FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Materialen en technieken

Het is momenteel Wo 22 Nov, 2017 02:44
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Ruimtevaarder vs. 'De Wit'

Welke tent?

De Wit
8
30%
Ruimtevaarder
7
26%
Iets anders, namelijk...
6
22%
Tent? Een boot!
6
22%

Aantal stemmen : 27

Ruimtevaarder vs. 'De Wit'

Berichtdoor Geert » Wo 14 Jun, 2006 15:13

Op dit moment hebben we een aantal De Wit-tenten bij de groep. Dit zijn tenten met vast grondzeil waarin je met 6 mensen lekker kan slapen. Deze zijn de leeftijd van 10 jaar inmiddels gepasseerd en beginnen hier en daar flinke mankementen te vertonen. Ze zijn al meerdere malen gerepareerd en zijn nu echt aan vervanging toe.

Nu hebben we binnen de groep de discussie of we deze De Wit-tenten moet houden of overstappen op Ruimtevaarders. Hier de voors en tegens op een rij.

Ruimtevaarder:
+ sterker doek
+ los grondzeil makkelijker schoon te maken
+ grondzeil gaat minder snel stuk
- 2x zo duur als De Wit
- bij regen loop water sneller naar binnen
Afbeelding

De Wit:
+ bij regen blijft water buiten
+ flink goedkoper als Ruimtevaarder
- grondzeil gaat redelijk snel stuk

Afbeelding

Zelf ben ik overigens van mening dat een De Wit-tent prima is, maar dat je hem gewoon wat sneller moet afschrijven. Aangezien een Ruimtevaarder 2x zo duur is als een De Wit-tent zou je bij een afschrijving van De Wit in 10 jaar, een Ruimtevaarder 20 jaar moeten gebruiken. Dat zie ik een tent zo snel nog niet halen. Daarnaast zijn mijn ervaringen met regen en het verkeerd opzetten van een Ruimtevaarder (Zeeverkenners zijn hier erg goed in) ook niet echt goed.

Ik ben op zoek naar ervaringen die deze argumenten kunnen bevestigen of ontkrachten. Kom maar op! Alternatieven zijn natuurlijk ook welkom.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor Rory » Wo 14 Jun, 2006 16:12

Bij onze zeeverkenners worden vaak deze tenten gebruikt:
Afbeelding

Volgens mij best goed scouting-proof.
Een los grondzeil en veel ruimte binnen.
Alleen qua kosten zou ik niet weten in welke richting je dan moet denken...
Gebruikers-avatar
Rory

Scouting groep: St. Martinus, Zaltbommel

Berichtdoor Geert » Wo 14 Jun, 2006 16:18

We zoeken echt slaaptenten. Tenten van zo'n hoogte zijn best handig, maar niet noodzakelijk om alleen in de slapen. Ze nemen daarnaast meer ruimte in (belangrijk bij vervoer) en zullen waarschijnlijk duurder zijn. Dat is dus niet echt een optie. Het type tent wat we nu hebben bevalt prima.
Gebruikers-avatar
Geert

Re: Ruimtevaarder vs. 'De Wit'

Berichtdoor FW&K » Wo 14 Jun, 2006 16:35

Geert schreef:Zelf ben ik overigens van mening dat een De Wit-tent prima is, maar dat je hem gewoon wat sneller moet afschrijven. Aangezien een Ruimtevaarder 2x zo duur is als een De Wit-tent zou je bij een afschrijving van De Wit in 10 jaar, een Ruimtevaarder 20 jaar moeten gebruiken. Dat zie ik een tent zo snel nog niet halen. Daarnaast zijn mijn ervaringen met regen en het verkeerd opzetten van een Ruimtevaarder (Zeeverkenners zijn hier erg goed in) ook niet echt goed.

Ik onderstreep jouw mening :) Ik ben zelf altijd voorstander geweest van het afschrijven van De Wit tenten (van het type dat Rory ook laat zien) die wij altijd hebben gehad in 5 jaar. Hou je daar op over, dan is dat een meevaller. Tegenvallers in ritsen, scheuren, frames, stormschade.. je weet nooit wat er allemaal gebeurd. Die tenten kosten € 600,- meen ik.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor ejarends » Wo 14 Jun, 2006 17:05

Kijk ook eens naar de Serie van Esvo-Tenten uit Volendam. www.esvo-tenten.nl. Esvo is het grootste tentenatelier van Nederland en maakt als het zo uitkomt ook tenten voor de Wit.

Ook deze tenten zijn lichter dan Scoutshop tenten, ook met vast kuipzeil en ook goedkoper. Ik vind ze persoonlijk mooier dan de Bresson, mede door de gebruikte doeksoort (Ten Cate).

Ik verwacht idd dat ze minder lang meegaan dan de Scoutshop tenten, maar als je een ruimtevaarder met vast kuipzeil koopt, moet je wel een behoorlijk budget hebben.

Wij hebben nu naast een aantal vastkuip ruimtevaarders een tweetal Tripsteins vastkuip van De Wit (deze worden naar mijn weten in tegenstelling tot de Bresson niet in Tjechië maar in de UK gemaakt en uit Ten Cate Katoen) drie Patrouille 6 tenten en een Jamboree van Esvo. Tot dusver bevallen ze uitstekend.
Laatst gewijzigd door ejarends op Wo 14 Jun, 2006 20:49, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
ejarends

Scouting groep: Leeghwatergroep (Badhoevedorp) RA5, Tenten en Terrein Nawaka '14

Berichtdoor FlorisMark » Wo 14 Jun, 2006 17:19

Wij hebben 10 'de Wit' tenten van hetzelfde model als Geert laat zien, de oudste gaan momenteel richting de 8 jaar en afgelopen jaar hebben wij voor het eerst echte herstelkosten aan de tenten gehad. We hebben van ongeveer 6 tenten alle ritsen laten vervangen.

Ondanks dat het grond niet heel dik is blijkt bij ons dat ze niet snel stuk te krijgen zijn. We hebben er 1tje waar een plakkertje op zit en de rest is gaat al 7 jaar prima mee.

Ik weet niet wat de kosten waren van het vervangen van de ritsen, maar de waterdichtheid van het vaste grondzeil is een groot voordeel. We kunnen blijven staan als andere groepen wegregenen en je tenten zullen ook nooit wegwaaien als je er zelf in ligt ;). Over de geschatte afschrijving bij ons weet ik niets, ik zou het na kunnen vragen voor je.
Gebruikers-avatar
FlorisMark

Scouting groep: Scouting Anna Paulowna

Berichtdoor cc-junk » Wo 14 Jun, 2006 17:39

Wij hebben er twee maar dan van het type patrouille super. Die hebben een bagagepunt achterin, maar gaan maar aan 1 kant open.

Kwa kwaliteit het zelfde verhaal als FlorisMark. Die van ons zijn denk ik ook richting de 8 jaar oud en er zijn nu voor het eerst een paar dingetjes die gerepareerd moeten worden.

Onze andere twee bakstenten zijn van de scoutshop en veel ouder. Daar is bij mijn weten nooit wat aan stuk geweest (afgezien van die rubbers die niet bepaald het eeuwige leven hebben). Dus op zich denk ik wel dat je kan zeggen dat deze tenten kwalitatief beter zijn.

Maar stel dat scoutshop tenten 2 keer zo lang mee gaan ze zijn ook twee keer zo duur. daarbij komt ook inderdaad dat de gemiddelde verkenner meer moeite heeft met het opzetten van de scoutshop tent.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor sjef » Do 15 Jun, 2006 07:45

Ik heb bijna geen ervaring met tenten en op kamp gaan. Persoonlijk heb ik er ook een zware hekel aan tenten en kamperen. Maar dit topic is wel degelijk interressant voor me aangezien je niet altijd met wachtschip op kamp kan gaan.

Nederland is een land waar het heel erg veel regent, en vaak ook langdurig. Met dat in gedachte denk ik dat je voor de waterdichtste tent moet gaan, die tevens een kapitaal goedkoper is. En een grondzeil kan toch makkelijk vervangen worden of zie ik dat verkeerd? Voor mij is het duidelijk: Ik zou voor die de witt gaan..
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Geert » Do 15 Jun, 2006 10:37

sjef, ik ben op zoek naar ervaringen. Met de conclusie die jij trekt ben ik het eens, maar het is helaas niet makkelijk mogelijk om vaste grondzeilen van een tent te vervangen (lees: onmogelijk).

Ik ben vooral geïnteresseerd in de ervaringen en verschillen met de Ruimtevaarders.
Gebruikers-avatar
Geert

Berichtdoor Meesje » Do 15 Jun, 2006 10:52

ruimtevaarder tenten zijn goed!!

als je lief voor ze bent en ze goed onderhoudt gaan ze zeker wel 20 jaar mee... Die van ons zijn niet zo heel best behandeld en moeten na ruim 13 jaar dus vervangen worden...

MAAAAAR bij mijn andere/oude landverkenners groep zijn ze wel heel zuinig op de tenten en hebben ze het ruim 20 jaar volgehouden.. volgens mij zelfs 25...
Liever met jou in de sloot, dan alleen de zee op
Gebruikers-avatar
Meesje
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Eefje_An » Do 15 Jun, 2006 12:49

Die 25 jaar zal best realistisch zijn, maar is het voor de gemiddelde scoutinggroep wel haalbaar...
Bedoel de groep veranderd in de loop der jaren, zo ook de ervaring met de tent, etc..
Gebruikers-avatar
Eefje_An

Scouting groep: Waterscouting Musinga-Rijn

Berichtdoor Meesje » Do 15 Jun, 2006 12:56

die tenten waar ik het over had zijn vaak zat stuk gegaan.. er zaten best veel littekens in.. maar ook daar geldt weer, als je hem goed laat maken kan hij weer jaren vooruit!
Liever met jou in de sloot, dan alleen de zee op
Gebruikers-avatar
Meesje
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor Reinout » Do 15 Jun, 2006 13:05

Wij hebben ook de ruimtevaarders (als jouw foto klopt want ik heb de naam nog nooit eerder gehoord). Het blijkt dat jeugdleden wel eens natte spullen hebben omdat ze hun slikranden niet goed doen. Ikzelf heb dat enkel als ik echt 100% in een plas sta.
Voordeel is inderdaad dat grondzeilen los zijn, goed schoonmaken is langer mee. Je kunt je gras onder je tent laten luchten (grondzeil blijft schoner, tent blijft schoner) en je kunt de tent en het zeil los van elkaar vervangen. Daarnaast gebruiken wij de grondzeilen tijdens de sleep als tentjes voor de bagage enzo, multifunctioneel. Ik ben helemaal happy met het ruimtevaarder model.
Gebruikers-avatar
Reinout

Scouting groep: Bim Bakenessergroep Haarlem

Berichtdoor Fok! » Vr 16 Jun, 2006 11:22

Wij hebben op onze groep ook De Wit-tenten en al langer hebben we twee Ruimtevaarders. Het prijsverschil is echt onnoemelijk groot, hebben ook wij gemerkt.

Het type De Wit bestaat trouwens ook nog in verschillende variaties. Wij hebben er één met uitgangen aan beide kanten en sinds kort hebben we er drie nieuwe bij met de rits aan één kant en een ronde achterkant.

Die laatste drie willen we eigenlijk als het kan nog ruilen voor de versie met twee uitgangen (twee nieuwe zitten nog in de verpakking). Dat lijkt ons praktischer. Verder vinden we de vensters in de deurflappen ook niet helemaal je-dat.

Wat betreft het grondzeil van een De Wit: vorig jaar had ik onze eerste De Wit-tent mee naar Hike & Seek en toen is er inderdaad een gaatje in het grondzeil gekomen. Maar dat is snel geplakt en daarna is hij gewoon weer gebruikt zonder problemen.

Wij vinden de grootste voordelen aan de De Wit-tenten:
- de prijs
- het vaste grondzeil
- bijgeleverde zakken (tentzak, stokkenzak en haringenzakje)
- het totaalgewicht
- de stokken (geen vleugelboutjes aan te draaien, maar direct op lengte)

Kortom: wat ons betreft De Wit!
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor Reinout » Vr 16 Jun, 2006 11:30

Fok! schreef:- de stokken (geen vleugelboutjes aan te draaien, maar direct op lengte)

Dat is inderdaad bij de ruimtevaarder wel een nadeel, de tentstokken worden daardoor kwetsbaar. Doe mij maar de oude robuste lompe stokken die niet stuk te krijgen zijn...!
Gebruikers-avatar
Reinout

Scouting groep: Bim Bakenessergroep Haarlem

Volgende

Terug naar Materialen en technieken