FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Do 21 Sep, 2017 11:27
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Scouting & geloof

Geloof jij? Zo ja, waarin?

Ja, ik ben katholiek.
13
14%
Ben wel gedoopt, maar dat is ook alles.
13
14%
Ja, ik ben protestants (evangelisch, pinkster, hervormd etc.).
13
14%
Ja, ik ben moslim.
0
Geen stemmen
Ja, ik ben jood.
0
Geen stemmen
Nee, wat heb je daar nu weer aan. DOM!
2
2%
Nee, maar ik laat andere die wel geloven in hun waarde. Moeten ze zelf weten!
50
53%
Ja, anders ... [schrijf hieronder maar neer].
3
3%
Nee, anders ... [schrijf hieronder maar neer].
0
Geen stemmen

Aantal stemmen : 94

Berichtdoor Linda » Wo 12 Apr, 2006 18:57

(Y) :D, keej, heb je t wel n's gezien/gekeken dan?
Linda

Scouting groep: Terwindtvaarders

Berichtdoor FW&K » Wo 12 Apr, 2006 19:03

Let's stick to the subject :wink: Praten over een TV-programma kan ook heel makkelijk over de PB of misschien zelfs MSN.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor Linda » Wo 12 Apr, 2006 19:05

Ja, oké! We houden er rekening mee :D :P
Linda

Berichtdoor Nemo » Zo 16 Apr, 2006 14:42

Waarom staat dit topic in een NaWaKa-subkamp forum? Dit lijkt me toch een redelijk algemeen scoutingtopic?

Vandaag zat ik toevallig in de kerk en daar kwam een groep landscouts in uniform aanlopen. (overigens niet van onze groep) Deze groep was volgens mij afkomstig uit een gemeente bij ons in de omgeving.
Het kwam een beetje vreemd op mij over, want waarom zou je met je scouts naar de kerk gaan? Niet iedereen geloofd hetzelfde en dat nog op paaszondag? Ik zie onze kids echt niet netjes naast elkaar in de kerk zitten en je imago word toch ook bepaald als mensen je daar hebben zien zitten. (want in je uniform val je gewoon op ;-))

Zelf ben ik gelovig opgevoed. (al heb ik er op dit moment niet zoveel mee) Mijn standpunt op dat gebied: Doe wat je lekker voor jezelf vind en respecteer anderen als zij niet gelovig zijn of op een andere manier zouden geloven. (je geloofd allemaal hetzelfde, alleen een beetje anders)

<17-april toevoegsel ;-): Ik ben niet op het NaWaKa aanwezig. Vorig NaWaKa was ik er wel en toen is er op zondag toch een dienst gehouden?

Ik vind het trouwens vreemd dat sommige mensen elkaar afrekenen op hun geloof. Als er word gezegd dat mensen niet met mij om mogen gaan omdat ik Katholiek ben opgevoed dan sta ik echt te stuiteren. :( >
Laatst gewijzigd door Nemo op Ma 17 Apr, 2006 14:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Nemo

Scouting groep: cranenborghgroep (aka Scouting Bleiswijk)

Berichtdoor Linda » Ma 17 Apr, 2006 14:06

Geen idee, omdat ik het hier eerst eens wilde testen... ik zal eens een van de moderators vragen of het niet naar het algemene scoutingtopic gezet kan worden. [Bij deze: zou 'n moderator dit topic over kunnen zetten naar een algemeen topic??]

En wat je zegt is idd best vreemd, maar ook wel leuk (althans dat vind ik, scouts die naar de kerk gaan...) Maar daarbij komt ook nog hoe ze zich dan gedragen hebben en zo!

Je standpunt vind ik erg fijn en volgens mij hebben dat de meeste hier.

IHL,
X Linda
Linda

Berichtdoor CEO » Ma 17 Apr, 2006 15:08

Verplaatst op verzoek. At your service!

Mede omdat ik niet op Nawaka kom, zal ik niet deelnemen aan je groepje. Ik denk ook dat ik geen jongere meer ben :o)

Wel zinvol om het gedeelte van het gebeds-groepje (of hoe je het ook wilt noemen) nog even in het Nawaka forum opnieuw aan te kaarten.

Succes ermee!
Inmiddels wonen we in de Sauefjøs. Met dank aan FW&K!
N.B.: Ik ben hier vaker niet dan wel, dus heb je vragen: mail me.
Gebruikers-avatar
CEO

Scouting groep: Scouting Orion

Berichtdoor Dik Parlevliet » Ma 17 Apr, 2006 18:52

Nemo schreef:Vandaag zat ik toevallig in de kerk en daar kwam een groep landscouts in uniform aanlopen. Het kwam een beetje vreemd op mij over, want waarom zou je met je scouts naar de kerk gaan? Niet iedereen geloofd hetzelfde
Toch is dit helemaal volgens de oorspronkelijke scoutingprincipes. Baden-Powell vond dat iedere verkenner godsdienstig moest zijn (in zijn tijd) maar het maakte niet uit welk geloof. Hij dacht dat alle geloven dezelfde God vereerden. Scouting moest dus iedere verkenner de gelegenheid geven zijn godsdienstige plichten te vervullen. Als in een groep alle verkenners hetzelfde geloof hadden dan kon je dus met zijn allen naar de kerk (op kamp), ook al was de groep (zoals in Katwijk) "algemeen". (zie ook http://home.tiscali.nl/~dparlevl/scouti ... geloof.htm)

Dat geloven kun je natuurlijk tegenwoordig niet meer van een verkenner vragen, maar uit een eerdere discussie op dit forum bleek dat Scouting het geloof nog wel respecteert en gelegenheid geeft door b.v. stilte voor/na het eten.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor sahi » Di 18 Apr, 2006 11:12

ik heb gestemd op Nee, maar laat anderen wel in hun waarde.

ik vind het onderwerp wel goed, maar ik zie in de poll niet egt het scoutingaspect terug komen. wat voegt bijvoorbeeld de keuze 'Nee, wat heb je daar nu weer aan. DOM!' toe??
Gebruikers-avatar
sahi

Scouting groep: Johan en Cornelis de Witt-Medo

Stilte centrum tijdens Nawaka

Berichtdoor LBT Leefstijl » Di 18 Apr, 2006 18:50

Beste Linda,

Leuk om te merken dat er veel intresse is voor het stiltecentrum op Nawaka. Er zal op de grote markt een tent komen waar je terecht kan als je even behoefte hebt aan wat rust, een goed gesprek, een gezellige ruimte of om even wat te doen. Het stilte centrum zal bestaan uit een deel waar je activiteiten kan doen, alleen of met meerdere, en een rustig gedeelte. In het rustige gedeelte kan je een kaarsje op steken, een wierookje aandoen, een boek lezen, naar muziek luisteren of gewoon lekker hangen en bijkomen.
Het stilte centrum is interreligieus en wij verzorgen verder geen diensten/vieringen. Wel verzorgen wij het moment van aandacht op de zondagochtend. Heb je behoefte aan een viering gedurende de Nawaka, dan ben je van harte welkom in het stilte centrum, dan zullen we vanuit daar gaan bekijken wat we kunnen regelen.

Tot ziens op de Nawaka.

Miranda Huis in 't veld
LBT Leefstijl
LBT Leefstijl

Berichtdoor Linda » Di 18 Apr, 2006 19:00

Oké allemaal,
persoonlijk zou ik een soort van viering op zondag wel prettig vinden, maar dan moet er toch nog iets meer animo voor zijn (toch zeker min. vijf mensen die dit ook aanspreekt). En wat betreft de optie: "'Nee, wat heb je daar nu weer aan. DOM!", deze voegt idd niet zoveel toe maar het is ook wel lastig om fatsoenlijke poll keuzes te bedenken, als jij een beter advies hebt hoor ik dit natuurlijk graag :) !!

Goede week allemaal toegewenst trouwens (suc6 met werk en op school etc.)
GBY,
Linda
Linda

Berichtdoor Nemo » Di 18 Apr, 2006 21:56

Dik Parlevliet schreef:
Nemo schreef:Vandaag zat ik toevallig in de kerk en daar kwam een groep landscouts in uniform aanlopen. Het kwam een beetje vreemd op mij over, want waarom zou je met je scouts naar de kerk gaan? Niet iedereen geloofd hetzelfde
Toch is dit helemaal volgens de oorspronkelijke scoutingprincipes. Baden-Powell vond dat iedere verkenner godsdienstig moest zijn (in zijn tijd) maar het maakte niet uit welk geloof. Hij dacht dat alle geloven dezelfde God vereerden. Scouting moest dus iedere verkenner de gelegenheid geven zijn godsdienstige plichten te vervullen. Als in een groep alle verkenners hetzelfde geloof hadden dan kon je dus met zijn allen naar de kerk (op kamp), ook al was de groep (zoals in Katwijk) "algemeen". (zie ook http://home.tiscali.nl/~dparlevl/scouti ... geloof.htm)

Dat geloven kun je natuurlijk tegenwoordig niet meer van een verkenner vragen, maar uit een eerdere discussie op dit forum bleek dat Scouting het geloof nog wel respecteert en gelegenheid geeft door b.v. stilte voor/na het eten.

Ja, maar... (owow ik dwaal af). Als je met je scoutinggroep heel veel met een bepaald geloof bezig bent. Zouden buitenstaanders weleens kunnen denken dat kinderen met een ander geloof niet op jouw groep welkom zijn. Zoiets heb ik weleens in het echt meegemaakt. Maar dat heeft misschien ook te maken dat ik in een klein dorp woon. (hoop sociale controle, iedereen weet van alles-en-niets) Dat het in de 'grote' stad anders is? Onze groep zat vroeger (HEEL vroeger) onder de katholieke kerk maar heeft niks met deze kerk meer. (voor zover ik weet)
Wij houden wel een momentje stilte voor/na het eten. Vind ik mooi, want iedereen kan dan toch van de gelegenheid gebruik maken en je hoeft het niet aan een bepaald geloof te koppelen.
Gebruikers-avatar
Nemo

Scouting groep: cranenborghgroep (aka Scouting Bleiswijk)

Berichtdoor Linda » Wo 19 Apr, 2006 05:58

Wij zitten ook wel in een dorp, en houden wel dat momentje stilte... dat vind ik trouwens al heel wat. En verder (voor zover ik weet) heeft mijn socutinggroep zich nooit gebonden aan een bepaald geloof.
Linda

Berichtdoor landsc_te_water » Wo 19 Apr, 2006 16:08

Scouts in de kerk, wel met dodenherdenking doen de welpen en scouts aan mee, eerst naar de kerk ern vervolgens rond het massa graf staan met bloemen die na de 2 minuten neer leggen.

Maar zomaar nee dat niet, zoals al gezegt is, iedereen in haar/zijn waarde laten.
There's always a light at the end of the tunnel..................just pray it's NOT a train.
Gebruikers-avatar
landsc_te_water

Scouting groep: www.regiozon.nl

Berichtdoor Dik Parlevliet » Wo 19 Apr, 2006 22:08

Nemo schreef:Als je met je scoutinggroep heel veel met een bepaald geloof bezig bent. Zouden buitenstaanders weleens kunnen denken dat kinderen met een ander geloof niet op jouw groep welkom zijn.
Dat is ook niet de bedoeling. Scouting hoort verkenners te stimuleren om hun eigen godsdienstige plichten te vervullen (voor zover praktisch haalbaar), maar moet niet zelf kiezen. Je kan dus een moment stilte voor/na het eten houden, maar de leiding moet niet voorgaan in gebed. Je ziet dus dat op het Nawaka het stilteentrum of aandacht neutraal is, dus niet b.v. christelijk.

Het kan neem ik aan anders zijn voor groepen die vroeger tot de katholieke verkenners behoorden.
Gebruikers-avatar
Dik Parlevliet

Scouting groep: Katwijkse Zeeverkenners

Berichtdoor Linda » Ma 29 Mei, 2006 17:45

Hey allemaal,

Hier nog eens een berichtje van mij. Bedankt voor al jullie reacties, verder ben ik ook erg blij om te zien dat het grootste deel iig stemt op: "Nee, maar ik laat andere die wel geloven in hun waarde. Moeten ze zelf weten!
51% [ 19 ] "'

Hebben jullie al zin in NaWaKa... en zouden jullie auberhaupt wel eens naar de viering (op zondagmorgen in de 'tent' komen, gewoon het algemene verdiepingscentrum)??

Heel veel lieve groetjes,
IHL,
X Linda

p.s. [Aan de webmasters] Zou er miss. een 'snelkoppeling' van dit topic kunnen op het subkampforum Ogopogo??!! Alvast bedankt. (Dit omdat vele het hier toch niet zo snel zien, omdat er zo veel is op dit forum en juist op het subkamp is het iets rustiger e.d.).
Linda

VorigeVolgende

Terug naar Discussieplein