FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Materialen en technieken

Het is momenteel Vr 24 Nov, 2017 22:59
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Zibro petroleum kachels

Zibro petroleum kachels

Berichtdoor JawS » Wo 08 Mrt, 2006 22:29

Wij hebben in onze keet een drietal Zibro peutkachels staan. Ze hebben echter alledrie hetzelfde euvel en dat is:
Als je ze aansteekt komt de vlam niet hoger dan de pijl op de foto.

Afbeelding

We hebben bij één kachel de lont al een eker vervangen, maar dat had geen resultaat.
Ook hebben we de kachels helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt, maar ook dat had geen resultaat.
Wat ik zelf denk dat een probleem kan zijn is dat we petroleum van de praxis hebben gebruikt en niet de officiele Zibro petroleum. Maar na het vervangen van de praxis peut werkt het nog steeds niet.

Wie-o-wie heeft er ervaring met deze kachels, weet een oplossing en helpt ons uit de kou??
Gebruikers-avatar
JawS

Scouting groep: Loodsenstam Lucifer

Berichtdoor Eefje_An » Wo 08 Mrt, 2006 22:37

Is een paar keer goed doorspoelen?? En Zibro raadplegen?
Gebruikers-avatar
Eefje_An

Scouting groep: Waterscouting Musinga-Rijn

Berichtdoor Rory » Wo 08 Mrt, 2006 22:38

En hebben jullie de kachels al lang, zodat het een probleem is wat in de loop van de tijd is ontstaan?
Of zijn de kachels nog redelijk nieuw?
Gebruikers-avatar
Rory

Scouting groep: St. Martinus, Zaltbommel

Berichtdoor JawS » Wo 08 Mrt, 2006 22:42

Doorspoelen hebben we gedaan. Alle peut eruit en nieuwe erin.

We hebben ze vorig jaar gekregen, en weet niet wat er daarvoor mee gebeurt is. Het model is nog wel redelijk nieuw. Één heeft het wel een tijdje goed gedaan, maar die hield er na twee maanden ook mee op.
Laatst gewijzigd door JawS op Ma 13 Mrt, 2006 21:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
JawS

Berichtdoor sebas » Wo 08 Mrt, 2006 23:21

Ons huis wordt er mee warm gehouden... :)
Ik vind het ontzettend fijne apparaten, en ze stoken geheel niet duur....
We hebben er één met ontsteker op batterij in de huiskamer, en één ronde cilinderachtige exemplaar die je met de hand moet aansteken.

Beiden stinken net na het aansteken een beetje, maar als ze eenmaal aan staan is de huiskamer sneller warm dan de CV ooit voor elkaar zal krijgen.....
Wij hebben wel een aantal CO2 melders in huis genomen, want als je hem een hele avond aan hebt staan met dichte ramen kan dit wel eens gevaarlijk zijn....
[i]Schrwebeb is een emotie...[/i]
Gebruikers-avatar
sebas

Scouting groep: Klimopgroep Waddinxveen

Berichtdoor sjef » Do 09 Mrt, 2006 11:25

Ik heb net even op de site van zibro gekeken en dat ziet er wel goed uit.

Waarom de kachels van JawS niet goed werken kan ik zo niet echt oordelen.. Hij brandt wel zuiver??

Site van Zibro schreef:..Om storingen te voorkomen is het belangrijk dat u de juiste kwaliteit brandstof gebruikt. Zibro biedt u keuze uit twee varianten: Zibro Extra is een geurarme brandstof met 80% minder zwavel dan gewone petroleum en Zibro Kristal is een volledig synthetische isoparaffine, die zelfs geurloos mag heten. Gebruik van deze zuivere, speciaal voor kachels ontwikkelde brandstoffen is beter voor u en minder belastend voor het milieu. Bovendien kunt u sparen voor extra garantie op uw kachel, omdat deze door het gebruik van Zibro brandstof langer meegaat. Zorg altijd voor voldoende ventilatie. Verse lucht is noodzakelijk voor u én voor een goede verbranding.
..

Misschien heb je hier iets aan..
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Wietse » Do 09 Mrt, 2006 12:55

In de buurt van het lont (de pit) zit een piefje met drie gaatjes. Hier staan de nummers 1, 2 en 3 bij. Hier kan je de hoogte van de pit mee regelen, wellicht dat een standje opschuiven al aardig helpt.

Verder kan je, als je de brander losneemt, het stalen gedeelte met gaatjes erin schoonspuiten met een compressor. Hier zit vaak de nodige aanslag op.
Gebruikers-avatar
Wietse

Scouting groep: Spaarnegeuzen

Berichtdoor §iep » Do 09 Mrt, 2006 13:56

Uit het stukje van Sjef lijkt het dat de kachels het dus ook gewoon op petroleum moeten kunnen doen. Zibropeut is alleen minder milieuvervuilend en stinkt minder.

Die truc met lont omhoog halen moeten we eens proberen. Ik dacht dat je ze verder niet kon verhogen.
Bier blijft bier, das het mooie eraan!
Gebruikers-avatar
§iep

Berichtdoor sebas » Do 09 Mrt, 2006 15:28

§iep schreef:Uit het stukje van Sjef lijkt het dat de kachels het dus ook gewoon op petroleum moeten kunnen doen.

Wij stoken thuis alleen maar op peutroleum... :) Het werkt prima!
[i]Schrwebeb is een emotie...[/i]
Gebruikers-avatar
sebas

Scouting groep: Klimopgroep Waddinxveen

Berichtdoor Tijmen » Do 09 Mrt, 2006 16:03

Precies, die speciale brandstof van zibro is rete duur!
Gewoon bij een goede pomp peut halen, wij hebben ook een peut kachel en die werkt er prima op. Tevens zijn dit type kachels in Nederland erg duur... In frankrijk heb ik ze voor 50 euro gekocht, dit zijn gewoon replica's met ingebouwde veiligheid functies en ze werken prima.

Mocht je dus in frankrijk zijn, daar zijn deze kachels een stuk goedkoper!
If you aint dutch you aint much!
Gebruikers-avatar
Tijmen

Scouting groep: J.P. Coen

Berichtdoor JawS » Ma 13 Mrt, 2006 21:39

Bedankt voor de reacties. Ik zal zaterdag eens proberen om de lont een standje hoger te zetten, en die gaatjes schoon te blazen.

Morgen ga'k hier in Amsterdam ook ff naar de speciaalzaak. Mischien dat ze daar ook nog wat tips hebben...
Gebruikers-avatar
JawS

Berichtdoor Babsie » Ma 13 Mrt, 2006 22:14

Hé zo'n kacheltje hebben wij op zolder staan hier :) Ik weet nog precies de geur ervan :D

Maar als je er zaterdag nog niet uit bent kan ik het even aan mijn vader vragen. Die heeft behoorlijk verstand van die dingen!
Gebruikers-avatar
Babsie

Berichtdoor sylvester » Di 14 Mrt, 2006 04:54

Zo te lezen krijgt je kachel te weinig zuurstof, want ik neem aan dat het lont lang genoeg is, probeer het eens met de kappen eraf, wij stoken ook gewoon de goedkoopste peut en dat ding doet het prima, is 6 jaar oud en pas 3 keer geheel gereinigd.
admiraliteit 12 neerlands midden
Triton scouting Culemborg
sylvester

Scouting groep: Triton

Berichtdoor Tijmen » Di 14 Mrt, 2006 11:25

Te weinig zuurstof lijkt mij niet het probleem, zeker omdat de zuurstof gewoon vrij toegankelijk bij de vlam kan komen, het enigste wat om de vlam heen zit is vaak een glazen omhusel. Die van boven en onder vaak open is. Die dingen zijn niet voor niets ontworpen om gewoon te functioneren met alle onderdelen er op. Of het moet een ontwerp fout zijn.
If you aint dutch you aint much!
Gebruikers-avatar
Tijmen

Scouting groep: J.P. Coen

Berichtdoor JawS » Di 28 Mrt, 2006 20:52

Ik ben bij de winkel geweest. Dat de vlam niet meer hoog genoeg kwam, kwam waarschijnlijk dat de lont verstopt zat met troep.

Nieuwe lont was de oplossing volgens hem. De petroleum van de Praxis was verder geen probleem, alleen moest je wel oppassen met petroleum van de pomp omdat die teveel teer zou bevatten die niet verbrande, en hierdoor de lont zou gaan verstoppen.
Ook had ie als advies de peut neit langer dan een jaar te bewaren aangezien er algengroei in plaats kon vinden.
Gebruikers-avatar
JawS

Terug naar Materialen en technieken