FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Materialen en technieken

Het is momenteel Wo 22 Nov, 2017 02:43
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Wat mis je aan hulpmiddelen in Scouting ?

Wat mis je aan hulpmiddelen in Scouting ?

Berichtdoor rene » Do 01 Dec, 2005 17:02

Nu ik weer teamleider ben loop ik tegen allerlei zaken aan die ik mis in het spel. Soms zijn dat heel eenvoudige dingen zoals een goede uitleg waar insignes horen (niet dat ding vd scout shop), een handig instructieboek zeilen, een vragendatabase voor theorie examens. En ik kom er ook achter dat er van geen enkel scout insigne instructiemateriaal aanwezig is.

Heel veel groepen zijn dus bezig hun eigen materiaal te maken.
Dat zie je hier aan de download rubriek en op de verschillende groepssites.
Vaak gaat het dan om basistechnieken.

Ik probeer er dus nu achter te komen, wat we in (water)scouting het vaakst missen. Misschien kunnen we er wat aan doen. Dus brand maar los.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Hans » Vr 02 Dec, 2005 09:00

Afgelopen kleine vlootraad is hier ook aandacht aangegeven. Daar werd eigenlijk de vraag neergelegd waar allemaal behoefte aan is (http://waterwerk.scouting.nl/static/dow ... elpres.pdf). Misschien dat je dit ook via je admiraliteit naar de komende kleine vlootraad kunt spelen.
Gebruikers-avatar
Hans

Scouting groep: Vundelaar Twello, Zeilschool SN

Berichtdoor rene » Vr 02 Dec, 2005 20:58

De vraag tijdens de vlootraad is eigenlijk waarom doet waterscouting zo weinig scoutingactiviteiten van het landwerk. Wat kunnen we er aan doen qua ondersteuning ?

Dan zitten we blijkbaar op een lijn, want ook ik ben van mening dat het waterwerk zichzelf al jaren veel beter organiseert, ook qua ondersteuning. Ik denk dat ik het als oud verkenner en hopman, dat wel kan overzien.

Omdat het spelaanbod van het landwerk zo beroerd is uitgewerkt (zeg maar niet) en ondersteund wordt is het voor watergroepen natuurlijk niet makkelijk daar eenvoudige stukken van op te pakken. ( In dat licht is de vraagstelling in de vlootraad natuurlijk wel heel subtiel gesteld )

Hoe het anders kan hebben we aangetoond in onze groep, daar hebben we het spelprogramma land/water gemixed en zijn BARETTEN gaan dragen om ons te onderscheiden. Twee in een geeft wel leuke mogelijkheden, maar heeft ook zo z'n nadelen. Het niveau waterwerk heeft er duidelijk onder te leiden. Maar het was wel erg succesvol voor de kids, die bleven wel en erbij komen. Helaas waren er andere taken in de groep waardoor ik af moest zwaaien als schipper, anders had ik er zeker mee doorgegaan.
Laatst gewijzigd door rene op Di 06 Dec, 2005 02:31, in totaal 5 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor landsc_te_water » Vr 02 Dec, 2005 21:39

Het water onderscheid zich toch al door met hun blauwe bloezen (wel uniform tot het eind) ten opzichte van het Land (met div. kleuren)
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor rene » Vr 02 Dec, 2005 21:40

Het was dus: blauwe blouse met baret.
Laatst gewijzigd door rene op Vr 02 Dec, 2005 21:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Re: Wat mis je aan hulpmiddelen in Scouting ?

Berichtdoor Baloe » Zo 04 Dec, 2005 10:07

rene schreef:...heel eenvoudige dingen zoals een goede uitleg waar insignes horen (niet dat ding vd scout shop), een handig instructieboek zeilen, een vragendatabase voor theorie examens. En ik kom er ook achter dat er van geen enkel scout insigne instructiemateriaal aanwezig is.

Waarom niet dat ding van de scoutshop? de meeste dingen die er op staan, kloppen toch?
Verder gebruiken wij ons eigen inzicht, in wat handig/mooi is. (voor iets wat misch. niet aangegeven staat)

Vragen database theorie: Onder links staat een mbl oefen pagina (weet niet of die al aan het nwe bpr is aangepast)
Als je met google even zoekt, heeft de Frans Naerebout groep uit ?? ook een hoop oefenvragen online staan.

Voor de insignes bestaat het werkboek scouts, het handboek scouts en het insigne boek. Verder kun je ook in het monsterboekje een en ander vinden.
Ik vind wel dat in het insigne boek wat onhaalbare dingen staan. Die punten zou je bijv. kunnen schrappen.

Verder denk ik, dat scouting alleen maar duurder wordt als je alles op pappier wilt zetten, vast wilt leggen in databases, enz...
De meeste groepen beschikken over het juiste inzicht, en persoonlijk moet ik zeggen, als ik iets niet weet of mis, duik ik op internet en zoek wat. Meestal vind ik het dan bij een andere groep of op dat ene forum, wat bij waterscouting.com hoort.
Kanoën is gezond. Eet meer kano's!
Gebruikers-avatar
Baloe
Sitecrew

Scouting groep: Cranenborgh groep Bleiswijk / Admiraliteit Delfland (RA1) /LNTC

Berichtdoor Matroosje » Zo 04 Dec, 2005 18:45

het is best moeilijk je goed te onderschijden. Vooral als je in je groep land en water hebt. Maar als watergroep/afdeling.

Het zou ook erg handig zijn als er aparte waterinsinjes kwamen met een duidelijk uitleg. Die ook haalbaar is. Want dat is nu niet.
Gebruikers-avatar
Matroosje
Sitecrew

Scouting groep: Scouting Sint Joris Breda, MES, Scouting Sint Martinus Breda West

Berichtdoor Jaeder » Zo 04 Dec, 2005 22:03

Bij de Dolfijnen heb je de DWEK-insignes, maar hebben ze een aparte uitleg voor Dolfijnen met wat op water gerichte activiteiten. Misschien is zoiets ook aardig voor de zeeverkenners.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor cc-junk » Zo 04 Dec, 2005 23:28

Docoumentatie over rituelen en tradities is iets wat ik mis. Iedereen opent op zijn manier maar hoe het echt moet? Installeren hoe doe je dat? Dat soort dingen.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Kapitein Iglo » Ma 05 Dec, 2005 07:47

Tip!
Begin je eigen rituelen aan de hand van een anekdote uit je groep!
Gebruikers-avatar
Kapitein Iglo

Scouting groep: Victorie

Berichtdoor beheerdersintjoris » Ma 05 Dec, 2005 12:41

cc-junk schreef:Docoumentatie over rituelen en tradities is iets wat ik mis. Iedereen opent op zijn manier maar hoe het echt moet? Installeren hoe doe je dat? Dat soort dingen.

Dit vind ik nou echt iets wat je bij je eigen groep zelf moet bepalen! De huidige richtlijnen voor bv het uniform vind ik prima, want ze laten veel ruimte aan eigen initiatief en eigen identiteit van de groepen!
De groepen maken dat er een Scouting Nederland is en niet andersom!!!

Alle documentatie vanuit SN is uiteindelijk toch gemaakt door scouts die zelf lid zijn/waren van een groep en dat heeft invloed op dat document. Een objectief document over installeren, openen en andere rituelen en tradities bestaat niet en kan niet bestaan! Iedere groep kent zijn eigen manieren, rituelen en praktijken en je kunt dus geen 'SN algemene beschrijving' hier van maken.

Als je het als groep niet meer weet of je wilt iets anders: kijk eens rond bij wat andere groepen, vraag hier op het forum hoe anderen het doen en maak dan je eigen rituelen, je eigen plan! In plaats van naar SN je vinger op te steken en vragen, hoe moet dat??

:mrgreen:
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor beheerdersintjoris » Ma 05 Dec, 2005 12:54

Lees nu trouwens pas weer het begin van het topic:

ben het wel met rene eens dat er in het spel soms zaken zijn die missen. Beste voorbeeld vind ik inderdaad instructiemateriaal voor het behalen van insignes. Aan de andere kant denk ik dat er bij veel groepen toch ook fantastisch materiaal aanwezig is, maar wat jammer genoeg niet gedeeld wordt. Wat mij betreft heeft SN alleen de taak om een raamwerk aan te bieden, de invulling is aan de groepen. Oftewel: SN moet het platform bieden om informatie te delen, maar de informatie moet van de groepen zelf komen!

Wat betreft waterscouting: roei-/zeilinstructie is bij onze groep erg belangrijk, maar wordt ook goed ondersteund door de Admiraliteit. Zij leveren theorieboeken, examens, proefexamens en fungeren ook als klankbord/vraagbaak. Veel van hun materiaal komt ook weer van andere admiraliteiten en/of groepen. Hier dus ook weer: Als SN het platform biedt om deze informatie te delen, kan iedere groep beschikken over passende materialen! 8-)
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor cc-junk » Ma 05 Dec, 2005 13:41

beheerdersintjoris schreef:
cc-junk schreef:Docoumentatie over rituelen en tradities is iets wat ik mis. Iedereen opent op zijn manier maar hoe het echt moet? Installeren hoe doe je dat? Dat soort dingen.

Dit vind ik nou echt iets wat je bij je eigen groep zelf moet bepalen! De huidige richtlijnen voor bv het uniform vind ik prima, want ze laten veel ruimte aan eigen initiatief en eigen identiteit van de groepen!

Alle documentatie vanuit SN is uiteindelijk toch gemaakt door scouts die zelf lid zijn/waren van een groep en dat heeft invloed op dat document. Een objectief document over installeren, openen en andere rituelen en tradities bestaat niet en kan niet bestaan! Iedere groep kent zijn eigen manieren, rituelen en praktijken en je kunt dus geen 'SN algemene beschrijving' hier van maken.

Als je het als groep niet meer weet of je wilt iets anders: kijk eens rond bij wat andere groepen, vraag hier op het forum hoe anderen het doen en maak dan je eigen rituelen, je eigen plan! In plaats van naar SN je vinger op te steken en vragen, hoe moet dat??

Ik ben het wel met je eens. Dat is precies wat nu altijd gebeurt. Maar een aantal richtlijnen zouden wat mij betreft niet overbodig zijn. Natuurlijk kan je ervan afwijken als je dat beter acht.

Je zegt zelf: "De huidige richtlijnen voor bv het uniform vind ik prima, want ze laten veel ruimte aan eigen initiatief en eigen identiteit van de groepen!" Waarom dan niet ook voor het installeren en andere rituelen.

Wij gebruiken ook een hele andere wet en belofte dan scouting nederland voorschrijft maar het komt wel op het zelfde neer. Een richtlijn is slechts om er voor tezorgen dat iedereen een ceremonie heeft die in essentie op het zelfde neer komt. Wij zijn tenslotte allemaal lid van de zelfde vereniging!
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Baloe » Ma 05 Dec, 2005 17:34

beheerdersintjoris schreef:Lees nu trouwens pas weer het begin van het topic:

ben het wel met rene eens dat er in het spel soms zaken zijn die missen. Beste voorbeeld vind ik inderdaad instructiemateriaal voor het behalen van insignes. Aan de andere kant denk ik dat er bij veel groepen toch ook fantastisch materiaal aanwezig is, maar wat jammer genoeg niet gedeeld wordt. Wat mij betreft heeft SN alleen de taak om een raamwerk aan te bieden, de invulling is aan de groepen. Oftewel: SN moet het platform bieden om informatie te delen, maar de informatie moet van de groepen zelf komen!

Wat betreft waterscouting: roei-/zeilinstructie is bij onze groep erg belangrijk, maar wordt ook goed ondersteund door de Admiraliteit. Zij leveren theorieboeken, examens, proefexamens en fungeren ook als klankbord/vraagbaak. Veel van hun materiaal komt ook weer van andere admiraliteiten en/of groepen. Hier dus ook weer: Als SN het platform biedt om deze informatie te delen, kan iedere groep beschikken over passende materialen! 8-)

Bij ons wordt ook vanuit de admiraliteit (door groepen) theorie matriaal geregeld voor MBL instructie. (dat overigens in de download van de frontpage terug te vinden is)
Verder is het insigne boek toch een mooi raamwerk voor instructie insignes?
Gebruikers-avatar
Baloe
Sitecrew

Berichtdoor Baloe » Ma 05 Dec, 2005 17:37

cc-junk schreef:
beheerdersintjoris schreef:

Ik ben het wel met je eens. Dat is precies wat nu altijd gebeurt. Maar een aantal richtlijnen zouden wat mij betreft niet overbodig zijn. Natuurlijk kan je ervan afwijken als je dat beter acht.

Dat is dus wat in de loop der jaren is gebeurd.
Dat is nou precies waarom het wat kan verschillen van groep tot groep.
Er zijn zelfs groepen, die helemaal niet aan het scouting uniform doen, maar een standaard groeps trui hebben, ipv het uniform, omdat zij dat beter/leuker/mooier vinden.
Gebruikers-avatar
Baloe
Sitecrew

Volgende

Terug naar Materialen en technieken