FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Hoe is het bij jouw groep?

Het is momenteel Za 15 Dec, 2018 09:24
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Overbelaste planning in het voorjaar ?

Het Scouting voorjaar is te volbezet met activiteiten

1) Mee eens, wij moeten kiezen waaraan we deelnemen
4
16%
2) Mee eens, maar we kunnen bijna overal aan meedoen
5
20%
3) Mee eens, maar we doen aan weinig boven groepsactiviteiten mee
3
12%
4) Mee oneens, wij kiezen waaraan we deelnemen
8
32%
5) Mee oneens, maar we kunnen bijna overal aan meedoen
2
8%
6)Mee oneens, maar we doen aan weinig boven groepsactiviteiten mee
3
12%

Aantal stemmen : 25

Overbelaste planning in het voorjaar ?

Berichtdoor rene » Do 26 Apr, 2007 13:39

Al een paar jaar loop ik tegen het fenomeen aan dat we als waterscoutinggroep zoveel activiteiten in het voorjaar hebben dat we flink moeten selecteren waaraan we kunnen meedoen. Met name in de periode maart en april dat we nog bezig zijn met het vlettenonderhoud dat we buiten moeten doen, is het spectaculair druk met allerlei activiteiten. Op 6 van de 9 zaterdagen zijn er dan bovengroepsactiviteiten.Daardoorheen lopen ook allerlei vakanties die gepaard gaan met afwezigheid van jeugd en kaderleden. De effecten zien we bijvoorbeeld aan de Waterscouts deelname bij HIT en de regionale scoutingwedstrijden. Ik vraag me dus af of er niet wat zaken naar het najaar verplaatst kunnen worden waadoor er meer ruimte en gelegenheid is op de kalender

Hieronder het overzicht van de activiteiten kalender voor Scouts (regio maasdlelta) in het voorjaar:

 Voorjaarsvakantie Vlaardingen bo+vo 17-02-2007 t/m 25-02-2007
 Goede vrijdag alle regio’s bo+vo 06-04-2007
 Pasen alle regio’s bo+vo 08-04-2007 t/m 09-04-2007
 Paasvakantie Vlaardingen bo+vo 06-04-2007 t/m 09-04-2007
 Koninginnedag alle regio’s bo+vo 30-04-2007 (maandag)

 Baden Powelldag 22 februari, jaarlijks
 Volleybal toernooi (rigionaal) 03-03-2007
 Jantje Beton Collecte 5-10 maart 2007
 Nationale Scoutingdag: 24 maart 2007
 HIT: Hike, Interesse en Trapperskamp; elk jaar met Pasen: 6,7,8 en 9 april 2007
 Regionale Scouting wedstrijden 21 en 22-4-2007 (voorafgaand aan de landelijke wedstrijden)
 Koniginnedag spelen Souting Vlaardingen 30-3-2007
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor Meesje » Do 26 Apr, 2007 13:45

Wat ik met je eens ben, is dat er veel activiteiten zijn in het voorjaar...
Maar als groep kies je toch zelf voor wel of niet mee doen...?
en zelf vind ik het juist leuk al die activiteiten...

Mijn weekenden zitten van half april tot eind september vol :D
Liever met jou in de sloot, dan alleen de zee op
Gebruikers-avatar
Meesje
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III

Berichtdoor rene » Do 26 Apr, 2007 14:04

De activiteiten selectie is begrijpelijk, maar wel heel vervelend voor de vrijwilligers die deze activiteiten organiseren. Het betekent een veel lagere deelname dan mogelijk is met een betere spreiding
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor Geert » Do 26 Apr, 2007 14:29

Ook in het najaar is het voor ons vol, misschien nog wel voller dan het voorjaar. Tijdens Pinksteren doen wij overigens niks en Koninginnedag is leeg gepland. Tot halverwege oktober komen er bijna geen normale weekenden voor. Het is gewoon een kwestie van selecteren en als groep bedenken waar je écht naartoe wil.

En, zolang de kids het leuk vinden, waarom niet?
Gebruikers-avatar
Geert

Scouting groep: Klimop & Zeilschool SN

Berichtdoor cc-junk » Do 26 Apr, 2007 15:09

Inderdaad ook het najaar zit propvol met allerei activiteiten.

Maar gelukkig zijn er heel veel groepen die moeten kiezen waar ze heen gaan dus die vrijwilligers zitten heus niet zonder werk... Neem bijvoorbeeld de admiralencup. Ondanks dat er met pinksteren nog veel meer andere activiteiten zijn zitten we bomvol.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor rene » Do 26 Apr, 2007 15:14

Ja dat die vrijwiilgers niet zonder werk ziiten, is me ook opgevallen. Ik zie vaak een noodkreet om menskracht.
Gebruikers-avatar
rene

Berichtdoor timon » Do 26 Apr, 2007 16:30

Mmmmm,
aar Rene, dit is een probleem wat niet alleen voor Waterscuoting groepen geld. Ook "land"scoutinggroepen hebben hier last van.

Dit komt omdat juist in het voorjaar een hoop vakanties en vrije dagen bechikbaar zijn voor activiteiten. Pasen, Hemelvaart en Pinksteren zijn juist voor Scoutingactiviteiten heel erg geschikt omdat je dan in het weekend meteen een of twee extra dagen hebt.

Ik denk dat het sprijden heel erg lastig zal gaan. Daarnaast heb je natuurlijk ook het probleem dat het weer in het najaar meestal slechter is dan dat in het voorjaar. HIerdoor is het ook minder interessant om dan een Scoutingactiviteit te houden.
Gebruikers-avatar
timon

Scouting groep: Scouting Zaltbommel

Berichtdoor Bart Houben » Do 26 Apr, 2007 21:13

Je moet de activiteiten gewoon uitzoeken, vanuit de regio wordt ook van alles georganiseerd. Wij doen alleen mee met de DWEK-dag, vinden de kinderen ook gaaf. En met de jaarlijkse fakkeloptocht in Eindhoven op 18 september (op 18 september 1944 is Eindhoven bevrijd) dit wordt ieder jaar herdacht met een fakkeloptocht door de binnenstad. Voor de rest van het jaar draaien we ons eigen programma.
Gebruikers-avatar
Bart Houben

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep

Berichtdoor Fok! » Do 26 Apr, 2007 22:48

In onze admiraliteit heeft men het ook gemerkt dat het programma overvol is. Groepsactiviteiten, admiraliteitskampen, regiodingen, landelijk programma.... Je vliegt van het één naar het ander en aan 'gewoon een opkomstje draaien' kom je nauwelijks meer toe!

Vandaar dat we afgelopen najaar bij de samenstelling van de admiraliteitsagenda eens kritisch gekeken naar het aanbod, het enthousiasme van de groepen en de alternatieven. Dat heeft er in geresulteerd dat het aantal kampen is verminderd en ook een aantal dagactiviteiten zijn geannuleerd of geïntegreerd in een andere activiteit.

Het vaarseizoen opent dit weekend en vanaf dan zullen we ervaren wat het jaar 2007 qua drukte betekent. 2005 en 2006 waren echt way too much!
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor sjef » Do 26 Apr, 2007 22:58

Ik geloof alleen wel dat je daar zelf als teamleader of schipper van een speltak met je team over moet hebben of je aan alle activiteiten mee doet.

Zoals Bart Houben ook al meldde doen wij nooit mee aan dingen zoals een Scoutingdag en een Baden-Powelldag. Ik ben van mening dat je daar met je team over kan hebben of het een activiteit is waar je aan mee moet doen.

Vandaar dat ons overvolle agenda en program kritisch uitgedunt word.

De enige tip die ik kan geven is Kritisch te kijken naar je programma aanbod en daart in durven snijden! Zo kan je kort stilstaan bij een Baden Powelldag tijdens het openen en een gewone opkomst draaien. En een week voor de ScoutingDag geef je aan alle kids door dat ze een vriendje en vriendinnetje mee mogen nemen. En je gewone opkomst draaien dus..
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor Fok! » Do 26 Apr, 2007 23:12

Dat deden we dus al ;) En toch was het best druk.
Geen zeeman kan varen, zonder kompas,
geen schipper kan zingen, zonder zijn glas!
Gebruikers-avatar
Fok!
Groepsmoderator

Scouting groep: Waterscouting Vita Nova, Schagen

Berichtdoor TEKKER » Vr 27 Apr, 2007 12:06

Bij ons is het juist dat het bestuur allemaal extra activiteiten plant in het vaarseizoen. Dan wordt het "raar" gevonden als ik zeilen boven die activitieten kies. Die andere activiteiten zijn buurtfeesten, is goed voor nieuwe leden zegt het bestuur dan... Maar het waterwerk zit best wel aardig vol..
TEKKER: Het Waterscouting.com omroepsysteem!
Gebruikers-avatar
TEKKER

Scouting groep: Geen lid

Berichtdoor beheerdersintjoris » Vr 27 Apr, 2007 12:48

Wij zitten juist in het najaar altijd met een veel te druk programma?! :stupid:

Komt misschien ook wel omdat we eigenlijk alleen deelnemen aan 'echte' water(scouting)activiteiten zoals LSZW, MTC, admiraliteitsinstructieweekend en verschillende zeilwedstrijden in onze buurt zoals de Bossche Vijf. En voor goeie wind moet je toch echt in oktober zijn!! Eens in de 2 jaar is er dan ook nog het weekend 's-Hertogenbosch Maritiem, waar we het kinderprogramma voor verzorgen.

Wij zitten dus echt van de seizoensstart tot eind oktober ramvol!

Juist in het voorjaar wordt er rustig aan de boten gewerkt en gaan we als groep eens wat leuke dingen doen. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
beheerdersintjoris

Scouting groep: Zeeverkennersgroep Sint Joris

Berichtdoor sahi » Vr 27 Apr, 2007 19:13

Ik vind ook dat er altijd erg veel aanbod is, maar ik vind dat echt niet erg. wat meesje en geert al zeiden; als groep selecteer je zelf waar je wel en niet heen wil en voor de rest maak je zelf programma. en het lijkt mij voor de leidinggevenden juist handig, want dan hoef je zelf geen programma meer te verzinnen voor dat weekend.

verder vind ik dit niet alleen voor het voorjaar zo, het loopt vaak van maart tot oktober en daarna in het winterseizoen heeft iedereen het erg druk met botenonderhoud. daarom is er dan minder wateraanbod. maar er zijn nog wel veel dingen als winterexpedities en trainingsweekenden.

ik vind het juist een kenmerk voor scouting dat er zoveel buiten je groep te doen is. zo leer je mensen kennen en heb je het gewoon naar je zin!
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor Liesje » Za 28 Apr, 2007 09:50

Wij hebben het niet in het voorjaar druk maar vooral in het najaar.
Wij plannen meestal het bootonderhoud van januari tot april (dan gaan de boten weer het water in).
In het najaar hebben we sinterklaasintocht, nationale scoutingloterij, sint met je eigen groep, kerstviering etc.
In het voorjaar doen wij trouwens niet mee met de dsw (vorig jaar één keer wel) en met koninginnedag hebben we lekker 'vrij', dan gaan we zonder verkenners met de boot naar Amsterdam.

Verder kies je er toch zelf voor waar je aan meedoet? Wij doen weinig (lees: niets) aan de nationale scoutingdag maar we houden zelf in april een fancyfair/rommelmarkt. Hier kiezen we zelf voor.
Bij ons op de Stierop, daar is het een pracht...
Gebruikers-avatar
Liesje

Scouting groep: Victorie Heiloo, scouting Laros

Volgende

Terug naar Hoe is het bij jouw groep?