FAQ Zoeken Forum regels Registreren Aanmelden

Forumindex Scouting Discussieplein

Het is momenteel Wo 20 Sep, 2017 01:11
Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Bekijk je eigen berichten
Bekijk onbeantwoorde berichten
Bekijk actieve onderwerpen

Aanmelden  •  Registreren

Scouting & geloof

Geloof jij? Zo ja, waarin?

Ja, ik ben katholiek.
13
14%
Ben wel gedoopt, maar dat is ook alles.
13
14%
Ja, ik ben protestants (evangelisch, pinkster, hervormd etc.).
13
14%
Ja, ik ben moslim.
0
Geen stemmen
Ja, ik ben jood.
0
Geen stemmen
Nee, wat heb je daar nu weer aan. DOM!
2
2%
Nee, maar ik laat andere die wel geloven in hun waarde. Moeten ze zelf weten!
50
53%
Ja, anders ... [schrijf hieronder maar neer].
3
3%
Nee, anders ... [schrijf hieronder maar neer].
0
Geen stemmen

Aantal stemmen : 94

Scouting & geloof

Berichtdoor Linda » Di 11 Apr, 2006 15:28

Beste collega scouts :P ,

Ik vroeg mij dit wel eens af, vandaar dat ik deze poll heb geopend. Ik ben benieuwd... :stupid:
Zelf ben ik katholiek (natuurlijk ook gedoopt, communie en vormsel), maar zelf ben ik nu ook redelijk actief in mijn geloof. Ik hoop dat ik, ook al is het scouting (ruig en stoer enzo), miss. op NaWaKa nog wat mede gelovige vind (het liefst katholiek of protestants, maar natuurlijk is iedereen welkom!). Ik ben nl. als er genoeg interesse voor is van plan om op NaWaKa (o.a. in het subkamp Ogopogo) een soort klein jongerengroepje op te richten om bijv. met elkaar te praten eventueel te bidden of zingen etc.

Nu denk je misschien: "Holy shit wat is dit nu weer!" of "Hmm, ik geloof wel, maar dit gaat mij toch iets te ver om zelfs op een scoutingkamp er mee bezig te zijn." of misschien weet je het niet, twijfel je of weet je gewoon niks (niet zo veel) over je eigen geloof :shock:. En onthoud je kunt altijd gewoon eens komen kijken, het is geen verplichting!!)
Ik heb nog niet echt super goede plannen klaar, maar ik wil eerst eens zien of er eigenlijk wel mensen zijn die zoiets aandurven...

Nou goed ik zie het wel... :?

Iig tot op NaWaKa voor een groot deel van jullie en voor de rest suc6 op school enzo! 8-)

GBY,
X Linda Linssen :lol:
[14 jaar, Terwindtvaarders Heel]
Linda

Scouting groep: Terwindtvaarders

Berichtdoor Linda » Di 11 Apr, 2006 15:36

Hallo allemaal,

Hier ben ik nog een keer. Ik moet ook zelf zeggen het is natuurlijk wel een heel moeilijk onderwerp, maar juist daarom ben ik benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben!! Ook al vind je je reactie te negatief voor gelovige of durf je niet zo. Het maakt niks uit... geeft gewoon je reactie (anders reageer je ff als gast, dan is het anoniem!)

Ik hoor graag van jullie!!

IHL,
Gr's Linda
Linda

Berichtdoor FW&K » Di 11 Apr, 2006 17:14

Linda schreef:(anders reageer je ff als gast, dan is het anoniem!)

Helaas, Linda.. dat gaat hier niet.

Ik vind het super tof dat je zo'n initiatief neemt en durft te nemen &:& Weet je al welke initiatieven er vanuit de Nawaka organisatie worden genomen om een zondagsviering te doen, bijvoorbeeld? Ik hoop voor je dat je hier nog veel reacties krijg en misschien wel iets op kunt zetten. Ikzelf ben Katholiek opgevoed, maar momenteel niet kerkgaand.
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor Linda » Di 11 Apr, 2006 17:20

Oh, oké dat wist ik idd niet.

Wat betreft de initiatieven van de Nawaka organisatie, ik heb geen idee. Jij bent moderator, miss. weet jij meer daarover of kun je er miss. achter komen en anders waar zou ik zoiets kunnen vragen?!
En verder mooi gezegd, nu nog maar even afwachten. Zelf hoop ik natuurlijk ook op veel reacties (maar van de andere kant verwacht ik er niet te veel van. Het geloof is in deze tijd niet meer zo in trek :P ;) )

In Him †,
Linda
Linda

Berichtdoor Rory » Di 11 Apr, 2006 17:53

Ik heb gekozen voor: Nee, maar ik laat andere die wel geloven in hun waarde. Moeten ze zelf weten!

Mijn vader is Katholiek, mijn moeder Protestants.
Ik en mijn broertje zijn allebei niet gedoopt, want mijn ouders vonden dat wij zelf zouden mogen kiezen.
Ik heb verder ook niet de behoefte gehad om naar de kerk te gaan tot nu toe. Dus ik hou het voorlopig nog gewoon zo als het nu is.

Voor op het Nawaka zou je misschien een mailtje kunnen sturen naar Leo Huijs. Hij gaat over de 'communicatie', en ik denk dat dit daar ook wel onder valt.
Gebruikers-avatar
Rory

Scouting groep: St. Martinus, Zaltbommel

Berichtdoor Linda » Di 11 Apr, 2006 17:55

Oké van harte bedankt, ik zal eens kijken...
Linda

Berichtdoor B » Di 11 Apr, 2006 18:13

Hey Linda!
Er is op de grote markt een stiltecentrum te vinden. Deze staat niet midden op de markt, maar juist wat uit de drukte. Hierin kun je de stilte ff opzoeken, een gesprek houden, etc. Ook worden er activiteiten georganiseerd.
De mensen van het stiltecentrum zijn ook verantwoordelijk voor de viering op zondagochtend. Deze vindt plaats op het grote podium.
Daarnaast is er een Engelse priester die met zijn groep een eigen Engelstalige viering organiseert. Wil je meer info, dan moet je ff mailen naar vredeslicht@scouting.nl

Genoeg te doen dus zou ik zeggen.
Gebruikers-avatar
B

Berichtdoor Linda » Di 11 Apr, 2006 18:18

Oké, dat is echt super vet!! Ik ben nog nooit naar NaWaKa geweest, ik had dus geen idee, maar dit vind ik er leuk!!

B schreef:Hey Linda!
Er is op de grote markt een stiltecentrum te vinden. Deze staat niet midden op de markt, maar juist wat uit de drukte. Hierin kun je de stilte ff opzoeken, een gesprek houden, etc. Ook worden er activiteiten georganiseerd.
De mensen van het stiltecentrum zijn ook verantwoordelijk voor de viering op zondagochtend. Deze vindt plaats op het grote podium.
Daarnaast is er een Engelse priester die met zijn groep een eigen Engelstalige viering organiseert. Wil je meer info, dan moet je ff mailen naar vredeslicht@scouting.nl

Genoeg te doen dus zou ik zeggen.
Linda

Berichtdoor Kis » Di 11 Apr, 2006 20:13

B schreef:Er is op de grote markt een stiltecentrum te vinden.

Klinkt wel interessant. Ik vind het wel goed van de Nawaka organisatie dat ze ook bij zoiets stilstaan.
Niet persé voor alleen gelovigen ofzo, maar ik vind een rustige ruimte sowieso wel fijn op een enorm druk kamp. Zal er wel een keertje gaan binnenlopen :). Die Engelstalige viering wil ik misschien ook wel meemaken, om eens gezien te hebben!

(Is dit niet eigenlijk een meer algemeen topic aan het worden? ;))
Gebruikers-avatar
Kis

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen

Berichtdoor Linda » Wo 12 Apr, 2006 18:02

Je hebt helemaal gelijk, of je nu geloof of niet een stille ruimte om ff tot rust te komen of zo is erg fijn!

Enne qua die algemene topic dat valt hopelijk wel mee...
Linda

Berichtdoor FW&K » Wo 12 Apr, 2006 18:25

Linda schreef:Enne qua die algemene topic dat valt hopelijk wel mee...

Zij bedoelt waarschijnlijk een algemeen topic over Scouting & Geloof of op zijn minst breder dan OgoPogo groot is :)
"Nee, je zou niet zeggen dat hij ooit bij de scouting is geweest" - Pater Moeskroen
Gebruikers-avatar
FW&K

Scouting groep: Musinga-Rijn Wageningen, Martinistam Groningen

Berichtdoor Linda » Wo 12 Apr, 2006 18:26

Oh zo, idd... dit had ik nog niet helemaal begrepen. Maar het gaat idd niet meer alleen over OgoPogo maar over het gehele NaWaKa terrein zal ik maar zeggen.
Linda

Berichtdoor keesvissie » Wo 12 Apr, 2006 18:47

wow, egt gaaf dat je daar zomaar voor uit durft te komen!
ik geloof zelf ook, maar durf daar egt niet zomaar over te beginnnen zoals jij doet, respect!
Gebruikers-avatar
keesvissie

Scouting groep: Altenagroep

Berichtdoor Linda » Wo 12 Apr, 2006 18:51

Wat voor geloof heb je? Ik kon dat eerst ook niet, maar zelf bezoek ik vaak een jongerengroep bij mij in de buurt en daar heb ik ook wel geleerd dat iedereen mij gewoon moet accepteren en dat ik er gewoon over kan praten en eventueel discussieren... (Ben ook op tv geweest :$, bij BlinQ [EO] :D )

GBY,
Linda

p.s. ik gebruik ook vaak afkortingen, met betrekking op geloof... je mag raden wat ze betekenen :P ;) :D
Linda

Berichtdoor keesvissie » Wo 12 Apr, 2006 18:55

oke dan, ik ben protestants (gereformeerd/evangelisch)
gaaf programma wel dat BlinQ....
Gebruikers-avatar
keesvissie

Scouting groep: Altenagroep

Volgende

Terug naar Discussieplein