FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Materialen en technieken

Het is momenteel Wo 22 Nov, 2017 02:46
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

GPS - aanschaf, gebruik en mogelijkheden

GPS - aanschaf, gebruik en mogelijkheden

Berichtdoor FW&K » Zo 12 Feb, 2006 19:56

Ik ben al een tijdje van plan om een hand-GPS te kopen. Om te geocachen, handig voor Hike & Seek, op de mountainbike, etc.

Ik ben begonnen me eens in de mogelijkheden te lezen, maar als je niet meer dan 200 euro uit wil geven, kan je daar volgens mij snel mee stoppen. Dan zijn er niet véél mogelijkheden.

Een veel gebruikte hand-GPS is volgens mij de Garmin Etrex (Legend).

Hebben jullie ervaringen met GPS-en? Wat mis je, wat gebruik je en wat heb je nodig bij normaal scoutinggebruik. Wat is het nut van een kaart die je in kan lezen in je GPS en heb je daar echt wat aan? Hebben jullie suggesties over wat wél en niet te kopen en waar op te letten?

En wat hebben jullie wel eens op scouting gedaan met GPS?
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor FlorisMark » Ma 13 Feb, 2006 10:48

Ik zou in iedergeval zorgen dat je je GPS kan verbinden met de computer, je kan dan nieuwe kaarten en geocaches inladen.

Wij hebben een Magellan Explorist 210, het merk Magellan scheen een betere ontvanger te hebben, een bijkomend voordeel van de Explorist 210 was dat deze blijft drijven, waterdicht en stootvast is.

Edit: Ik zie net dat deze € 350 is, wij kochten hem met een actie voor €240.
Gebruikers-avatar
FlorisMark

Scouting groep: Scouting Anna Paulowna

Kaart in GPS?

Berichtdoor wouterwashere » Vr 17 Feb, 2006 22:04

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is of je gebruik wilt maken van kaarten IN de GPS zelf (dus niet met een externe pc). Als je alleen gebruik wilt maken van coördinaten, richtingen etc. dan zou de Garmin GPS 72 een goede optie zijn (195 euro op http://www.gps-garmin.nl/body_gps_72.html).

Dit is een basic GPS die waterdicht is, blijft drijven en de mogelijkheid heeft om aan een pc te koppelen.

Als je WEL kaarten in de GPS wilt gebruiken, dan is het budget van 200 euro waarschijnlijk niet helemaal reeel. Dan zit je namelijk al gauw op 300+ euro.
Gebruikers-avatar
wouterwashere

Berichtdoor sliefzeilertje » Di 21 Feb, 2006 10:38

Als je je gps geval alleen wilt gebruiken voor geocashen en dat soort dingen, is de Garmin Etrex (overigens tegenwoordig ook bij de scoutshop te koop) wel een goede keuze denk ik. Hij is niet te duur, waterdicht en ik geloof ook stootvast. (@ FW&K: da's overigens ook degene die we in Nijmegen gebruikt hebben).

Daarnaast kun je hem aan je laptop aansluiten en dan op je laptop wel kaarten zien (Hike & Seek in de auto?). Nou ga je niet lopen met je laptop , maar je kunt volgens mij wel van tevoren met behulp van je laptop een route uitzetten in je GPS (dat heeft Baloe wel eens gedaan) met behulp van waypoints..
"Zeg maar ja tegen 't leven, anders zegt 'r 't leven nog nee!"
Gebruikers-avatar
sliefzeilertje

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Re: Kaart in GPS?

Berichtdoor FW&K » Di 21 Feb, 2006 10:57

wouterwashere schreef:Als je WEL kaarten in de GPS wilt gebruiken, dan is het budget van 200 euro waarschijnlijk niet helemaal reeel. Dan zit je namelijk al gauw op 300+ euro.

De Garmin Extrex Legend heeft wel de mogelijkheid om een kaart in te lezen (zij het niet in kleur en niet beperkte grootte) en kost ongeveer 200 euro als je even zoekt (taxfree of internetwinkel).

Het aantal reacties op dit onderwerp valt me wel een beetje tegen. Ik dacht dat er wel meer mensen iets zouden willen roepen over GPS-en.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Berichtdoor Geert » Di 21 Feb, 2006 11:04

Garmin is daar inderdaad ideaal voor. Als je hem koppelt aan je PC kan je met OziExplorer stafkaarten plotten en zo routes uitzetten. Als je een PDA hebt en hieraan een GPS-ontvanger koppelt kan je zelfs live op een stafkaart lopen. Een PDA is ook weer handig voor navigatie en kan zo erg interessant zijn. Erg leuk speelgoed!
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor Wietse » Wo 22 Feb, 2006 19:55

Ik gebruik zelf de Magellan Maridian Marine. Deze is voorzien van een waterdatabase van West-Europa. Een meer staat grafisch weergegeven. Dit is voor orientatie (waar zit ik op het meer en welke kant moet ik op in het donker) erg handig. Dit maakt het echter ook een stuk duurder, ca 400 euro. Voor scouting gebruik is dit niet nodig.

Met een beperkt budget kan je ook veel plezier hebben van een GPS. Het is leuk speelgoed! Ik zou voor jou toepassingen en budget een simpele GPS kopen, welke praktisch alle mogelijkheden hebben. De Etrex heeft ook een hoogtemeter, welke wellicht voor het mountainbiken een leuke mogelijkheid is. Coördinaten kan je met de hand invoeren, een link met de PC vind ik persoonlijk overbodig. Wellicht is een Magellan Explorist ook het overwegen waard?, net als de Etrex uiteraard.

Let er bij het kopen op dat als je de GPS normaal vastpakt dat je niet je vingers voor het scherm hebt als je een knop bedient. Een aantal GPS-en heeft namelijk de knoppen boven het scherm :stupid:
Verder kan je nog denken aan achtergrondverlichting voor je scherm voor in het donker. Mijn ervaring met GPS-wijzers op het internet is dat deze altijd op een Garmin uitkomen, vreemd...

Mijn ervaring binnen scouting met GPS is dat het onwijs handig is bij een dropping :lol: Ook een keer de maximumsnelheid van de motorboot getest :)
Gebruikers-avatar
Wietse

Scouting groep: Spaarnegeuzen

Berichtdoor FW&K » Vr 24 Feb, 2006 11:01

Volgens mij heeft de Etrex (en ~ Legend) geen ingebouwde hoogtemeter, maar moet je dan overstappen naar de Etrex Vista, die is ook meteen 110 euro duurder.
Gebruikers-avatar
FW&K

Berichtdoor FlorisMark » Vr 24 Feb, 2006 12:25

De Magellan Explorist 210 heeft geen ingebouwde hoogtemeter, maar kan via satalieten wel zn hoogte berekenen. zie futurumshop.nl
Gebruikers-avatar
FlorisMark

Scouting groep: Scouting Anna Paulowna

Berichtdoor Dirk » Di 28 Feb, 2006 12:32

Bij elke GPS kun je de hoogte aflezen idd. Als je met meer dan 3 sattelieten verbonden bent maakt ie een 3d opname van je positie. zo heb ik afgelopen zomer in Italie een berg beklommen, en dat kon je op de Gps heel goed volgen.

Overigens, Ik heb een hele goedkope Gps, (merk ontgaat me even) Hij kostte 125 euro bij de watersport winkel in enkhuizen. er zit heel weinig poespas op maar hij doet het perfect. als je een kaart hebt waar je coordinaten op kunt aflezen (ijsselmeer kaarten) of op internet de coordinaten opzoekt van een Gps tocht, dan is het een perfect ding. hij is klein, licht, heeft een zwart wit scherm met achtergrond verlichting, vind snel de sattelieten, en de batterijen gaan lang mee.
Is it the wind? Or is it me?
Gebruikers-avatar
Dirk

Scouting groep: Tekakwitha zeeverkenners

Berichtdoor FW&K » Wo 01 Mrt, 2006 08:21

Ik heb inmiddels eerder genoemde GPS-ontvanger gekocht (zie míjn posts). Het onderscheid in hoogte meting zit in het slechts bepalen van de hoogte doormiddel van de satelietontvangst, of ook met een ingebouwde barometer.
Gebruikers-avatar
FW&K

Re: GPS - aanschaf, gebruik en mogelijkheden

Berichtdoor Streepje » Za 04 Mrt, 2006 14:20

FW&K schreef:En wat hebben jullie wel eens op scouting gedaan met GPS?

We hebben vorig jaar bij de Survival 2005 LIS gebuik gemaakt van GPS.

Dit moesten we dan met de mobiele telefoon door smsen naar de centrale website. Waarna het op een kaart zichbaar werd gemaakt..
Het was best leuk om na afloop te zien waar iedereen geweest was en wat voor bericht iemand te melden had.

Meer info over die GPS site vind je hier
De site is van user wesko
Ik denk altijd goed na voordat ik 'iets' stoms doe
www.lijntje.com | Nature-Nurture
Gebruikers-avatar
Streepje

Scouting groep: Scouting Oostburg, Bacchus Stam Oostburg

Berichtdoor JawS » Wo 08 Mrt, 2006 22:15

Ik heb sinds 1.5 jaar een Garmin etrex Vista. Ik heb voor deze gekozen omdat ik hem voor €175 via de duistse marktplaats kon kopen.
Hij bevalt me erg goed. Gebruik hem voor geocachen en op de boot. Meer voor de fun dan dat ik er echt mee navigeer (alhoewel het in dichte mist verrekte handig kan zijn).
Verder koppel ik hem ook wel eens aan mijn laptop om dan vervolgens met viamichelin te navigeren. Wat alleen jammer is dat je de laptop in de auto dan wel weer goed vast moet zetten.

Een nadeel is wel dat de ontvangst vaak een beetje tegenvalt. Als je bijvoorbeeld door een stad loopt valt de ontvangst vaak weg.
Gebruikers-avatar
JawS

Scouting groep: Loodsenstam Lucifer

Berichtdoor sjef » Do 09 Mrt, 2006 13:54

Een GPS heeft voor de berekening van de positie een x aantal satelieten nodig, als het kan niet bij elkaar in de buurt. In de stad heb je vaak last van een niet vrije horizon. De beste ontvangst heb je met een GPS eigelijk dus op zee.

In een bos heb je met de meeste GPSsen al last van de bebossing. Het aantal sattelieten wat een GPS nodig heeft is per type weer verschillend. Maar meestal toch wel 3 of zo voor een nauwkeurige positie.

En je zal nooit een correcte positie krijgen met een GPS. De ontwikkeling van de GPS is grotendeels door de Amerikaanse Defensie gedaan, en dus een militair middel. Daaroom wordt er door de amerikaanse defensie een kleine 'fout' meegestuurd.
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Rory » Do 09 Mrt, 2006 14:35

sjef schreef:Een GPS heeft voor de berekening van de positie een x aantal satelieten nodig, als het kan niet bij elkaar in de buurt. In de stad heb je vaak last van een niet vrije horizon. De beste ontvangst heb je met een GPS eigelijk dus op zee.

In een bos heb je met de meeste GPSsen al last van de bebossing. Het aantal sattelieten wat een GPS nodig heeft is per type weer verschillend. Maar meestal toch wel 3 of zo voor een nauwkeurige positie.

En je zal nooit een correcte positie krijgen met een GPS. De ontwikkeling van de GPS is grotendeels door de Amerikaanse Defensie gedaan, en dus een militair middel. Daaroom wordt er door de amerikaanse defensie een kleine 'fout' meegestuurd.

Deze 'fout' is sinds 2000 of 2001 (een van die 2 jaren) uitgeschakeld, of bedoel je een andere fout?

En je hebt volgens mij minimaal 4 sattelieten nodig voor een plaats op het horizontale vlak, en met een 5e satteliet erbij kun je ook een hoogte meten. (dit is mij gisteren toevallig allemaal uitgelegd in een les Landmeten).

Europa is ook bezig met een eigen systeem; Gallileo (denk dat ik het zo goed typ). Dit om te zorgen dat als Ameria hun sattelieten uit zou zetten bijvoorbeeld, dat Europa daar niet helemaal van afhankelijk is.
Gebruikers-avatar
Rory

Scouting groep: St. Martinus, Zaltbommel

Volgende

Terug naar Materialen en technieken