FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Hoe is het bij jouw groep?

Het is momenteel Di 16 Okt, 2018 22:21
Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Vooroordelen over scouting: hoe ervaar jij die?

Vooroordelen over scouting: hoe ervaar jij die?

Berichtdoor Nepscout » Ma 08 Jun, 2009 15:34

Ik werk aan een pagina (voor in een krant) over scouting in Nederland. Onderdeel hiervan is een artikel over de vooroordelen die er over scouting zijn.
Graag hoor ik jullie ervaringen hierover:
Heb je vaak te maken met vooroordelen?
Wat voor een vooroordelen hoor je?
Verzwijg je wel eens dat je op scouting zit, vanwege die vooroordelen?
Of zijn er helemaal geen vooroordelen?

Graag jullie reactie! Mocht je met naam en groep in het artikel willen: vermeld dit dan even!

Bedankt!
Nepscout

Berichtdoor RalphScoutingkoogzaandijk » Ma 08 Jun, 2009 17:35

Heb je vaak te maken met vooroordelen? Op school denkt iedereen dat het voor nerds is en stom enz, maar het is volgensmij eerder voor bikkels. Hiken voor nerds? Uniform etc? Wat maakt mij dat uit. Ik kan tenminste mn respect bewijzen op 4 mei bij een monument. (onze groep helpt elk jaar bij dam tot dam, ik vind dat goed als ik daar heen gaan. School denkt dat doet iemand anders wel)

Wat voor een vooroordelen hoor je?Same like /\
Verzwijg je wel eens dat je op scouting zit, vanwege die vooroordelen? Ja,
Of zijn er helemaal geen vooroordelen? Zijn er wel!

Zo goed?
RalphScoutingkoogzaandijk

Berichtdoor DEbootsman » Ma 08 Jun, 2009 18:15

Toevallig zij een vriend van mij vandaag dat hij nooit op scouting zou gaan omdat hij geen uniform wou dragen. Vooroordelen bestaan dus zeker over scouting en op school weten maar weinig mensen dat ik op scouting zit.
Laatst gewijzigd door DEbootsman op Ma 08 Jun, 2009 18:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
If something is hard to do, it's not worth doing!
Gebruikers-avatar
DEbootsman
Sitecrew

Scouting groep: Willem de Zwijgergroep III & Zeilschool Scouting Nederland

Berichtdoor Christ-in-a » Ma 08 Jun, 2009 19:01

Ik werd er laatst door een collega van beticht dat Scouting Christelijk zou zijn. Die persoon gelijk maar even verteld dat ik blij ben dat Scouting open staat voor iedereen. Of, zoals de site van Scouting Nederland zegt: 'Scouting biedt kinderen, ongeacht huidskleur, geloof, beperking, of politieke overtuiging, een veilige en leerzame speelomgeving.' Verder heb ik eigenlijk nooit dergelijke vooroordelen gehoord. Natuurlijk wel de standaard-vraag: 'oh, ben jij ook een akela?' Maar dat komt gewoon omdat de 'leken' denken dat ieder leidinglid een akela is ;)

Overigens is nagenoeg mijn gehele vriendenkring verbonden met scouting (tsja, het is toch 'soort zoekt soort') en op mijn werk heb ik mijn voorstel-praatje direct verteld dat ik al jarenlang op scouting zit. Dan krijg je al vrij snel vragen over wat men tegenwoordig op scouting doet, wat ik er als volwassene leuk aan vindt (want de meeste leden van scouting zijn immers nog steeds kinderen!) en wat ik zelf dan doe als volwassene.

Verzwijgen dat ik op scouting zit heb ik eigenlijk nooit gedaan. Zelfs niet op school en in de puberteit. Maar wellicht scheelt dat ik uit een scoutinggezin kom? En dat in de deelgemeente van mijn landgroep (Rotterdam-Overschie) nooit raar werd gedaan over scouting, je kon daar gewoon in uniform over straat zonder ook ooit maar uitgelachen te worden. Nagenoeg iedereen in die buurt heeft op onze scoutinggroep gezeten of er op een andere manier mee te maken gehad, dus scouting is daar net zo normaal als school of de voetbalvereniging.

Laat je trouwens nog wel weten als het stuk in de krant komt? Wellicht dat je een scan kan plaatsen hier op het forum? Dat lezen wij natuurlijk graag :)
Different isn't always better, but better is always different..
Gebruikers-avatar
Christ-in-a

Scouting groep: JCW, Dordrecht; Starrenburg, Rotterdam; team 4 mei

Berichtdoor sahi » Ma 08 Jun, 2009 21:33

Heb je vaak te maken met vooroordelen?
ik vertel erg veel en erg enthousiast over scouting. Iedereen in mijn omgeving weet ondertussen dat ik op scouting zit. Ik heb op school nog wel eens te maken gehad met vooroordelen op een negatieve manier, maar tegenwoordig hoor ik veel positieve geluiden. Ik denk dat het wel een beetje te maken heeft met mijn werkveld, omdat mijn leiding zijn positief heeft gewerkt om aan bepaalde baantjes te komen binnen de zorg.

Wat voor een vooroordelen hoor je?
Als ik vooroordelen hoor, kunnen die zowel positief als negatief zijn. Sommige vooroordelen ervaar ik positief, terwijl anderen ze negatief kunnen ervaren.

Ik vind het leuk om te horen dat met name mijn collega's erg nieuwsgierig zijn naar scouting en denken dat ik alleen maar een beetje met kinderen in de bossen loop te ravotten. Vaak vertel ik ze het jungle book verhaal erbij en de voordelen voor de kinderen die bij ons bij de welpen zitten. Ik merk daar veel positieve reacties over en mensen zijn nog wel eens geinteresseerd in andere info over scouting.

Negatieve vooroordelen kan ik eigenlijk alleen maar benoemen als zijnde: Dat rare uniform van ons. Ik heb op de middelbare school mijn uniform laten zien en toen ze er dus echt goed naar keken, vonden ze het eigenlijk wel stoer. Ze dachten dat het ook veel strakker en strenger was, dan dat het is. Bij onze groep dragen ze trouwens ook geen broek en baret, dus die vooroordelen kon ik al wegnemen op dat moment.
Als ik nu over scouting praat, merk ik eigenlijk niet zo veel over het uniform. De mensen met wie ik het er nu over heb, zijn meer geinteresseerd in het spel dat we spelen en de dingen die we doen, dan in de kleding die we dragen.

Knopen leggen heb ik het ook wel eens over gehad. Mensen zien dat lang niet altijd als suf en ikzelf ben bv. helemaal niet goed in knopen. Op teamuitjes wordt ik als scout nog wel eens vooraan gezet bij van die creatieve opdrachten en dan blijkt het dat ik er nog slechter in ben dan zij. Vaak loopt dat uit op veel gelach dat die scouts eigenlijk ook niet zo bijzonder handig zijn, zoals men wel eens dacht.
Op mijn laatste teamuitje hadden we trouwens een dood moment en heb ik wat welpenspelletjes geintroduceerd. Dat was een groot succes en nu mag ik volgend jaar alles gaan organiseren (bummer...)

Verzwijg je wel eens dat je op scouting zit, vanwege die vooroordelen?
Op de basisschool hield in mn mond er wel eens over, maar eigenlijk daarna niet meer. Iedereen wist en weet dat ik op scouting zit en dat ik het leuk vind en ik heb niet het idee dat mensen dat raar of stom vinden. Ik verzwijg het dus nooit.

Of zijn er helemaal geen vooroordelen?
Volgens mijn bovenstaande verhaaltje, kan ik concluderen dat het vooral te maken heeft met de manier waarop je over je hobby vertelt. Ik ben nogal enthousiast en positief en dan breng je dat ook over op de mensen tegen wie je het vertelt. Als je het vertelt op een manier, alsof je je er voor schaamt, dan zullen mensen denk ik eerder negatief reageren.
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor rene » Vr 12 Jun, 2009 10:48

Geef mij maar Scouting haters.

In mijn lange periode bij Scouting heb ik ervaren dat mensen die Scouting helemaal niks vinden, de beste scouting(leiding) worden.

Alle vooroordelen blijken op niets gebaseerd te zijn en op het moment dat ze meedoen of anderzinds betrokken worden vinden ze het een geweldige club. Dat is de sfeer, de onderlinge verhoudingen en samenwerking, het doel en de activiteiten die dan opeens zichtbaar worden. Scouting is een beetje apart wereldje, want we doen nogal uitzonderlijke dingen en op een manier die voor buitenstaanders soms vreemd overkomen. Pas op het moment dat je het meemaakt, ga je zien wat het is.

Dat is natuurlijk ook wel aan onszelf te wijten omdat we niet goed weten uit te dragen wat ons product is en doet. We doen zoveel en zoveel verschillende dingen dat we het vaak niet eens kunnen beschrijven.

In dat gat zie je veel rare denkbeelden ontstaan, zeg maar vooroordelen.
Laatst gewijzigd door rene op Do 18 Jun, 2009 13:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rene

Scouting groep: sc. wesselgroep vlaardingen

Berichtdoor joanne » Do 18 Jun, 2009 22:59

vooroordelen: ja die zijn er hellaas wel ja, voorheen toen ik nog op school zat en ik zij dat ik op scouting zit toen zijden ze gelijk o dan ben je zeker alleen maar aan het knopen leggen en die stomme tochten aan het lopen, dan kon ik gelijk uitleggen dat scouting geheel anders is dan vele mensen denken,

door middel van scouting heb ik gewoon veel ervaringen op gedaan die ik nu ook gewoon in het dagelijkse leven kan gebruiken.

want kijk wat leer je nou bij bijvoorbeeld voetbal??: je leert een sport te be oefenen.
en als je dan tegerlijk de vraag erbij zit van wat leer je nou op scouting: nou echt van alles, je leert er met elkaar om te gaan je leert bepaalde dingen die je in je prive leven ook goed van pas kunnen komen, je leert er samen werken maar je leert er ook als een individu te kunnen werken.

en ja er is een voor oordeel over het uniform, maar ik zou scouting geen scouting vinden als er geen uniform zou zijn, een uniform geeft gelijk een saamhorigheid gevoel, en dat uniform is er ook vanwege dat je dan niet het verschil ziet tussen de "rijke" en de "arme" door dat uniform is iedereen gelijk in kleding.

of ik mijn mond hou over dat ik op scouting zit vanwege de voor oordelen??: ZEKER NIET, zelf al op de basis school hield ik spreek beurten over scouting en maakte ik werkstukken over scouting, bij mij op de basis school werd er gelukkig weinig gedaan kwa voor oordelen over scouting.
daarin tegen op het vmbo kreeg ik wel veel voor oordelen over scouting naar me hoofd geslingerd, heb toen er een spreekbeurt/presentatie over gehouden wat als gevolg had dat mijn volledige klas gelijk van hun voor oordelen af was, (op 2 na maarja die hielden er gewoon niet van dat kan natuulijk ook gebeuren)

dus ja er zijn zeker voor oordelen maar de mensen die de voor oordelen hebben, die weten gewoon te weinig van scouting af anders zouden ze die voor oordelen niet hebben, want een voor oordeel is een oordeel over iets wat je gewoon niet weet.

mag ik trouwens vragen voor welke krant je een bericht maakt? en als het bericht klaar is mogen we die dan ook hier lezen?
dont judge someone on the looks, get to know somebody before, then judge the one
Gebruikers-avatar
joanne

Scouting groep: jutters rainiero, badeendstam

Berichtdoor f.alonso » Za 27 Jun, 2009 13:50

Leuk verhaaltje van afgelopen week, wat wel beetje bij dit topic hoort:

Mijn zus (oud dolfijnenleiding) is sinds ruim een half jaar juf van groep 8 op de basisschool. Daar hoort natuurlijk een musical bij en die musical speelt zich af op een cruiseschip. En zodoende vroeg me zus aan mij of wij niet wat spullen voor de aankleding van het decor hadden op ons clubhuis. Uiteraard hebben we dit wel en nam ze wat spullen mee:
- Zwemvesten
- Stuurwiel (een ouderwetse van hout)
- Reddingsboei
- Touw
- Stootwiel
- Anker

Volgende dag op haar school mochten de kids de spullen uit haar auto gaan halen.
'Goh juf, wat een leuke spullen! Hoe komt u daar nu aan? Is helemaal goed/tof/gaaf etc!'
Me zuster: 'Tjah, heb ook zo mijn connecties. Dit komt bij de scouting vandaan'
Opeens waren de spullen een stuk minder interessent :!:

Toch een kwestie van vooroordelen denk ik, maakt dus niet uit welke leeftijd. Zo jammer :( Al laat het alleen maar zien dat de spullen leuk zijn, zolang je niet verteld dat we het bij scouting gebruiken :stupid:
Mark, gewoon Mark...
f.alonso

Scouting groep: Aquarius, Dirkshorn; NTC RA23

Berichtdoor sahi » Za 11 Jul, 2009 14:28

ik zou wel gewoon vertellen dat het bij scouting vandaag komt, hoor. graag of niet. en je kan er meteen bij vertellen waar de scouting het bijvoorbeeld voor gebruikt.

wel kortzichtig dat ze het helemaal tof vinden en het opeens een stuk minder vinden als het van scouting is. is het dan vies of zo?? Zo reageert men ook als iemand verteld dat ie niet Nederlands is (terwijl die er Nederlands uitziet..)
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Berichtdoor Dik Parlevliet » Za 11 Jul, 2009 18:37

Ik denk eerder dat ze fantaseerden dat die spullen van echte grote boten afkomstig waren. En dan is Scouting toch iets gewoner. Lagere school heeft volgens mij niet zo'n negatief idee over scouting (daar komen de meeste nieuwe leden vandaan) , dat komt pas later.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor brombeer » Zo 16 Aug, 2009 15:53

Tja vooroordelen..

Vaak zijn het niet eens vooroordelen maar een reactie op het , onbekend is onbemind verhaal...
maar dan nog zien is beleven is weten, en zolang dat niet gebeurd houde het op ..

Ik vertel alles en iedereen dat ik binnen scouting bezig ben wat ik doe iedere zaterdag en hoe geweldig leuk al mijn kampen zijn...en dan zie je vaak blikken van owww dat wist ik niet..
het domme geleuter over de Uniformen .. och tja mooi voorbeeld
Wij hebben 20-25 jaar geleden het uniform afgeschaft, maar hebben het dit jaar weer geherintroduceert om een aantal redenen...

Identitiet,
Duidelijkheid
Kosten
Praktisch enz enz

was een moeder die een vies gezicht trok , ( ja maar tis zo militaristisch) ik vroeg wat het dan zo maakte , wees ze alleen maar op de schouder epalletten.. heb dr ook gevraagd hoeveel militairen zei kent met een rood blauw groen etc kleur bloes met das en insignes in allerlei kleurtjes tja geen antwooord retour...

Het meeste vooroordeel komt voort idd uit het uniform en dat men totaal niet weet wat we doen.. daarom is het goed dat men duidelijk laat zien wat je als groep doet en dat het niet boring is enz..

en wat uniform betreft , ik zeg altijd , al heb je kleding uit eigen keuze aan en dat moet je iedere zaterdag aan dan gaat men dat ook .dom en stom vinden, alsof voetballers er zo charmant uitzien ed
No Nuts....No Glory.... No Life !!!

Damned if we do , Doomed when we don't
Gebruikers-avatar
brombeer

Scouting groep: Paulus Zeeverkenners

Re: Vooroordelen over scouting: hoe ervaar jij die?

Berichtdoor eendje » Zo 06 Mrt, 2011 23:01

ik zeg altijd dat ik op zeilen zit omdat je anders het hele jaar gepest word.
ze weten er niks vanaf en zijn mischien gewoon jaloers dat wij er wel aan deelnemen en een vriendengroep hebben van miljoenen mensen.
maar ik vind scouting TOP &:&
eendje

Scouting groep: cornelis de houtman

Berichtdoor Kelly__ » Vr 01 Apr, 2011 19:08

Ja de vooroordelen zijn er echt genoeg!
Vroeger vertelde ik het nooit! maar nu kom ik er voor uit!
Scouting is iets om trots op te zijn!
Je hoort idd de standaard vooroordelen zoals ah scouting dat is toch knopen leggen en rond het kampvuur zitten
en moet je dan z'n pakje aan! Maar zodra je uitlegt dat wij coole waterscouts ook zeilen! is scouting toch wel tof!
Bij onze verkenners zit een meisje en als we op kamp gaan verteld ze op school en aan haar vrienden dat ze op muziek kamp gaat! dat vind ik dan wel een beetje ver gaan!
Je hoeft je niet te schamen voor scouting!
;)
xx
SEZ SEZ SEZ SEZ!.
Gebruikers-avatar
Kelly__

Scouting groep: Scouting Elfregi Zaanstreek // Rascal!

Berichtdoor brombeer » Zo 03 Apr, 2011 13:33

Toch benieuwd naar dat stukje in de krant
No Nuts....No Glory.... No Life !!!

Damned if we do , Doomed when we don't
Gebruikers-avatar
brombeer

Scouting groep: Paulus Zeeverkenners

Terug naar Hoe is het bij jouw groep?