FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Za 25 Nov, 2017 04:44
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Scouting & geloof

Geloof jij? Zo ja, waarin?

Ja, ik ben katholiek.
13
14%
Ben wel gedoopt, maar dat is ook alles.
13
14%
Ja, ik ben protestants (evangelisch, pinkster, hervormd etc.).
13
14%
Ja, ik ben moslim.
0
Geen stemmen
Ja, ik ben jood.
0
Geen stemmen
Nee, wat heb je daar nu weer aan. DOM!
2
2%
Nee, maar ik laat andere die wel geloven in hun waarde. Moeten ze zelf weten!
50
53%
Ja, anders ... [schrijf hieronder maar neer].
3
3%
Nee, anders ... [schrijf hieronder maar neer].
0
Geen stemmen

Aantal stemmen : 94

Berichtdoor Anouk » Di 30 Mei, 2006 19:56

Hey,
Ikzelf ben wel katholiek opgevoed, maar als ik eerlijk ben zijn wij er thuis helemaal niet meer mee bezig. Ik heb wel de bijbel gelezen, maar gebeden heb ik nooit echt geleerd. Thuis bidden wij ook niet voor het eten.
Een van mijn vriendinnen is streng gelovig en dat is soms best moeilijk. Zij ziet al haar vrienden op school als mensen die naar de hel gaan en dat is niet echt een leuk vooruitzicht. De laatste tijd heb ik het aangedurft met haar over geloven te praten en ik merk aan de ene kant dat ik wel geinteresseerd ben, maar aan de andere kant schrikt het me ook erg af.
Na dit alles gezegd te hebben, wil ik ff melden dat ik misschien nog wel ff aan kom die zondagmorgen. Het is dan misschien wel niet omdat ik echt naar de kerk wil gaan (dat doe ik normaal immers ook niet), maar ik denk ook niet dat ik een storende factor zal zijn.
Ik ben btw ook erg geinteresseerd in de engelse dienst. Is deze ook op zondag? En hiervoor geldt hetzelfde: niet om naar de kerk te gaan, maar gewoon om te leren. De kerk kan een grote inspiratie zijn en je kan er ook veel van leren (over jezelf, het leven ed).
Misschien dat er meer mensen zijn die niet vanuit het oogpunt van geloof maar meer vanuit interesse willen gaan?
Anouk

Berichtdoor Jim van Belzen » Do 20 Jul, 2006 21:55

Wat ik me altijd afvraag als ik dergelijke mensen hoor... Ervaren zij God? Hoe weten ze dat er een God bestaat?

Zelf geloof ik niet, ik respecteer het als mensen geloven, zolang ze ook respect hebben voor mij... Een niet gelovige mens! En dat helaas is niet altijd het geval... Vaak niet ervaar ik zelfs. En dat vindt ik jammer.

Verder ervaar ik vaak dat gelovigen het erg makkelijk vinden om niet verder te hoeven denken dan dat hun 'alles omvattende en verklarende verhaal' (de bijbel) hun voorspeigeld. Is dit niet erg kortzichtig en misschien erg 'goed gelovig'?

Ik voorzie al enige geprikelde reacties, dus zal ik alvast enkele motieven aangeven waarom ik niet geloof:
1) Er zijn genoeg bewijzen in de natuur om ons heen om te twijfelen aan een statisch en geschapen universum.
2) Het lijkt er op dat de mensheid ten allertijden probeert om zijn wereld te verklaren aan de hand van een godsdienst. Nu noemen wij deze vaak mythe... Maar is het christendom of de islam over 1000 jaar ook niet het zoveelste voorbeeld van een mythe? Niemand lijkt dit mij te kunnen ontkennen.
3) Als er een God is... Waar kan ik hem vinden? Hoe kan ik hem dan ervaren? Blijft dit slechts een kwestie van geloof? Of is er meer dat ik tot nu toe over het hoofd heb gezien...

Het is niet de bedoeling om iemand te kwetsen, maar dit is een serieuze oproep om in gesprek te treden met een niet-gelovige die opzoek is naar de 'zin van het leven'.

Groeten Jim
Gebruikers-avatar
Jim van Belzen

Scouting groep: Scheldezwervers

Berichtdoor landsc_te_water » Vr 21 Jul, 2006 06:50

Jim van Belzen schreef:Als er een God is... Waar kan ik hem vinden? Hoe kan ik hem dan ervaren? Blijft dit slechts een kwestie van geloof?

En toch zal dat een kwestie van geloven zijn. Als en een persoon word aangewezen als zijnde "God/Jezus" dan is de vraag weer, Is dat hem/haar wel. Want sommige zeggen dat het een hij s en andere weer een zij.

Jim van Belzen schreef:.......opzoek is naar de 'zin van het leven'.

Wat is de zin van het leven? Je werkt om te kunnen leven, werken doe je weer om je belasting (helaas)en je voedsel te kunnen betalen. Maar je leeft niet om te kunnen werken.

Zo'n discussie als dit, heeft dat wel een einde!
Komt er een keer dat je zegt, oke zo zit het dus in elkaar en daar ben ik helemaal mee tevreden.
ik denk zelf van niet er zullen altijd wel vragen onbeantwoord blijven of of dat je met vragen blijft zitten waarop je het niet eens bent met de antwoorden die erop geven zijn.

Ik ben met een geloof opgevoed, niet dat ik er nu veel waarde aan geef, heb een klasgenoot gehad waarmee ik bevriend was en het contact met hem is verbroken omdat alles wat ik zei en schreef zette hij om naar dictaten uit de bijbel en daar viel gewoon niet meer mee te discusseren, we verschilden teveel van elkaar, helaas.
En zoals Jim van Belzen al aangaf: ik respecteer het als mensen geloven, zolang ze ook respect hebben voor mij...
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor cc-junk » Vr 21 Jul, 2006 10:12

landsc_te_water schreef:
Jim van Belzen schreef:Als er een God is... Waar kan ik hem vinden? Hoe kan ik hem dan ervaren? Blijft dit slechts een kwestie van geloof?

En toch zal dat een kwestie van geloven zijn. Als en een persoon word aangewezen als zijnde "God/Jezus" dan is de vraag weer, Is dat hem/haar wel. Want sommige zeggen dat het een hij s en andere weer een zij.

Ik denk dat het ook een kwestie is van er voor open staan. Zolang je absoluut gelooft dat er geen god is zal je het niet ervaren omdat je die ervaring toe schrijft aan andere oorzaken.

Ik zie de bijbel niet als de absolute waarheid. Hoewel ik wel geloof dat er een God is (en dat heb ik op mijn manier ook wel ervaren). De bijbel is geschreven door mensen en zal dus op veel punten niet de waarheid weerspiegelen. Ik zoek altijd naar de moraal achter een verhaal en probeer dat in mijn leven toe te passen.

In de bijbel wordt meer gesproken over het liefhebben en respecteren van je medemens dan over goddelozen. Een van de belangrijkste standpunten uit de bijbel is m.i. het liefhebben van je naaste zoals je ook je zelf lief hebt. Dat princiepe heb ik vertaald naar het scouting princiepe "iedereen te helpen waar ik kan", en een ieder respecteren.

De zin van het leven zal voor mensen wel altijd een raadsel blijven. Daarom kunnen we er maar beter het beste van maken.

dan nog even over de evolutie vs. adam en eva. Het scheppingsverhaal is ontstaan ten tijde van de babylonische ballingschap. Het was vooral bedoeld om mensen een houvast te geven. Het evolutie verhaal klinkt mij ook aannemelijker in de oren. Maar dan wel geinitieerd door wat ik God noem. Als er een oerknal is geweest, was god daarbij.
Gebruikers-avatar
cc-junk

Scouting groep: Admiralengroep, Uithoorn

Berichtdoor Matroosje » Vr 21 Jul, 2006 14:22

hey,
Ik ben zelf wel gelovig. Ik ben katoliek, maar ik sta ook voor anderen geloven open. Ik zal ook altijd iemand daarmee in zijn of haar waarden laten. Ook al geloofd die anderen presoon niet. Ik bid wel altijd voor het eten, en als men een momentje stilte na het eten doe ook. Ik wil er aleen niemand mee lastig vallen dat ik geloof. Ik ga niet iederen zondag naar de kerk, maar wel als ik er behoefte aan heb.
Ik denk dat iedereen op zijn of haar eigen manier gelooft in bepaalde dingen of helemaal niet.
Gebruikers-avatar
Matroosje
Sitecrew

Scouting groep: Scouting Sint Joris Breda, MES, Scouting Sint Martinus Breda West

Berichtdoor ratjuh » Vr 21 Jul, 2006 16:25

Ik heb geen geloof, heb er ook geen behoefte aan :?
Maar om nou mensen die wel een geloof hebben en die daar actief in zijn, als een vaag persoon aan te zien...

Ik laat ze gewoon in hun waarde!
A.K.A. Dennis
Gebruikers-avatar
ratjuh

Scouting groep: Musinga-rijn / Leiding Dolfijntjes

Berichtdoor Lisetjeh » Za 05 Aug, 2006 17:54

hey

ik ben wel gedoopt maar verder niet egt met geloof opgevoed. Volgens mijn moeder komt dat omdat mn vader vroeger 2x in de week naar de kerk moest en dat ons niet wou aandoen ofsjo... Zelf ben ik ondertussen wel bezig met vragen van "is er een god of andere iets" of waarom er geloven zijn... ik geloof wel dat er iets is wat heel speciaal is, maar of het egt bestaat en altijd over ons waakt ofsjo... ik geloof meer dat de doden over ons waken en ons waarschuwen... zelf geloof ik in andere dingen die niet veel met geloven te maken hebben... het is allemaal erg moeilijk...
I'm Every Cliché, but I Simply do It Best :)

1 van de 3 gekste wilde vaart meiden!
Gebruikers-avatar
Lisetjeh

Scouting groep: Admiralengroep Uithoorn

Berichtdoor Geertrui » Zo 06 Aug, 2006 13:44

Het mooie van het geloof, vind ik dat de term eigenlijk al allesdekkend is. 'Geloven' betekent in mijn ogen niet 'weten', maar 'overtuigd willen zijn'.

Heb je de deur op slot gedaan?
- Ik geloof van wel...

Je weet het dus niet zeker!
Daarom kan ik heel goed begrijpen dat mensen in dingen geloven, geloof is namelijk niet hetzelfde als wetenschap.

Voor mij is het geloof altijd een soort van innerlijke troost geweest. Iets in jezelf, iets waartoe je je kan keren op het moment dat je twijfelt aan dingen, bang bent, of iets niet zeker weet.

De bijbel is in mijn ogen een mooie verzameling met levenslessen, die je helpen om inzicht te krijgen in jezelf en anderen.

Vroeger ging ik elke 2 weken naar de kerk, we bidden en danken thuis voor en na het eten, en ik heb ook bijbellessen gevolgd in de kerk. Maar in mijn kerk werd er heel erg open met de jeugdleden gepraat over het geloof, en juist erop gewezen dat je de bijbel niet letterlijk moet interpreteren.
"Nicht der Wind, sondern das Segel bestimmt die Richtung"
Gebruikers-avatar
Geertrui

pseudowetenschappelijke prietpraat

Berichtdoor Jim van Belzen » Ma 07 Aug, 2006 16:33

Altijd zie je in dergelijk discussies weer van die vergelijkingen opduiken waar je eigenlijk heel de discussie weer mee dood slaat...

"Staat de deur open?
Ik geloof van wel"

Het geloof in een hogere entiteit is niet een zelfde soort geloof als 'ik geloof dat de deur nog open staat' of 'ik geloof wel (of niet) in een verhaal over dat de aarde rond is'... Het geloof waar we het hier over hebben is, naar ik meen, van een hele andere orde. We kunnen hier wel leuke woordspelletjes gaan spelen, maar dan kunnen we beter een kruiswoordpuzzel met cryptische omschrijvingen gaan invullen.

Misschien was mijn uitspraak 'Als er een God is... Waar kan ik hem vinden?' niet mijn sterkste uitspraak in mijn vorige post, maar feit is dat er dan toch redelijk vage antwoorden op komen als: 'ik heb het ervaren'... Wat ervaar je dan? Beschrijf dat dan eens?

Nog even een fout denkbeeld uit de wereld helpen... Wetenschap weet niet per definitie alles te verklaren. De wetenschappelijke wereld probeert wel dichter bij de waarheid te komen, maar dit is veelal juist door te schrappen wat niet blijkt te kloppen (filosofie van Popper). Weten door uitsluiting van onmogelijkheden. Hierdoor blijft er nog genoeg voor de wetenschap over waar men nog niets over weet of waar men het nog niet over eens is. Zo is men het nog steeds niet eens over hoe het leven ooit is ontstaan. En men is het ook nog steeds niet eens over hoe evolutie nu precies verloopt. Het zit juist in de aard van wetenschap om het nog niet te weten. Maar om constant te discussiëren over de fundamenten waarop een hypothese, theorie of wet stoelt. En vaak zijn de dingen die we denken te weten niet meer dan een model om onze gedachten te kunnen ordenen. Kijk maar naar het Rutherfordmodel voor moleculen die, als je wat verder leert, verworpen wordt door een kwantummechanisch model, die waarschijnlijk ook niet de echt waarheid weerspiegeld.
Wetenschap is dus vaak ook een geloof in een bepaalde zienswijze, een visie. Echter wel gestoeld op een gedegen fundament van empirische gegevens. En dit is het verschil met geloof in een hogere entiteit, die niet gestoeld lijkt op enige empirisch bewijs, slechts op gevoel. Of kan iemand mij uit deze droom wekken?

Om nog even door te gaan… Ik heb mij ook geërgerd aan het optreden van het promoteam tijdens het NaWaKa in de Moby Dick feesttent. De organisatie van het NaWaKa liet een evangelistisch promoteam van krachtpatsers en skaters het podium beklimmen met pseudowetenschappelijke prietpraat en probeerde hiermee onschuldige zieltjes te winnen voor ‘het goede doel’. Tussen de krachtoeren (die trouwens best vermakelijk waren) door stapten verschillende mensen het podium op om te verkondigden dat zij het licht (Jesus of God) hadden gezien (of ervaren). Daarbij bagatelliseerde zij wetenschappelijke theorieën op een dusdanige wijze dat naïeve puberende verkenners wel eens op het verkeerde been gezet konden worden. Darwin werd zelfs verantwoordelijk gehouden voor de natuurkundige Big Bang theorie! Iets wat natuurlijk, als je een beetje opgelet hebt tijdens de biologielessen, van geen kanten met elkaar strookt.
Het lijkt mij dat het minste wat de organisatie van het NaWaKa had kunnen doen is zich beter laten informeren over deze ‘act’. En men had na het radio-interview op ScoutFM al kunnen vermoeden hoe de rest van de avond ging verlopen. Waarom hebben zij niet ingegrepen?
Of waarom is er niet iets georganiseerd, als je het vindt kunnen dat zulke propaganda op het terrein plaats vindt, waarbij ook een tegengeluid ten gehore gebracht kon worden?
De balans was ver te zoeken!!!
dit ga ik nog eens op het gemakje invullen als ik er de tijd voor heb...
Gebruikers-avatar
Jim van Belzen

Re: pseudowetenschappelijke prietpraat

Berichtdoor Geertrui » Ma 07 Aug, 2006 17:47

Jim van Belzen schreef:Altijd zie je in dergelijk discussies weer van die vergelijkingen opduiken waar je eigenlijk heel de discussie weer mee dood slaat...

"Staat de deur open?
Ik geloof van wel"

Het geloof in een hogere entiteit is niet een zelfde soort geloof als 'ik geloof dat de deur nog open staat' of 'ik geloof wel (of niet) in een verhaal over dat de aarde rond is'... Het geloof waar we het hier over hebben is, naar ik meen, van een hele andere orde. We kunnen hier wel leuke woordspelletjes gaan spelen, maar dan kunnen we beter een kruiswoordpuzzel met cryptische omschrijvingen gaan invullen.

Jim, het was in het geheel niet mijn bedoeling om de discussie dood te slaan of om jouw levensvraag onderuit te trappen.

Ik gaf alleen mijn mening over hoe ik tegenover het geloof sta. Voor verklaringen van mensen die 'het ervaren hebben' zal je moeten wachten op andere reacties, want ikzelf ervaar het niet.
Gebruikers-avatar
Geertrui

Berichtdoor Jim van Belzen » Ma 07 Aug, 2006 18:32

Geertrui, ik neem je niets kwalijk... Alleen wil ik wel duidelijk maken dat het geloof van mensen in een hogere entiteit van een heel andere orde is. Mensen die echt diep gelovig zijn ervaren God als een realiteit, als een feit, als een ‘wetenschap’. Zij zullen niet in twijfel trekken dat er iets hogers is. Zij weten het namelijk zeker!
Dit is duidelijk anders, dan stellen dat ‘je gelooft dat de deur open staat’.
Snap je wat ik bedoel te zeggen?
dit ga ik nog eens op het gemakje invullen als ik er de tijd voor heb...
Gebruikers-avatar
Jim van Belzen

Berichtdoor Geertrui » Ma 07 Aug, 2006 22:44

ik snap je volkomen, en ik zie ook inderdaad hier naast de deur genoeg mensen in ons zeeuwse zwartekousendorp die er niet aan twijfelen dat god bestaat en ook daadwerkelijk bijna zijn omschrijving kunnen geven... daar probeer ik maar niets meer van te begrijpen want dat gaat me echt boven mijn pet.
Gebruikers-avatar
Geertrui

Berichtdoor Maskylla » Zo 29 Okt, 2006 17:28

ik ben niet gelovig maar laat anderen wel "in hun waarde".
ik ga me er niet mee bemoeien, we doen niks aan geloof (gelukkig maar, vind ik saai) nee het kerstverhaal en dat soort gedoe kan ik wel dromen maar we doen er dus niks aan bij de scouting, ja we vieren wel kerst enzo maar niet met het kerstverhaal en dat soort dingen.

nee ik vind het wel goed zo, als ze mij er maar niet mee lastigvallen.. :wink:
Harry Potter Wisdom
Word lid van de RPG en het forum!
Meer dan 1 jaar lid!
Gebruikers-avatar
Maskylla

Scouting groep: PG (de "groep op de hoek")

Re: Scouting & geloof

Berichtdoor Danieq » Vr 03 Sep, 2010 12:06

Ik ben zelf niet echt gelovig, maar ik laat iedereen in zijn waarde. Maar dan moet ik ook in mijn waarde gelaten worden en men mij niks opdringen.Ik ben het wel met Jim eens over het optreden van Nawaka. Ik snap niet zo goed waarom men geloof en de scouting wil combineren. Als mijn hobby voetbal is dan ga ik laat ik mijn geloof toch ook buiten beschouwing? Nouja, een schietgebedje voor de wedstrijd heeft niemand last van natuurlijk.

Jim, wetenschap heeft het doel om alles te weerleggen. Iets waar de wetenschap nu in ´gelooft´ zal ongetwijfeld over enige tijd weerlegd worden. En als dat niet kan, dan is het misschien wel waar. Geloof is zeker zijn van iets, wetenschap is overal aan twijfelen.
Danieq

Re: Scouting & geloof

Berichtdoor Denniszz » Za 04 Sep, 2010 19:13

Ik ben gelovig opgevoed , in de zin van gingen veel naar de kerk. Maar was niet echt mijn ding . was jaloers op m`n pa dat hij niet hoefde. Ben ook gedoopt en heb m`n comunie gedaan . Maar doe er nu niks meer aan / mee.
Denk omdat het me toen soort van opgedrongen is .
Maar als 1 van m`n leden aangeeft dat hij even wil bidden voor het eten of wat , mag hij dat zeker doen en maan ik de rest tot stilte . Dus laat ze ook in hun waarde .
Denniszz

Scouting groep: Burg.van Haaren

VorigeVolgende

Terug naar Discussieplein