FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Materialen en technieken

Het is momenteel Zo 24 Sep, 2017 22:22
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Betakelen

Betakelen

Berichtdoor BJup » Wo 29 Jul, 2009 17:00

Ik wil vanavond nieuwe vallen gaan maken, maar bedacht me opeens dat ik nog nooit touw met een mantel en kern heb gesplitst of betakeld.

Een uitleg voor splitsen vond ik wel op internet, maar iets over het betakelen van een lus in niet-drie-strengs-touw vond ik niet.

Weet iemand (uit ervaring) of ik beter kan splitsen of betakelen?
Weet iemand hoe ik dit soort touw het best betakel (in een lus, dus :stupid: )?

Als ik zelf zou moeten gokken ga ik betakelen. Ik zou dan eerst een paar keer door het touw heen 'stikken' om er daarna een 'normale' niet-benaaide takeling omheen te knopen.
Whohow... Wa-zig!
Gebruikers-avatar
BJup

Scouting groep: Caspar Di Robles

Berichtdoor Evert » Wo 29 Jul, 2009 18:39

Voor een vlet red je het wel met je touw dubbelgeslagen om een kous en twee takelingen. Een net na de kous en een een centimeter of vijf verderop. Komt er serieus kracht op je touwtje, dan zou ik inderdaad een keerof wat door het touw heen stikken.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen!
Gebruikers-avatar
Evert

Scouting groep: macdonald, Den Haag

Berichtdoor T-O » Wo 29 Jul, 2009 18:50

ik zou er gewoon een oogsplits inleggen, doe je die netjes dan hoef je ook niet te betakelen. Heb bij ons nog geen ogen in een lijn gezien die betakeld zijn.
Alleen het begin van een oogsplits is lastig, moet je even goed kijken welke tampen door de lijn zelf heen moeten. vanaf daar is het gewoon een eindsplits. Succes!
wees wijzer, wijk voor ijzer
Gebruikers-avatar
T-O

Scouting groep: Dorus Rijkersgroep Oss

Berichtdoor BJup » Wo 29 Jul, 2009 21:26

Evert schreef:Voor een vlet red je het wel met je touw dubbelgeslagen om een kous en twee takelingen. Een net na de kous en een een centimeter of vijf verderop. Komt er serieus kracht op je touwtje, dan zou ik inderdaad een keerof wat door het touw heen stikken.

Evert Jan

Dank je wel! Zoiets dacht ik al, maar als meer mensen het denken is de kans dat het klopt vast groter :P
Whohow... Wa-zig!
Gebruikers-avatar
BJup

Berichtdoor BJup » Wo 29 Jul, 2009 21:26

T-O schreef:ik zou er gewoon een oogsplits inleggen, doe je die netjes dan hoef je ook niet te betakelen. Heb bij ons nog geen ogen in een lijn gezien die betakeld zijn.
Alleen het begin van een oogsplits is lastig, moet je even goed kijken welke tampen door de lijn zelf heen moeten. vanaf daar is het gewoon een eindsplits. Succes!

Ehm, ik heb dus géén geslagen touw, maar van dat touw met een kern en mantel...
Whohow... Wa-zig!
Gebruikers-avatar
BJup

Berichtdoor Rob » Do 30 Jul, 2009 08:58

BJup schreef:
Evert schreef:Voor een vlet red je het wel met je touw dubbelgeslagen om een kous en twee takelingen. Een net na de kous en een een centimeter of vijf verderop. Komt er serieus kracht op je touwtje, dan zou ik inderdaad een keerof wat door het touw heen stikken.

Evert Jan

Dank je wel! Zoiets dacht ik al, maar als meer mensen het denken is de kans dat het klopt vast groter :P

Gaat goed werken, komt er veel kracht op, dan eerste de takeling 5 cm verderop maken, kous en touw onder spanning zetten, en dan de andere maken.
Zeilen is mijn lust, zeilen is mijn leven,
maar had ik geld gehad, dan was ik thuis gebleven.
Gebruikers-avatar
Rob

Berichtdoor T-O » Ma 03 Aug, 2009 18:52

BJup schreef:
T-O schreef:ik zou er gewoon een oogsplits inleggen, doe je die netjes dan hoef je ook niet te betakelen. Heb bij ons nog geen ogen in een lijn gezien die betakeld zijn.

Ehm, ik heb dus géén geslagen touw, maar van dat touw met een kern en mantel...

Oh te snel gelezen! Dan maar voor de 2 takelingen he :)
wees wijzer, wijk voor ijzer
Gebruikers-avatar
T-O

Scouting groep: Dorus Rijkersgroep Oss

Terug naar Materialen en technieken