuk makkelijker schoonmaakt en je het zeil nog ergens anders voor kunt gebruiken. Je moet alleen zorgen dat de slikranden goed zitten en dan heb je echt geen last van water.

De palen zijn idd niet echt robuust. De oudere tenten hebben dikkere vaste palen (dus zonder stelschroefen) deze zijn wel ok.

We hebben sins een aantal weken ook 2 patrouille 400 tenten voor de leidingteams.

Deze zijn echt super. Kan met mijn 1,82 mijn arm in het midden van de tent omhoog steken en dan raak ik net het dak. Voldoende ruimte dus om te staan. Met 5 man leiding op de rij geslapen en de halve tent was nog leeg voor bagage of 5 andere mensen.

De palen zijn supersterk, helaas hebben deze wel stelschroefen maar wel 2 per paal (vlak boven elkaar) en van wat betere kwaliteit dan de schroefen op de palen van de kleinere tenten.
Een mooie vrouw en een schip van hout zijn moeilijk in het onderhoud.

www.bim-bakenessergroep.nl
Gebruikers-avatar
jappie1039

Scouting groep: BIM-bakenessergroep Haarlem

Berichtdoor rene » Ma 26 Jun, 2006 00:56

Afbeelding

Deze tenten ( 3 stuks) gebruiken wij nu al 25 jaar met tevredenheid. Er zitten twee slaapcabines (2x3 personen) in en een flinke ruimte ervoor om bagage o.i.d te stallen. Er is stahoogte en maar drie stokken nodig om hem op te zetten. Zowel verkenners als waterscouts gebruiken ze in de groep, gemengde bakken kunnen er dus ook in.

Voordelen vast grondzeilen in het slaapgedeelte (leggen tegenwoordig een stukje landbouwplastic eronder bij het opzetten, minder vuil) en een behoorlijke voortent waar je goed kunt toeven als het koud e/o nat is.
Heel lekker als we met waterscouts kamperen op ons scouting eiland op de plas, want er is geen beschutting. Ook kun je er extra slaapplaatsen maken. Het lijken De Waard tenten maar ze komen bij Vervat in Rotterdam vandaan.

Eigenlijk zou ik graag dit type hebben met hogere zijmuurtjes om meer hoogte te creeren. Maar de tenten zijn nog steeds niet aan vervanging toe, want we maken ze goed schoon en droog voordat we ze opbergen.Bevalt ons dus prima. Even leren opzetten, maar dat gaat daarna heel vlot.

Afbeelding Tent uitspreiden en scheerlijnen vast zetten
Afbeelding Stokken erin
Afbeelding Binnententen ophangen
Afbeelding Grondzeil erin en slaapklaar maken.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor cc-junk » Ma 26 Jun, 2006 09:10

rene schreef:...gemengde bakken kunnen er dus ook in....

In een standaard bakstent niet dan?

Over de tent zelf: Hoe zwaar, en hoe groot is de ingepakte tent?
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Fok! » Ma 26 Jun, 2006 09:50

jappie1039 schreef:Het losse grondzeil vindt ik ideaal aangezien het een stuk makkelijker schoonmaakt en je het zeil nog ergens anders voor kunt gebruiken. Je moet alleen zorgen dat de slikranden goed zitten en dan heb je echt geen last van water.

Dat is ook nog wel een leuke discussie: want op welke manier moeten die slikranden nu eigenlijk zitten, ten opzichte van het grondzeil én gelet op je haringen die je ook nog kwijt moet!? :?
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor jappie1039 » Ma 26 Jun, 2006 10:16

Je bedoeld je grondpennen?

Je slikrand moet onder je gronzeil vallen. Als je hier vervolgens je bagage opzet heb je nergens last van.

Dus nadat je tent staat leg je je grondzeil erin, legt je slikranden goed en vervolgens zet je de tent vast met de grondpennen.

Gebruikers-avatar
jappie1039

Berichtdoor Fok! » Ma 26 Jun, 2006 10:28

Ah, daar gaat het bij ons dus altijd al mis ;) Wij leggen eerst het grondzeil en zetten dat vast met grondpennen. Daarna kunnen we altijd zo verdomde lastig die slikranden onder het grondzeil krijgen...

Maar hebben jullie dan geen last van het feit dat het grondzeil opstroopt, omdat het niet vast ligt?
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor jappie1039 » Ma 26 Jun, 2006 10:55

Ik niet. De palen bij de ingangen zet ik altijd op het grondzeil zodat deze niet weg kan schuiven. Doordat de bagage aan de zijkanten ligt (dus op de slikranden) schuift het grondzeil niet naar binnen en waaien de slikranden er niet onderuit.

Gebruikers-avatar
jappie1039

Berichtdoor ejarends » Ma 26 Jun, 2006 12:31

Ik ben het wel eens met de stelling dat een los grondzeil eenvoudiger schoonmaakt. Als je echter zorgt voor een goede manier van ophangen om te drogen is het vaste grondzeil goed schoon te maken en te drogen.

Dan prevaleert voor mij het comfort. Zeker op plaatsen waar je nog wel eens vol in de wind kan staan (bv. Stierop) is een vaste kuip dan wel prettig (en uiteraard tegen water).

De tentjes van Esvo waar we een aantal van hebben, zijn voorzien van horizontale ritsen onderaan de 'deuren'. Dit kan natuurlijk stuk gaan, maar het sluit beter af.

Ten aanzien van de stokken ben ik voorstander van zware onverstelbare stokken. Jammer dat je dan niet de hoogte kan varieren als de grond niet egaal is, maar het stelschroefje kan ook niet meer stuk!
Gebruikers-avatar
ejarends

Scouting groep: Leeghwatergroep (Badhoevedorp) RA5, Tenten en Terrein Nawaka '14

Berichtdoor ejarends » Ma 26 Jun, 2006 12:34

Afbeelding

Esvo tent (6 persoons)
Gebruikers-avatar
ejarends

Scouting groep: Leeghwatergroep (Badhoevedorp) RA5, Tenten en Terrein Nawaka '14

VorigeVolgende

Terug naar Materialen en technieken