FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Materialen en technieken

Het is momenteel Vr 24 Nov, 2017 23:07
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Oplaadbare batterijen in je Mag-Lite

Berichtdoor ArnoNijhof » Di 25 Jan, 2005 01:55

Ik zou nooit aan oplaadbare denken.

Heb zelf een D6 genotsknots en het probleem bij de grote modellen is dat de last van de batterijen aan de ene kant en de druk van de (veeel te) krachtige veer aan de andere kant de batterijen kan beschadigen. Hierdoor kunnen ze gaan lekken. Bij oplaadbare is de onderkant van de accu iets minder stevig, waardoor ze ook nog eens in kunnen deuken, waardoor je speling krijgt (heb ik trouwens ook met Duracell, maar ok..)
Nawaka F.A.Q.
Als jouw vraag er niet tussen staat, mail dan de helpdesk: helpdesk@nawaka.scouting.nl
Volg Nawaka op Facebook
Volg Nawaka op Twitter @nawaka_nl
Gebruikers-avatar
ArnoNijhof

Scouting groep: Diensthoofd Communicatie - Nawaka 2014 / Klimopgroep / Martinistam

Berichtdoor treklof » Di 01 Feb, 2005 17:41

en jawel ik ben sinds een paar jaar ook de gelukkige eigennaar van een 3 d cel maglite.
mijn ervaring is oplaadbare batterijen is misscghien een investering maar als je voor een kamp denkt dat ze niet vol zijn laat je ze op.
en als ej ze koopt bij de hema zijn ze niet zo duur en ik weet echt niet waarom ze zijn ook veel lichter dus ook als je gaat hiken ofzo is dat handig.
veel plz
treklof

Scouting groep: Bramzijger

Berichtdoor Cobra » Di 01 Feb, 2005 19:55

Ik heb zelf een 4d en gebruik al sinds het begin alkaline. Heb ook bewust voor de 4 gekozen. Daar gaan precies 2 pakjes batterijen in. In m'n mini-Mag heb ik ook altijd alkaline.
Heb in beide op dit moment Duracell Ultra's in zitten en deze gaan al meer dan een jaar mee. (wel goed controleren op lekkage!)
De oplaadbare Mag geeft trouwens in het begin meer licht, daarna daalt dat wel weer. Over de levenduur van die accu kan ik verder niets zeggen.
Nadeel van oplaadbare batterijen is idd de afnemende capaciteit en het geklooi met opladen. (lastig als je alleen 12v en 24v aan boord hebt.)
Laatst gewijzigd door Cobra op Di 01 Feb, 2005 19:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Cobra

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor 671 » Do 01 Sep, 2005 12:01

Sinds een paar weke trotse eigenaar van 4D. Ik heb er nu varta industrail inzitte. Ze doen het goed. Keb um alleen nog gebruikt met nachtspel. :!: Hopelijk meer nut met jubileum kampje!
Als landscouting de laatste vorm van scouting zou zijn ging ik voetballen! Waterscouting is the best!
Gebruikers-avatar
671

Scouting groep: Tjarda

Berichtdoor Bartje » Do 01 Sep, 2005 12:04

ja varta industial en powercell ( van duracell) vind ik echte aanraders, geen oplaadbare batterijen maar je kan natuurlijk wel een oplaadbare Mag kopen met zo een speciale accu en oplaader houder.
bart 1 (de ~ (b.), ~en)
1 het hoogst ontwikkelde wezen, dat zich door zijn rede en taal van de mensen onderscheidt => homo bartens, wonderkind, sterveling, wereldseburger, ziel
Gebruikers-avatar
Bartje

Scouting groep: SCAP

Berichtdoor Tommy » Do 01 Sep, 2005 15:51

Ik heb een knijpkat, bij de marskramer, hoeft een heel kamp geen nieuwe batterijen in te doen, want blijft mee gaan, altijd handig :) soms neem ik nog andere zaklamp mee met batterijen :)

Beetje off-topic misschien, maar misschien ook wel bruikbaar voor sommigen?
On we sweep with threshing oar. Our only goal will be the western shore.
Tommy

Scouting groep: Frans Naerebout

Berichtdoor bakfiets » Zo 15 Jan, 2006 16:11

Ik heb zelf een 3D en gewone batterijen, k heb een paar soorten oplaadbaren geprobeert maar gewone batterijen gaan bij mij nogeveer 2X zolag mee. en zovaak kan je ze ook niet opladen voor ze zwaar terug gaan lopen zo dat je havewege je kamp tog gewone moet kopen....

(zelf ga ik binnen kort de 6D kopen, niet echt nodig maarja)
Afbeelding :mrgreen:
To be stupid, selfish, and have good health are three requirements for happiness, though if stupidity is lacking, all is lost.
Gebruikers-avatar
bakfiets

Scouting groep: Hannie Schaft Scouting, almere (WiVa) en webmaster scoutinghannieschaft.nl

Berichtdoor Chris » Wo 08 Feb, 2006 21:36

Ik heb zelf een 2D en mijn ervaring is dat oplaadbare batterijen wel werken, ze gaan alleen korter mee en het licht is duidelijk minder fel.
Ik denk dat als je toch al investeert in een Maglite, je dan ook maar goede batterijen erbij moet kopen.
Chris

Scouting groep: Vliegende Hollander, Den Haag

Berichtdoor Rory » Wo 08 Feb, 2006 22:04

Chris schreef:Ik heb zelf een 2D en mijn ervaring is dat oplaadbare batterijen wel werken, ze gaan alleen korter mee en het licht is duidelijk minder fel.
Ik denk dat als je toch al investeert in een Maglite, je dan ook maar goede batterijen erbij moet kopen.

Mee eens, of een mag-charger erbij... dát werkt dan ook wel goed.
Maar als je het bij batterijen houdt, dan kun je t beste toch gewoon een paar goede halen ja :wink:
Gebruikers-avatar
Rory

Scouting groep: St. Martinus, Zaltbommel

Berichtdoor FW&K » Zo 12 Feb, 2006 19:58

Een Mag-charger is weer niet handig als je op je zomerkamp geen stroom bij de hand hebt. Bovendien zijn die oplaadbare Mag-lites echt stervensduur!
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor sliefzeilertje » Ma 13 Feb, 2006 13:08

FW&K schreef:Een Mag-charger is weer niet handig als je op je zomerkamp geen stroom bij de hand hebt. Bovendien zijn die oplaadbare Mag-lites echt stervensduur!

Een goede mag-charger houdt het volgens mij wel een zomerkampje uit hoor.. maar inderdaad wel erg duur.

Persoonlijk koop ik er liever gewoon goede normale batterijen bij..oplaadbare zijn toch minder fel en dan kan ik net zo goed mijn normale zaklamp meenemen..
"Zeg maar ja tegen 't leven, anders zegt 'r 't leven nog nee!"
Gebruikers-avatar
sliefzeilertje

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

MagLite

Berichtdoor wouterwashere » Ma 20 Feb, 2006 19:58

Uiteraard is het licht met oplaadbare batterijen minder fel. Een oplaadbare batterij geeft maar 1,2 Volt (of 1,24 Volt), terwijl "normale" batterijen 1,5 Volt geven. Een heel eenvoudige oplossing hiervoor is voor bijvoorbeeld een 4 cells Maglite in plaats van een 6 Volt lampje een 4,8 Volt (4x 1,2 Volt) te kopen. Hierdoor brandt het lampje wèl op volle sterkte.

Een goede tip zijn oplaadbare batterijen van GP (http://www.gpbatteries-nl.com.hk/html/front/index.html) of andere NiMH batterijen. Deze gaan in combinatie met een aangepast lampje vele malen langer mee dan Duracel batterijen!

Als je de lamp langere tijd niet gebruikt kan je de batterijen er beter uithalen om lekkage en leeglopen te voorkomen.
Gebruikers-avatar
wouterwashere

Re: MagLite

Berichtdoor Rory » Ma 20 Feb, 2006 22:24

wouterwashere schreef:Uiteraard is het licht met oplaadbare batterijen minder fel. Een oplaadbare batterij geeft maar 1,2 Volt (of 1,24 Volt), terwijl "normale" batterijen 1,5 Volt geven. Een heel eenvoudige oplossing hiervoor is voor bijvoorbeeld een 4 cells Maglite in plaats van een 6 Volt lampje een 4,8 Volt (4x 1,2 Volt) te kopen. Hierdoor brandt het lampje wèl op volle sterkte.

Een goede tip zijn oplaadbare batterijen van GP (http://www.gpbatteries-nl.com.hk/html/front/index.html) of andere NiMH batterijen. Deze gaan in combinatie met een aangepast lampje vele malen langer mee dan Duracel batterijen!

Als je de lamp langere tijd niet gebruikt kan je de batterijen er beter uithalen om lekkage en leeglopen te voorkomen.

Je bedoelt dus een "3-cell's" lampje in een 4-cells-maglite?
En wat als ik nu al een "2-cell's" lampje in m'n 3-cells-maglite heb hier? :idea:
Gebruikers-avatar
Rory

Scouting groep: St. Martinus, Zaltbommel

Berichtdoor Tijmen » Di 21 Feb, 2006 17:04

Hmm...vroeger was ik ook verwend liefhebber van Maglite, maar sinds ik een mooi LED lampje van Petzl heb laat ik mijn MAG liever thuis.

100u doen op 3 aaa batterijen :) Heerlijk! Komt echt een bonk licht vanaf en kan er 20m ver mee schijnen. Er zijn modellen die veder kunnen.
Het ding weegt incl batterijen maar 80gram ;)
If you aint dutch you aint much!
Gebruikers-avatar
Tijmen

Scouting groep: J.P. Coen

Berichtdoor Linda » Ma 29 Mei, 2006 18:11

Zelf gebruik ik in mijn mag (ook een 2D) duracel... TIP: als je via via bij een groothandel (bv. Makro) terecht kunt zijn ze daar altijd in een grotere hoeveelheid verpakt waardoor het ook goedkoper wordt.
Verder zouden oplaadbare ook heel goed moeten werken (zelf gebruik ik in mijn digitale camera) AA 2300 mA... v/d Hema deze blijven net zo lang goed als duracel. Je merkt alleen (na +/- 6 keer opladen) dat ze niet meer helemaal opladen en iets sneller leeg gaan.

IHL,
Linda
Linda

Scouting groep: Terwindtvaarders

Vorige

Terug naar Materialen en technieken