FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Materialen en technieken

Het is momenteel Wo 22 Nov, 2017 02:47
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

De zaklamp...

De zaklamp...

Berichtdoor Eric Dubbelaar » Zo 11 Jul, 2004 21:50

Mensen,

Wellicht een off-topic onderwerp voor dit forum maar ik kon geen betere vinden...

Ik wil een zaklamp gaan kopen. En mijn eerste keuze gaat uit, natuurlijk, naar een maglite. Alleen is deze keuze eigenlijk op niets gebaseerd. Althans op niets nuttigs, want ik vind de lampen gewoon onwijs mooi.

Na wat rond geneus op internet loop ik nog steeds met een vraag, wat is het verschil tussen een C en een D cell. Of liever gezegd, wat is het voor- dan wel nadeel van de een ten opzichte van de ander....?!

Iemand ervaringen?
Het is allemaal niet zo spannend...
Gebruikers-avatar
Eric Dubbelaar

Scouting groep: Klimopgroep

Re: De zaklamp...

Berichtdoor Geert » Zo 11 Jul, 2004 22:00

Eric Dubbelaar schreef:wat is het voor- dan wel nadeel van de een ten opzichte van de ander....?!

Zoals je misschien wel weet ben ik al een tijdje in het bezit van een Maglite D-cell (4 bat). Het voordeel tov een C-cell is de langere levensduur en het lekkerder vasthouden.

Over de algemene kwaliteiten van een MagLite: ze zijn zeer hufterproof, kunnen goed te regen, zijn nononsense en erg handig. Een uitvoering met 4 bat. is handig om de batterijen altijd per 2 gaan.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor FW&K » Ma 12 Jul, 2004 00:42

Ik heb een 2D-cell en een 6D-cell maglite. Ondanks zwervende verhalen dat het aantal batterijen niet uit maakt voor de felheid van de straal, is dat dus wel zo. De felheid van de straal wordt aanduid door een aantal candle-lights... voor de mag 6D-cell is die 20.000 candlelight, meen ik. Dat scheelt dus wél met de versies met minder power.

De grotere maglites dragen wat minder fijn aan de broek [een 6D-cell zorgt er regelmatig voor dat je bouwvakkersdecolleté te voorschijn komt als je niet uit kijkt]. De kleinere versies hebben daar minder de gewoonte van. Randapparatuur als riemhangers en reservelampjes zijn zeker niet goedkoop, evenals de lamp zelf. O ja, het rubberen drukknopje kan je bij ruw gebruik wel eens kwijtraken. Natuurlijk zijn alle onderdelen herleverbaar, maar dat betaal je :)

Maglites zijn inderdaad robuust enzo, maar toch heb ik het idee dat bijvoorbeeld doordat alles stijf is dat de klap op bijvoorbeeld het halogeenlampje inside groter is. Stuitert het ding, dan kan het casco van de lamp dat best hebben. Vliegtuigaluminium, dus geen probleem. Doordat het huis niet mee geeft, is de tik op het lampje groter naar mijn idee. Het lampje is redelijk gevoelig met als gevolg dat de scherpe straal [dus niet de breedte straal] nog wel eens moeilijk te concentreren is [niet een mooi scherp rondje maar een balzak of hartjevorm].

Felle alternatieven zijn bijvoorbeeld de handschijnwerpers zoals ze bij doehetzelf-zaken te koop zijn. Die heb je bijvoorbeeld in 50.000 of zelfs 100.000 candlelight. Een superfelle pit, maar wel snel uitgeschenen. Ze zijn oplaadbaar en zeker als je de beschikking over een motorboot hebt met 12V oplader is dat geen probleem. Voor langere schijnacties kom je nog wel eens power te kort. Erg handzaam aan de broekriem zijn ze ook niet. Wel betaalbaarder overigens, voor een € 25,- ben je volgens mij klaar.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor Dwergje » Ma 12 Jul, 2004 11:07

Ik heb zelf een 3D-Cell maglite. Ik heb deze destijds gekozen, voornamelijk omdat de 3D gemakkelijker draagt dan een 4 of meer cell aan je broek. Zéker omdat ik klein ben, is het zo dat ik zodra een meer dan 3-cell in de wel bekende maglitering hang bij het lopen deze in m'n knieholte komt. Dat werd 'm dus niet. De 2-cell vond ik nét iets te klein en ik had het idee dat deze snel uit de ring zou vallen. Daarom mijn keuze voor de 3-cell.
Over het batterijen verhaal van de 3-cell: Ik koop meestal gewoon 2 sets (dus 3 pakjes á 2 batterijen) tegelijk. Dan heb je nooit het probleem van 1 batterij ter overschot.

Het D-formaat heb ik gekozen, omdat het handzaam is en de batterijen overal verkrijgbaar zijn. Ook ziet het er gewoon wat minder l*llig uit.

Ik heb de mijne nu sinds '97 en ben er nog steeds zéér tevreden over. De aankoop van destijds 89 gulden was het zéker waard. De onderdelen zijn inderdaad niet goedkoop, maar het is wel een voordeel dát ze los te koop zijn.
Zeg nou zelf: welke zaklamp houdt het zómaar zoveel jaar uit? Vanwege de duurzaamheid is het érg fijn dat je losse onderdelen kán kopen, ook al zijn ze duur...

Even een ander puntje over de maglite:
Bij de aankoop destijds werd door de verkoper opgemerkt dat het niet handig was om duracell batterijen er in te stoppen. Vanwege de sterke veer van de maglite kon het gebeuren dat de batterijen zouden gaan lekken. Echter heb ik in de loop der tijd ook verhalen gehoord dat duracell hierop in heeft gesprongen en de sterkte van de batterijen zou hebben aangepast. Het verhaal speelde écht alleen voor duracell en niet voor andere soorten batterijen. Weet iemand hier meer van?

Inmiddels heb ik trouwens ook een minimaglite gekocht. Erg handig bij het gebruik in een tent als je anderen niet wakker wil maken of gewoon een lampje nodig hebt, maar niet te veel ruimte/gewicht bij je (wil) heb(t)(ben).
Take time to smell the flowers on your way of life!
Gebruikers-avatar
Dwergje

Scouting groep: NTC RA 9 Lek- en IJsselstreek

Berichtdoor Geert » Ma 12 Jul, 2004 11:12

Ik gebruik altijd Hema-batterijen. Deze zijn door de Consumentenbond getest als beste prijs/kwaliteit en gaan aardig lang mee (nu al meer dan een jaar). Heb er nooit problemen mee gehad. Als je trouwens 3x2 batterijen koopt dat heb je er toch nog een tijd 3 in je kast staan? Ik vervang ze niet zo snel...

Ik heb ook een mini-maglite welke erg goed bevalt. De voordelen van een maglite tov andere zaklampen is hier alleen minder.
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor FW&K » Ma 12 Jul, 2004 13:08

Dwergje schreef:Even een ander puntje over de maglite:
Bij de aankoop destijds werd door de verkoper opgemerkt dat het niet handig was om duracell batterijen er in te stoppen. Vanwege de sterke veer van de maglite kon het gebeuren dat de batterijen zouden gaan lekken. Echter heb ik in de loop der tijd ook verhalen gehoord dat duracell hierop in heeft gesprongen en de sterkte van de batterijen zou hebben aangepast. Het verhaal speelde écht alleen voor duracell en niet voor andere soorten batterijen. Weet iemand hier meer van?

Het is bij de maglite zo dat bij de levenslange garantie op het hele zwikkie batterijlekkage is uitgesloten. Vandaar dat verkopers daar soms over beginnen. Lekkage van batterijen is iets wat allerlei batterijen overkomt. ik haal ze er sowieso uit als de lamp thuis op de schap ligt. Batterijen keurig in een plasticen groentebakje. Heb je ook minder last van spanningsverlies.

Geert schreef:Ik heb ook een mini-maglite welke erg goed bevalt. De voordelen van een maglite tov andere zaklampen is hier alleen minder.

Ik heb er geen, maar heb wel gezien dat die hele kleine gewoon super aan de sleutelbos past en bij gebruik nog een bult licht geeft ook. Iets wat zeker nog op mijn verlanglijstje staat! :mrgreen:

Overigens: de felheid van de maglite wordt ook enigszins bepaald door het venster. Door robuust gebruik wordt het plasticen venster dof [krassen, vergelijk: perspex] en dat komt de lichtstraal niet ten goede.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Berichtdoor Thamanece » Ma 12 Jul, 2004 16:15

FW&K schreef:...candlelight.....

het is candela
afgeleid van de kaarsen, <candels>.

maar om terug te komen op het onderwerp;
De maglites zijn idd scouting proof,
Zelf heb ik gemerkt dat ze lekker relaxed zijn.
eigelijk niets verders extra op aan te merken van wat hierboven gemeld wordt.
Gewoon doen en niets anders... ;)
Reacties graaf via email.
Niet vaak online
Gebruikers-avatar
Thamanece

Scouting groep: Fridtjof Nansen

Berichtdoor FW&K » Ma 12 Jul, 2004 17:12

Misschien wel geinig om maar weer eens naar boven te toveren:

De Mag-meter op zomerkamp 2001; maar liefst 7,81 meter Maglite in alle formaten, soorten en kleuren!

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
FW&K

Berichtdoor Sk8rBoY » Ma 12 Jul, 2004 20:24

Ik heb ook een mag-light... 5Dcell..
Ik stond in de winkel, en voor 41 euro had ik hem..Ze hadden nog een 3-cell en die vond ik iets te klein...de 7cell weer iets te groot.. dus werd het deze!
De voordelen zijn : stuiterproof(bij mij wel!)
Waterproof
Makkelijk hanteerbaar,en opbergbaar

Verder is hij ook wel leuk om mee te showen..vorig jaar op de camping dachten ze dat ik security was :D
Tsja, en het idee "ik heb een maglight" is ook wel tof natuurlijk ;)
as finishing touch God created the DUTCH
Gebruikers-avatar
Sk8rBoY

Scouting groep: scouting oostburg

Berichtdoor FW&K » Ma 12 Jul, 2004 21:29

Sk8rBoY schreef:...de 7cell weer iets te groot

Volgens mij bestaat de 7-cell niet. Ik heb wel fabeltjes over Amerikaanse 8D-cells gehoord, maar die schijnen verboden te zijn in Nederland omdat het als slagwapen beschouwd wordt. Nee, die 6D-cell wil je wél naar je hoofd hebben :!:

Sk8rboy schreef:Waterproof

Mits je de rubbers blijft invetten en soepel houdt wel ja. Ik heb er mensen ook andere ervaringen mee zien hebben. Zeker bij ontbreken van het rubberen drukknopje.

Sk8rboy schreef:Tsja, en het idee "ik heb een maglight" is ook wel tof natuurlijk ;)

Maglite is inmiddels weer flink "uit" volgens mij. De handschijnwerpers zijn volgens mij meer in. Zeker omdat maglite "onterecht" een soort felheidsimago had. Die handschijnwerpers zijn veel feller :)
Laatst gewijzigd door FW&K op Di 13 Jul, 2004 09:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
FW&K

Berichtdoor weatr » Ma 12 Jul, 2004 22:50

Wel fijn dat tegenwoordig alle maglites in 6 of 7 verschillende kleuren verkrijgbaar zijn. Dat voorkomt, vooral op kamp, dat je niet meer weet welke van jou is. 'Vroeger' had je dat meer, toen was de zwarte 3cell erg populair (zoals je op het fotootje van FW&K ook kunt zien) omdat er toen volgens mij minder kleuren werden geleverd.

Verder valt het mij op dat altijd een bepaald soort mensen 'kickt' op grote maglites, ook om er een beetje mee op te vallen ofzo. Ik vind die grote lampen in ieder geval niet echt practisch, maar ieder zo z'n ding.

Ik las zo hier en daar dat mensen de onderdelen duur vinden. Vind ik best meevallen, ik betaalde onlangs 2 euro voor een nieuw dopje voor de schakelaar en zag dat de rubberen ringen 50 cent kosten. Persoonlijk ben ik te lui om die ringen in te gaan vetten enzo, dus koop wel nieuwe mocht het nodig zijn :D

Die handschijnwerpers ken ik eigenlijk niet, is het ook zo dat die dingen ook ver kunnen schijnen (dus niet alleen erg fel)
Voordeel van een Maglite vind ik namelijk ook dat ie best ver kan komen. Ideaal om te gebruiken als je 's nachts een spelletje dodende straal wilt spelen. (vast wel bekend bij andere scoutinggroepen, zo niet, dan leg ik et graag eens uit, topspel imo :))
SVI20/VWG1
Gebruikers-avatar
weatr

Scouting groep: Ridder Boudewijngroep Yerseke

Berichtdoor Dekzwabber » Di 13 Jul, 2004 13:02

Op NAWAKA kon je je hanger van nawaka in laten graveren bij zo'n tentje van een juwelier....

wij hebben toen gevraagd en wij konden ook onze mag-lites laten ingraveren... daarom zijn er bij ons een aantal met hun naam erin..
ziet er ook wel vet uit...

als je nu iemand een klap verkoopt laat je tenminste een visite kaartje na...
Gebruikers-avatar
Dekzwabber

Scouting groep: Triton

Berichtdoor Sk8rBoY » Di 13 Jul, 2004 14:17

FW&K schreef:
Sk8rBoY schreef:...de 7cell weer iets te groot

Volgens mij bestaat de 7-cell niet. Ik heb wel fabeltjes over Amerikaanse 8D-cells gehoord, maar die schijnen verboden te zijn in Nederland omdat het als slagwapen beschouwd wordt. Nee, die 6D-cell wil je wél naar je hoofd hebben :!:

*knip*

Tsja het was ook een belgische winkel, ik weet zeker dat het een 7 cell was!
Ik stond er ook een beetje verdwaasd bij dat ik allerlei maglights op een rijtje zag staan, en dat er gewoon 1bij was die langer als je bovenbeen was!
as finishing touch God created the DUTCH
Gebruikers-avatar
Sk8rBoY

Scouting groep: scouting oostburg

Berichtdoor BEZEL » Di 13 Jul, 2004 15:03

Een hoofdlamp is erg handig.
Je hebt de lamp op je hoofd dus twee handen vrij om te gebruiken.

Zelf heb ik ook een maglite maar ga nu over op een hoofdlampje.
Jeuk is leuk,
pijn is fijn,
bloed dat moet!
Gebruikers-avatar
BEZEL

Scouting groep: Willem de Zwijger gr. 63

Berichtdoor sliefzeilertje » Di 13 Jul, 2004 19:29

Sk8terboy schreef:Tsja het was ook een belgische winkel, ik weet zeker dat het een 7 cell was!
Ik stond er ook een beetje verdwaasd bij dat ik allerlei maglights op een rijtje zag staan, en dat er gewoon 1bij was die langer als je bovenbeen was!

Hmm...bij ons op de groep was iemand die zo'n ding had (of het precies 7cel was, weet ik niet) die had hem een keer meegenomen een restaurant in en hem naast te tafelpoot neergezet (ongeveer evenlang) en hem daar stomweg vergeten, omdat hij zo groot was en op de tafelpoot leek.

Das pech...maglite weg... :!:
"Zeg maar ja tegen 't leven, anders zegt 'r 't leven nog nee!"
Gebruikers-avatar
sliefzeilertje

Scouting groep: Johan & Cornelis de Witt, Dordrecht

Volgende

Terug naar Materialen en technieken