FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Hoe is het bij jouw groep?

Het is momenteel Ma 10 Dec, 2018 01:49
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

[bakken] Met horizontaal systeem minder groepsgevoel??

[bakken] Met horizontaal systeem minder groepsgevoel??

Berichtdoor vEck » Di 15 Aug, 2006 23:39

Binnen onze admiraliteit zijn er 2 groepen die de bakken horizontaal verdeeld hebben (alle leeftijdsgenoten bij elkaar), de rest heeft de bakken verticaal verdeeld (in 1 bak alle leeftijden, dus van oudsten tm de jongsten). Onze groep, Mark Twain uit Nederweert, heeft de bakken horizontaal verdeeld.

Elk systeem heeft zo zijn voor- en nadelen en ik denk dat deze bij iedereen wel bekend zijn. Binnen onze admiraliteit is er al genoeg over gediscussieerd iig. Nul wil het zo zijn dat binnen onze waterscouts niet bepaald een groepsgevoel heerst en ik vraag me af of dit met het systeem dat we hanteren te maken heeft. Ik post dit onderwerp om te kijken of er meer mensen ervaring mee hebbben.

Als leiding sta je veel dichterbij de leden bij het horizontale systeem, mede door het gemis van een duidelijke bootsman en kwartier. In een bak zitten allemaal leeftijdsgenoten dus er zal niemand overwicht hebben om iets op te lossen en zul je zelf als staf aan de slag moeten. Dit is vooral te merken wanneer de kids corve moeten doen, soms lijkt het wel op een politiebureau, doe dit, doe dat.. zelfstandigheid en groepsgevoel is ver te zoeken! In hoeverre komt dit door de baksindeling?

Ik ben benieuwd naar reacties! Hebben andere groepen dit probleem ook? Komt het probleem voor ook met een verticaal systeem?

Groetjes, Daan
vEck

Berichtdoor ArnoNijhof » Wo 16 Aug, 2006 08:28

Ik ben niet bekend met het horizontale systeem, maar ik denk dat je, bij een verticaal systeem het verantwoordelijkheidsgevoel en -besef bij de bootsen en kwartiermeesters laat ontwikkelen, wat je bij een "we zijn allemaal gelijk-bak" minder hebt? Zijn er bakken waarin zaken als corvee wel goed loopt en iemand wel het voortouw neemt? Misschien zitten hier geboren leiders, die zich al vroeg kunnen ontwikkelen?

Leuke discussie!
Nawaka F.A.Q.
Als jouw vraag er niet tussen staat, mail dan de helpdesk: helpdesk@nawaka.scouting.nl
Volg Nawaka op Facebook
Volg Nawaka op Twitter @nawaka_nl
Gebruikers-avatar
ArnoNijhof

Scouting groep: Diensthoofd Communicatie - Nawaka 2014 / Klimopgroep / Martinistam

Berichtdoor Jaeder » Wo 16 Aug, 2006 09:03

Je zult binnen de groep als geheel misschien minder groepsgevoel hebben bij een horizontaal systeem. Maar veel hangt ook af van hoe je er als leiding mee om gaat. Leiding kan een groepsgevoel maken en breken.
Gebruikers-avatar
Jaeder

Scouting groep: Waldswalkers (Drachten) / Regio NHN / SN

Berichtdoor sjef » Wo 16 Aug, 2006 09:26

Persoonlijk voel ik weinig voor het vertikale systeem, zoals Jaeder aangeeft zal het groepsgevoel misschien wat beter zijn.. ze zitten per leeftijd bij mekaar.

Een voordeel van het vertikale systeem is wel dat je de opleidingen veel meer op de kinderen aan kan passen. Per leeftijdscatagorie zitten ze in een bak en kan de opleiding echt voor die leeftijd gegeven worden.

Een nadeel kan zijn dat de staf regelmatig mee moet doen met programma's, omdat de 'kleintjes' het anders niet redden..
Goed op Drijf!

Mijn lijfspreuk.... Een fout in het verleden, is een wijsheid voor de toekomst....................................................................................... als je er iets van leert..
Gebruikers-avatar
sjef

Scouting groep: Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Berichtdoor vEck » Ma 21 Aug, 2006 19:02

Ik geloof dat Sjef de systemen door elkaar heeft gehaald. Bij horizontaal zitten de kids dus per leeftijd bij elkaar. Maar onze waterscoutsgroep is vrij jong, namelijk van 11 tm 14 jaar. Bij andere scoutinggroepen zie je dat de bovenleeftijd hoger ligt omdat de bootsen dan ouder zijn en meer verantwoordelijksgevoel hebben.

De groep heeft 4 jaar geleden met een staf van 3 mensen gedraaid en het was een super groep! De staf wist echt heel goed met de kids om te gaan. Van die 3 is er nog 1 over, aangevuld met 3 anderen. Dit clubje heeft het moeilijk om de groep nu in de hand te houden wat vaak lijkt tot demotivatie (de groep is niet de makkelijkste, genoeg speciale gevallen).

Ik vraag me dus af of het op te lossen zou zijn met een vertikaal systeem. Leden zouden elkaar meer aanspreken op gedrag? Leiding hoeft niet altijd politie te spelen? Zou dat de sfeer verbeteren?
vEck

Berichtdoor Dik Parlevliet » Di 22 Aug, 2006 23:27

Scouting is begonnen met horizontale patrouilles maar is al snel naar vertikale gegaan. Ik denk dat jullie bijna de enige zijn in Nederland, ik heb het in ieder geval nog nooit gezien.
Het grootste bezwaar is dat je geen onderlinge spelen kan doen, want je kan moeilijk 11-jarige tegen 14-jarige laten spelen en wat de ene leeftijd leuk vindt, vindt de ander weer niks. Je vergt ook nogal wat van leiders, want ze moeten steeds iedere bak anders aanpakken.
Bij zeeverkenners lijkt het me ook heel moeilijk, want hoe doe je dat met zeilen? Je kan 11-13 jaar toch niet alleen laten zeilen? Inderdaad wordt in vertikale bakken een deel van het leidinggeven door de boots/kwartier overnomen. Bij horizontale bakken horen ze hun bootsman zelf te kiezen, maar dat kan nogal wat gekonkel veroorzaken om de onderlinge pikorde vast te stellen (zeker bij jongens). Bij vertikale bakken heb je dat veel minder omdat ze accepteren dat wie ouder is, hoger staat.

Maar of de problemen die je opnoemt voorbij zijn met vertikale bakken weet ik niet. Ik heb toch het gevoel dat je de verkenners niet helemaal in de hand hebt. De overgang naar vertikaal lijkt me ook erg moeilijk voor de verkenners, al helemaal als je gemengd bent.
Maar jij bent één van de leiders van die groep?
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor cc-junk » Wo 23 Aug, 2006 00:19

Ik weet van in ieder geval 1 groep in admiraliteit 5 dat ze een horizontaal systeem hebben. Er zijn volgens mij nog wel enkele groepen meer die dit ook hebben.

Het lijkt mij dat je bij een vertikaal systeem makkelijker kan schuiven in je bakken om "probleemgevallen" uit elkaar te houden. Wij kunnen op deze manier met twee man leiding onze 16 verkenners in toom houden. En er zitten best een aantal probleemkinderen in de groep. Een deel van het "politiewerk" wordt door de bootsen en kwartiermeesters uitgevoerd.

Ik denk dat je meer leiding nodig hebt in een horizontaal systeem omdat de meeste kinderen van de zelfde leeftijd geen overwicht over, of opkijken naar elkaar kennen. Daarom zal je dus als leiding zelf moeten optreden.

Een overgang zal best slikken zijn maar je kan het altijd proberen. Ik denk niet dat gemengd of niet iets uit maakt in die overgang. Het zal toch moeilijk blijven.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Dik Parlevliet » Wo 23 Aug, 2006 11:57

Horizontaal heeft natuurlijk wel het voordeel dat baksleden dezelfde leeftijd hebben. Ga je over naar vertikaal dan moeten ouderen leiding gaan geven, wat ze nooit gezien/geleerd hebben, terwijl de jongeren opeens ouderen boven zich moeten accepteren. Als dat ook nog meisjes zijn, is het wel even slikken. Gemengd is nu eenmaal per definitie lastiger dan alleen jongens.
Maar het zou toch zuur zijn als je na zo'n moeizame overgang (die veel van de leiding vergt) nog geen echte verbetering hebt. vEck heeft het over groepsgevoel, mopperen en sfeer. Maar bij Scouting moet het baksgevoel vooraanstaan, het wachtgevoel op de tweede plaats. Een goede bakssfeer levert automatisch een goede groepssfeer
Ook welpen en andere jeugdverenigingen hebben geen echte groepen en leiders en daar loopt het toch ook goed (inderdaad met meer politiewerk).

Eigenlijk zou die ene leider van vroeger eens moeten vertellen wat nu het verschil is met vroeger.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor sebas » Wo 23 Aug, 2006 12:29

Dik Parlevliet schreef:Ga je over naar vertikaal dan moeten ouderen leiding gaan geven, wat ze nooit gezien/geleerd hebben, terwijl de jongeren opeens ouderen boven zich moeten accepteren.

Is dat niet juist het mooie van scouting; dat je ze dat dus spelenderwijs leert? Wij maken vrij fanatiek gebruik van het Kader, de raad van bootsen en kwartiermeesters die op kampen en opkomsten geregeld bij elkaar komen om te vragen hoe het met de jongste in hun bak gaat. Ze leren bij ons nadrukkelijk geen overdreven leider te zijn, maar wel hun verantwoordelijkheden als oudsten van die bak te nemen. Dit zijn allemaal stappen in het steeds meer verantwoording leren te nemen. Bij de WV krijgen ze vervolgens nog meer vrijheid om zichzelf te gaan organiseren/ontwikkelen… Ik vind het daarom dus heel belangrijk dat de bakken “vertikaal” verdeeld zijn.

Wij hebben er eigenlijk alleen maar positieve ervaringen mee.
[i]Schrwebeb is een emotie...[/i]
Gebruikers-avatar
sebas

Scouting groep: Klimopgroep Waddinxveen

Berichtdoor Dik Parlevliet » Wo 23 Aug, 2006 13:06

sebas schreef:Is dat niet juist het mooie van scouting; dat je ze dat dus spelenderwijs leert?
Dat is zo, dat is grootste kracht van Scouting en één van de belangrijkste principes van Baden Powell. Maar de jongeren leren hoe ze bootsman moeten zijn, door naar hun eigen bootsman te kijken. Dan wennen ze er ook vanzelf aan dat daar verantwoordelijkheid voor jongeren bij hoort. Maar als ze dat in horizontale bakken nooit geleerd hebben is de overgang naar vertikaal moeilijk. De leiding moet de groep in de hand houden én de bootslieden leren dat ze verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun bak. Daar zitten die bootslieden misschien niet meer op wachten, na zo'n tijd van ieder voor zich. Dat lijkt me een zware overgangsperiode.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor sebas » Wo 23 Aug, 2006 13:14

Jah daar heb je gelijk in. Ik had het zo nog niet bekeken.
Ik denk wel dat het een overgang is die mits goed begeleid best te doen is hoor. Vooral door op de kaderraden zoals wij dat doen, ook eens de keuzes bij hun neer te leggen. Zo mag het kader ideen inbrengen en zijn ze erg gemotiveerd om actief hier mee bezig te zijn.
Ik heb het er toevallig afgelopen weekend met forum user bol nog over gehad. Hij heeft dit samen met onze verkennersleiding de afgelopen 2/3 jaar veel meer kleur gegeven.
[i]Schrwebeb is een emotie...[/i]
Gebruikers-avatar
sebas

Scouting groep: Klimopgroep Waddinxveen

Berichtdoor sas » Wo 23 Aug, 2006 15:01

Bij onze verkenners (10-14 jaar) draaien we met "verticale" bakken.
Tot op heden heeft dit altijd goed gewerkt.

In het nieuwe seizoen gaat bijna al het kader over (8 pers.) en krijgen we 8 nieuwe dolfijntjes terug. (bijna de halve wacht is dan nieuw).
Dus hier gaan we weer opnieuw de bakken indelen en krijgen de bakken allemaal nieuw kader.

In het begin is het voor iedereen wennen, maar je merkt dat na van loop van tijd iedereen aan zijn eigen rol went en dat zeker bij de jongeren er zo iets komt van "boots worden, dat wil ik ook"

Wij zijn een gemengde wacht. Op een enkel jaar na hebben wij 1 meidenbak en 3 a 4 jongens bakken. En bijna ieder jaar blijkt weer dat de dames zeker niet onderdoen voor de jongens tijdens baksspellen/wedstrijden etc.

Alles gaat met vallen en opstaan, zo ook het evt. overschakelen van horizontaal naar verticaal.
Het winter seizoen zou een mooie gelegenheid kunnen zijn. Je hebt dan meer tijd om door middel van spellen etc de baksleden aan elkaar te laten wennen. De bootsen en kwartieren zouden meer verantwoordelijkheid kunnen krijgen door een scheepsraad/kaderraad te houden ==> zeker in het begin vergt dit wat extra tijd.
Betrek vanaf het begin de bootsen en kwartieren erbij.
Leg bijv. een simpel spel alleen uit aan de bootsen en laat zij zelf het spel klaarleggen en uitleggen aan de eigen baksleden.

Ook kan je d.m.v. een bakscompetitie gedurende het seizoen een sportieve strijd tussen de verschillende bakken creeren.

Uiteraard zijn bovenstaande ideeen ook te gebruiken om te kijken of je de huidige situatie kan handhaven en proberen om er wel een baksgevoel in te krijgen.
Ben niet nieuwsgierig! Weet alleen graag alles!
Gebruikers-avatar
sas

Scouting groep: Admiraal de Ruyter

Berichtdoor Dik Parlevliet » Wo 23 Aug, 2006 17:22

Meestal geldt: des te ouder. des te meer aan de top, des te moeilijker veranderen. Daarom zou ik overgaan als de oudste bak verdwijnt en de nieuwe overvliegen. Degene onder die oudste "promoveren" en zijn dan altijd enthousiast en wel warm te krijgen om te veranderen, zeker als ze bootsman mogen worden

Wel nog een probleem: de huidige leiding weet natuurlijk ook niet wat ze van een vertikale bak mogen verwachten. Een beetje buurten en praten met buurgroepen is dan wel zo verstandig. Ik heb op mijn website wat eigen ervaringen met het baksysteem gezet
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Berichtdoor vEck » Za 26 Aug, 2006 09:42

Dik Parlevliet schreef:Maar jij bent één van de leiders van die groep?

Sinds november vorig jaar ben ik geen leider meer van deze groep. Sinds het zomerkamp van dat jaar had de gehele staf een motivatiedip, en dat is nogal zwak uitgedrukt. Ik begon met afstuderen en had het daar nogal druk mee. Toen ben ik gestopt met leiding geven, na 4 jaar.

Over spellen op bijvoorbeeld land en soms ook op het water, de troep wordt dan in "nieuwe tijdelijke" bakken verdeeld. Anders krijg je inderdaad dat de groten tegen de kleinen speelt, en dat is niet eerlijk. Echte bakken zijn er dus eigenlijk niet en om de haverklap wordt een nieuwe boots aangesteld. Deze boots heeft niet meer dan de taak om ervoor te zorgen dat de boot wordt opgebouwd om te gaan zeilen. Er is continu leiding aan boord om te zeilen, omdat bij de kleinen zeker de zeilkennis niet voldoende is. In deze situaties grijpt de leiding snel in en valt de functie van de boots die hij/zij eigenlijk zou moeten hebben weg.

Heel erg bedankt voor de reacties!!! ik vind het fijn dat er op dit topic wordt gereageerd. :mrgreen:

Greetz, Daan
vEck

Berichtdoor Maskylla » Wo 27 Dec, 2006 13:12

wij hebben een verticale verdeling, en daar ben ik wel blij om
zo is er duidelijk wie de leiding heeft en een boots en kwartiermeester hebben meer overwicht. ook is het altijd leuk om scheepsmaatjes iets te leren. en er is minder kans dat 1 iemand de baas gaat spelen omdat hij of zij denkt het beter te kunnen.
een scheepsmaatje zal heus niet tegen de boots zeggen dat die het fout doet.
Harry Potter Wisdom
Word lid van de RPG en het forum!
Meer dan 1 jaar lid!
Gebruikers-avatar
Maskylla

Scouting groep: PG (de "groep op de hoek")

Volgende

Terug naar Hoe is het bij jouw groep?